Lyhyt stintti mopolla ennen prätkäkorttia?

soulblast
Liittynyt:
17.10.2018 20:21
Lyhyt stintti mopolla ennen prätkäkorttia?

ViestiKirjoittanut soulblast » 17.10.2018 20:36

Niin, tällainen ihan mielipidekysymys että saisin prätkäkortin keväällä mahdollisimman halvalla ja kivuttomasti... Eli nyt kun nuo ajokorttiuudistukset on voimassa niin prätkäkortinkin voi saada tosi minimaalisella määrällä ajotunteja (5h!). Itse oon tällainen 37v moderni kaupunkilainen, joka ei ikinä ole kokenut autoa tarpeelliseksi joten mitään ajokorttia ei ole pohjalla. Itse kun oon sen verran vanha niin olen tosin ajanut lähes 10v moposkoottereilla ilman korttia, läpi talvienkin ehkä n. 6-8v.

Nyt kuitenkin tuli näin syssyllä kunnon prätkäkuume! Keväällä näillä näkymin prätkäkortin hankinta edessä, ja 250-500 kruiserit polttelee ekaks pyöräks, todennäköisesti Yamahan Virago 250 tai 535. Tuon ajokokeen läpäisemisen kannalta, muuten ei kyllä epäilyksiä pyörän hallinnasta mutta kun skoottereilla ei ikinä oo tarttenu vaihteiden kanssa plärätä niin vähän epäilyttää riittäisikö 5h ajotunnit tuossa rutinoitumiseen? Lisäajotunnit kuitenkin aika kalliita, niin kaikki säästetty raha (ja vaiva) olis plussaa.

Helpollahan pääsisin vaihteiden kanssa kikkailuun käsiksi noilla normaaleilla teinien mopoilla. Suositteletteko skootterin vaihtamista siihen alkukeväälle mopoon? Käytettyjen ostamisessa kuitenkin aina riskinsä mutta mielipiteitä voisiko vaihteiden vaihteluun rutinoitua tarpeeksi 5 ajotunnilla (ilman mopoa)?
Epoksi
Pyörä:
TT600R
Paikkakunta:
Espoo
Liittynyt:
12.1.2005 8:06
Re: Lyhyt stintti mopolla ennen prätkäkorttia?

ViestiKirjoittanut Epoksi » 17.10.2018 20:52

No tota.. käsittelykokeessa periaatteessa pärjäät yhdellä vaihteella. Inssissä sitten tietty vähän muitakin riippuen pyörästä, mutta kiire ei ole vaihteita vaihtaa. Ihan rauhassa saa plärätä askia taajamassa.

Kytkimen lipsuttelu liikkeellelähdössä ja hidasajossa on se the juttu mikä tulee erona skootteriin, mutta en jaksa uskoa että kannattaisi rahallisesti alkaa vaihtamaan vaihdemopoon. Kyllä ne siellä käsittelykoetreenissä ottaa taustan huomioon ja treenauttaa sitä sulle vaikeinta osa-aluetta.

Lisäksi vaihdemopot on sitten aivan kamalia ajaa kun saat vatkata kuusi vaihdetta läpi että vauhtia saa sen 45km/h (olettaen että suomikuristettu vehje).