Honda CBR 600F ongelmia (nykii, röpöttää, ei pysy käynnissä)

Sappher
Liittynyt:
2.1.2012 0:00
Honda CBR 600F ongelmia (nykii, röpöttää, ei pysy käynnissä)

ViestiKirjoittanut Sappher » 24.6.2013 1:04

Morjens.

Hieman ongelmaa pyörän kanssa, tässä vähän taustatietoa:

pyöränä on siis -91 Honda CBR 600F, 62tkm ajettu yksilö. Pyörään on öljyt, suodatin ja nokkaketjun kiristin vaihdettu viime vuoden huhtikuussa. Talven seisonut tallissa, noin kuukauden välein käynnistelty. Vioden ensimmäinen, pieni ajelu (~50km) oli huhtikuussa, ja erinäisten kiireiden takia vasta tänään seuraavan kerran. Aika vähällä ajolla ollut siis. Tänä vuonna ei vielä öljyjä tai suodinta vaihdettu (hyllyssä olis, mutta kun ei ehri...)

Huomasin jo huhtikuussa ajaessa, että pyörä röpöttää. Alhaisilla kierroksilla hieman pätki kiihdytyksessä, ei kuitenkaan isosti silloin. Tänään lähdin ajamaan, ja huomasin selkeää pätkimistä kiihdytyksessä 2000 - 4000 kierroksilla. 4000+ kiihdytys meni pätkimättä. Kun olin jonkun aikaa ajanut, ja olin pysähtymässä risteykseen, pyörä sammui kun kytkiminen painoin pohjaan. Käynnistyi tietty heti uudelleen, kun päästin kytkimen vaihde päällä. Olin vähän säätänyt tyhjäkäyntiä pihasta lähdettäessä, joten ajattelin johtuvan siitä. Pysähdyin, säädin jälleen tyhjäkäynnin kuntoon, ja jatkoin ajoa. Pyörä kuitenkin sammui uudelleen samalla tapaa, sekä myös pätkiminen ja röpötys yleisesti tuntui pahenevan.

Ajoin kotiin, ja pyörä sammui jälleen pihaan, kun pysähdyin. Koitin käynnistää, ei lähtenyt. Käynnistin, annoin samalla kaasua, lähti käymään mutta kävi vain hetken. Tämän jälkeen pyörä oli muutaman minuutin paikoillaan, työnsin sen talliin ja koitin vielä käynnistää. Jonkin aikaa sai käynnistellä, mutta lähti lopulta käymään. Tässä vaiheessa myös nokkaketju rallatti todella kovaäänisesti, aiemmin on kuulunut lähinnä silloin, kun pyörä on ollut kylmä, eikä silloinkaan noin kovaa. Pyörä sammui taas tyhjäkäynnin puutteeseen lopulta.

Itse ongelma on siis se, että pyörä pätkii kiihdyttäessä, ja sammuilee lämpimänä. Röpöttää myös selvästi, tyhjäkäyntikin on todella vaihtelevaa. Nokkaketju rallattaa kovaäänisesti, myös lämpimänä, vaikka kiristin vaihdettu viime kesänä.

Voiko finaalissa oleva nokkaketju (60tkm kohdalla taitaa näissä olla vaihtokunnossa? En usko, että tähän on sitä vaihdettu, olen itse ostanut pyörän noin 60500km ajettuna) oireilla näin, vai onko kaasari täynnä tukkoja vähästä ajosta (bensat olleet sisällä kokoajan). Onko pahimmassa tapauksessa käynyt jotain isompaakin, esim. jako hypännyt viallisen nokkaketjun takia, vai toimisiko pyörä silloin näinkään "hyvin"?
aripa
Liittynyt:
24.6.2013 19:51
Re: Honda CBR 600F ongelmia (nykii, röpöttää, ei pysy käynni

ViestiKirjoittanut aripa » 24.6.2013 19:59

Minulla kans vähän samanlaisia oireita.. Olin ajellut n. 50 km 80-100km vauhtia ja sitten rupesi vähän nykimään ja kytkimen kun painoi pohjaan, niin pyrä sammui. Tupakin verran, kun antoi pyörän olla paikoillaan, niin lähti nätisti käyntiin ja antoi ajaa n. 10 km samaa vauhtia ja sitten sama uusiksi. Taas pikkasen oottelua ja starttasin, niin aluksi ei meinannut käydä kaikilla pytyillä, mutta kaikki pytyt heräsi, kun käytti vähän kaasua... Pyörä mulla on cbr 600 f -95

Kävi äkkiä mielessä, että käykö tulpat tai puola liian kuumana tai voisko ne olla vain paskana vai mitä arvelisitte olevan vikana?

Ps. Sori ku tungin samalle otsikolle, mutta kuulostas, että painitaan saman ongelman kanssa.
Sappher
Liittynyt:
2.1.2012 0:00
Re: Honda CBR 600F ongelmia (nykii, röpöttää, ei pysy käynni

ViestiKirjoittanut Sappher » 24.6.2013 22:30

aripa kirjoitti:Minulla kans vähän samanlaisia oireita.. Olin ajellut n. 50 km 80-100km vauhtia ja sitten rupesi vähän nykimään ja kytkimen kun painoi pohjaan, niin pyrä sammui. Tupakin verran, kun antoi pyörän olla paikoillaan, niin lähti nätisti käyntiin ja antoi ajaa n. 10 km samaa vauhtia ja sitten sama uusiksi. Taas pikkasen oottelua ja starttasin, niin aluksi ei meinannut käydä kaikilla pytyillä, mutta kaikki pytyt heräsi, kun käytti vähän kaasua... Pyörä mulla on cbr 600 f -95

Kävi äkkiä mielessä, että käykö tulpat tai puola liian kuumana tai voisko ne olla vain paskana vai mitä arvelisitte olevan vikana?

Ps. Sori ku tungin samalle otsikolle, mutta kuulostas, että painitaan saman ongelman kanssa.


Ei mitään, koitetaan yhdessä saada vastauksia :) Itseäni lähinnä pelottaa, ettei tuo nokkaketju oli mennyt tosiaan kunnolla rikki, ja jako hypännyt tjsp.. Siinä vaiheessa olisi isompi remppa edessä :(
aripa
Liittynyt:
24.6.2013 19:51
Re: Honda CBR 600F ongelmia (nykii, röpöttää, ei pysy käynni

ViestiKirjoittanut aripa » 25.6.2013 14:50

Minulla ilmeisesti vika selvisi " ainakin sormet ristissä " toivon niin, koska vika ei ole paha. Bensahana oikuttelee/oikutteli. Nyt 50 km takana ja vikaa ei ainakaan sillä matkalla ilmennyt enää....
Sappher
Liittynyt:
2.1.2012 0:00
Re: Honda CBR 600F ongelmia (nykii, röpöttää, ei pysy käynni

ViestiKirjoittanut Sappher » 2.7.2013 19:28

Sen verran päivitystä, että 3. sylinteri ei tällä hetkellä syty. Tulpat tarkastin (kaikki), ja nyt otin kaasarin irti, tarkoituksena se puhdistaa huomenna. Saa nähdä, mitä tulee!
Sappher
Liittynyt:
2.1.2012 0:00
Re: Honda CBR 600F ongelmia (nykii, röpöttää, ei pysy käynni

ViestiKirjoittanut Sappher » 10.7.2013 13:58

Päivitystä taas, kolmospytyn tulppa oli rikki. Vaihdoin tulpan, ja pyörä toimi jonkun aikaa ok. Sen jälkeen kakkospytty lakkasi toimimasta, siitäkin meni tulppa. Kaikki tulpat oli vaihdettu viime vuoden alussa, vain noin 1000km ajettu.

Olin ostamassa uutta tulppaa tuota kakkospyttyä varten, ja juttelin samalla myyjälle vähän näistä ongelmista. Hän sanoi, että mahdollinen syy olisi venttiilien synkronointi, joka olisi pielessä? Tämä ilmeisesti aiheuttaa tulppien rikkoutumiset. Onko tämmöisessä mitään perää?

EDIT: Lisäystä siis vielä, että vaikka ostin uuden tulpan kakkospyttyyn, ei ko. pytty edelleen syty (ainakaan se ei toimi ihan täysin normaalisti). Mittailin putkien lämpötiloja, muut pytyt olivat 150-180 astetta, kakkospytty pyöri 70-100 asteen paikkeilla.
Ristikurko
Liittynyt:
22.4.2019 10:48
Re: Honda CBR 600F ongelmia (nykii, röpöttää, ei pysy käynni

ViestiKirjoittanut Ristikurko » 22.4.2019 11:03

Itsellä vastaavaa ongelmaa, moottorista putoaa tehot sekä käyntiäänti muuttuu erilaiseksi, asia korjaantui hetkisesti mutta sitten taas kun meni pidemmän pätkän urku auki kierrokset tapissa niin teki saman tempun. Tulpat vaihdettiin kun vikaa epäiltiin sieltä mutta toimii siis rauhallisessa ajossa. Myöskään ei halua startata kun nämä oireet tulevat esiin. En osaa paikantaa vikaa johtuuko se kaasuttimista vaiko bensapumpusta. Ihmettelen vain kun tavallisessa ajossa toiminut moitteetta mutta korkeilla kierroksilla. Voiko olla mahdollista että on lämpöleikannut? Kiitos etukäteen.
DopiestKASSE
Liittynyt:
11.9.2012 15:10
Re: Honda CBR 600F ongelmia (nykii, röpöttää, ei pysy käynni

ViestiKirjoittanut DopiestKASSE » 19.6.2019 17:13

Mulla vähän samantyyppisiä oireita. Vuoden 93 pc25 malli kyseessä, jossa kytkimellinen flekti ja ajettu päälle 40tkm. Vasta huhtikuusta ollut mulla ja huomasin, että kun ajoi liian kauan liian rauhallisesti, niin pakoputken ääni muuttui enemmän 4t mopoksi, jolloin ei lähtenyt mihinkään. Tähän tepsi moottoritiellä käynti kaasu täysillä. Nyt homma on niin, että sekään ei auta. Oireet palautuivat kun olen ruuhkassa joutunut olemaan ja tietty flekti päällä silloin. Mittaristo meni pimeäksi, niin kuin tänäänkin moottoritiellä kun lämpesi, mutta valot ja vilkut toimivat. Kaasu pohjassa alkoi pätkimään ja laiskostumaan. Ei kuitenkaan sammunut tyhjäkäynnillä vaikka siltä kuulosti. Sittemmin tyhjäkäynti kuulostanut normaalilta, mutta mittarin virta ei ole palannut. Ei tahdo millään lähteä käymään napista kun on tarpeeks lämmenny ja tuntuu, että akusta virta vähentynyt. Tämä nyt on jatkunut, kun ajossa jouduin vaihtamaan varatankille, jolloin meinas sammua, mutta kaasuttelu auttoi vaikkakin putki paukkui. Tämän jälkeen jonotin jonkun aikaa tankille flekti päällä. Myös ominainen rallatus kuuluu 4000-> kierroksesta ilmeisesti nk kiristin. Kun toimi vielä kunnolla niin sama rallatus oli jo silloin. Onko mitään vinkkejä? Käynyt mielessä akun, tulppien, puolien ja bensapumpun vaihto. Tietty öljyt voisi myös vaihtaa, koska kuulemma bilteman paskaa käytetty viimeksi.
Viimeksi muokannut DopiestKASSE päivämäärä 27.6.2019 16:50, muokattu yhteensä 1 kerran
Juuna69
Liittynyt:
19.6.2019 23:04
Re: Honda CBR 600F ongelmia (nykii, röpöttää, ei pysy käynni

ViestiKirjoittanut Juuna69 » 19.6.2019 23:14

Itselläni samanlaista ongelmaa.. Kylmänä lähtee käyntiin mutta lämpösenä ei meinaa millään startata. Kiihdyttäessä tuntuu pätkivän. Sytytyspuolat tarkistettu, näyttäisi olevan paskana. Uudet tulossa kohta puoliin. Ilmoittelen jos ongelmat ratkeaa uusilla sytytyspuolilla.
santerij
Liittynyt:
11.6.2012 16:22
Re: Honda CBR 600F ongelmia (nykii, röpöttää, ei pysy käynni

ViestiKirjoittanut santerij » 26.6.2019 23:52

Ristikurko kirjoitti:Itsellä vastaavaa ongelmaa, moottorista putoaa tehot sekä käyntiäänti muuttuu erilaiseksi, asia korjaantui hetkisesti mutta sitten taas kun meni pidemmän pätkän urku auki kierrokset tapissa niin teki saman tempun. Tulpat vaihdettiin kun vikaa epäiltiin sieltä mutta toimii siis rauhallisessa ajossa. Myöskään ei halua startata kun nämä oireet tulevat esiin. En osaa paikantaa vikaa johtuuko se kaasuttimista vaiko bensapumpusta. Ihmettelen vain kun tavallisessa ajossa toiminut moitteetta mutta korkeilla kierroksilla. Voiko olla mahdollista että on lämpöleikannut? Kiitos etukäteen.


Mulla kans samanlaista ongelmaa ilmennyt. Vaihdoin tulpat, ilmanputsarin ja polttoainesuodattimen, mutta vika edelleen päällä. Selviskös sulle jo missä oli vika?
DopiestKASSE
Liittynyt:
11.9.2012 15:10
Re: Honda CBR 600F ongelmia (nykii, röpöttää, ei pysy käynni

ViestiKirjoittanut DopiestKASSE » 2.7.2019 20:11

Löysin 1. Pytyn kaasarista huohottimen suodattimesta palan. Ilmeisesti tuo on rajoittanut täysiä tehoja. Myös mittaristo on kärähtänyt, mutta virrat tulee johdoissa. Staattorista lähtevät 3 keltaista johtoa päätyvät liittimeen, joka on ilmeisesti yhdistetty jännitteensätimeen. Tämä liitin on myös täysin sulanut ja yksi keltaisista johdoista palanut poikki. Akun lataus toimi silti, eikä ollut silloin vaikutusta ajoon eli edelleen oli tehot kadoksissa. Parin päivän sisällä pyörä kasaan ja testiajoon, kunhan jostain saan uuden suodattimen, ellei ite uskalla tehdä. Tulpat ja ilmanputsari näyttävät kans vauhtokuntoisilta. Kärähtämisen syy edelleen mysteeri, ellei jännitteensäätimellä ole osuutta asiaan.
MänTä Moderaattori
Pyörä:
Jawa 350(-01) SuzukiGT250(-77) YamahaRD350F1(-85)
Liittynyt:
8.10.2001 3:00
Re: Honda CBR 600F ongelmia (nykii, röpöttää, ei pysy käynni

ViestiKirjoittanut MänTä » 3.7.2019 19:56

Jännitteensäädin taisi olla aika vakiovika näissä laitteissa.
DopiestKASSE
Liittynyt:
11.9.2012 15:10
Re: Honda CBR 600F ongelmia (nykii, röpöttää, ei pysy käynni

ViestiKirjoittanut DopiestKASSE » 11.7.2019 11:21

Noniin nyt pyörä toimii ku uus. Eli kaasarissa oli huohottimen ilmansuodattimesta pala sisällä. Laturin yksi johto palanut poikki ja sulattanut liittimen. Tähän veikkaisin, että akku ja/tai jännitteensäädin ollut huonossa hapessa. Ilmeisesti jännitteensäädin lämmennyt sen verran kuumassa ruuhkassa, että laturin johto palanut poikki ja samalla koson mittaristo kärvähti. Tulpat ja ilmansuodatin olivat myös vaihtokunnossa, ja nyt on uudet iridium tulpat ja vakiota vastaava ilmansuodatin.

Noh tietty pieni mokakin kävi kun kaasareiden päälle jäi rätti, kun asensin ilmansuodatin boksia kiinni. Tuli sitten availtua kaasarit kahteen kertaan :lol:. Noh kun sain taas käyttökuntoon, niin starttirele alkoi pärisemään startista, mikä viittaa juuri tuohon huonoon akkuun. Akun jännite putosi startista 13V -> 6-5V. Tämä tapahtui illalla, joten piti odottaa seuraavaan työpv jälkeiseen aikaan saadakseni uuden akun. Noh tämän jälkeen lähti heti käyntiin ja nyt on kaasuvaijerin pientä säätöä vailla unelmaa.

Kun vaihdoin tulpat, niin jouduin irroittamaan venttiilikopan kannen, ja kun kiinnitin niin yhdestä kulmasta napsahti ruuvi poikki liiasta kiristämisestä. Nyt vuotaa öljyä siitä kulmasta. Jos joudutte avaamaan tuon kannen tulpanvaihdossa, niin ei kannata kauheaan piukkaan kiristää. Ite kiristin muut ruuvit suhteellisen hellästi tämän katkenneen ruuvin jälkeen. Tänään yritän muiden fooruminiksien perusteella saada tuon katkenneen tapauksen korjattua.

Eli kannattaa tarkistaa huohottimen kunto, kurkata kaasareiden sisälle, tarkistaa akku/latausjännite, tulpat ja ilmansuodatin. Tämän jälkeen piti vielä säätää tyhjäkäyntiä pienemmälle, kun uudet osat vaikuttavat eri tavalla.
DopiestKASSE
Liittynyt:
11.9.2012 15:10
Re: Honda CBR 600F ongelmia (nykii, röpöttää, ei pysy käynni

ViestiKirjoittanut DopiestKASSE » 17.7.2019 21:47

Eli pyörä on kyllä kasassa, mutta täydellä kaasulla kiihdyttäessä vaihteen vaihtamisen jälkeen jää hieman kierrokset päälle ja siitä sitten pikkuhiljaa kiihtyy hetken päästä. Puolella kaasulla kiihdyttäessä tuntuu siltä niin kuin pitäisikin kiihtyä niin, ettei kierrokset jää päälle. Isommilla vaihteilla ei tee tätä vaan ampaisee niin kuin pitääkin. Mahtaakohan olla kaasareiden säädöissä, kun ilmansuodatin vaihdettu ja saa liikaa ilmaa? Muuten toimii nätisti.

Ennen tätä keissiä kuului 4krpm - > aikamoista ominaista rallatusta. Nyt ei kuulu mitään rallatusta. Mielenkiintoista...