Honda Shadow

mustavi
Pyörä:
Honda VT125C Shadow 1999
Paikkakunta:
Helsinki
Liittynyt:
25.4.2004 17:10
Re: Honda Shadow

ViestiKirjoittanut mustavi » 27.8.2015 20:46

Tulipa heitettyä tiistaina kesän ilmeisesti viimesen hellepäivän kunniaks osienhakureissu Turkuun. Koko menomatka vaan T-paitasillaan, ja silti välillä tuli kuuma (+26 näytti 1-tien mittarit). Palaillessa ajoin rauhallisemmin (mennessä olis myötätuuleen menny helposti rajoittimelle: Halikosta Turkuun perille jäin Noksun laskemasta auto-ajoajasta vain vajaa 4 minsaa, tosiasiassa textarin kirjottamisen ja tauolta lähdön takia ei lainkaan)... tosin joutu ensin aika varhain matkalla vaihtaan pitkähihaseen, ja sitten oliko Nummella oli pakko kaivaa takki+hanskat esiin, kun viima alkoi tuntua ikävästi. Tulikohan maaseutukierrosten kera yli 400km lisää mittariin, ja enemmänkin olis saanu olla matkaa. Kiitokset vaan vielä VTEC:ille hyväkuntosista osista joita täytyy jonkun sopivan tilaisuuden tullen asennella paikalleen.

Kesätauon jälkeen taas vähä riehumista Wikissä, eli "halutut sivut"-listasta toteutin parin kilpakuskin jutut ja Botniaringin, myös Gilsu SC125:n vaikka Derbi GPR:n wikijuttu sanookin jo melkein kaiken. Tuskinpa nuo niin hirveesti kiinnostavat, mutta itävaltalaisen Rupert Hollausin tarina lahjakkaana kuskina joka nousi mestariks heti kun sai kunnon kalustoa käyttöön, ja traaginen kuolema onnettomuudessa tuntuivat jutun arvoisilta. Hän ja Pasolini kumpikin saivat surmansa Monzassa, tämä ikkäänkuin linkkinä miksi molemmista piti rustata tekstiä - kumpikin lie tuntemisen arvoisia. Samalla tuli "koeajettua" uusittu tietopankki, missä uus textieditori on ihan hyvä: ennen editoidessa teksti oli niin pientä ruudulla, että varmaan puolet mun muutoksista on ollu näppihäiriöiden korjauksia - kun niitä ei erottanu mikroskooppisen tekstin seasta. Tai ehkä on miähessä vikaa ;)

E: Plus "Mansaaren TT-ajot", "Ahveniston moottorirata" ja kuskeista "Kel Carruthers" sekä "Kent Andersson" (moottoriurheilu), aika lyhyitä perusjuttuja. Mansaari oli halutuissa, Andersson oli Ruotsin menestynein RR-kuski, Carruthers on myös menestyny kuski mutta ennen kaikkea Yamaha-tiimipäällikkö ja oppi-isä Kenny Robertsin valtakaudella - "Hall of Fame"-mies niin USA:ssa kuin Ausseissakin. Harmi kun Wikin uudistuksen jälkeen ei näe lukukertoja, ts. kiinnostaako nää jutut ketään :) Niin, ja myös Japanin ensimmäinen GP-sarja mestari "Takazumi Katayama" (350cc 1977), moniosaaja "Hermann-Paul Müller", Espanjan varhainen suurlupaus "Santiago Herrero" ja IoM-TT:n taituri "Freddie Frith".

E2: Nyt myös puuttuneet moottoriradat, "Kemora" ja "Motopark Raceway". Seinäjoen Vauhtiajoja ei taida viitsiä, ja Kymi Ring on vielä rakenteilla. Kuskeista "Geoff Duke" puuhasteltu, ja sopivalla ajalla varmaan ainakin Giacomo Agostini, Mike Hailwood sekä John Surtees pitäis lisätä suurmiehistä - siis ensin noita vanhoja setiä, ja sitten kohti nykyajan kv tähtiä. Niin, tai tuleeko Samilta jossain vaiheessa ukaasi että mun pitää lopettaa serveritilan tärvääminen? Joihinkin noista olen yrittäny löytää ja ympätä lisätietoja joita ei löydy esmes tavallisesta Wikipediasta.
mustavi
Pyörä:
Honda VT125C Shadow 1999
Paikkakunta:
Helsinki
Liittynyt:
25.4.2004 17:10
Re: Honda Shadow

ViestiKirjoittanut mustavi » 25.9.2015 18:00

Hondan 1999 Shadow-korjausoppaasta skannattu 3 sivua kiristysmomentteja (yleis, moottori ja alusta) ja liitetty tietopankkijuttuun (yleishöpinät huoltoasioista/ruuvit-osioon), samalla kun jotain muutakin sinne tarinoin... juuri kun pitäis lyhentää jorinoita, ei kirjoittaa lisää ;)

Muutenkin oon edelleen ihan wiki-koukussa. Tuorein löytö on, että uudistuksen jälkeen Wikipediasta pystyy siirtämään esimerkiks kuskien kilpauran taulukoita (taulukon linkit ei varmaankaan toimi sellaisinaan - näytekappale siis "Tommi Ahvala"-jutussa), joita en ite ainakaan vielä osais väsätä. Kaitpa tuo on ihan sallittua? Tietopankkiahan on nyt tosi paljon helpompi käyttää, ja tunnuksetkin samat ku keskustelupuolella - ainakin näissä mun viime aikoina hätäsesti kasaamissa moottoriurheilujutuissa on vielä paljon viilaamista. Harmi vaan kun ei ole enää laskureita että näkis kiinnostaako artikkelit ketään, tai minkäsuuntaiset jutut olis suosituimpia. Sinänsä tarkotus olis, että motot-tietopankissa olis kaikkein parhaat (virheettömimmät... Wikipedia suxx ;) ) jutut.

Täytyy katsoa josko viikonloppuna sais ajettua Shadowlla vielä jonku pidemmän lenkin jonnekin Itä-Suomen suuntaan minne oli lupailtu suht mukavaa keliä... niin eiköhän sitten ole kesä nähty, ja aika pistää pyörä talvehtimiskuntoon. Saldo toistaseks niukasti yli 1.000km, mutta ensin ei ollu kesää (tai aikaa) ja kun hellekausi vihdoin tuli piti nauttia siitä möksällä. En kyl muista koska olis ruskettunu 2 viikossa ihan arabin näköseks - onneks ehti pois ennen pakolaistulvaa, koska mut olis varmaan viety jonneki vastaanottokeskukseen, kenties "Abdul":iks puhuteltu :D "Abdul al-Mustawi"... ok, cool ;)

Joup. Blogityylistä yksinpuhelua taas ;)

E: Lisäilty tietoja Suomen wanhoista mp-suurkilpailuista "Suomen TT-ratoja/kilpailuja"-wikijuttuun. Se on vielä aika keskeneräinen, mutta erilaisia linkkejä lisätty jo joissa paljon lisätietoa, luettavaa ja katseltavaa. Lisätty myös mm. juttu uusseelantilaisesta Kim Newcombesta, joka lähes itsekseen sovitteli vuosikausien vimmalla erikoisen König-venemoottorin 500cc-raaseriin, ja viimein 1973 pystyi uhkaamaan jo lähes ylivertaisia MV Agustoja (saavutti MM-hopeaa, mutta menehtyi traagisesti Englannissa pienemmän kisan ulosajossa kesken kauden). Näillä Königin 4-syl 2T-boksereillahan sitten ajettiin 2 MM-kultaa sivuvaunuissa, ja veneurheilussa König oli iso tekijä.

2015 eri syistä kaatunu projekti kiertää eteläisen Ruotsin isoja mp-museoita edelleen suunnitteilla kesälle 2016. Olis nykyreitin mukaan 3pv ja noin 1.050km plus yöt mennen tullen lautalla. Shadow olis ajateltu kulkupeli mukavuutensa takia, eikä 400-400-250 päivien pitäis olla kovin haastavia (osittain iltapäivät-illat siirtymistä lähemmäs seuraavan päivän kohteita ilman paniikkia aukioloajoista). Ajattelin heittää keikan jos/kun on sopiva rako kesäloma-ohjelmassa (vähän hyvää säärakoakin kyttäillen, jotta vois lähteä kevyin pakkauksin), eli mitään aikaa ei ole lukittuna, mut jos ketä kiinnostaa vois koota porukkaakin.

E2: Tällasen reittipiirroksen (versio 2) olin joskus heinäkuun alussa väsäilly, tosin viimesessä versiossa mitä en löydä oli vielä about 70km lisää. Suunnitelma oli mennä Siljan lautalla (mieluiten Hel-Sto, mikä on perillä Turun lauttoja myöhemmin, eli lähempänä museon avaamisaikaa - vähemmän venttailua - eikä tarvi seikkailla ruuhka-aikana Tulholman läpi niinku Viikkarilta lähtiessä) koska Värtanista on vain tuskin vartin matka Sollentunan MC Collectioniin. Pääsis heti kiinni reissun aiheeseen.

Sen jälkeen oli merkattu käynti Skokloster-linnassa (etappeja oli pari lisää myöhemmissä versioissa) minkä todellisuudessa ehkä skippaisin. Yötauot olin mielivaltasesti sijottanu Karlsborgin (Vättern-järvi ja Göta-kanavan suu) ja ehkä Katrineholmin suunnalle, eli paluupäivänä jäis Pölkkylään pari tuntia aikaa. Googlessa taisi olla valittuna "vältä valtateitä", eli jos aikataulu alkais kiristää voi vaihtaa vähä nopeemmalle reitille, tai jos löysempää voi katsoa lisäkohteita. Ainakin Grännassa varmaan käyn (polkagris), ja oli muitakin lisäkohteita piirretty myöhempiin versioihin.

https://goo.gl/maps/BJP64

E3: Wikissä tullu puuhasteltua kasaan nyt välillä valmistajajuttuja, mm. Matchless ja Royal Enfield sekä joitain pienempiä britti- ja italialaisvalmistajia, mm. hieno Velocette ja "aatelinen" FB Mondial, sekä joitain perinteisiä suurkilpailuratoja kuten Brooklands (kesken) ja Hollannin tärkeä Assen. Ajattelin sitten vaihdella taas kuljettajapuolelle ja lähempänä nykyaikaa oleviin ratojen sankareihin, ja täytyy jossain vaiheessa kai pureutua tärkeisiin mutta hankaliin Nortoniin ja Moto Guzziin. Kuvia ja piirroksia täytyis lisäillä kun oppii Wikipedia-systeemejä vähän paremmin, pyytää ehkä käyttölupaa joihinkin kuviin mitä Wikissä ei ole avoimella lisenssillä lainattavissa. Juttuja saa mielellään korjailla ja parantaa, tietysti, kun enhän mä ole mitenkään asiantunteva (mitä ny kartingia ja rata-SM:ää joskus tullu ajeltua, sillei siis omaa kiinnostusta aihepiiriin).
mustavi
Pyörä:
Honda VT125C Shadow 1999
Paikkakunta:
Helsinki
Liittynyt:
25.4.2004 17:10
Re: Honda Shadow

ViestiKirjoittanut mustavi » 28.10.2015 1:08

Tulipa eilen pestyä Shadow kauden lopettajaiset mielessä - pyörä nyt hallissa kuivumassa, ja kunhan on inspiraatiota täytyy käydä vahaamassa ja puunaamassa se. Kokeilin samalla Munkkiniemen Nesteen (ex-Tebis) pesupaikan lämpimässä hallissa, kun ei viitsiny viimassa jäätyä jossain ulkopesupaikalla. Ihan hyvä tietää tuokin - 4 pesupilttuuta entisessä TSI-hallissa, kuumavesi-painepesu. Heikkoina puolina poletilla (2€) saa vain minuutin... aika mitätöntä... ja pilttuun valot sammuvat minuutissa pyörää harjaillessa tmv. jolloin joutuu touhottamaan aika pimeässä. Mutta siis ihan hyvä vaihtoehto stadin motoristeille jotka ei halua siivoilla pyöräänsä näpit jäässä normaaleissa (vaik SHELLin) pesukatoksissa. Kauden kilometrit jäi niin vähiin, etten ehkä viitsi vaihtaa öljyjä - saa nyt nähdä, kun keli taitaa ens viikonloppuna vielä lämmetä yli 10 asteeseen, että jatkuisko kausi kuitenkin vielä siihen asti kunnes alkaa kasvaa jääpuikot sieraimista ja leuan alta ;)

Wiki-touhottelu on jatkunukin saksalaisvalmistajien jutuilla, pari brittiä välissä, sillä aikaa kun kuskeista tulee kerättyä materiaalia. Kuvia nappaisin mielelläni Wikipedioista, mutta ei ole vielä avautunu saisko ne muuten kuin wanhanaikaisesti motot.netiin tallentamalla esiin eri juttuihin. Muutenkin nopeesti väsätyt jutut kaipais vielä jatkojalostusta ja kotimaisia linkkejä... noh, jääpähän sitten puuhattavaa sydäntalven pakkaspäiville. Osaavammat sais mielellään parannella kirjoituksia, joista monet on kritiikittömiä käännöksiä Wikipedioista (ja GFDL-merkitty, toki). Wikipedia-jutuissa on kyl monesti virheitä, eli GFDL-merkityt on ehkä aika puutaheinää vaikka aika paljon virheitä oon korjannu... eli jos Wiki sanoo toista ku mototti, on mototti luultavasti oikein :)

Tuli tärvättyä VENEZIANI-kumimaalista lopuillaan olleen purkin jäänteet suttaamalla alle laitettavaan BS Exedra Max:iin ohut raita kylkien taittovyöhykkeen alapuolelle josko maali pysyis siinä kiinni. En ollu vielä viitsiny vaihtaa sitä nykyisen takapyörän tilalle missä "noin 2.000km" BS-lisu on yllättäen jaksanu varmaan jo 3.000km tai hitusen ylikin ("musta kumintapainen kovamuovituote" m.o.t. ;) ). Nyt se kyl alkaa olla selvästi sakkokuntoinen, eli varmuudella täysin palvellutta rodekamaa... tai noh, ehkä se jää talvisäilärin ajaks alle josko säästäis ittensä rasvanäppihommilta - ajattelin nimittäin samalla vaihtaa ärsyttävän kankeen halvan O-rengasketjun johonkin kunnolliseen, paremmin rullaavaan DID-ketjuun. Menihän Shadow huonollakin ketjulla viime kesänä joitain kertoja rajoittimelle suotuisissa oloissa, mut jos on vähänkin lisävastuksia maantieajossa, on vaikeuksia saavuttaa tahmaavan ketjun takia aiemman kaltaisia nopeuksia. "Speed... thrills!" :D

E: Aineistoa keräillessä löyty mielenkiintoisia saitteija Jenkkilän varhaisista hurjista "board track"-kilpailuista, mitkä ymppäsin lyhyeks tarinaks Brooklands-juttuun (syystä, että ovaalimaiset kallistetut moottoriradat - juuri Brooklands, Indianapolis ja board track`it - ovat selvästi kehitelmiä varhaisemmista velodromeista moottori-aikakaudelle). Daniel Statnekovin "Pioneers of American MC Racing" näyttäis olevan muuallakin referoitu (ks. linkitetty blogisivusto) hyvä perustietolähde, tietysti englanninkielinen - no saas nähdä mitä kaikkea hauskaa tarinaa sieltä löytyykään käännettäväks. Jos ketä kiinnoo niin blogisivulla on paljon aineistoa ja kuvia...

Korjasin samalla joitain virheitä vähän myytyjen piikkimallien historiaosaan: mm. USA-kilparatojen tähtikuljettaja John Eugene "Gene" Walker`in nimi oli aiemmin Wiki-tiedoin tietysti menny hiukan väärin (asia oikein, mutta monet detaljit sotkussa). Kyl on ollu pelottomia täysiä umpiluita nuo jenkit - siis jeezuz ajaa ny jossain laudasta kyhätyssä kulhossa sen aikaisella tekniikalla kilpaa kyynärpäätuntumassa 150+ lasissa! 24h-kisassa jopa jouduttu pitämään 3h tauko, kun tekniikka kylläkin pysyi suht ehjänä mutta kuskit ei kestäny G-voimia kallistetulla pikkuovaalilla, ts. 21h kilpailu (lie ainoa laatuaan) 8o

E2: Kuun vaihteessa F1-finaalin jälkeen tuli ajeltua Shadow talvisäiläripaikalle, kun sattui sopiva kuiva hetki ettei puunattu pyörä likaantunu. Idutti kromeja yms. kiillotellessa kun tuo pahuksen R101CU-candylakka on etulokasuojassa ensin sinerryttyään nyt alkanu feidata niin, että hopeinen pohja on alkanu paistaa läpi. Jotain tarttis keksiä sillekin, mutta blaah, jotenki ei inspiroi. Samoin Indian- ja Norton-wikijutut on hyytyny raakileiks Word`iin: oikeestaan oon vaan lisäilly aina välillä jotain hauskoja löytötietoja konsepteihin muttei huvita kirjoittaa niitä valmiiks. Olo on ku vanhalla Tunska-mopolla siis: "ei tänään viitsi..." ;)

Nortoneista muuten: yks huippuharvinainen ilmajäähyinen (1980-luvun) Wankel näyttää löytäneen tiensä tänne Suomeen, vieläpä tosi hienokuntoisena. Niistä olin keränny MCC-sivuilta tarinaa työn alla olevaan konseptiin osittain siksikin, koska Wikipedia-jutut on hyvin hataria NVT:n vararikon 1974 jälkeiseltä ajalta. Nyt siis koostui ihan uskottava suomenkielinen kertomus miten se juttu oikein meni. En tiedä kiinnostaako tollaset harvinaiset "moon rocks"-ajopelit ketään, mut itteeni ainakin.

E3: Luppoaikaa tullu vietettyä taas Wikissä valmistajajuttujen listaa laajennellessa. Suht hyvä aihio, ainakin Wikipedian tynkäjuttuihin verrattuna, tais syntyä Øglænd- ja EBE-kirjotuksista monia lähteitä niihin yhdistelemällä. WSK oli hauska tapaus kun joutui kahlaileen puolankielisiä sivuja, ja Googlen kääntäjän kukkaset saa vähä väliä repsahteleen ;) Zenith`in lisäks merkittävä Scott (ja sen hieno "moon rocks"-jatkokehitelmä Silk) tuli viimein lisättyä brittivalmistajien listalle, ja mielestäni kandee katsoa sinne linkitetty vähä huono video miten kuski antaa 1929 Scott-pyörälleen (silloin 82v) ihan reilusti happee... ei mitään surkeeta museohissuttelua. Näkee, että alunperin hyvin suunniteltu Scott-pyörä on vuoskymmentenkin jälkeen yhä hyvä ja pätevä laite.

Hyvää Joulua vaan kaikille kustom-Kusteille ja muillekin!
mustavi
Pyörä:
Honda VT125C Shadow 1999
Paikkakunta:
Helsinki
Liittynyt:
25.4.2004 17:10
Re: Honda Shadow

ViestiKirjoittanut mustavi » 2.1.2016 8:45

Joup, kohti kesää 2016 mennään ny sitte ;)

Eilisestä Benelli S125-kysymyksestä kimmokkeen saaneena sitten pistin muutaman tunnin kehiin, ja rustasin vielä aika tynkämäisen Italia-Suomi sanaston tietopankkiin. Sitä se teettää ku on joutoaikaa, ja ulkona pakkaskeli... motoristi talvilimbossa ;)

Nyt vaan aloin - tiätysti jälkeenpäin, tekosen jo tehtyäni - mietiskellä onko tosta ees ihmeempää hyötyä kuin ehkä hakusanoja Googleen etsiessä, tai pitäiskö järjestellä sanat aakkosten sijaan fiksummin aiheittain? Toisaalta kirjotellessa jo pariin kohtaan lisäsinki ranskankielisiä vastineita sanoille - eli fiksuimmillaan vois tehdä aiheittain taulukkomuotoon tollasen romaanisten kielten yhteissanaston... suuri osa sanoistahan on siis hyvinkin samankaltaisia ITA/RAN/ESP ja jopa katalaani (Kataloniassa kuitenki eniten espanjalaisia mp-valmistajia). Palautteesta ja kehitysideoista olisin kiitollinen!

Tai hylkäävä vaihtoehto käy toki sekin, eli ylläpito ampukoot koko projektin jonneki ikuiseen bittiavaruuteen serveritilaa syömästä.. ei häiritte mun harmoniaa ;)

E: Lisätty Aermacchi-wikijuttuun lyhyt viite ja linkit mm. Monkeyn tapaiseen malliin X-90, kun sellainen tuli vastaan Suomessa - varmaankin ainoa meilläpäin rekisteröity. Hyvän (parhaan) Aermacchi-historiikin luvasta ei vielä ole kuulunu, ja muut löytölähteet kuten mm- Wikipediat vaikuttaa sekavilta tai osittain vääriltä. Muutenki vähä inspiraatio kateissa vaik joitain tietopankkijuttuja keskeneräisinä MS Wordissa - ei ne taida kiinnostaa paljo ketään? :) Nojoo, täytyis lisäillä kuvia joita on jo kymmeniä tallennettuna, plus mitä Wikipediasta voi käyttää, josko tietopankkijutut olis sit kiinnostavampia kuin pelkät kapulakieliset textit...

E2: EU-parlamentti on 20.1.2016 päättänyt ottaa motoristin henkilökohtaisiin suojavarusteisiin (PPE = personal protection equipment) mukaan aiempien saappaiden, hanskojen ja iskuja vastustavan panssaroinnin ohella muutkin ajovarusteet parin vuoden sisään. Asia koskee lähinnä kauppiaita, joiden valikoima on määräysten voimaan tultua oltava standardien mukainen ja sellaiseksi merkitty - ei (vielä) motoristille tällaisten käyttöpakkoa. Tietysti voidaan kysyä onko EU:ta parin vuoden päästä olemassa. FEMA-linkki (englanniks):

http://www.fema-online.eu/website/index ... ycle-gear/

Lisätty Wikiin kuva rikkoutuneesta YZF-R125:n männästä (laesta murtunut pala venttiilitaskun ja ylemmän painerenkaan väliltä), ilmeisesti R125:ssä rikkotyyppiä esiintynyt harvakseltaan, rikkotapauksessa kilahdus ja hetken kalkatus ennen kuin moottori sylkee palaset ulos. Ei tietoa syystä: olisiko valuvika männässä vaiko seurannausvahinko männän kippailusta (kuvan männänhelma on hioutunut selvästi sylinteriputkea vasten, eli kippailua on todistettavasti esiintynyt), mutta takuukorjausta voisi ehkä tällaisessa tapauksessa vaatia. Lisätty myös Suzuki VL125-moottorin leikkauskuva (lähinnä jos hieno V2-moottoritekniikka kiinnostaa, ei ihmeempää infoarvoa).

Ympätty "Vähän myydyt 125-mallit"-jutun historiaosan 1907 Brooklands-moottoriradan juttuun lyhyt viittaus Brooklands`in inspiroimana 1909 syntyneen Indianapolis-radan ensimmäisen "Indy 500"-kilpailun 1911 voittaneeseen Marmon-automerkkiin (eka monoposto, ehkä eka ajoneuvo missä kuskille oli peruutuspeili) ja marsalkka Mannerheimin vuoden 1926 Marmon E-75:een. Marmon on yks USA:n klassikkomerkeistä, yks harvoista joilla on joskus ollu V16-kone sarjatuotannossa (Marmonilla 1931-33), ja yhtiö on yhä olemassa - joskaan ei ajoneuvoalalla. Eipä kai haittaa historian pikakelaukseen lisätä vähä autojuttujakin. Marskin mobiili on viime vuodet ollut TAK:n/Aalto-yliopiston yo-kunnan entisöitävänä. Tarkemmin:

http://marmon.ayy.fi/Marmon_main.htm

Valmistajalistaan lisätty pari Venäjän (IC, Degtjarev) ja Puolan (WSK, Junak) mp-tehdasta joilla on ollu ihan mielenkiintoiset historiat - Isukkaa rekisteröitynä >900kpl eli ei huono kun osa pyöristä jo >60v iässä. Lisää valmistajista kunhan taas joutaa ja inspiraatio iskee...

Liikenneturvan linkki siirretty Shadow-Wikiin liikenneturvallisuusjuttuihin (Kiitos!-osa).
mustavi
Pyörä:
Honda VT125C Shadow 1999
Paikkakunta:
Helsinki
Liittynyt:
25.4.2004 17:10
Re: Honda Shadow

ViestiKirjoittanut mustavi » 16.2.2016 23:05

Tässä ihan hauska saitti missä voi tutkiskella tietyn prätkämallin ergonomiaa - mallien tietopankki on varsin laaja. Kokeiltu mm. 125-Shadow ja GV125 Aquila, mutta paljon muitakin on (ei kaikkia). Tuumat voi muuttaa senteiks "Options"-valikossa, erilaisia muutoksia voi tehdä varusteisiin+asentoon, ja myös matkustajan saa mukaan. Linkki lisätty nyt myös tietopankkiin, kevarin ostajan oppaaseen, josko joku pitäis sitä hyödyllisenä.

http://cycle-ergo.com/

E: Pitipä rukata Bimota-juttua vähä paremmaks kun sain Mick Walkerin kirjasta kilpailuhistoriaa koskevan hyvän lähdetextin käyttööni. Samalla tuli lisättyä muutama kuva malleista (Wikipedia-kuvia) ja pientä virhekorjailua. Perhejuttujen takia ollu vähä niukasti aikaa pureutua keskeneräisiin Wiki-juttuihin tai saada noita ikuisuusprojekteja esiin, mut saas nähdä jos hiljalleen olis taas löysempää. Italia-Suomi-sanastoa vähän rukattu... mietityttää edelleen tekiskö perustaulukkomuotoisen missä olis Italia/Ranska/Espanja rinnakkain koska sanastohan on aika samankaltaista. Voishan ajatella, että noista olis hyötyä esim. harvinaisempaan Italian diivaan osia etsiskellessä? Lisäilen sanoja joutessani, mutta hakusanoja vois myös ehdottaa eli lisätä sanastojutun alkuun.

E2: Piti taas jatkaa "Vähän myydyt 125-mallit"-tietopankkijutun historiaosaa Suomen ensimmäisillä moottoriajoneuvoilla (1871 höyrytraktorit Viipurissa) ja höyryaihetta liipaten Bollée-suvusta, jonka Le Segment AB-yhtiö (lesegmentab.com) on maailman vanhin ajoneuvoalan yhä toimiva männänrenkaita, nyt mm. osia erittäin vaativaan käyttöön mm. atomivoimaloissa valmistava yritys. Sen kotipaikka Arnage taas linkittyy Le Mans`in rataan, eli lyhyt viite siihen suuntaan jos ketä kiinnostaa. Täytyis varmaan lohkasta tuo historiajuttu ihan omakseen, kun mun toivoton löpertelytyyli paisuttaa sitä vaan koko ajan. Minkäs ihminen voi luonteensa vioille ;)

Plussakeleillä ja auringon jo vilahdellessa alkaa pikku-Shadowkin taas tulla mieleen josko se pitäis kohta ottaa ajoon... mites muiden shadowistien kevätkuumottelut? Vilkaisin muuten pari päivää sitten Saksan hintatasoa pienissä vinkkelikustomeissa (mobile.de), ja jessus, Dragun-Intikan-Varjon 125-malleja ei enää näytä juurikaan saavan alle 3.000€:lla. Hintaerollahan nixmannien kannattais jo hakea pyöränsä täältä Suomesta, kun siihen mahtuu Finnlines`in laivaliput + bensarahat :) Saastemääräysten takiahan hienot V2-koneet on piikkimalleissa käytännössä nyt kuollu sukupuuttoon, eli jos haluaa kuunnella vinkkelin kivaa höpinää on ostettava jokin näistä 1990/2000-luvun wanhuksista - tai siis, jos haluaa rouheemman (heh) äänen pitää valita kapeakulma-vinkkeli (Dragu/Intikka) ja jos haluaa aidosti käyttökelpoisen reissupelin täytyy valita Hondan V2-turbiini (Shadow/Varre). Suomessa harvinaisempien Dragun/Intikan hinnat onkin jo pitäny tai hieman noussu, mut hyvienki Varjojen hinnat vielä aika pohjamudissa...

E3: Taas pari valmistaja-esittelyä lisää Wikiin, nyt Ranskasta. Merkittävät skootterivalmistajat Bernardet (perustajasuku ylläpitää hienoa ACVB-merkkikerhoa, linkitetty) ja Terrot (1862 perustettu saksalaishaara toimii edelleen Terrot GmbH:na), sekä suuri Motobécane/MBK. Monet-Goyonin jutussa listaa Ranskan mp-valmistajista, joista ehkä hienot Gnome-Rhônet pitäis vielä nostaa esiin (yhtiö on nykyään osa SNECMA:a eli tekee suikumoottoreita). Vielä tuossa lisäsin Sveitsin vanhimman mp- ja moottorivalmistaja Zedelin, ja samaan syssyyn Ranskan pikku Ydralin sekä Saksan ison JLO:n (ILO, oikeastaan). Pari samanlaista touhotuksen puuskaa niin valmistajia alkaa olla ens hätään ihan hyvin esiteltyinä - sitten ajokausi saakin jo alkaa ja/tai setä alkaa hiljalleen vetäytyä täältä häiritsemästä :D

Täytyiskö lisätä alaluokka "Entiset valmistajat", jottei valmistajalista paisu liian laajaksi? :D

E4: Piti parilla uudella valmistajajutulla kutoa taas verkkoa miten mp-valmistajat liittyvät toisiinsa jollain tasolla, tässä tapauksessa Eiber (Suecia-juttu) ja NV Ruotsissa, vaikkei Eibereitä/Suecioita taida olla Suomessa (ei ainakaan rekisterissä). Niitänäitä muitakin tuunauksia... jotenki oon ihan koukussa näihin historiajuttuihin ;) Vielä pitäis puristaa noita isoja juttuja kasaan ni vois sit ajokauden ajaks unohtaa koko friggin tietopankin :D Ei viitsiny vielä ottaa Varjoa ulos, koska lähipäivät vähä sateisia ja yöt viel pirun kylmiä, mutta josko huhtikuun alettua se kevät kohta alkais kunnolla...

E5: Väsäsin Kiertomäntämoottori-jutun mihin sai ympättyä lyhyitä esittelyjä Wankel-prätkistä, ja piti samalla lyhentää jorinoita historiikki-osassa (Vähän myydyt 125-mallit) jottei siitä tulisi liian pitkää. Kai pitäis napsia siitä vielä niitänäitä muitakin jorinoita pois. Keskeneräisiä, konsepteja tai kuvaprojektia ei oikein ole ehtiny vielä, enkä ole viittiny hakea Shadowtakaan pihaan... no ehkä 22.4. viikonlopuks jos kelit lämpenis.
mustavi
Pyörä:
Honda VT125C Shadow 1999
Paikkakunta:
Helsinki
Liittynyt:
25.4.2004 17:10
Re: Honda Shadow

ViestiKirjoittanut mustavi » 30.4.2016 11:35

Doddih, ajokausi 2016 viimein korkattu. Akku kytkettynä starttailin hallissa muutaman kerran pitkään tulpat irotettuina jotta sai öljyä kiertämään kansiin, sitte tulpat kiinni... ja heti heräs. Olipa pumppukin mukana jos talven aikana olis paine laskenu renkaissa - jätin taakse talvisäilärin ajaks vanhan G508-lisun missä oli vaikuttanu olevan vuotoa - mutta kaikki hyvin. Gotta love this bike! :)

Työt häirinny kiusallisesti vapaa-ajan viettoa (broidi sai aivoinfarktin ja menehtyi tammikuun lopulla), mutta toivottavasti sais lähiviikkoina viimeisteltyä joitain keskeneräisiä Wiki-projekteja mieltä painamasta. Etenki tärkeet Indian ja Norton on harmittanu, kun ne ansaitsis enemmän vaivaa kuten kirjallisuuslähteiden penkomista, ja kaikenlaista muutakin tynkää lojuu Wordissa odottamassa työstämistä. Nojoo, ehkä setä sitten ens talvikaudella... :)

Tuli lisättyä Wikin valmistajiin ruotsalainen pieni REX, ja eurooppalaisista OSSA mistä löytyikin suht paljon kerrottavaa (jaarittelija iski jälleen). Hurjasta YANKEE:sta (kaksi Ossan 250-pyttyä) löyty vuodelta 2011 tosi mielenkiintoinen video, missä kahta kolmesta pikkupajan perustajasta sekä pyörällä kilpailleita haastatellaan. Tietysti juttu on sikäli akateeminen, että "uusi Ossa" (2009-2014) yhdistyi Gassuun, mikä taas tuli taipaleensa päähän heinäkuussa 2015. Olin kuvan käyttölupa-asiassa yhteydessä itävaltalaiseen Ossa-maahantuojaan (linkitetty jutussa), jonka kanssa asiointi oli tosi nopeaa ja ystävällistä - "right stuff" - eli varmaankin hyvä osoite Ossa-omistajalle jos on ongelmia ratkottavana ja asiointi onnistuu saksaksi.

E1: Pitipä nyt sitten Sepelipyörän (unkarilainen Csepel ja sen jatkomerkit Danuvia/Pannonia) ja jännän sveitsiläisen Condorin (ikikestoisia armeijapyöriä, joita jostain syystä on yli 200 kpl Suomessa) jälkeen hypätä pikapikaa mopoautovalmistajien pariin. Ligier`istä tuli aika pitkä tarina sen urheiluhistorian takia, ja samalta istumalta sorvasin sitte Aixam-, Bellier-, Casalini- ja Chatenet-esittelytkin. Simpa JDM näytti pyllähtäneen 7/2014, mutta rusnasin siitäkin jutun. Tietenkään mul ei ole harmainta aavistustakaan mopoauto-aiheesta, eli jos joku innokas viittii vois paremmin tiedoin vähä viritellä niitä tarinoita. TRAFI-tilastossa 6. yleisimmän jälkeen suurin osa merkinnöistä on mönkkäreitä kait, eli suht hyvin noi kärkimerkit tuli mainituiks?

E2: Korjattu VL125 Intruderin saksankielisen Suzuki-korjausoppaan linkki toimivaksi, jos joku olisi sitä vailla. Aika iso tiedosto vaan. Honda CA125 Rebel`in ja Benelli 125 BX-enduron tehdasoppaiden skannaus edelleen roikkumassa... yep, I`m a slacker ;) Ai juu, retro-villitys näyttäis tuottaneen bobber-tyylisen BMW-proton (linkki)... kohtahan siis retro-Shadowkin alkaa olla taas muodin aallonharjalla :D

http://www.motouutiset.fi/fi/moottoripy ... ref=newest

E3: Eka 300km kesäreissukin tuli ajettua, hyötyajona tosin, ja talvehtineet bensat poltettua pois. Ihan hyvin Shadow kuitenki tempas 114-115 gepsiin motarilla vanhallakin litkulla (ja kone tulikuumana se ottaa kympin verran lisää). Ei huonoo kun peto alkaa kohta olla täysikäinen ja 60K mittarissa. Sakonkin tietysti vedin, kun auvoisessa kesähelteessä ajelin mielestäni kylätielle sopivaa vauhtia... ja kyttäpartio tuli vastaan. Sai kellotettua rikesakon verran, vaikka tie ihan hyvin "kesti" pikku ylinopeudenkin...mulla ei vaan ole vielä tarkkaa tuntumaa talvitauon jäljiltä.

Myös meinasin joutua Rellun keulakoristeeks. Jäin maalaisteiden risteykseen - onneks pysäytysviivalle - odottelemaan päätietä lähestyvää Rellua. Näytti, että se oli kääntymässä joten aloin siinä nostaa kytkintä ja kummastelin vielä, että "aikas rohkeesti Rellu-kuski vetää suht tiukkaan kaarteeseen"... noh, tuskin 2 metriä ehdin ajaa kun he-le-vetinmoinen posahdus takaani?! WTF?!? Ei ollu mitään vikaa Shadowssa (no ääni oli niin odottamaton että ajattelin jälkisytytystä pakoputkessa, jopa takakumin pamahtamista), mutta kun sitten katsoin tulosuuntaan huomasin mojovan pöly-/höyrypilven - täh, onnettomuus?! Eiku ympäri ja katsomaan.

Rellua ajanu naiskuski oli pökränny just kääntyessään risteykseen, ja jatkanu tangentiaalisesti suoraan mun takana vuoroaan odottaneen pakun kylkeen, taka-akselin etukulmaan. Rellu oli jatkanu jotain 50m varmaankin koska kaasu jumittunut kuskilta pohjaan, ja päätyny omalle puolelleen ojaan. Puol keulaa Rellusta liiskattuna, toinen etufillari revenny irti, ja pakun taka-akseli varmaan vinksahtanu... kai lunariin molemmat. Ajatella jos olisin tullu risteykseen sen 5-10 sekkaa myöhemmin, ja jääny Rellun jyrättäväks: taatusti olis käyny pahasti, sillä tuskinpa olis tajunnu nostaa klabia välistä tai väistää sen vajaan sekan aikana - olis varmaan vaan epäuskosena tuijottanu että "jumaliste sehän ajaa päin!". Kuskia Rellusta pois auttaessa nainen sopersi olevansa epileptikko... On näitä motoristin tappajia liikenteessä, on :(
mustavi
Pyörä:
Honda VT125C Shadow 1999
Paikkakunta:
Helsinki
Liittynyt:
25.4.2004 17:10
Re: Honda Shadow

ViestiKirjoittanut mustavi » 13.7.2016 16:48

Olin tässä oikeastaan jo lomatauolla, ja vähä vetäytymässä mototista, mutta tulipa juuri vastaan tosi fiksun oloinen Autoliiton Matkailuopas, mihin on kerätty maakohtaisesti Euroopan kaukaisempienkin kulmien tiedot. Ehdottomasti lukemisen arvoinen sivusto. Lisäsin linkin Varjo-Wikiin ja poistin samankaltaisen aika huonon ja keskeneräisen listan maakohtaisista erityispiirteistä tarpeettomana. Ymppäsin nyt vielä osion Suomi-reissailusta, missä Autoliiton verkkokauppaan linkit Joel Rosenlöf`in "Motoristin Suomi"-uutuusopaaseen sekä GT-karttakirjaan 2016. Muovitettua Motoristin GT-karttakirjaa saa ehkä vielä Karttakeskuksesta tmv. mutta ei tullu vielä tarkistettua. Itelläni on GT-kirjaversio 2000-luvulta ollu reissaillessa mukana minkä avulla on mukavaa hahmotella reittisuunnitelmia vaik kahvitauoilla (siis paljo fiksumpi ku tihrustaa navia), kun eihän ne tiet ny suuremmin muutu.

Prätkällä ajamiset on harmittavasti jääny aika vähiin - jopa niin, että otin Bimpen pois rekisteristä kun ihan turhaa antaa sen tikittää vakuutusmaksuja. Tarkoitus olis sopivan sääraon tullen heittää Shadowlla se 3-4pv museorundi Ruotsissa mikä oli suunnitteilla jo viime kesänä, mutta kohtuullisen märkää keliä uhkailevat edelleen. Ei ny hirveesti huvita lähteä ehdoin tahdoin kastumaan - minneköhän ihmeeseen mun seikkailuhenkisyys lie kadonnu... :)

E1: Juuri kun museorundista oli puhetta oli TEKNIKENS VÄRLD tehny yhteenvedon Ruotsin erilaisista ajoneuvomuseoista. Itelläni oli siis tarkoitus valita Svealandin museoita, ja muutama etelämpää, mut ehkä pitää pyöritellä reittiä uudelleen. Tässä juttulinkki jos kiinnoo:

http://teknikensvarld.se/39-svenska-bil ... ar-316758/

E2: Tulipa lisättyä KTM RC125-wikijutun kilpailijalistaan eilen (4.10.2016) Intermot-messuilla esitelty uusi piikki-Gixxeri GSX-R125, ja pari linkkiä (esite UK, esittelyvideo). Ehkä siitä kertyy lähiviikkoina jo lisää tietoa sen verran, että jonkun Wiki-tyngän sais aikaiseks (edit: väsätty jo). Jos ketä kummastuttaa tää mun jonkinmoinen kiinnostus kyykkypyöriä kohtaan (vaik toi Yzä-Wikiwuodatus) niin setä kyl tunnustaa olevansa enempi mutkateiden fani ja luupää (karting-exkilpakuski)... ja ajavansa arkiajot kustomilla (toki vähä piristetty ja alustaa paranneltu ;) ) ihan vaan suojellakseen itseään omalta luupäältä. Jåå. Täytyis ajokauden loppuessa taas ryhtyä siistimään viime talven tietopankkijuttuja, ja lisäämään vielä puuttuvia keskeneräisenä odottelemaan jääneitä valmistaja-esittelyjä, tai mitä muuta on ollu telakalla kesän ajan.

E3: Shadown käynnistelin pitkän tauon jälkeen taas (yllättäen ikivanha akku oli voimissaan) varovaisesti ensin tulpat irti starttaillen että nokka-akselien laakereihin pumppautuis vähä tuoretta öljyä. Shadowistien ja miksei Varrekuskienkin kannattanee tehdä samoin taukojen jälkeen, koska toi laakerivika on tunnettu riski pitkään seisseissä Hondan pikkuvinkkeleissä. Ajelut on keväisen aloitusretken (ja sakon) jälkeen jääny tosi vähiin, kun on ollu kaikenlaista muuta hommaa häiritsemässä ikävästi vapaa-ajan viettoa :)
mustavi
Pyörä:
Honda VT125C Shadow 1999
Paikkakunta:
Helsinki
Liittynyt:
25.4.2004 17:10
Re: Honda Shadow

ViestiKirjoittanut mustavi » 29.10.2016 14:06

Olin oikeastaan jo vähä vetäytymässä - korkeintaan talvikaudella taas uus rynnäkkö tietopankissa, eli viime talven osittain kovin kapulaisten kirjoitusten siistiminen, ja uusien juttujen kirjoittelu (lähinnä mp-valmistajien ja kilpakuskien/kilpailujen/kilparatojen esittelyt).

Tässä nyt kuitenkin linkki 130/90-15 nappularenkaaseen (125-kustomien yleinen takarengaskoko) mistä Shadow-jutussa olikin jo mainittu. Ebay-myyjän (UK) sivu ei kerro kiinalaisvalmisteisen nappularenkaan valmistajaa, mutta ainakin tuota on ollut Zongshenin pyörissä KINGSTONE-merkkisenä OEM-renkulana.

http://www.ebay.com/itm/Motorcycle-Tyre ... pZ&vxp=mtr

Ajattelin, että tämä saattais kiinnostaa jos joku kustomisti ajatteli ajaa talvikaudenkin? Etupyörälle kai löytyy karkeakuvioisia rengasmalleja helpommin. Edustaja Suomessa taisi olla 24mx, mutta joskus pari vuotta sitten kysellessä eivät vaikuttaneet halukkailta vaivautua tilaamaan ainakaan yksittäiskappaletta. Joltain chinariders-sivustolta muuten löytyi maininta 10.000mls kestävyydestä (16tkm?!?)... eli jos ei ole ominaisuuksia eikä suuremmin hintaakaan, niin eipä rengas näemmä myöskään kulu :)

E: Vähä tahmeesti lähteny talvikauden tietopankki-rojekti käyntiin editoimalla mp-historiikkia ("Vähän myydyt 125-mallit" lopussa... pitäiskö irrottaa omaksi jutukseen?) ja lisäilemällä joihinkin mp-malleihin kuvia. Täytyy ny katsoa paljonko enerkiaa riittää koska oon samalla muuttamassa (vihdoin taas oma autotalli ;) ). Ainiin... oliko galtsussa jotain häikkää, kun kuvan lisääminen ei näyttäny onnistuvan? Ei kyl ollu mitään uudempia kuvia, joten eipä niistä niin väliä...

E2: Saksan tyyliä... 68tkm ajettu 1999 piikki-Varjo sivuvaunulla... hp. 4.150€ :D

http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/detai ... &fnai=next
mustavi
Pyörä:
Honda VT125C Shadow 1999
Paikkakunta:
Helsinki
Liittynyt:
25.4.2004 17:10
Re: Honda Shadow

ViestiKirjoittanut mustavi » 31.12.2016 18:37

Blaah...

Ei varsinaisesti Shadow-aiheeseen liittyvää, mutta tietopankkipuolella tarttis neuvoa/apua.

Tuossa tulin kirjoitelleeks muutaman uuden valmistaja-esittelyn, ja ajattelin listan paisuessa järkeväks luokitella juttuja "Entiset valmistajat"- ja "(maa)n valmistajat"-luokkiin. Noniin, ajatuksekshan tuo nyt vielä jäi, koska en osannutkaan väsätä alaluokkia... tai ehkäpä siihen ei ole oikeuksiakaan näin peruskirjoittajalla. Tuskinpa tuollaiset historic-jutut tosin suuremmin kiinnostavatkaan, eli sotkeekohan mun valmistajajuttujen tehtailu vaan tietopankkia?

Toisaalta nykyisten huonojen aikojen takia moni mp-firma on viime vuosina päätyny konkkaan, eli tullu "entisiks" :( jolloin ehdotetut alaluokat ehkä selkeyttäis listoja?

Hyvää ja aurinkoista ajokautta 2017 vaan kaikille :)
V_T_E_C
Pyörä:
honda vt 125 shadow Baotian speedy(ikuisuus projekti)
Paikkakunta:
RAISIO
Liittynyt:
9.10.2011 20:59
Re: Honda Shadow

ViestiKirjoittanut V_T_E_C » 1.1.2017 0:08

Täällä varjo puolella alkaa olemaan nykyään aika hiljaista:( Jollei Mustavi kirjoittelisi tänne niin täällä ei olisi ketään?

Hyvähän se on tietenkin että edes joku viitsii tänne päivitellä edes välillä.

Onkos Mustavi saanut kromiosat paikalle jo vai laitoitko suoraan kiertoon?

Hyvää uutta vuotta kaikille tätä lukeville.
Tyhmät ei opi ja viisaille ei tarvitse opettaa
mustavi
Pyörä:
Honda VT125C Shadow 1999
Paikkakunta:
Helsinki
Liittynyt:
25.4.2004 17:10
Re: Honda Shadow

ViestiKirjoittanut mustavi » 1.1.2017 18:33

Kromiosat odottaa edelleen laatikoissaan, että saisin jonku inspiraation :) 2015-2016 oli aika kurjia broidin sairastellessa ja viimein menehtyessä, et prätkäharrastus on saanu jäädä taka-alalle. Keräsinkö Shadowlla ees 1.000km/v keskimäärin viime kesät, raaserilla en metriäkään. Tulevana kesänä ehkä taas enemmän ajelua, ja ehkä jokin reissuista joista olin jo väsäilly reittejä valmiiks...

Voorumit taitaa ihan yleismaailmallisena ilmiönä olla hiljentyny, ei ainoastaan kustomipuoli, ehkä vähä vanhanaikaisina "alustoina"? Tai onko motot:issa tietopankkijutut ehkä auttanu porukkaa sillei, että pyöriä pidetään paremmin jolloin ne vikaantuu harvemmin, ja jotkut tyyppiviat ymmärretään paremmin? Positiivista siis, "no news is good news", ikkäänkuin?!

Ite kyllä aion pitää piikki-Varjon edelleen jo siksikin, että sen käyttöarvo on suurempi kuin mitä siitä sais myydessä, eli kaitpa aika ajoin postaan jotain tänne jatkossakin.

E: Pitipä touhotuskohtauksen vallassa irrottaa mp-historiikki omaksi erilliseksi jutukseen - alunperin se oli vain lyhyt rimpsu "Vähän myydyt 125-mallit"-jutussa, mutta nyttemmin jo ehtiny paisua lähes 300.000 merkin kokoiseks hirviöks. Alkuperäisessä esitellyistä mp-merkeistä olin sittemmin väsäilly erilliset esittelyjutut, mutta ehkä lukijan kannalta on mukavampaa säilyttää tiivistelmät historiikissa - ja jos jokin merkki kiinnostaa tarkemmin, pääsee sitten sisälinkin kautta tarkempaan juttuun. Vois tietysti poistaa jutuista harhailut rinnakkaisiin/liitännäisiin aiheisiin, mutta toisaalta ne ehkä liittää osajutun suurempiin kokonaisuuksiin. Harmi kun ei näe enää lukukertoja, et kiinnostaako noi historic-jutut oikeesti ketään, vai jorisenko vaan itekseni jonninjoutavia... :)

E2: Tietopankkitouhottelua, eli väsäsin venääisvalmistajien sarjaan IMZ-Uralin (raskaita sivuvaunulla varustettuja, maastokelpoisia rohjakkeita) ja oudoista valmistajista saksalaisen Neanderin, mikä liittyy moniin muihin valmistajiin. Nerokas mies ja taitelija, ja ihan jännä tarina - muun muassa Opelin veikeä Motoclub-prätkä 1928-1930, jonka valmistus loppui kun GM osti Opelin 1929. Oikeestaan oli tarkoitus tehä jotain ihan muuta... mut, no niin :)

E3: Tietopankkiin puuhattu ranskalainen Dresch, eksentrikko Henri Dresch`in retki mp-valmistajana (melko merkittävä). Oikeastaan piti kirjoittaa Pösöstä, Dollarista, tai työstää skodejuttuakin, mutta ensin niin helpolta näyttänyt Dresch olikin aika hankala kun tiedot olivatkin tosi kiven alla (ranskankielisen kiven). Poliisipyöränäkin suosittu Dresch Monobloc 500 (1930-1938) lie ollu esikuva Sunbeam S-sarjaan 1946 alkaen, ja yrittäjä kulki kovin mutkarikasta elämänpolkua. Ehkä ihan hauska tarina?

E4: Lisäilin Egli-juttuun muutaman esittelyn muista wanhoista virittäjistä / runkopajoista / kilpa- ja urheilumotojen pienvalmistajista. Vaikka toi "cottage industry" on syrjäytyny suurvalmistajien paljon tieteellisempien ja suurempien tk-resurssien, ja miksei sääntelyn tiukentumisenkin takia, on nekin ihan mielenkiintoisia tarinoita miten nuoret sällit on pärjänny paremmilla ideoillaan. Myös CB750K Tuutti-Hondasta puuhasteltu mp-malleihin juttunsa, ja sen seurauksena viritelty Honda-valmistajajuttua vähän paremmaksi. Soichiro Hondan nousu koulua käymättömästä pojasta suuryrityksen johtajaksi on jännä tarina, ja miehen filosofiat kopioimisen arvoisia (hauska video hänen tarinastaan, mukaan lukien joitain haastattelupätkiä wanhasta isännästä, lisätty linkkeihin). Kotimaisista olin väsäillyt Tunskasta jotain valmistajajuttua (pistetty MSWordiin "telakalle" muiden ikuisuusrojektien seuraks), mutta mopomallipuolella siitä on jo kattavampaa ja asiantuntevampaa tietoa, ja Wikipedia FI:n puolella valmistajajuttu, joten turhaa mun tietämättömän sählätä aiheen parissa mitään.
mustavi
Pyörä:
Honda VT125C Shadow 1999
Paikkakunta:
Helsinki
Liittynyt:
25.4.2004 17:10
Re: Honda Shadow

ViestiKirjoittanut mustavi » 5.2.2017 22:29

Jokohan sivu vaihtuis ja mun jaarittelut vois jatkua :)

MP-messuilla tuli räpsittyä jotain kuvia kiinnostavista uutuuksista ja historic-ajopeleistäkin. Olipa tosi mukavaa rupatella Japsistarat-ständilläkin kanssaharrastajan kanssa jolla on mm. Suomessa aikoinaan tyyppikatsastettu (!) Bimota KB1, notta terveisiä vaan. Kuvat oli huonon valaistuksen takia laadultaan aika kehnoja vaikka Noksu-1020:n kans siellä heiluin... tosin oli vähän hoppu kun ehdin vasta sunnuntain messupäivän viime tunneille. Täytyy katsoa jos kuvia sais vähän korjailtua ja rajattuja, ja sitte lisäiltyä tietopankkijuttuihin sikäli kun kehtaa. Jotain kuvia jo lisäilinkin - joita sais vaihtaa parempiin jos kellä on - vaikkapa Suizan uusista piikkisistä GSXR/GSXS, mitkä ei sitten niin pienikokoisia ollukaan kuin olin ennalta luullu. Noh, Shadow-wanhusta en kyl ole lähdössä myymään, ei :D

Wikin valmistajaesittelyissä piti Pösön (aika huono) kupeeseen väsätä siihen liittyvät Alcyon ja Terrot`n kautta siihen yhdistynyt greonoblelainen laatuvalmistaja Magnat-Debon (myös vielä aika huono), sekä moniin ranskalaispyöriin hyvämaineisia moottoreita toimittanut AMC. Ranskalaismerkkejä ei ole kovin runsaasti edustettuina Suomessa, mutta kun puhun kieltä kohtuu hyvin vois ehkä väsäillä koostejuttua sikäläisestä merkkikirjosta - missä on kaikenlaisia mielenkiintoisia tai erikoisia valmistajia. Kaitpa joku sitte tulee toppuuttelemaan jos mun puuhastelut alkaa olla liikaa? ;) Valmistajista Indian on työn alla MSWord:issa (pari hyvää kuvaa historic-Inkkareista tuli MP 2017:stä), Rikuo:sta (japsi-Harrikka) on Lahden mp-museon mainio aineisto odottamassa suomeks auki kirjoittamista, ja pitäis kai suomalaisiakin mopovalmistajia yrittää ottaa mukaan - tosin mopopuolella on jo paljon osaavampien ihmisten parempia kirjoituksia, eli esimerkiks Tunska-juttu on myös jääny telakalle Wordiin. Nortoniin on tullu kauhea kynnys, kun se on niin monella tapaa merkittävä. Ehkä siirryn välillä moottoriurheilun ja henkilöiden puolelle - näin sydäntalvella kirjoittelu on ihan hauska osa harrastuksesta.

E: Nürburgring-Wikijuttuun lisätty loppupään linkit-osioon Alfa Romeo Giulia QV:lla ajettu ennätys 7:32 minuuttia (nopein neliovinen). Manuaalivaihteinen QV oli ensin iskenyt pöytään 7:39, minkä Porsche löi Panamera Turbolla niukasti 7:38... tiimi ammattimaisesti valmistautuneena ja kuskilla Nomexit päällä. Noh, Alfa/Maserati-testikuskiksi itseään sanova Fabio Franca pisti sitten farkuissa, pikeepaidassa ja Timex ranteessa "italialaiseen tyyliin" paremmaksi robottivaihteisto-QV:lla syyskuussa 2016. Aika kuolemaa halveksuvaa menoa tuo video :D (ei ole prätkäjuttu, mutta ihan hauska)

E2: Ei jumaliste tätä mun talvipäätä :nolo: ... siis linkki Giulia QV-kierrokseen:

https://www.youtube.com/watch?v=5gEdJmIVqLY

Aijuu Ringistä puheenollen tällanen hauska pelaajaohje-video:

https://www.youtube.com/watch?v=HasElPupQnI

E3: Löyty vihdoin isohko kuva harvinaisesta Sachs Roadster 125 V2:sta lähes alkuperäiskunnossa, jonka kuvaaja anto mulle ruinatessa käyttöluvan Wikiin. Muutama vuos sitten niitä oli Suomen rekisterissä 6 kappaletta, enkä muista koskaan nähneeni sellaista livenä. Hyvä tuuri.

E4: Ainiin, onkohan wikiin puuhastelluista sanastoista hyötyä... kun Google-kääntäjä tekee saman paljon vähemmällä vaivalla? Meinaan vaan, että ihan turha puuhata ja haaskata aikaa/serveritilaa, jos sanastot ei oikeesti tuota mitään iloa?! :) Muuten wiki-into on ollu vähä hyydyksissä meneillään olevan muuton takia (vihdoin taas autotalli mis voi roplata ajokalustoa), ja Shadown taidan käydä hakemassa säiläristä kotio kun on lupailtu komeita kevätpäiviä. Tavaroita pakkaillessa muutama yllättävä mp-osien löytökin taas, että "ai juu tällaisiakin oli joskus tullu hommailtua" :D

E5: Kausi alotettu ;) Wanha akku kiinni, pari pitkää starttausta ilman sytytystä että voitelukierto pääsis käyntiin, sitten tulpat kii ja kone lähti käyntiin kuin palmun alta. Muiden ajopelien kränäilyn jälkeen taas niin mukavaa palata Shadow-lepokotiin, missä kaikki toimii, pelaa ja kulkee :)
ASDMoro
Liittynyt:
28.12.2006 23:41
Re: Honda Shadow

ViestiKirjoittanut ASDMoro » 18.3.2017 12:37

Jaaha, kymmenen vuotta siitä on kun ensimmäistä kertaa Varjolla kurvailin, ajat muuttuvat mustavi ei. Koitanpa vähän auttaa ettei tarvitse täysin yksin turista täällä. Harmillista tosin huomata, että nämä voorumit ovat kymmenessä vuodessa ehtineet melkoisesti kuivahtaa, eihän täällä ole menoa läheskään saman vertaa kuin ennen wanhaan.

Ehkä mustavilla voi jotain muistikuvaa minusta olla tai sitten ei, mutta muille tiedoksi. Vuosina 2007 ja 2008 kurvailin yhteensä noin 20 000 km Varjolla ja postailin tännekin aika aktiivisesti. Sen jälkeen on monenlaista tapahtunut elämässä ja Varjoilu sekä mototnetteily jäi pois kokonaan. Pyörä on ollut säilössä kylmässä tallissa, ensin muutaman vuoden niin, että isäukko saattoi sillä käydä muutaman kilometrin kesällä ajamassa, mutta 2012 vuodesta alkaen kilvistä poistettuna odotellen minun intoutumista. Välissä olen omistanut Suzuki GSF 600 -pärrän mutta viimeiset kolme vuotta olen ollut 100 % kotilokuski.

Eräs voorumilta / Kalajokimiitistä tuntemani henkilö kävi kylässä viime viikolla, ja ehdotin että käytäisiin katsomassa lähteekö Varjo varastorasvoista vielä käyntiin, ennen kuin he jatkoivat matkaa kohti Etelä-Suomea. No lähtihän se käyntiin, tosin ajaa ei oikein voinut, kun renkaat pyörivät tyhjää vain lumisella pihatiellä. Siitä se kuitenkin lähti, nimittäin Varjo-kuume, sopivasti näin vuoden 2007 10-vuotisjuhlavuotena. ;)

Piakkoin käyn konttorilla hakemassa kilvet takaisin, ja sillä välin remppailen vanhan kulkineen uuteen uskoon. Käytin jo kaasuttimet irti, olivat täysin puhtaat ja hyvässä kunnossa, suuttimet tosin olivat erikoista kokoa (75 / 85), vaihdoin ne lähelle vakiokokoa eli 80 / 80. Uudet jäähdytinnesteet tuli samalla vaivalla laitettua, kun kaasuttimista piti kuitenkin vesikierron letkut irroittaa. Uudet öljyt, öljynsuodatin ja tulpat. Tilauksessa on taakse uudet jarrukengät, uusi ilmansuodatin ja uudet kaasuvaijerit. Vanhat vaijerit ovat kuluneet puhki (suojakuori siis) ja ruostuneet kohdasta josta menevät rungon sisään ja pääsevät hinkkaamaan itseään tärisevään runkoon. Eteen tulee uudet jarrunesteet ja palat.

Kahvakumit lähden juuri ostamaan jos Oulusta sattuu löytymään sopivat, aiemmat olivat alumiiniset paksut custom-tyyliset. Nyt haluan laittaa jotain mukavampaa, ohuemmat, kumisemmat. Varmaan jotkin perusmustat tms. Peilitkin pitää ostaa, vanhat ovat ruosteessa ja lommoilla säilytyksen jäljiltä.

Nyt on pyörän mittarissa 51 500 km, vuonna 2007 kun ostin niin oli 27 000 km. Selvästi suuntana on se, että 100 000 km pitää saada mittariin. Aluksi ajattelin, että varmaan kruisailen tänä kesänä lähinnä kaupungissa, mutta kuume alkaa olemaan semmoinen, että varmaan tulee käytyä kauempanakin. Nyt kun on tehokkailla pyörillä ajellut tarpeeksi, niin ei ole niin kova kiire enää ja voi hyvillä mielin ajella pienitehoisellakin.

Ajokamppeitakin pitäisi päivittää. Housut on hyvät, noin 300 euroa maksaneet Rukan kangas-mp-housut, mutta nahkatakki on käynyt pieneksi ( :nolo: ), ajohanskat ovat kehnot ja ajokenkiä ei ole. Kypärä on onneksi vielä priimaa ja selkäpanssarikin löytyy.

Nojoo, nyt pitää ruveta valumaan kohti Oulua, pitää myöhemmin katsella ja korjailla jos tuli kovin sekavat höpinät kirjoiteltua.

Laitetaas lopuksi vähän kuvasisältöäkin tähän ketjuun.



Vanhat metallikahvat lähtivät helpoiten rälläkällä.

Kuva



Venttiilikopan koristekansien kiinnikeruuvit ovat vähän pahan näköiset.

Kuva



Kaasuttimet riisuttu pois.

Kuva
mustavi
Pyörä:
Honda VT125C Shadow 1999
Paikkakunta:
Helsinki
Liittynyt:
25.4.2004 17:10
Re: Honda Shadow

ViestiKirjoittanut mustavi » 18.3.2017 18:31

Hey, mahtavaa ku olet back on the road! :)

Joo, kahta en vaihda niinku sanotaan, mut sama ihmeen ongelma että ajokamppeet ei oikein enää mahu päälle. 67->100kg tekee kai jonku eron... beer builds better bodies :D Vähän samasta syystä en ole viitsiny ajaa Bimotalla ollenkaan, kun eihän sellasella viitsi ajaa farkuissa jne., ja kaks muutakin poissa liikenteestä. Nythän ehkä alkaa tapahtua taas niidenkin suhteen, kun on autotalli/mancave missä noita pystyy roplaileen. Sain tarpeekseni ytimessä asumisesta, kun viheridiootit sai liikenteen sekaisin (mistä seurauksena noki/pöly/pienhiukkaset on lisääntyny rajusti), kotilon pysäköinnistä tullu iso ongelma (no aktiivinen ihminen tarvitsee autoa kaupungissakin, höhlät!) ja joka kulmassa on f*king nopeuskamerat. Vuoskausiin ei ainuttakaan nopeussakkoa, mutta 2016 kaks (plus pöntön räpsähdys, mutta taisi jäädä alle sakkorajan), eli 2017:kin täytyy ajaa kiltisti. Shadowlla muuten sain toisen noista,eli pian 60tkm ajettu ei vaikuta väsähtäneen vielä ollenkaan - toissapäivänä sitä kotiin viedessä suuremmin irvistämättäkin sen 120 mittariin. Ei mun kannata myydä sitä, tai korkeintaan ehkä Saksaan missä jotkut kehtaa pyytää jopa yli 3.000€ jostain aika nuhjuisistakin Varjoista.

Heh tästä pikku-Varjosta tulee vielä klassikko... isännästä en niin tiiä :D
ASDMoro
Liittynyt:
28.12.2006 23:41
Re: Honda Shadow

ViestiKirjoittanut ASDMoro » 18.3.2017 19:43

mustavi kirjoitti:Heh tästä pikku-Varjosta tulee vielä klassikko... isännästä en niin tiiä :D


No klassikko-Varjoja on sitten ainakin kaksi Suomessa. Joko on aika ruveta suunnittelemaan Varjomiittiä, kaksi osallistujaa on jo voitto ja siihen päälle kaikki on plussaa? :lol:

Tuli käytyä mätänetissä ostoksilla, mukaan tarttui uudet peilit sekä lämmitettävät kahvat. Kahvat vaikuttavat olevan ihan jykevää tekoa, hinta oli kanta-aasiakkaalle vain 29,90 €, kalliimmalla olisi saanut uudemman mallin jossa säätöyksikkö on pienempi, mutta säätöyksikön ulkoasu ei ole minulle niin tärkeä että maksaisin siitä 30 euroa enemmän. Näiden maksimitehoksi kehutaan 20 W, ja pitihän väite ottaa testiin kun sattuu tuota elektroniikka-alan harrastuskokemusta olemaan.

Labravirtalähteellä asetin jännitteeksi 13,4 V, jolloin kahvoihin menee tasaiseen tahtiin virtaa 2,08 A, mikä minun alkeellisella matemaatikon taidollani tarkoittaa ~28 W. Säätöyksikkö tai mikään muukaan asiaankuulumaton paikka ei lämpene havaittavasti, eli kyllä se teho silloin kahvojen vastuksiin menee. Tuo on sitten joko luvattua enemmän tai luvattua vähemmän, riippuu tulkitaanko 20 W lupaus per kahva vai per kahvapari. :nörtti:

Lämmöt nousee 2 minuutissa niin että lämmittää jo selkeästi paljasta kättä. 5 minuutin jälkeen ovat paljaalle kädelle jos ei polttavat, niin epämiellyttävän kuumat. 10 min jälkeen alkaa jo polttamaan, ja tuossa alkanee olemaan maksimilämpö mitä näihin kertyy. Myös hanskojen läpi kuumottaa mukavasti. Eli aivan varmasti auttaa sormien hyvinvointiin Suomen kesän mukavissa 5-15 Celciusasteen ajelukeleissä sekä sateella. Pakkasilla en lähtisi näillä ajelemaan.

Lämmönsäädin aiheuttaa myös toivotun tuloksen ampeerilukemiin, tosin lukemat heittelevät hieman sillä säädin toteuttaa tehomuutoksen katkomalla virtaa tietyllä taajuudella. Tämä kuuluu myös konkreettisesti itse kahvoista lähtevänä napsumisena joka katoaa kun tehon laittaa täysille.

Kuva

Kuva

EDIT:

mustavi, luin tuota wikiäsi ja rupesin miettimään vielä tuota suutinten kokoa. Tämä minun yksilöni on JC29 ja nyt tosiaan paikalla 80 / 80 suuttimet, muita muutoksia pyörässä ei ole lukuunottamatta aiemman omistajan porailemaa vakiopakoputkea (isommat äänet). Ohjeesi mukaan saisin ehkä 2 hv tehoa laittamalla 86 / 90 suuttimet ja poistamalla ohjeiden mukaisen imuputken. Suositteletko operaatiota, oletko kokeillut itse? Osaatko sanoa, miksi on noin iso ero JC29 ja JC31 suutinsuosituksissa? Teinköhän virheen kun laitoin tasasuuttimet, minulle selvisi vasta eilen että tämä yksilö on JC29 vaikka onkin Suomessa "vuosimallia" 2001.