Honda Shadow

mustavi
Pyörä:
Honda VT125C Shadow 1999
Paikkakunta:
Helsinki
Liittynyt:
25.4.2004 17:10
Re: Honda Shadow

ViestiKirjoittanut mustavi » 13.2.2013 13:11

Kausi avattu ;) Sunnuntaina sattui olemaan vesikeli joten siirsin Varjon ajamalla pari kilsaa kotikulmille. Tarkoitus vaihtaa alle toinen takapyörä hyväpintaisella renkaalla, ja sitten pajalle keulan huoltamista varten (varmaan kuitenkin kyydillä, ei ajamalla), ennenku korjaamoilla alkaa kevätkiireet. Varmaan vaihdatan samalla neulalaakeroidun svingin orggiksen tilalle, kun parin kesän aikana ei näemmä ole riittäny inspiraatiota vaihtaa sitä itse. Orggis-svingin muovipuslat ovat jo aika kehnossa kunnossa, ja ekan omistajan aikana näemmä ketju noussu joskus takarattaalta. Odottaisin ajettavuudessa parannusta, ja myöhemmin on vaihdettava paremmat Hagonin takaiskaritkin alle. Pientä päivitystä...
mustavi
Pyörä:
Honda VT125C Shadow 1999
Paikkakunta:
Helsinki
Liittynyt:
25.4.2004 17:10
Re: Honda Shadow

ViestiKirjoittanut mustavi » 20.2.2013 23:08

Lisäilin joutessani Suzuki Intruderin Wikiin kappaleen koskien harvinaisempaa GZ125 Marauderia (monet tiedoista pätevät myös DR ja GN 125-malleihin). Mm. HAYNES-korjausoppaan tiedot ko. peruskonetta käyttäviin malleihin, mikä verkkokaupan arvion perusteella on ainoa laatuaan, sekä joitain linkkejä. Ainakin pieni GN125 oli kivan järkipyörän maineessa, eli jos kunnossa tai kunnostettavissa olevia löytyy sellaisesta voi saada edullisesti ihan mukavan käyttöpelin.

Shadowsta irrotetusta takapyörästä tuli kammettua WW-rengas irti. Harmittavasti jonkin verran maalia oli tarttunut vanteeseen, eli sitä sai iltapäivällä pari tuntia raapia muovilastalla irti. Aika sileeltä näyttävässä palttoossa olikin yllättäen pintaa jtn. 1,7-1,8mm eli vielä yli TWI-palkkien. Löytyi myös elokuisen WW-maalien uusimisen jälkeen joskus luultavasti jo elo-syyskuussa kuvioon tunkeutuneen lasinsirpaleen tekemä noin sentin viilto. Tarkemmin tutkittaessa terä oli jo rikkonut sisäkankaat (ei tosin jälkeä sisäkumissa), ja venttiä kaivellessa... ruts, löytyi pahantekijän jämä eli kaljapullonruskea sirun kärki. Huh. G508:n sitkeä kudos pelasti tälläkin kertaa. Huollatan luultavasti irtopyörän (pyöränlaakerit ehkä), täytyy sit miettiä jos kasais ton ja ajais keväällä ne viimeiset parituhatta laillista kilsaa. Lempirenkaaks muodostunutta G508:a ei näemmä tällä hetkellä (tai enää?) saa Suomesta... harmi, ajo-ominaisuudet on ollu Shadowssa matka-ajossa ihan ok, ja kesto on ollu yli 15tkm luokkaa. Ei kai auta kun tilata sellainen (ja pariks taas L309) ulkomailta.
Jupesetä
Pyörä:
Alfa Romeo
Paikkakunta:
Oulu
Liittynyt:
5.8.2010 23:41
Re: Honda Shadow

ViestiKirjoittanut Jupesetä » 21.2.2013 0:28

Toivottavasti ei vain tuotanto ole loppunut renkahailta. Jos ei mistään suomalaisesta kaupasta löydy niin se antaa vahvasti ymmärtää että ainakin maahantuonti on päättynyt.
mustavi
Pyörä:
Honda VT125C Shadow 1999
Paikkakunta:
Helsinki
Liittynyt:
25.4.2004 17:10
Re: Honda Shadow

ViestiKirjoittanut mustavi » 22.2.2013 13:36

Bridgestonen mukaan L309/G508-paria saa keväämmällä, tosin kevarikustomeihin passaava halvempi P-nopeusluokka on lopetettu, enää jokusen kympän kalliimpi S-luokka (max. 180km/t, whoaaa!) olis tarjolla. Noh, pari tiedustelua täs vielä lähetin. BS-parin pointtihan on ollu lyömättömän edulliset rengaskulut, eli ok hinta ja silti kestävyys 15-18tkm, myös laatuseikat kuten mittatarkkuus ja tasapaino kunnossa (toisin kuin esim. löysästi itsuva ja väpättelevä Pirelli MT66). Noh, jos ei löydy tota halvempaa mallia taidan sit kuitenkin hankkia ex-DDR:n ihmeet, eli Heidenau-parin. Shadow nyt huollettu ja alustaa päivitetty, vielä pari pikkutyötä niin se on valmis kesän reissuille ;)

Edith. Kylläpä olikin ajotuntuma jämäköityny, muutos oli havaittavissa jopa tollasella puoliniljakkaalla -1 kelillä kun äsken myöhään iltapäivällä ajelin pajalta stadiin. Ei mitään pompottelua eikä sivuttaisliikettä urissa tmv., vaan täsmällistä menoa, ja napakka reaktio kuoppiin. Eihän se varmaan raaseriks muuttunu, mut suttuinen ajokäytös taisi nyt korjaantua. Tulispa jo kevät, että pääsis maisteleen muutosta vähän reippaammassa ajossa ;) Ruth (E2): Palautin pedon talvisäilytyspaikalle tänään, oli sen verran keväinen keli et pystyi maisteleen alustaa enemmän. Pirun nätisti Shadow nyt menee ratikkakiskojen yli, urissa, ja mutkissa tarkkaa linjaa. Puslien vaihtamisessa on pikkusen työtä, mut ehdottomasti kandee vaihtaa väsähtäneet muovirimpulat neulalaakereihin.

Hjördis (E3) :D Suzukin 1-sylinterisen perusmoottorin "perhe" DR/DR-Z/GN 125 ja GZ125 Marauder erotettu VL:n jutusta omakseen, kun suht kattavia löytötietoja kertyi. Asiantuntevaa apua näiden samoin kuin mm. Yammun XV/XVS125:n osalta kuitenki tarttis, koska mulla ei ole kyseisiä pyöriä enkä (osittain) edes ole päässy testaamaan niitä. Kevättä odotellessa, ajohalujen jo poltellessa, vaan joutessani tongin tietoja esiin ;)
Kuvia, linkkejä, hankintalähteitä, kokemustietoa jms. käyttötietämystä tarvittais kyl lisää. Juuri näistä vanhemmista järkipyöristä tai kustomeista löytyy nykypyörien veroisia, kestävinä tunnettuja ajopelejä, joissa km-hinta on houkuttelevan edullinen.
mustavi
Pyörä:
Honda VT125C Shadow 1999
Paikkakunta:
Helsinki
Liittynyt:
25.4.2004 17:10
Re: Honda Shadow

ViestiKirjoittanut mustavi » 25.3.2013 20:50

No kylläpä ilmasto lämpenee niin perkuleesti (NOT!), että peto saa jäädä pyhien yli vielä talliin :( Taidan mennä laskettelemaan, kun lupailtu lisää lunta ja jäähdyttimen räjäyttäviä yöpakkasia :D

Ei ole riittäny inspiraatiota vielä kaivaa irrotetua plexiä esiin ja kokeilla toimiiko naarmujen pois kiillottaminen. Varmaan täs kuitenkin lähipäivinä hankin tuoreen villalaikka ym. tarpeet, ja päätän minkä merkkiset renkaat tilaan kesäreissuja varten. Miltäs muilla kauden aloitus näyttää?
V_T_E_C
Pyörä:
honda vt 125 shadow Baotian speedy(ikuisuus projekti)
Paikkakunta:
RAISIO
Liittynyt:
9.10.2011 20:59
Re: Honda Shadow

ViestiKirjoittanut V_T_E_C » 26.3.2013 15:56

täällä kestää varmaan vielä tovin ;) tankki ja lokarit on eksyneet maalarille eikä ole vielä tulleet takaisin :) . Tekisi aikapaljon mieli lähteä ajelulle(ilman tankkia ja lokareita on vähän huono lähteä :s ).
Tyhmät ei opi ja viisaille ei tarvitse opettaa
mustavi
Pyörä:
Honda VT125C Shadow 1999
Paikkakunta:
Helsinki
Liittynyt:
25.4.2004 17:10
Re: Honda Shadow

ViestiKirjoittanut mustavi » 26.3.2013 22:18

V_T_E_C kirjoitti: tankki ja lokarit on eksyneet maalarille eikä ole vielä tulleet takaisin :)


Kui, vaihtuuko väri? Ilman lokareita ajaminen olis kyl "old school", mut kieltämättä V2 ei toimi ihan pyhällä hengellä (vaikka joskus siltä vaikuttaa ;) ), kakkua huutaa. Säilyykö "keulakoriste" etulokarissa?
V_T_E_C
Pyörä:
honda vt 125 shadow Baotian speedy(ikuisuus projekti)
Paikkakunta:
RAISIO
Liittynyt:
9.10.2011 20:59
Re: Honda Shadow

ViestiKirjoittanut V_T_E_C » 26.3.2013 23:00

Väri vaihtuu, mutta keulakoriste(kiillotettuna) säilyy. ;) (Kuvia tulee sitten kun on kasattu)(isomman pyörän alkuperäisväri tulossa)
Tyhmät ei opi ja viisaille ei tarvitse opettaa
mustavi
Pyörä:
Honda VT125C Shadow 1999
Paikkakunta:
Helsinki
Liittynyt:
25.4.2004 17:10
Re: Honda Shadow

ViestiKirjoittanut mustavi » 29.3.2013 5:37

V_T_E_C kirjoitti:Kuvia tulee sitten kun on kasattu


Okay!

Lisäsin Shadow-Wikiin hauskan Ranskasta löytyneen kirjoituksen nopeusmittarin pohjan kustomoinnista, pari kuvalinkkiä yhdestä esimerkistä (kohdassa 2.7 "Varustelusta", alakohta erikoisempia varusteita siis... voivoi eihän ton Wiki-jorinan sanatulvan seasta löydä enää mitään ;) ). Linkitetyn saitin lisäks ohjeita löytyy varmasti muunkielisinäkin, mutta tässä oli kuvia aika hienoista lopputuloksista. Jotain muitakin pikkufiksailuja Wikiin samalla, kun yötyö valvottaa eikä ollu parempaakaan tekemistä ;)
Minkkan
Pyörä:
Honda VT 125 Shadow
Liittynyt:
13.10.2011 13:11
Re: Honda Shadow

ViestiKirjoittanut Minkkan » 4.4.2013 9:14

Tuollahan tuo pyörä vielä kellarissa oottaa ulos ottaamista :s. Sitä kun ei saa pois ennen kuin lumet on sulanut sopivasti pois oven suusta. Joutuu vielä oottelee...
V_T_E_C
Pyörä:
honda vt 125 shadow Baotian speedy(ikuisuus projekti)
Paikkakunta:
RAISIO
Liittynyt:
9.10.2011 20:59
Re: Honda Shadow

ViestiKirjoittanut V_T_E_C » 4.4.2013 14:40

Lapio käteen niin mahtuu yllättävän nopeasti ovi aukeamaan ;)
Tyhmät ei opi ja viisaille ei tarvitse opettaa
Minkkan
Pyörä:
Honda VT 125 Shadow
Liittynyt:
13.10.2011 13:11
Re: Honda Shadow

ViestiKirjoittanut Minkkan » 4.4.2013 18:27

Näinhän se pittää tehdä, kun ei tuo talvi vaikuta enään palaavan ennen syksyä :D
mustavi
Pyörä:
Honda VT125C Shadow 1999
Paikkakunta:
Helsinki
Liittynyt:
25.4.2004 17:10
Re: Honda Shadow

ViestiKirjoittanut mustavi » 8.4.2013 8:17

Hmm, no ainakaan MTV3:n pitkä ennuste ei vielä lupaile kunnollista "termistä kevättä" 20.4. päättyvälle jaksolle - ei edes tänne ethelään :( Päivälämmöt nousee, mutta yöt edelleen nollassa tai pakkasella. Eli jos keskipäivän aikaan oliskin aikaa pärräillä niin aamuin-illoin saa ajaa näpit kohmeessa ja jääpuikot alaleuasta törrötellen. Damn. Normaalivuosina eka 1.000km olis jo kerättynä. Seuraava joka kehtaa vielä hölistä jotain AGW:sta... saa nyrkistä ;)
mustavi
Pyörä:
Honda VT125C Shadow 1999
Paikkakunta:
Helsinki
Liittynyt:
25.4.2004 17:10
Re: Honda Shadow

ViestiKirjoittanut mustavi » 17.4.2013 9:52

Ei ole viitsiny ottaa Shadowta vielä ulos, ku Esteri näemmä aikoo hukuttaa Etelärannikon kylmään kevätsateeseen lähipäivät. Paremman tekemisen puutteessa touhusin Wikiin eilen jotain juttua Kawan Eliminaatorista, kun dataa ja linkkiä löytyi (netti- ja wikiaddikti?! ;)). Kymcon eri malleista tai Gilerasta ehkä vois kevätsurkeuden mahdollisesti jatkuessa vielä tehdä jotain muistiinpanoja, kun kummassakin on "periaatteessa" Hondan kone (Zingin 2V-sinkku on tiettävästi CG125-kopio ja Gilera Cougarissa 1970-luvun perua olevan SL125-ykspyttysen nykyaikaistettu 3G-versio eli suht sama kuin XL125S:sä - sanoo ainakin UP-virityspaja?). Asiantuntevammat sais korjailla ja täydentää Wikissä noita vierasmerkkisten mallien tynkäjuttuja, miksei lisäillä kuviakin ;)
mustavi
Pyörä:
Honda VT125C Shadow 1999
Paikkakunta:
Helsinki
Liittynyt:
25.4.2004 17:10
Re: Honda Shadow

ViestiKirjoittanut mustavi » 22.4.2013 18:50

Pirun onnistuneelta tuo talven alustapäivitys tuntuu. Uudet takaiskarit ovat aika napakat, melkein raaserimaisen tiukat, eli täytyy katsoa säätöjä pehmeämmiks. Puslien vaihto sen sijaan tuntuu tosi onnistuneelta: mutkissa ei enää tarvi korjailla linjaa, pyörät eivät lähde seurailemaan uria. Todella tuntuva edistys, eli helmikuun eka mielikuva kevyen-tarkasta ajettavuudesta vahvistuu vaan nyt kun on päässy ajelemaan kesäisemmissä oloissa. Hondan muovipuslat svingissä ei kuulemma edes olleet erityisen kuluneet, mutta pitkien aisojen takia pienikin liike kertautuu. Jos Shadown ajettavuudessa on sanomista noi neulalaakerit olis selkeästi eka perusparannuskohde.

Pleksin pikkunaarmujen pois kiillottamista en ole viitsiny vielä kokeilla, uudet kiillotuslaikat sentään sain jo hankittua. Täytyy vaan jokin sateinen päivä ottaajatehdä työ pois. Varsinaisesti en plexiä vielä ole kaipaillu, kesällä reissaillessa se kyl täytyy touhuta taas kiinni. Uudet Bridgestonet tilasin viime viikolla: päädyin nyt kuitenkin niihin kun pitäis rykäistä tuo 6.500km Norjan kierros kesällä. Ominaisuudet ovat aika bs, mutta kestävyys on hyväks havaittu (sekosinkohan laskuissa, vai onko jo kolmas setti menossa nyt alle). WW-maalin sijaan mietin vielä josko tilais kokeeks Englannista tyyriit 15+17 tuuman portawallit, mut ehkä alustapäivitys saa riittää tän kauden panostuksena.