Ympärivuotista prätkäilyä

Octavia200
Liittynyt:
20.3.2015 13:10
Ympärivuotista prätkäilyä

ViestiKirjoittanut Octavia200 » 20.3.2015 13:40

Tervehdys! Mielessä muhii enduron hankinta. Kiehtoo myös ajatus maltillisesta talviajosta nappulanastoilla. Kaikenkaikkiaan ajeluni olis kuitenki lähinnä taajamasiirtymisiä ja satunnaista pidempää maantieajoa, metsässäkin on tarkoitus poiketa. Mulla on ollu katupyöriä aiemmin, joten kokemusta pyöräilystä sinällään on. Kysyisinkin nyt teiltä viisaammilta ja kokeneemmilta motoristeilta ehdotuksia pyöräksi? Keveys ja ketteryys olis eduksi, väännökäs kone myös! Kiitos jo etukäteen!
Husky510
Pyörä:
Husqvarna SM510R 2010
Liittynyt:
21.7.2008 11:29
Re: Ympärivuotista prätkäilyä

ViestiKirjoittanut Husky510 » 20.3.2015 17:00

Tuota ensin voisi kysyä, miten katumalli=painoa, pidemmät huolto välit, ei välttämättä säädettäviä jousituksia, "halvempi"-
Kisamalli=enemmän huoltoa, pikkaisen kalliimmat osat, vähemmän painoa, pikkuisen enemmän tehoa, pieni bensa tankki, säädettävät jousitukset jne.

Suosittelen luke tuosta http://www.motot.net/forum/viewtopic.php?f=6&t=71541&start=1065
Tuossa on kyllä kyse supermotoista, mutta ajaa saman asian kuin enduroissa.
Alkaa siitä 3 viimeinen ja jatkuu seuraavalle sivulle
Husqvarna videoita
Liity Husqvarna SM450/510R fb ryhmään
Jarez
Pyörä:
GTS 300, Monkey 125, Lead 110, Runner 125
Liittynyt:
17.11.2002 20:36
Re: Ympärivuotista prätkäilyä

ViestiKirjoittanut Jarez » 20.3.2015 18:37

Ideana kiva, itsekkin melkein lähtenyt kyseiseen hommaan. Tosin mekaanikkona tieto lisää tuskaa ja etelän talvia ei lumisiksi voi pahemmin kutsua. Suolaralli tuhoaa pyörän aika totaalisesti verrattuna kuivaan lumikeliin.

Kokemuspohjaisia vinkkejä pyörävalintaan

125 - 600cc Max 160kg täydellä tankilla
(kivempi hoitaa "vahinko" luisut ja ylöspunnerrukset ojista ja risteyksistä)

Hinausnarut takapenkkiin ja ala t palan ympärille nostoja helpottamaan.

Kannattaa myös valitseman merkin varaosasaanti tarkastaa lähiedustajilta, ettei talvi lopu yhteen lippaan ja yksinkertasen osan hajoamiseen.

Japanilaiset ilmajäähdytteiset ysäripelit tai ysärin loppupuolen vesijäähyt. Keskieurooppalaisiakin voi kokeilla, kunhan varaosia löytyy.

Pärtkälähetin tekniikkapuljaus vinkit

+ Kiksikäynnistys ehdoton, kylmää saanut akku ei kauhean kauan vehjettä jaksa pyörittää, kahvaläppäreistä puhumattakaan. Muutenkin polkiessa saa mukavan alkulämmön päälle ;)

Akulle voi pienen "talvitakin" tehdä myös.

+ Kunnolliset valot

+ Kaikkien vaijerien läpikäynti notkealla öljyllä. Pesujen jälkeen kunnon kuivaus.

+ Vesipyssyistä sitten syylärille hieman pahvia / kumimattoa jotta lämpenis nopeammin. Jäähdytysnesteen pakkaskestävyyden tarkastus suotavaa kans.

+ Ilma / öljyjäähdytteisille voi myös pientä kurasuojaa tehä moottorin etupuolelle.

+ Notkeemmat moottoriöljyt ja kunnolliset esilämmitykset. Mittava huolto hyvä tehdä.

- Ruiskuvehkeet akunvarassa eikä kiksiä yleensä löydy.

+ Kaasarivehkeissä talvisäätöjen haku on kivaa

+ Kohokammion tyhjennystarvikkeet jos seisoo kylmässä / kosteassa yöt. Kohokammio kerää vettä jonkinverran, helpottaa aamustartteja kun kohon tyhjentää aamuisin.

+ Masinolia tankkiin loraus estämään jäänmuodostusta.

+ Kunnon ajovarusteet & kahvasuojat (+ muhvit). Kaatuminen sattuu lumellakin.

+ Muovikassit villasukkien päälle todettu käteviksi, talvisaapaskoko +2 numeroa isompi kuin kesällä.

+ Villainen väliasu (nallepuku)

+ Tuplalinssilliset enskalasit (ei huurru helposti) tai kelkkakypärä / kasvosuojalla.

- Juoksevaa ketjurasvaa (täys synteettinen 2-t öljy jouksevaa & multisprei)

- Työkalut (Enska lantiolaukku kätevä)

- Kurakeleillä säännöllinen pesu ja jarrujen puhtaana pito (palat kuluu 3 x nopeammin)

Tossa nyt nopeimmat. Ajotaitoja kannattaa terottaa ennen talvea : harjotella hätäjarrutuksia ja pidonmenetyksiä etu / takapäästä.





Sähkömopoilun ilosanomaa levittämässä jo vuodesta 2011.
viewtopic.php?f=42&t=86582
viewtopic.php?f=5&t=86762
Husky510
Pyörä:
Husqvarna SM510R 2010
Liittynyt:
21.7.2008 11:29
Re: Ympärivuotista prätkäilyä

ViestiKirjoittanut Husky510 » 21.3.2015 8:36

Siinähän oli kunnon tieto pläjäys...Tuon takia ei itseä natsaa talvella täällä Helsingin alueella, se talvi aika on pyhitetty ropaamiseen :D
Husqvarna videoita
Liity Husqvarna SM450/510R fb ryhmään
Octavia200
Liittynyt:
20.3.2015 13:10
Re: Ympärivuotista prätkäilyä

ViestiKirjoittanut Octavia200 » 21.3.2015 9:09

Mahtavasti tietoa tullut, eipä voi sanoa että pyöräkaupat jäis ainakaan informaation puutteesta kiinni, suurkiitos!
Jarez
Pyörä:
GTS 300, Monkey 125, Lead 110, Runner 125
Liittynyt:
17.11.2002 20:36
Re: Ympärivuotista prätkäilyä

ViestiKirjoittanut Jarez » 21.3.2015 15:00

Hyvä että kelpasi :)

Toinen budjettivaihtoehto on sitten skootteri.

+ Ei huolta ketjusta
+ Kurasuojaus ja pesut paljon helpompia toteuttaa
+ Iso plexi vähentään kivasti ajoviimaa vartalolle
+ Sylipeitteitteitä mahdollista käyttä ajaessa
+ Pilkkihaalarilla ja kunnon lapasilla siedettävä ajomukavuus

- Kaaduttaessa katteet kovilla (suosi valmiiksi elämää nähnyt peli)
- Luisut haastavempia variaattorin puolesta
- Variaattorin toiminta kovilla pakkasilla
- Peräöljyjen jähmeys kylmällä moottorilla
- Pakoputki kovilla suolavesiryöpytyksessä
- Jälleenmyyntiarvo kärsii talven kommelluksissa.

Muuten asia kannattaa pohtia siltäkannalta onko hinta laatusude käyttötarkotuksen talvipulkan puolesta kannattava ja kuinkapaljon suorituskykyä kauppakassiin ja harrastepeliin tarvitsee realistisesti. Tonnin panostus mopoon tai kevariskootteriin + ajovarusteisiin lähentelee jo penkinlämmittimellä höystetyn kauppakassin hintaa.

Jos käyttisenskaa ja varusteita rupeaa haalimaan, niin monikäyttönen paketti ja luotettava pyörä maksaa jo vähintään pari kolmetonnia.
Sähkömopoilun ilosanomaa levittämässä jo vuodesta 2011.
viewtopic.php?f=42&t=86582
viewtopic.php?f=5&t=86762
Lexi
Paikkakunta:
Turku
Liittynyt:
9.9.2009 12:47
Re: Ympärivuotista prätkäilyä

ViestiKirjoittanut Lexi » 21.3.2015 23:14

Nyt kyllä haisee paska tännekkin asti jos skootteria aletaan suosittelemaan talvipyöräksi. Leveät ja pienet renkaat ovat aivan järkyttävät ajettavat talvella, pitoa ei ole ja eteenpäin kulkeminen lumessa/loskassa on täysi kysymysmerkki.

Appiukko ajelee harrikalla talvellakin, ainoa ongelma oikeastaan on kelin ja renkaiden pidon vaihtelevuus. Matalat nastat + nappulat ovat hänellä riittäneet kaikissa tilanteissa, onpahan videopätkää jossa näkyy meno lumisella ja alta jäisellä hiekkatiellä.

Talvipyöräksi enduro tai muu vastaava pyörä jossa pysty ajoasento ja on kevyt. Painavaa pyörää on erittäin vaikea nostaa ylös jos maa on liukas. Vaatetuksen pitäisi olla monikerroksista ja ilmavaa, saappaat eivät saisi puristaa. Käsilämppärit ja neopreeniset käsisuojat (muhvit) ovat ehdottomat.

Pyöräksi voisin suositella dual-sporttia, eli matala-viritteistä enduroa jolla pystyy ajamaan hyvin matkaakin. Ne ovat hieman painavempia verrattuna kilpaenduroihin, mutta kone ja alusta myös rauhallisempia. Hyviä vaihtoehtoja ovat mielestäni KTM 690 Enduro, Honda CRF250L, Suzuki DRZ400/DR650, Yamaha WR250F (se DS versio) ja Yamaha TT600. Metsässäkin pärjää vähintäänkin hyvin.
Jarez
Pyörä:
GTS 300, Monkey 125, Lead 110, Runner 125
Liittynyt:
17.11.2002 20:36
Re: Ympärivuotista prätkäilyä

ViestiKirjoittanut Jarez » 22.3.2015 9:58

Paskaahan se on ja tipuin ton aikasemmalla kommentilla kyllä pappojen harrastuksiin. Innostuin vaan asiasta kirjottamaan jos joku topikin ulkopuolisista lukioista tänne sattuisi eksymään ja puntaroimaan talvipulkkansa valintaa. Hyvä että toit ton harrikka näköulman myös tähän talvipyörän valintaan.

Omasta mielestä harrikalla ajo talvella nyt vasta älytöntä onkin (budjetti) näkökulmasta, tosin makuasioitahan nää kaikki on. Palataan tohon enska aiheeseen asappina, niin ei ihan mutusteluun lähe koko asia :)
Sähkömopoilun ilosanomaa levittämässä jo vuodesta 2011.
viewtopic.php?f=42&t=86582
viewtopic.php?f=5&t=86762