Ongelmia käyttäjätunnuksen aktivoinnissa? Lue tämä ja lähetä sähköpostia sami (ät) motot.net.

4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

Pyörä:
Baotian Fude 2007 (BT49QT-7/BT49QT-7C)
Paikkakunta:
Nummela
Liittynyt:
10.6.2013 13:30
Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

ViestiKirjoittanut crusnik » 31.10.2018 16:55

Fudessa ajovalo (normi h4) tyhjäkäynnil yhtä himmee kuin parkkivalo, kirkastuu kierrosten noustessa mut ei valotehoo riittävästi. Polttimo uusi. Jännitteensäädin viallinen? Testasin led ja sekään ei oo tarpeeks näytä valoo. Lainasin kaverin prätkäst ton led polttimon ku siin hyvä valoteho mut ei toimi mulla. Onks vaikutusta ett takajarruvalo palaa kokoaika kirkkaana niinku ett jarruttaisin?
Nii joo, 19mm kaasari + 63cc + mikä suutin? Oisko 90 ok vaiko pienempää? Toimisko 72 paremmi 19mm kans? Huippuja en haluu kauheesti yli 60-65, vääntöö ois kiva saada lisää. Rullat 6.2
Liittynyt:
22.6.2005 21:42
Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

ViestiKirjoittanut -Zone- » 1.11.2018 14:25

Ajovalo ja takavalo toimii vaihtovirralla, eikä jännitteensäätäjä vaikuta niihin mitenkään. Jarruvalo ja vilkut toimii tasavirralla. Tästä syystä valojen kirkastuminen kierrosten noustessa on aivan normaalia. Omassa mopossa ei ole H4 polttimoa ja kun sellaista tohon kokeilin, totesin että laturi (eli siis magneetto) ei tahdo riittää kunnolla yli 50w polttimolle valotehon ollessa heikko. Omassa on perus mopopolttimo (ba20D) jossa pitkä ja lyhyt ovat molemmat 35w jolle laturi vielä riittää.

63cc on musta vähän turha pytty. 72cc sylinterisarja tiivisteineen mäntineen maksaa kiinassa 17 ekee ja siinä on tuntuvasti enempi vääntöä. Mikään ohjus siitä ei tosin tule vielä silläkään.
"... En ikinä uskonut, että muut voisivat ottaa teoriani niin paljon vakavemmin, kuin minä itse..." Albert Einstein
Pyörä:
Baotian Fude 2007 (BT49QT-7/BT49QT-7C)
Paikkakunta:
Nummela
Liittynyt:
10.6.2013 13:30
Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

ViestiKirjoittanut crusnik » 1.11.2018 17:27

Kiitti tiedosta :) Jup, kiinasta tilasin 72, tosin kuulemma sielt voi tulla 82
Katon ledin toho, ois vähemmä watteja ku tos normi h4. Ei tietoo onko ollu joskus muunlainen kanta, ei näytä umpiota olevan modattu. Prätkän ledi oli 18w, voinen laittaa 36w tai isomman kunha jää alle ton 50
Kaverin kans huollettii ajokki, avattii koneki ja tarkistettii. Liia rikkaalle kuulemma säädetty. Mite muute säädettii tyhjäkäyntiä? Oliko se kaasaris lähempänä takarengasta oleva ruuvi ku katot tukijalan puolelt? Toi ei pysy käynnis lämpösenä ilma lisäkaasuu ja meinaa usei sammuu risteyksee/valoihi. Kylmäkäynnistys ni pysyy iha hyvi pörisemäs ilma ongelmii
Tos on edellise omistajan toimesta tuo setti kii, 19+63 ja suutin 92. Syö 3,2-3,7L/100 :s
Liittynyt:
3.11.2018 20:46
Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

ViestiKirjoittanut Fransu » 3.11.2018 20:54

Terve
Omistan kiinalaisen skootterin joka on seissyt autokatoksessa vuosia, eikä anna kipinää. Missä vika ?
Olen vaihtanut/katsonut läpi:
Tulppa vaihdettu
Puolalle tulee musta ja vihreä(maa) joista tulee mittaamalla noin 150v polkemisen aikana. Normaali määrä? Tulpanjohdosta ei tule mitään virtaa, johto ja hattu vaihdettu.
Maadoitus kunnossa
Miten voin mitata onko puola rikki? Montako volttia puolalta kuuluu tulla?

Kiitos etukäteen avusta
Pyörä:
Baotian Fude 2007 (BT49QT-7/BT49QT-7C)
Paikkakunta:
Nummela
Liittynyt:
10.6.2013 13:30
Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

ViestiKirjoittanut crusnik » 11.12.2018 11:38

tuos pari kuvaa alfamerin kiinaskootterikirjasta koskien sytytyspuolaa, toivottavasti on apua

[url]https:///imgur.com/a/d09ONDq[/url]
Liittynyt:
22.6.2005 21:42
Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

ViestiKirjoittanut -Zone- » 11.12.2018 16:48

Ja lisätään tänne taas välillä nuo korjauskäsikirjatkin.
http://www.mediafire.com/file/veltc27l7 ... n.zip/file
"... En ikinä uskonut, että muut voisivat ottaa teoriani niin paljon vakavemmin, kuin minä itse..." Albert Einstein
Liittynyt:
10.2.2019 19:32
Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

ViestiKirjoittanut Nuhis86 » 19.2.2019 13:57

Terve!

Saisinko täältä pikasesti apua kysymykseeni?

Sopiiko Keeway Ry6:n takavanne Kymco Agilityyn?
Liittynyt:
22.6.2005 21:42
Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

ViestiKirjoittanut -Zone- » 21.2.2019 11:11

Ei sovi
"... En ikinä uskonut, että muut voisivat ottaa teoriani niin paljon vakavemmin, kuin minä itse..." Albert Einstein
Liittynyt:
16.3.2019 9:01
Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

ViestiKirjoittanut Kkjjll » 16.3.2019 9:06

Hei. Mulla on tollanen peugeot V-clic ja siin on semmonen ongelma ku akussa pitäs olla se 12.8v mutta ku sen mittas nii ol vaa 11.7 ja käynnissä vähä yli 12 ja jarrua painaessa laski 3. Koitin kans et johtuuko siitä ku siin on vähä tehokkaampi etu polttimo mut ei vaikuttanu sen pois ottaminen millää tavalla ja skootteri sammuu aina kun painaa jarrun pohjaa ja meinaa hyytyä vähän välii
Liittynyt:
22.6.2005 21:42
Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

ViestiKirjoittanut -Zone- » 18.3.2019 13:13

Jos jännite ei nouse kierroksia lisäämällä normaaliin, vika voi olla akussa, laturissa, johdotuksessa tai esim regulaattorissa. Yksiselitteistä vastausta ei ole. Ajovalot ei vaikuta akkuun mitenkään, sillä ne toimii vaihtovirralla, eli ne saa virtansa suoraan laturista. Jarruvalo ja vilkut ainoastaan toimii tasavirralla.

Painoitko etu- vai takajarrua ? Jos etujarrua, niin vika on mitä luultavimmin johdotuksessa jossain kohtaa. Sähkövikojen etsiminen on haastavaa hommaa, sillä vika voi olla lähes missä kohtaa johtosarjaa. Joskus joutuu purkamaan koko johtosarjan että vika löytyy. Maadotusviat on melko yleisiä. Vihreän väriset johdot on yleensä maajohtoja. Kannattaa ainakin irrottaa ja putsata liitos hapettumista joka paikasta missä vain näkee maajohtoja rungossa kiinni.
"... En ikinä uskonut, että muut voisivat ottaa teoriani niin paljon vakavemmin, kuin minä itse..." Albert Einstein
Liittynyt:
18.4.2019 21:58
Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

ViestiKirjoittanut tvih » 18.4.2019 22:18

Saas nähdä kuinka käy. Syksyllä pöllitty skootteri (Yiying MTX-5) löytyi pari viikkoa sitten ja yritys päällä saada tolkku siihen vieläkö se pelittää. Päällisin puolin tekniikkapuoli näyttäs olevan kunnossa - sen mitä osaan niistä sanoa, ei ole mitään kokemusta näiden rassaamisesta paitsi että olin osallisena variaattorihihnan vaihto-operaatiossa. Katteiden ja lukkojen kunto onkin sitten eri juttu. Mutta en myöskään vielä käyntiin saanut. Keväisin aina talven jälkeen huono ollut starttaamaan, mutta nyt lisäksi ilmeisesti akku oli turhan tyhjä (alle 12v), koska starttimoottori pyöri vain tyhjää. Eli ilmeisesti ei saanut tarpeeksi kierroksia että olisi ottanut kontaktia vastakappaleeseensa? Akku joka tapauksessa on parhaillaan laturissa.

Jos saisi tuon ajokuntoisuuden varmistettua niin sitten olisi lukkojen vaihto koska ne on romuna ja virrat on heti päällä jos akun kytkee. Mitä katselin niin ilmeisesti ei mahdoton homma olisi vaihtaa omatoimisesti, kunhan on sopivat osat. Tuossa kun lukkosarjoja selailin, niin vaikutti että Fude Sportiin tarkoitettu setti voisi sopia. Muut "4T kiinaskootteri"-variantit oli kovin erilaisia. Ainakin tuossa Fude Sport-setissä virtalukon piuhan liitin on samannäköinen (neljä "pinniä"), ja kiinnitys vaikuttaa samankaltaiselta. 40€+pk hintakin vielä olisi jokseenkin siedettävä. Kalliimpaa lukkosarjaa ei innosta eikä olisi varaakaan, koska eiköhän tuon joku jo taas kohta pölli; edelliseltä omistajalta jo vietiin ja joutui uudet kalliit lukot vaihtamaan, minulta jo kerran yritettiin pölliä ja sitten ihan pöllittiin. En tiedä mikä hitto niitä tuossa yksilössä kiehtoo.

Mikä muuten olisi paras keino sammuttaa skootteri ilman virta-avainta? Eli jos nyt saankin tuon käyntiin testiä varten, niin yllättäen virta-avaimella ei sammu koska lukko on sökönä ja "ohitettu", ja akun irroittaminenhan ei käynnissä olevaa moottoria sammuta. Sammuuko se jos vetää virtalukon piuhan irti? Luulisin että ei, koska ei ole sama kuin virtalukon kääntäminen. (Mutta tässä näkee paljonko näistä värkeistä tiedän.)
Viimeksi muokannut tvih päivämäärä 19.4.2019 12:13, muokattu yhteensä 1 kerran
Liittynyt:
16.3.2019 9:01
Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

ViestiKirjoittanut Kkjjll » 18.4.2019 22:22

Onkos kellään neuvoja miten tollasen kiinan paskan peugeot v-clic sais kulkemaa täl hetkel menee 56 suoral ja on nappirajotin, 63cc, hukkaputki otettu pois, variaattorin holkkia lyhennetty, painavemmat rullat, ei prikkaa mutta ei vaan kule mihikkää
Liittynyt:
22.6.2005 21:42
Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

ViestiKirjoittanut -Zone- » 19.4.2019 23:05

63cc ei musta tee yhtään mitään. Edes 82cc ei ole mikään ohjus, saati 72cc. Yksi tärkein on saada kaasarin säädöt optimaaliseksi ja huomioitavaa on että ne nimenomaan on optimaaliset kun ryyppy on varmasti mennyt pois päältä. Itsellä paras pääsuutinkoko vakioputsarilla ja nokalla 72cc:llä on ollut 90 ja 82cc:llä 94. Ei siis järin suuria ottaen huomioon, että vakiona mulla oli 85.

Nää ei juurikaan tunnu oireilevan liian rikkaaseen / laihaan seokseen muutoin kuin että ei kulje mihinkään. Vakion CVK-kaasarin kanssa jotuu aina tyytymään jonkinlaiseen kompromissiin käyntiinlähtevyyden ja kulkemisen suhteen.

Venttiilivälyksistäkin olen itse todennut, että ohjekirjan venavälyksillä saa pyyhkiä persausta. Ne on liian pienet eteenkin kesähelteille. Vakiokoneissa käytän 0,13mm imupuolella ja 0,18mm pakopuolella. Virikoneissa säädän imupuolelle 0,18mm ja pakopuolelle 0,20mm, eikä kantamista ole esiintynyt kovassakaan rääkissä kesähelteilläkään.

Kaasarin säädöillä on iso vaikutus, mutta se on pelkkä yksi puoli asiassa. Moni asia vaikuttaa.

Pointti on myös tämä "hukkaputki" puhutaanko nyt siis EGR:stä VAI SAC-venttiilistä ? Kumpaakin ja jossain malleissa myös molempia on esiintynyt. Jälkimmäinen voi sotkea seokset ihan päin helvettiä, ensimmäisestä ei yleensä ole haittaa, joskaan ei tehon kannalta tippaakkaan hyötyäkään.
"... En ikinä uskonut, että muut voisivat ottaa teoriani niin paljon vakavemmin, kuin minä itse..." Albert Einstein
Liittynyt:
22.6.2005 21:42
Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

ViestiKirjoittanut -Zone- » 19.4.2019 23:27

tvih kirjoitti:Keväisin aina talven jälkeen huono ollut starttaamaan

Täysin normaalia. Kaasarin kohokammiosta bensa haihtuu eikä starrimoottorikierrokset tahdo kunnolla riittää alipaineeseen mikä avaa bensahan jotta uutta bensaa kaasarille tulisi. Talven jäljiltä paras tapa on irrottaa hanan alipaineletku imukaulasta ja imeä suulla siitä hana auki + odottaa että kaasari varmasti täytyy. Jos haluat nopeuttaa käyntiin lähtemistä voit pistää siitä alipainehanan nipasta injektioruutalla bensaa koneelle. Ei siis tarvitse irrottaa tulppaa kuten entisaikoina mopoille tehtiin.

tvih kirjoitti:Mikä muuten olisi paras keino sammuttaa skootteri ilman virta-avainta?

CDI-boksilta pitäisi lähteä musta-valko johto ja jos sen kytkee maihin kipinää ei tule. Itseasiassa näiden sammutus perustuu siihen että virtalukko kytkee mustavalko-johdon maihin off-asennossa. Eli toisin sanoen nämä on äärihelppoja varastaa. Jos tuon johdon katkasee mopon saa ilman avaimia käymään.

Jos kyseessä on AC-cdi boksin sijaan DC-CDI eikä cdi boksilta lähde musta-valko johtoa, niin voit rakentaa itsekin sammuttimen. Pistä sytytyspuolan jomman kumman johdon väliin katkaisija niin siitä saat mopon sammumaan. Jos laitat palautuvan painokatkaisijan, niin huomioi että katkaisijan tulee olla sellainen että virta kulkee sen läpi kun katkaisijaa ei paineta. Jos laitat tavallisen painokatkaisijan jonka läpi kulkee virta vain painettaessa, haaroita sytytyspuolan vihreä johto (maajohto) ja laita siihen katkaisija ja katkaisijan jälkeen johto maihin. Tämä maadoittaa painettaessa sytytyspuolan jolloin se toimii kuten mopon alkuperäinen sammutuskin.
"... En ikinä uskonut, että muut voisivat ottaa teoriani niin paljon vakavemmin, kuin minä itse..." Albert Einstein
Liittynyt:
18.4.2019 21:58
Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

ViestiKirjoittanut tvih » 20.4.2019 12:34

Kiitoksia vastauksista. Joo, huono starttaus on sinänsä ymmärrettävää, lähinnä tässä tapauksessa kun ei voi olla varma onko varas mahdollisesti jo pitänyt skootteria käynnissä tänä keväänä vai ei, eli onko nyt käynnistysongelma tämä "normaali" ongelma vai onko jotain "sabotoitu." Yritin siis poljinstarttia tuon sähköstartin lisäksi, mutta ei onnistunut parissa minuutissa. Mutta männä vuosina sähköstartillakin on se useampi minuutti yleensä mennyt, että sinänsä ei yllätä.

CDI-hommat menee itsellä jo hieman yli hilseen, pitänee tutkia ja opiskella. Googlailun perusteella siis tuo boksi mikä ainakin omassa skootterimallissa ilmeisesti on tuolla akun kanssa saman luukun alla, ainoa paikka missä tuon tyylistä boksia muistan nähneeni. Ei tietenkään satu siitä paikallaan kuvaa olemaan että näkisi piuhat (virtalukon piuhoista ym. otin kuvia referenssiksi tutkiessani tilannetta, skootteri ei ole omassa pihassa pikatarkistuksia varten). Varaosalistasta löytyi itse CDI-yksikkö (https://www.mc-scatter.com/img/p/dl/thi ... C12641.JPG). Sen perusteella miten pieni boksi on, veikkaisin että on AC-mallinen koska DC on isompi? Maihin kytkeminen sitten, ei kyllä ole tietoa missä kohden se tässä on. No, kaipa se tutkimalla/kokeilemalla selviää.