4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

karrppa
Liittynyt:
22.4.2013 15:09
Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

ViestiKirjoittanut karrppa » 23.4.2013 8:36

-Zone- kirjoitti:
radon- kirjoitti:samanlaisella liittimellä olevan tilaat kun mikä siinä on paikallaan niin ei tarvitse noiden johtojen kans ruveta räpeltämään.

Näitä on sekä AC että DC bokseja. Kannattaa varmistaa kumpi on omassa.
150cc pytty on myös korkeampi kun se on pidemmälle iskulle tehty. Pinnapultit on eri kohdassa jne.. 125cc koneeseen se sopii.



Joo mulla on tuollanen 4+2 liittimellä oleva niin kait tuo viriboxi siihen menee. Joo mietinki tuota iskuhommaa että miten mahdollista saada tuohon 50cc tilalle tuo 150cc.
Meneekös muuten suoraan tuollanen isompi kone (150cc) paikoilleen kun näyttävät sellastakin myyvän. Vakionahan tuo varmaan tulee pidettyä mutta eihän sitä koskaan tiiä jos tulee innostusta alkaa laittamaan.. :nolo:
-Zone-
Liittynyt:
22.6.2005 22:42
Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

ViestiKirjoittanut -Zone- » 23.4.2013 9:47

Ei mene suoraan, kun on koneen korvat eri paikassa. Tosin..
-Zone- kirjoitti:Baotian rebel:n runkossa saattaa olla paikat myös yläkiinnitteiselle koneelle. Ainakin Zen merkkisenä tismalleen samaa laitetta myytiin joskus 2-tahtisella 1e40qmb koneella.
"... En ikinä uskonut, että muut voisivat ottaa teoriani niin paljon vakavemmin, kuin minä itse..." Albert Einstein
karrppa
Liittynyt:
22.4.2013 15:09
Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

ViestiKirjoittanut karrppa » 23.4.2013 13:59

Tuli tilattua kokeeksi tuollanen "viriboxi" suurtehopuola sekä käämi. Suoraan imukaulalta suihkin bensaa vaan ei lupaa etes käyntiin. Kipinää kyllä tulee mutta on sen verran heikko. Pitänee jatkaa harjotuksia kun osat tulevat.
radon-
Pyörä:
110cc Monkey
Paikkakunta:
Kajaani
Liittynyt:
23.7.2010 19:47
Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

ViestiKirjoittanut radon- » 23.4.2013 21:10

-Zone- kirjoitti:Ei mene suoraan, kun on koneen korvat eri paikassa.


Epäilen kyllä vahvasti että näissä kahdessa mallissa menee koneet päikseen.
KuvaKuva

Muoveja myöten samanlaiset, sähköt on samat. Mulla on tuolla rungolla oleva nelari, ja siinä on koneen etukiinnikkeessä semmonen jonkunlainen jatkopala (kuva vasen/oikea). Kaverilla on sitten samalla rungolla oleva kakstahtinen, pitää melkeen tutkailla miten siinä on tuo rakenne, mitään muuta eroa noiden kahden mallin välillä ei siis ole kuin moottori.

Kiinalaiset ovat kyllä oivaltaneet työtehokkuuden, jotkut osat eri moottoreihinkin ovat samoja (esim. variaattorin hihnat), ja koko muu mopo voi olla samaa, parilla eri moottorivariaatiolla vaan joita sitten suomessa myydään eri merkkisinä (Keeway/CPI kakstahtisia ja Baotian yms nelitahtisia). Voi kun osaisivat euroopassakin vastaavan, niin olisi asiat paljon paremmin.
Poliisien varalta: Kansallinen lainsäädäntö
-Zone-
Liittynyt:
22.6.2005 22:42
Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

ViestiKirjoittanut -Zone- » 23.4.2013 21:17

radon- kirjoitti:Mulla on tuolla rungolla oleva nelari, ja siinä on koneen etukiinnikkeessä semmonen jonkunlainen jatkopala...

Kaikissa 139qmb koneisissa on moinen.
radon- kirjoitti:Kiinalaiset ovat kyllä oivaltaneet työtehokkuuden, jotkut osat eri moottoreihinkin ovat samoja...

Kiinalaiset on erittäin tehokkaasti sotkeneet asiat. Näitä eri variaatioita on niin paljon että on melkein tuuripeliä, sopiiko joku osa omaan vai ei. Näitä eroavaisuuksia on löytynyt valtavasti. Esim mistä tiedät onko koneesi 139QMB vai 1P39QMB ? Noh esim purkamalla http://www.youtube.com/watch?v=rFE4CKPyScE Nuokin vaatii erilaiset nokkapukit.

CDI bokseja on hemmetin monia eri versioita. On 2-liittimellä ja 1 liittimellä 5 ja 6 napaisina. Molempia on AC ja DC bokseina eikä ne käy ristiin. Toisistaan ne pystyy toki erottaan magneetilla jos ei ymmärrä sähköjen päälle ja tutki niistä kumpi on. Mikä öljypumpun ratas omassasi on? Niitäkin on 2 erilaista kuten öljypumppujakin eikä noin vain ristiin osat mene. Sovittamalla kylläkin. Mikä on sinun moottorissasi nokkaketjun lenkkien lukumäärä? Niitäkin on 2 eri mallia.

Mikä on bensahanasi kierteiden koko? Ei riitä että tilaa "kiinan skootteriin" bensahanan kun niitäkin on kierteillä 14x1.0 ja 16x1.0. Onko kaasuttimessasi 16mm luisti vai 18mm? molempia on löytynyt. Kaasareista on löytynyt myös kiihdytyspumputtomiakin malleja ja toisista puuttuu kokonaan ACV venttiili ja sen kanavien poraukset.. Voisin jatkaa tätä pitkäänkin mutta antaa nyt olla..

Korjailin vielä typojakin.
Viimeksi muokannut -Zone- päivämäärä 23.4.2013 21:44, muokattu yhteensä 3 kertaa
"... En ikinä uskonut, että muut voisivat ottaa teoriani niin paljon vakavemmin, kuin minä itse..." Albert Einstein
radon-
Pyörä:
110cc Monkey
Paikkakunta:
Kajaani
Liittynyt:
23.7.2010 19:47
Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

ViestiKirjoittanut radon- » 23.4.2013 21:23

Onko muka, yhdestä Solifer XTR50:stä otettiin kone irti eikä siinä moista ollut, ellen väärin muista.
Mahtasko missään olla kuvaa tosta kakstahtisen ja sitten 125/150cc rungoista/kiinnityskohdista? Ne saattaisivat mennäkkin päittäin kun molemmissa näkyy olevan yläpuolinen kiinnitys.
Poliisien varalta: Kansallinen lainsäädäntö
-Zone-
Liittynyt:
22.6.2005 22:42
Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

ViestiKirjoittanut -Zone- » 23.4.2013 21:35

Vuodesta 2004 olen näiden kiinanromujen kanssa pelannut ja toistaiseksi on kaikissa ollut tuo etukorvake rungon ja koneen välissä. Voi se kyllä jostain puuttuakin. Ei olisi sekään mikään ihme kun luet tuosta edellisestä postauksestani mitä siihen lisäsin. Kiinalaiset on todella tehokkaita sotkemaan asiat perinpohjin.
"... En ikinä uskonut, että muut voisivat ottaa teoriani niin paljon vakavemmin, kuin minä itse..." Albert Einstein
Jupesetä
Pyörä:
Alfa Romeo
Paikkakunta:
Oulu
Liittynyt:
5.8.2010 23:41
Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

ViestiKirjoittanut Jupesetä » 23.4.2013 23:56

Älkää missään nimessä unohtako kolmea eri mittaista takapyörän akselia, ainakin kahta eri paksuista etuakselia sekä sitä että kaasuttimen luisti voi olla myös neliskanttinen. Tai sitten pyöreä.

Puhumattakaan siitä että on 5-6 erilaista nopeusmittarin vaijeria. Kahvarunkoja on erilaisilla johdotuksilla, bensatankin antureita on lyhyt sekä pitkä, lista on loputon.

Ilkein yllätys itselleni oli kuiten se että venttiilejä jousineen on kahta eri pituusmittaa. Ihan kun ei eri halkaisijat riittäisi.
-Zone-
Liittynyt:
22.6.2005 22:42
Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

ViestiKirjoittanut -Zone- » 24.4.2013 0:36

Jupesetä kirjoitti:..sekä sitä että kaasuttimen luisti voi olla myös neliskanttinen. Tai sitten pyöreä...

ja täsmennetään että kaikki 16mm luistitkaan ei ole tasan 16mm. Nimittäin osa tasapohjaisista 16m luisteista on hivenen yli 16mm. Jos isomman laittaa kaasariin johon kuuluu pienempi, luisti pyrkii ajossa välillä takertelemaan. Saattaa olla hyvinkin syy, miksi jotkut on noita joutuneet hiomaan.
"... En ikinä uskonut, että muut voisivat ottaa teoriani niin paljon vakavemmin, kuin minä itse..." Albert Einstein
radon-
Pyörä:
110cc Monkey
Paikkakunta:
Kajaani
Liittynyt:
23.7.2010 19:47
Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

ViestiKirjoittanut radon- » 24.4.2013 7:55

Joo kaasareissahan niitä eroja on, mutta kukas sitä nyt ei jo valmiiksi tiennyt miten paska se on. Bensahanan kierteet on itelläni M15 (noususta ei tietoa, korvattu pienellä patentilla kun halusin alipainehanasta eroon). Liekkö noiden kansienkin erot sitten että vanhoissa malleissa (niissä missä on isoventtiilikansi vakiona) on erimittaiset venttiilit kuin uudemmissa (pikkuventtiilikansissa), mene ja tiedä, vai onko noita eroja näissä uudemmissa (vaikkapa 2007 tai 2008 ylöspäin), jos on kaksi täysin samanlaista mallia noukittu kaupan hyllyltä, vieläkö niissä vastaavia eroja on?

Etuakseleiden paksuus ei ole mikään erikoisuus, kymppituumasissa on 10mm akseli ja 12 tuumaisissa on 12mm akseli (olettaisin?). Vai onko muka jossakin 12" mallissa 10mm akseli? Kolme eri takapyörän akseliakin selittyy eri vanteilla, 10", 12" ja sitten on se levyjarrulle tarkoitettu pitkä akseli, mitä on juuri tuossa Solifer XTR50:ssa, jossa on levyjarru takana. Bensatankin antureitakin varmasti on erilaisia, kuten on tankkejakin ainakin kolmea erilaista.
Poliisien varalta: Kansallinen lainsäädäntö
Zoneri
Pyörä:
Aina palasina..
Paikkakunta:
Porvoo
Liittynyt:
10.9.2011 18:07
Re: Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

ViestiKirjoittanut Zoneri » 24.4.2013 8:14

radon- kirjoitti:
-Zone- kirjoitti:Ei mene suoraan, kun on koneen korvat eri paikassa.


Epäilen kyllä vahvasti että näissä kahdessa mallissa menee koneet päikseen.
KuvaKuva

Muoveja myöten samanlaiset, sähköt on samat. Mulla on tuolla rungolla oleva nelari, ja siinä on koneen etukiinnikkeessä semmonen jonkunlainen jatkopala (kuva vasen/oikea). Kaverilla on sitten samalla rungolla oleva kakstahtinen, pitää melkeen tutkailla miten siinä on tuo rakenne, mitään muuta eroa noiden kahden mallin välillä ei siis ole kuin moottori.

Kiinalaiset ovat kyllä oivaltaneet työtehokkuuden, jotkut osat eri moottoreihinkin ovat samoja (esim. variaattorin hihnat), ja koko muu mopo voi olla samaa, parilla eri moottorivariaatiolla vaan joita sitten suomessa myydään eri merkkisinä (Keeway/CPI kakstahtisia ja Baotian yms nelitahtisia). Voi kun osaisivat euroopassakin vastaavan, niin olisi asiat paljon paremmin.



No, soliferit saa 2 tahtiseksi vaihtamalla vaan subframen ja sähköt. Itella on Zoner V2, katteiltaan melkeen identtinen kun solifer, mutta 2 tahti vaan. (1e41qmb). :D

Jep, tuo on totta, kiinalainen tekee karseesti erilaisia osia.. älkääs ny viel unohtako eripituisia venttiilejä kannessa. :D
Paska mikä paska.
-Zone-
Liittynyt:
22.6.2005 22:42
Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

ViestiKirjoittanut -Zone- » 24.4.2013 8:31

radon- kirjoitti:vai onko noita eroja näissä uudemmissa

Noita erimittaisia venttiileitä on sekä isovenakansissa, että pikkuvenaisissa. Vuosimalliin tuijottamalla ei pysty sanomaan yhtikäs mitään.
radon- kirjoitti:jos on kaksi täysin samanlaista mallia noukittu kaupan hyllyltä, vieläkö niissä vastaavia eroja on?

Skootterini.comin puolella oli tämmöinenkin tapaus kun joku oli hankkinut skootterit itselleen ja jälkikasvulle. Samanlaiset samasta liikkeestä. Huoltojen yhteydessä eroja oli alkanut niistäkin löytymään. Ilmeisesti pelit on tulleet eri tuontantolinjoilta joissa ne kootaan hivenen eri osilla ja sitten kun lopuksi niihin lätkitään tarrat voi lopputulos poiketa toisistaan vaikka laitteet onkin "samaa merkkiä ja mallia".
"... En ikinä uskonut, että muut voisivat ottaa teoriani niin paljon vakavemmin, kuin minä itse..." Albert Einstein
Jupesetä
Pyörä:
Alfa Romeo
Paikkakunta:
Oulu
Liittynyt:
5.8.2010 23:41
Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

ViestiKirjoittanut Jupesetä » 24.4.2013 10:55

10 tuumaista vannetta olin toiseen vaihtamassa niin eipäs onnistunutkaan, toisessa n. sentin akseli ja toisessa n. 15mm paksusti akselia. Ilikiämpi juttu.
Joonasd9
Liittynyt:
20.9.2011 18:49
Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

ViestiKirjoittanut Joonasd9 » 24.4.2013 16:06

Kiitos Jupesetä ja -Zone- vastauksista. Taisin kyllä löytää vian, yhtäkkiä se kummallinen ääni jatkui ja kun kotiin pääsin ja sammutin, kappas vaan eipä lähtenyt käyntiin. Seuraavana päivänä otin penkin irti ja irrottelin kannen pultteja nii huomasimpahan vaan että kaasari roikkuu miten sattuu, no imukaulahan siinä oli vaan revennyt siitä kiinnityskohdasta melkein puoliksi. Ei mikään ihme ettei oo toiminu hyvin, saatikka kulkenut kun on ollut helvetinmoinen halkeama imukaulassa.
Jupesetä
Pyörä:
Alfa Romeo
Paikkakunta:
Oulu
Liittynyt:
5.8.2010 23:41
Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

ViestiKirjoittanut Jupesetä » 24.4.2013 23:05

Uuden imukaulan ku haet ni käsittele se läpikotaisin jollakin kumi-muovi hoitoaineella. Itellä näin käsitelty imukaula jo vuoden vanha ja edelleen kuin uus, aiemmin vuosi oli vaihtoväli imukaulalle.

Varaosat kaikkiin mopoihin Mopo Sportista