Nohoonniin, pistetääs tännekin pientä romaania tästä pyörästä, kun olen hetken tällaisen kanssa puljannut. Uskollinen sotaratsu GPR vaihtui käytännön syistä CBR:ään. Setteinä laitteessa on Malossin 166cc (jossain "180cc:nä" mainostettu, ei ole todellisuudessa kuin 166 siis näihin...), Arrowin kokoputkisto ja dynojetin suutinsarja (kaasarimallista kyse).
Täällä on hieman ollut keskustelua näistä isoista pytyistä ja niiden tuomista tehoista ja väännöistä. Laitetaan kaikkien iloksi hieman kovaa dataa näistä jakoon, elikkäs before ja after -dynolaput. Tässä siis on ainoastaan 125cc -> 166cc ja seoksien säätö tehty, putkea ei käyränottohetkellä oltu vaihdettu. Saatetaan siis olettaa sillä vielä n. 0,5-1 hp lisäystä. Mutta asiaan.
Täysin vakio kaasari-cbr:
Malossin 166cc -kitti ja säädetty kaasutin ja vakioputki:
Lukemat ovat takarengastehoja. Tämän penkin mukaan voimansiirtohäviötä olisi siis n. 3hp. Käyristä nähdään tehon nousu 10,8 -> 14 hp takarenkaalta, eli noin 14 -> 17 hp moottoritehoissa. Lisäksi vääntö on noussut 9,38 -> 13,44 Nm. Vääntökäyrä isommalla pytyllä tosin on huomattavasti tasaisempi eikä tee notkoa ennen huippuvääntöä. Myös huipputehon kierrokset ovat laskeneet 9400 rpm (vakio) -> 8400 rpm (166cc). Pyörä käyttäytyy aivan eri tavalla kuin vakio, aivan mahtavat alakierrosväännöt tän kokoiseksi pyöräksi.
Kulutuksesta sen verran, etten ole vakiosepon kulutuslukemia tutkinut, mutta tämä kuluttaa yhdistelmäajossa 3,6 litraa / 100 km. Tästä puolet on taajamaköröttelyä ja puolet maantietä kaasu pohjassa, joten hitaampi ajo veisi varmasti vähemmänkin!
TL;DR, eli mitä saat 250 eurolla?
+3hp tehoa
+4Nm vääntöä
+huomattavasti mukavamman vääntökäyrän
+kulutus nousee n. 0,5l/100km
ps. oma pyörä on 57tkm ajettu ja nyt petti nokkaketju, remontti menossa mut alakerta täysin tikissä edelleen. Paljos muilla kilsoja?
Ei sole koneremppa eikä mikään jos ei mitään jää yli._______________________________________________________
UUSIN VIDEO >> https://youtu.be/A2El0C-lrJg | Ohjeita ym. >> http://mopoilija.weebly.com/