4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

-Zone-
Liittynyt:
22.6.2005 22:42
Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

ViestiKirjoittanut -Zone- » 23.1.2018 18:14

Kiinanpoika kusetti. Bongasin wish:stä halvan isovenaisen kannen. Kuvissa on selvästi isovena, mutta pikkuvenainen tuli. Samaten niissä "100cc" sarjoissa (oikeasti 82cc) tulee mukana pikkuvenainen, eikä ole mikään avartajan unelma. Äärihalpa satsi tosin kyllä muuten jos 50mm pyttyä tarvitsee. Pitäkää mielessä jos tilaatte tuota kautta.
"... En ikinä uskonut, että muut voisivat ottaa teoriani niin paljon vakavemmin, kuin minä itse..." Albert Einstein
futukkaukko
Liittynyt:
22.1.2018 22:08
Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

ViestiKirjoittanut futukkaukko » 23.1.2018 19:39

-Zone- kirjoitti:Oletko ottanut ketjukiristimen pois pytystä? Sen jännitys täytyy myös vapauttaa poistamalla kiristimen jousi ja siirtämällä kiristimen keskitappi alkuasentoon kun se laitetaan takas pyttyyn.



kyllä olen ottanut irti mutta mikkää ei auta.
-Zone-
Liittynyt:
22.6.2005 22:42
Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

ViestiKirjoittanut -Zone- » 23.1.2018 20:30

Varmista, että ketju on kampiakselilla rattaalla. Se jää sinne joskus huonosti. Ei siinä asennuksessa pitäisi mitään ihmeellistä olla. Tuossa on jonkun vähän säheltämällä tehty video, mutta oleellinen siitä selviää https://youtu.be/DPKfNbOL1Xo
"... En ikinä uskonut, että muut voisivat ottaa teoriani niin paljon vakavemmin, kuin minä itse..." Albert Einstein
futukkaukko
Liittynyt:
22.1.2018 22:08
Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

ViestiKirjoittanut futukkaukko » 23.1.2018 21:04

juu minäpäs kahtelen mikä siinä on ja vaikka kassaan uuvellee mutta kiitos kuitenkin :)
Rampe78
Liittynyt:
6.2.2018 16:24
Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

ViestiKirjoittanut Rampe78 » 6.2.2018 16:29

Morjens! Mikä voisi olla Baotianissani vikana kun ei kulje kuin 53kmh (mitattu gps)

Tekniikka:
-72cc
-kaasutin 24mm, suutin on 92
-A9 nokka
-Suurtehopuola
-5.5 gramman rullat
- cdi boxista revitty se pinkki rajotin johto pois
-Vaahtouovi ilmanputsari
-kuritonputki
-variaattorilta se sähköinen kierroksen rajoitin poikkastu

Kiitos jo etukäteen :)
-Zone-
Liittynyt:
22.6.2005 22:42
Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

ViestiKirjoittanut -Zone- » 6.2.2018 18:48

Rampe78 kirjoitti:-kaasutin 24mm, suutin on 92
-Vaahtouovi ilmanputsari

Ainakin nuo osuu silmään. Itsellä 72cc vakiokaasarilla ja vakioputsarilla sopiva suutinkoko kesällä oli 90 ja talvella kaipasi sitäkin isompaa. Vapaammin virtaavalla putsarilla ja 24mm kaasarilla pääsuutin saa mitä luultavimmin olla roimasti suurempi. En muutoinkaan ole 24mm kaasarin kannalla kuin vasta 82cc ja isovenakannella. Samaten vakioputsari musta riittää aivan täysin 72cc ja A9 nokankin kanssa.

4T moottorissa kannattaa ymmärtää sellainen seikka, että kaikki soppa sinne sylinteriin virtaa viimekädessä venttiililautasen ja seetin välistä. Virinokillakaan se venttiili ei mitään hirmupaljoja aukea ja eteenkin pikkuvenaisessa kannessa se venalautasen ja seetin väliin jäävä rako ei ole järin iso. Samasta syystä kanavia on tarpeetonta kairata äärimmilleen. Laskekaapa joskus piruttaan mikä on virtauspinta-ala täysin auenneen venttiilin ja seetin välissä. Sitä kannattaa verrata kaasarin läpivirtauspinta-alaan niin aika nopeaan ymmärtää miksi jättisuuret kaasarit on pikkuvenaisella kannella turhia. Venttiilin nostossa on huomioitava sekin, että venttiili on täysin auki vain pienen hetken ja suurimman osan ajastaan se on joko aukeamassa tai menossa kiinni, joka pienentää suhteellista virtausalaa entisestään.

Mitä isompi kaasari, sen vaikeampi se on lisäksi saada säätöihin. Vapaastivirtaavat putsarit vielä korostaa ongelmaa kun kyseessä on alipainekaasari. Luisti nousee alipaineella ja mitä helpommin ilma kulkee kaasarista läpi, sitä vähemmän on olemassa luistia nostavaa energiaa.
Viimeksi muokannut -Zone- päivämäärä 7.2.2018 0:50, muokattu yhteensä 1 kerran
"... En ikinä uskonut, että muut voisivat ottaa teoriani niin paljon vakavemmin, kuin minä itse..." Albert Einstein
Rampe78
Liittynyt:
6.2.2018 16:24
Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

ViestiKirjoittanut Rampe78 » 6.2.2018 20:43

No nyt on kiinni vakio suutin joka tuli tuon 24mm kaasarin mukana. Eli joku 93-105 paha sanoa kun ei ole kirjattu suuttimeen kokoa mutta selvästi suurempi reikä siinä on kuin 92 kokoisessa ja seuraava suutin joka itseltä löytyy niin on 150 että se on vähän liian roima :(
-Zone-
Liittynyt:
22.6.2005 22:42
Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

ViestiKirjoittanut -Zone- » 6.2.2018 23:56

Nakuttaako se täyskaasulla ?

Onko varma ettei ole kierrosrajotettu cdi ? Mulle on nimittäin itselle tullut vastaan cdi jossa oli se variaattorin rajoitin eli se pinkki johto ja tämän lisäksi myös kierrosrajoitettu cdi. Se kannattaa varmistaa.

Jos suutinkoon muutos ei vaikuta mitään niin se tuskin silloin on syynä. Liian laihalla oleva moottori vetää paremmin kun tukkii osan ilmanputsarista. Se voi tarkoittaa kahta asiaa; Joko pääsuutin on liian pieni tai sitten alipaine ei jaksa nostaa luistia samaan tahtiin kaasuläpän kanssa, Vakiokaasarit tuntuu olevan kranttuja ilmanputsarimuutoksiin, Itse nykyään vaihdan alkuperäisen putsarikopan johonkin muuhun vasta sitten kun ihan pakko on, eli että se selkeesti aiheuttaa kombossa virtausvastusta. Oon nimittäin tolla virtauspenkisysteemilläni mittaillut vakioputsaria ja verrannut sitä kannen virtausarvoihin ja tullut siihen tulokseen, että vakioputsaria ei ole tarpeen vaihtaa pikkuvenaisilla kansilla millään pytyllä.

Jokainen saa olla sitä mieltä tahtoo, mutta mä ole tätä mieltä.

Pistetääs tähän samalla vähän yleisellä tasolla..

Putkikin vaikuttaa joissain tapauksissa yllättävän paljon.Myytävänä on viriputkiakin jotka hengittää vakioitakin huonommin. Jorellakin oli joku mistä se teki videoo. Se putken tyhjentäminen on musta 72cc kanssa ihan tarpeetonta, tehoja sillä ei saa ja tyhjentämisessä kannattaa huomioida, ettei sen putken virtausvastukset välttämättä siitä hirveästi muutu, nimittäin EGR venttiileillä varustetuissa on semmonen rakenteellinen vika, että egr;n liitosputki ylettyy noin puoleen väliin saakka varsinaista pakoputkea. Eli siinä alkukäyrän mehopillissä on kohta josta se on noin puolet pienempi. Tein tuosta silloin kerran sen pdf-jutunkin.

Sen ei tosin kyllä pitäisi muodostua ongelmaksi 72cc kanssa, mutta esim 90cc se voi olla jo niin ahdas että pakoventtiilin lämpötila nousee liian korkeaksi. Liian kuumana käyvä pakovena voi hehkusytyttää, mikä siis esiintyy kuuman koneen nakuttamisena ja liian kuuma venttiili voi katketa ennenaikojaan, Tuota muutes veikkaan varteenotettavimmaksi syyksi niihin joren 90cc koneiden täystuhoihin. Pakoventtiilihän niissä sillä juurikin aina petti. Jos kannessa on sac-järjestelmä (tunnetaan myös SLS) niin se kannattaa aina poistaa. Niistä ei tule kuin ongelmia myöhemmin.

Muita mieleentulevia löytyy variaattorin puolelta, eli etuvariaattorille kannattaa tehdä se tussitesti varmistuakseen että hihna nousee ihan ylös asti. Takavariaattoriin jäykempien kytkin- ja vastinjousten vaihto on musta hölmön hommaa. Vakiot parhaat ajoi sitten millä setupilla tahansa. Itse tykkään 6,5g rullista. Ainoa mitä musta takavariaattoriin kannattaa tehdä, on vaihtaa voimansiirtolevy parempaan. Sellaseen jossa välitys muuttuu koko matkalla vääntömomentin mukaan. Vakiossa lähes puolet muuttuu vääntövoiman kautta, loput pelkän kierrosluvun. Vakionkin voimansiirtolebyn voi muuttaa sellaiseksi, mutta ratkaisuna se ei toimi yhtä hyvin, mitä tehdastekoinen. Kokeiltu on. Mä joskus linkkasin tänne videon siitä venäläisestä hepusta mikä videossa tuon teki.

EDIT:

Tuossa se mun pakoputkijuttu - http://www.mediafire.com/file/gcd61nizq ... tkelle.pdf
Ja tossa se voimansiirtolevyvideokin https://youtu.be/VckNFtrio38
"... En ikinä uskonut, että muut voisivat ottaa teoriani niin paljon vakavemmin, kuin minä itse..." Albert Einstein
Rampe78
Liittynyt:
6.2.2018 16:24
Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

ViestiKirjoittanut Rampe78 » 7.2.2018 9:26

No tuota en tiedä sitten miten se cdi rajottaisi kun olen sen pinkin johdon leikannut kokonaan poikki. Mutta joo seuraavaksi voisi ostaa sen rajoittamaton cdi boxin kokeiluun :)
-Zone-
Liittynyt:
22.6.2005 22:42
Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

ViestiKirjoittanut -Zone- » 7.2.2018 12:05

Niin siis mulla tuli vastaan cdi jossa oli sisäisesti rakennettu kierrosrajoitin ja lisäksi siinä oli se variaattorin nopeusrajoitin. Pistä mopo jalalle ja kokeile ottaako se takapyörä ilmassa enemmän kierroksia kuin ajossa. Jos ottaa niin boksi tuskin on rajoitettu. Tai ainakaan se ei siis ole syypää.
"... En ikinä uskonut, että muut voisivat ottaa teoriani niin paljon vakavemmin, kuin minä itse..." Albert Einstein
Rampe78
Liittynyt:
6.2.2018 16:24
Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

ViestiKirjoittanut Rampe78 » 7.2.2018 16:12

Okei :) Nyt tarkistin hihnan kunnon ja se on miltein poikki, kulunut aivan saatanasti sekä huomasin että kytkinkello napannut väriä (sinertävän lilaväritys yhdessä kohtaa)
-Zone-
Liittynyt:
22.6.2005 22:42
Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

ViestiKirjoittanut -Zone- » 7.2.2018 22:29

Mulla itsellä on hihnan outoon ja liian nopeaan kulumiseen syy löytynyt aina takavarista. Kannattaa avata ja tsekata, että kaikki on ok. Powelinkin kewral-hihnoja ei oikeasti tarvii mihinkään jos vaan variaattorin toiminnan saa ok ja lämpötilat pysymään ok. Tuolla Skootterini.com -foorumilla tästä olikin vuosia sitten keskusteluja. Itse en siellä enää pyöri, mutta jutut varmaan löytyy vieläkin. Muistelisin, että jokainen 28 asteen nousu variaaattorin hihnassa puolittaa sen keston. Jotain ton suuntaista se kuiteskin oli.

Jos kesälämpötila on sen 25 astetta ja vari käy kuumana, sieltä on löydettävissä helposti liki 100 asteen lämpötiloja ja jokainen ymmärtää miten siinä paahtopussissa moiselle kumiremmille helposti käy. Noihin aikoihin perehdyin kopan läpivirtaavuuteen virtauspenkin ja lämpömittarin avustuksella enemmänkin, mutta asia on hivenen kasijakoinen vieläkin joten miitään täysin tyhjentävää en väitä suuntaan tai toiseen.. Asia kannattaa kuiteskin pitää mielessä. Nykyisellään mulla ei ole mitenkään poikkeavat systeemit vakiosta. Oon huomannu että variaattorin kunnollinen ja esteetön toiminta on jopa lämpötilaakin tärkeämpää. Nykyään mulla kestää halpishihnatkin ok, eikä kopan jäähdytys ole enää mitenkään suuresti vakiosta poikkeava. Takavariaattorin herkkä toiminta on paljon tärkeämpää kuin etuvarin.
"... En ikinä uskonut, että muut voisivat ottaa teoriani niin paljon vakavemmin, kuin minä itse..." Albert Einstein
Rampe78
Liittynyt:
6.2.2018 16:24
Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

ViestiKirjoittanut Rampe78 » 7.2.2018 23:07

Juu no onhan tällä Baotianilla huristeltu varmaankin sen 9K kilometrejä ja taitaa olla alkuperäinen hihna :lol:
Rampe78
Liittynyt:
6.2.2018 16:24
Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

ViestiKirjoittanut Rampe78 » 9.2.2018 13:47

Mites on saako tommosen kiinaskoban käynnistettyä ilman sitä automaatti ryyppyä, niin siis sillain että ei ole lainkaan sitä kiinni siinä?
-Zone-
Liittynyt:
22.6.2005 22:42
Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

ViestiKirjoittanut -Zone- » 9.2.2018 14:00

Voi se olla vähän heikkoa kun se vetää sitä kautta ilmaa.
"... En ikinä uskonut, että muut voisivat ottaa teoriani niin paljon vakavemmin, kuin minä itse..." Albert Einstein

Varaosat kaikkiin mopoihin Mopo Sportista