Tunturi Tigerin Kunnostusta

Yam4ha
Pyörä:
Piaggio| EX: Yamaha Dt -06, Derbi DRD PRO SM, MBK Nitro, Aprilia Rx
Paikkakunta:
Tupos
Liittynyt:
10.4.2011 13:08
Re: Tunturi Tigerin Kunnostusta

ViestiKirjoittanut Yam4ha » 11.2.2013 23:19

Kyllä se siitä, ei elämä saa liian helppoa olla.

Mukava lueskella ja seurailla! : )
Siitä vaan vääntää, oho hups..
Tsekkaa Youtube kanava, ajovideoita yms !
P U C H
Pyörä:
Tunturi Tiger, Benelli 49X
Paikkakunta:
Saarijärvi
Liittynyt:
17.11.2009 19:48
Re: Tunturi Tigerin Kunnostusta

ViestiKirjoittanut P U C H » 16.2.2013 0:09

Hyvä, että kelpaa :)

Homma vaati pientä taukoa, mutta tänään tulivaan tässä äsken mieleen, että ei siinä kytkimessä voi olla mitään vikaa kun kerta kytkimen irrotusvipu heiluu pari senttiä löysänä. No lähdin kävelemään tallia päin. Viime kerralla pako putkesta tuli kahvi kupillinen palamatonta bentsiiniä joten, ehkäpä vika onkin siinä. No tällä kertaa taktiikkana oli erittäin rauhalliset polkaisut, niin tuntu paljon paremmin voima välittyvän kampuralle. Ja parin polkemisen jälkeen kone lupaili jälleen. Tällä kertaa jopa joka polkaisulla. Aikani konetta polkemalla tuulettean ja ryypyn ylös nostamisella kone rupesi pöyriimään jo omin avuin. Ja jumaliste, että otta herkästi kierroksia. Myös kate ongelma on ratkaistu käyttäjän -_Aksu- toimesta.

Elikkäs tämmönen satu tuokio tällä kertaa. Käyntiin lähtemyyden syy oli siis. Tajuttoman märkä kone. Vissiin sen takia se poljinkin löi tyhjää viime kerralla.Tästä onkin nyt mukuva jatkaa etiä päin. Ja virheistä oppineena hieman tarkkaivaisemmin ja rauhallisemmin, niin ei tarvitse lisää päivittää mitenkä menee kaikki päin prinkkalaa :P Loppuun viellä video kuvaa. Jahka se siihen lataantuu.

Kuva

Tunturi projekti. Tunturi = Moottori, se olet sinä
P U C H
Pyörä:
Tunturi Tiger, Benelli 49X
Paikkakunta:
Saarijärvi
Liittynyt:
17.11.2009 19:48
Re: Tunturi Tigerin Kunnostusta

ViestiKirjoittanut P U C H » 18.2.2013 15:17

Epäileväisin mielin tuli tartuttua kolvin varteen, mutta nuista katteista sai vaan aika hyvät viellä muovihitsaamalla. Oli viellä senverta hyvää muovi laatua, että oli helppo sulatella menemään. Enään ei muutakun lasikuitumattoa ala puolelle ja hartsia näkyville pinnoille. Maalia pintaan ja ne on kuin uudet. Tosin täytyy ostaa se katesarja niin on sitten muutamat muovit varalle. Jos sattuu vetämään nurin.

Kuva Kuva Kuva
Tunturi projekti. Tunturi = Moottori, se olet sinä
P U C H
Pyörä:
Tunturi Tiger, Benelli 49X
Paikkakunta:
Saarijärvi
Liittynyt:
17.11.2009 19:48
Re: Tunturi Tigerin Kunnostusta

ViestiKirjoittanut P U C H » 21.2.2013 21:05

Tullu taas askarreltua.

Kun ei oikein rahatilanteen ja sorvin puutteen vouksi voinu muutakaan tehdä, niin rupesin väsäämään nuita putkia eteen päin. Sai muuten kätevästi nuo pienimmät palaset taivuteltua pyöreiksi, kun teki karkean alku taivutuksen. Putki sisään ja putkiklemmarilla kiristi ulko puolelta. Pitäs olla pyöreitä. Palatkin sopii hyvin yhteen mitä kokeilin. Täytyy nuo heppailla ja nuita isompia kartioita koulussa alasimen päällä paukuttaa viellä hitusen pyöreämmiksi. Meinasin muuten tuohon hitsaukseen kokeilla semmosta jippoa, että hitsais nuo suorat osuudet joko alamäkeen tai sitten käyttäs kupari putkea juuri tukena. Täytyy kokeilla kummalla tapaa onnistuu helpommin. Ainakin työharjottelussa sain milliseen omasta mielestä ihan siistin sauman, kun alamäkeen hitsasin. Ja kun kerta muillakin on, niin pakko oli itekkin tekasta tuonne välipilliin tuo virtausvastuksen säätö ruuvi. Sitten tuli valolle tehtyä uusi kiinnitys niin jos se vaikka näyttäskin johonkin, kun ei se hirveän hyvä ollu poikittain lokasuojan kylessä.


Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva

Ajo kuntoon puuttu siis enään uusi sisuskumi eteen, kun se pääs puhkeamaan paikkaus kelvottomaksi ja takahaarukan puslien sorvaus.
Tunturi projekti. Tunturi = Moottori, se olet sinä
P U C H
Pyörä:
Tunturi Tiger, Benelli 49X
Paikkakunta:
Saarijärvi
Liittynyt:
17.11.2009 19:48
Re: Tunturi Tigerin Kunnostusta

ViestiKirjoittanut P U C H » 10.3.2013 15:25

Tulipa saatua lisää tilaa tuonne varaston puolelle, kun tuli jokunen viikko sitten käytyä vaihtamassa tuo skootteri Vw Jettaan. Ilkeästi tuo auto vähän verottaa rahallisesti tämän vehkeen laittoa. mutta pyritään tämä nyt kuitenkin valmiiksi samaan. Pitäisi yrittää nyt tulevan viikon aikana saada ajokuntoon, kun juolahti mieleen, että sopivien kelien sattuessa pääsisi kantohangille rälläämään. Toivottovasti nyt tulevalla viikolla pääsisi jossain välissä tekemään nuita omia hommia koulussa, niin sais ne puslat tounne haarukkaan valmiiksi. Sitten pitäs investoida tuonne kaasariin: Rikkaampi neula (W06), Suutinsarja ja tyhjäkäynti suuttimia. Tuon neulan saattaas kyllä sorvata itekkin. jos vaan intternetin syvyyksistä löytyy mitat moiseen.

Kuva Kuva Kuva Kuva
Tunturi projekti. Tunturi = Moottori, se olet sinä
P U C H
Pyörä:
Tunturi Tiger, Benelli 49X
Paikkakunta:
Saarijärvi
Liittynyt:
17.11.2009 19:48
Re: Tunturi Tigerin Kunnostusta

ViestiKirjoittanut P U C H » 14.3.2013 22:52

Otimpa tänään härkää sarvista ja sorvasin koulussa toisenkin puslan valmiiksi. Kotia asti kun pääsin, niin muutaman tunnin pajotus käyntiin ja nyt oiskin mopo jo hyvällä mallilla pääsemässä pukilta omille renkailleen. Huonolla tuurilla huomenna saattaisi jo päästä ajamaan ekat testiajot. Kuvat puhukoon loput puolestaan :) .


Kuva Kuva Kuva

Kuva Kuva Kuva
Tunturi projekti. Tunturi = Moottori, se olet sinä
_rieska_
Liittynyt:
13.4.2010 22:07
Re: Tunturi Tigerin Kunnostusta

ViestiKirjoittanut _rieska_ » 14.3.2013 23:56

Onks tää sellanen homosohva jatkoilla? Kuusaalla semmosten ajajat saa kuulemma turpaan! Ehkä pikkusen massiivinen muuhun mopoon nähen tuo takahaarukka, mutta annettakoon se anteeksi, sillä onhan tämä vielä pahasti kesken. Mikä parasta, kohta se rullaa!
P U C H
Pyörä:
Tunturi Tiger, Benelli 49X
Paikkakunta:
Saarijärvi
Liittynyt:
17.11.2009 19:48
Re: Tunturi Tigerin Kunnostusta

ViestiKirjoittanut P U C H » 15.3.2013 0:35

Hah :) Onhan se kieltämättä aika perkeleen pitkä. En ees muistanu, että se tulee noin irstaasti yli tuolta. Mutta kahtoo nyt miltä se näyttää, kun saa muovia tuohon pyörään lisää. Ainakaan omaan silmään se ei pistä viellä niin pahasti yli, että saa olla ainakin alkunsa tuollein. Ei oo ainakaan pelkoa, että eturengas lähtis taivasta kohen tuolla haarukalla.
Tunturi projekti. Tunturi = Moottori, se olet sinä
P U C H
Pyörä:
Tunturi Tiger, Benelli 49X
Paikkakunta:
Saarijärvi
Liittynyt:
17.11.2009 19:48
Re: Tunturi Tigerin Kunnostusta

ViestiKirjoittanut P U C H » 15.3.2013 19:09

No nyt on pelit ja vehkeet. Elikkäs päivähän lähti käyntiin sillä, että painettiin kumi vanteelle ja pöllittiin tuosta yhestä ikuisuus projektista sisuskumi tähän. Pienen jännityksen saattelemana painetta 2 baaria sisään ja eikö pistooli sihissy sen verran, että pelkäsin, että sisuskumi vuotaa jälleen. No onneksi pistoolin poissa nykäsyllä loppu suhinat ja kumi pitää tällä kertaa. Eturengas paikoilleen ja ei muutakun baanalle. Olin kääntänyt takarattaan toisin päin ja sekin perkele rohisi niin saatanasti. No kolme kertaa tehoalueella ja kas kummaa piikit käänty suoriks ei rohise siis enään. Taka lippakin perkule lenti kyydistä, joten pitäs taas olla kolvaamassa. Hyvin tuntuu kulkevan ja kiertävän. Huipputehon kierrosten pitäs olla jossain vajaan 10 tonnin paikkeilla. Täytyy varmaan kesällä kutitella tuota lisää ja pyrkiä satanen rikkomaan tai ainakin edes lähelle sitä. Bellin astetaulukon mukaan huuhteluiden aukiolajan pitäs riittää 11 tonniin asti joten pako ja imu aukkoa on viellä varaa korottaa. Pikkusen muuten hyvä pito tuolla etu pallolla. Puree ihan pirun hyvin nuo ruuvit. Takana meinaa olla tehoalueella pito kateissa, kun ei taho vanha nokian nasta hakkapeliitta oikein pitää :) Vaihe akselin O rengas täytyy viellä vaihtaa kun pompaa joka ajo kerran jälkeen pihalle. Ja on tässä viellä muutenkin vaikka mitä, kun vaihteet saa heivata suoraan sisään, kun ei oo kytkin viellä tominnassa eikä oikein jarrutkaan. Mielessä muuten käyny sekin, että kun kortin saa niin mopo auton lavalle ja kävis ihan mielenkiinosta penkittämässäkin tuon.

Kuva Kuva Kuva
Kuva Kuva Kuva

Video tulee näkyviin sitten, kun tuo youtube saa sen siirrettyä 76 minuuttia viellä pitäs ottaa.
Tunturi projekti. Tunturi = Moottori, se olet sinä
deseiner
Pyörä:
Tunturi Supersport -82 Tunturi raaseripappa -?? Yamaha TZR 125 -90
Paikkakunta:
Imatra
Liittynyt:
18.7.2011 20:36
Re: Tunturi Tigerin Kunnostusta ( Video )

ViestiKirjoittanut deseiner » 15.3.2013 23:03

Iloisesti kuulostaa kiekuvan! Innolla odotetaan meneekö satku rikki 8)
P U C H
Pyörä:
Tunturi Tiger, Benelli 49X
Paikkakunta:
Saarijärvi
Liittynyt:
17.11.2009 19:48
Re: Tunturi Tigerin Kunnostusta

ViestiKirjoittanut P U C H » 22.3.2013 22:21

Tupannu hieman olemaan ongelmia tuon uuden eturenkaan kanssa, kun meni sitten jo toinen sisuskumi paskaksi. Ruuvin päät löyti tiensä retkipajan ja sisuskumin läpi. No päätin sitten, että ajan ne päät matalaks ja kolme iltaahan siinä vierähti. Kun on niin surkea tuotto tuossa kompurassa, että ei kovin monta ruuvia vedä aina kerralla tuolla vingulla matalaksi. Dremellin katkasu laikoilla meni nätisti nuita päitä poikki, mutta kun nekin perkuleet loppu kesken jo ensimmäisen rivin jälkeen. Nyt ois taas ajokuntosena ja sisuskumikin tuntu pysyvän ehjänä. Huomenna jos keli sallii niin lähen viereiseen kylään hitsamaan penkinpohjan ja vaimentajan välipillin, sekä takajarrun tankoa pitäs jatkaa. Joten isompaa päivitystä niistä sitten jossain vaiheessa. Eipä onnistunu tuo neulan tekokaan itse, kun ei saa sorvista niin paljon kierroksia pihalle että riittäs alkunkaan niin pienelle kappaleelle.

Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva
Tunturi projekti. Tunturi = Moottori, se olet sinä
tuna97
Pyörä:
Yamaha yzf-r125, Tunturi Hopper, Tunturi tiger s.
Paikkakunta:
Kokkola
Liittynyt:
14.7.2011 16:57
Re: Tunturi Tigerin Kunnostusta

ViestiKirjoittanut tuna97 » 21.4.2013 23:34

Ei sulla sattuis oleen vakio katteita tähän myytäväks? Lähinnä sivukatteita tarttisin
P U C H
Pyörä:
Tunturi Tiger, Benelli 49X
Paikkakunta:
Saarijärvi
Liittynyt:
17.11.2009 19:48
Re: Tunturi Tigerin Kunnostusta

ViestiKirjoittanut P U C H » 22.4.2013 21:45

Vakio muovit on myyty monta vuotta sitten etiä päin. Tuon oisi voinu kyllä hoitaa muutenkin yksityisviestillä.

Laitampa nyt sitten tähän samaan, miten otti taas proju takapakkia omaa tyhmyyttäni. Elikkä mäntä kilkkas, kun tuli ajettua laihalla. Ylempi männärengas paukahti taas paskaksi, mutta onneks pyttyyn ei tullu mitään. Ei kestäny tuota laihalla ajoa kunnolla täyttä tankkia. No sillä tuo projekti on tässä reilun kuukauden seisonukkin. Pitäs tilata se uusi mäntä ja kaasariin 86 suutin kun kerta 85:sella kävi laihalla ja 88 rikkaalla. Sitteen se rikkaampi neula ja tyhjäkäynti suutin. Auton pirukas syö kyllä niin tehokkaasti rahat, että saa nähä millon saa aikaseksi ostaa tuohon nuo osat. Muutenkin ollu vähän motivaatio hukassa tuon laittoon. Mutta eiköhän tuo tuosta kesää kohin lähde kasaantumaan. Tänään otin sen verta itseäni niskasta kiinni, että siivosin taas vaihteeksi tuon varaston, että siellä viihtisi ees ruveta tekemään. Onneks tuo perätuuppari on jo kasassa, niin ei tarvii siihen syöttää enään rahojaan.

Sitten tuossa on ollu pieni ikuisuus projektin poikanen tuon 350 R5:sen kanssa, sitä onkin tullu tässä pikku hiljaa aina sillon tällön kasattua katsastus kuntoon päin.
Loppuun viellä muutama kuva.

Kuva
Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva
Tunturi projekti. Tunturi = Moottori, se olet sinä
Mäkistation
Pyörä:
Useampi Yamaha
Paikkakunta:
Mänttä/Kurikka
Liittynyt:
15.7.2007 13:04
Re: Tunturi Tigerin Kunnostusta

ViestiKirjoittanut Mäkistation » 23.4.2013 22:31

Onkos R5:sessa suurempaakin vikaa? Kuulemma kovia mäntäsyöppöjä kyseiset kapineet tykkäävät olla.
2-t Yamahat harrasteena jo vuodesta 2008
'90 TZR250 | '86 RD125 YPVS | YZ125:t '83 + '84 valkokilpi + muutama muu päkötin...
P U C H
Pyörä:
Tunturi Tiger, Benelli 49X
Paikkakunta:
Saarijärvi
Liittynyt:
17.11.2009 19:48
Re: Tunturi Tigerin Kunnostusta

ViestiKirjoittanut P U C H » 24.4.2013 17:03

Entisellellä omistajalla vissiinkin kilahtanu kerran ja vaihto männät, mutta toinen meni väärin päin, niin kilahti sitten uudemmankin kerran ja siitä asti se on seisonu tuolla naapurin tallissa vissiin rapiat 20 vuotta. Anto sitten meille sen viimevuonna, kun ei se itse viihtiny sitä ruveta rassaamaan. Koneen pitäs olla käynti kuntonen, kun vaan vaihtaa öljyt ja kasaa tuon yläkerran (uudet männät ja tiivisteet). Osiahan siihen pitäs uusia ja laittohan siitä löytyy jonkun verran.

- Penkki läpi mätä.
- Lokasuojat. Saane viellä magin avulla semmoseen kuntoon,
että ainakin näin alkuunsa kelpaa.
- Kaikki Vaijerit.
- Vilkut.
- Lampun kromi kehys.
- Etupumput jumissa.
- Ketjut ja rattaat.
- Renkaat ja sisuskumit.

Ja kaiken laista muuta pikku nähräämistä. Onhan tuo sillain kuitenkin ikäsekseen yllättävän hyvässä kunnossa. Ettei ihan raadosta tarvitse liikkeelle lähteä :)
Itse en oo muuta pahhaa kuullu kun, että tuo kärjellinen sytty ois täys susi,että sais olla vähän väliä säätämässä, mutta siihenkin saa kärjettömän. Jos se kovin rupeaa temppuileemaan.
Tunturi projekti. Tunturi = Moottori, se olet sinä

Varaosat kaikkiin mopoihin Mopo Sportista