Ajovarusteet

__mikke__
Liittynyt:
30.7.2009 18:47
Ajovarusteet

ViestiKirjoittanut __mikke__ » 3.8.2012 20:17

''Alkaa olla topicilla niin paljon kokoa, että nopein avatkoon uutta ketjua ajovarusteille....''

DONE!
J00ntte
Pyörä:
Derbi terra 125, Kawasaki 65cc kawasaki kx 250 -05
Paikkakunta:
Kotka
Liittynyt:
10.5.2011 21:24
Re: Ajovarusteet

ViestiKirjoittanut J00ntte » 5.8.2012 21:16

Mitä mieltä porukka on Shiftin crossisaappaista joita myydään motonetissä? Onko noi turhat rojut joihin ei kannata rahaa laittaa? :)
kunto-63
Pyörä:
250 SX
Paikkakunta:
Vantaa
Liittynyt:
4.11.2011 15:40
Re: Ajovarusteet

ViestiKirjoittanut kunto-63 » 5.8.2012 21:23

Shiftin halvat saappaat on aika muoviset mutta silti lötköt. Plussana ainakin mulla hyvä istuvuus ja mukavuus, miinuksena se että hajosivat noin 3 kuukaudessa. Tuskin myöskään suojaavat erityisen hyvin. Eli en suosittele.
_Jre_
Pyörä:
CR250
Paikkakunta:
Vantaa
Liittynyt:
19.11.2007 22:34
Re: Ajovarusteet

ViestiKirjoittanut _Jre_ » 6.8.2012 7:25

Motonetissä oli ainakin syksyllä myynnissä tcx saappaita ja tuli sitten semmoset hankittua. Shiftit vaikutti ihan naurettavan ohuilta ja löysiltä tcx:iin verrattuna, joissa muuten soljetkin on metallia.
Reilu 25h tullu niillä kovaa ajettua ja ei voi kun kehua. En sitten tiedä miltä sidit tai muut hifistelysaappaat tuntuu mutta noi kyllä tuntuu taipuvan ihan riittävästi eikä kuitenkaan liikaa (ainakaan vielä).
Hintaa tais olla 50e enemmän?
J00ntte
Pyörä:
Derbi terra 125, Kawasaki 65cc kawasaki kx 250 -05
Paikkakunta:
Kotka
Liittynyt:
10.5.2011 21:24
Re: Ajovarusteet

ViestiKirjoittanut J00ntte » 6.8.2012 14:13

_Jre_ kirjoitti:Motonetissä oli ainakin syksyllä myynnissä tcx saappaita ja tuli sitten semmoset hankittua. Shiftit vaikutti ihan naurettavan ohuilta ja löysiltä tcx:iin verrattuna, joissa muuten soljetkin on metallia.
Reilu 25h tullu niillä kovaa ajettua ja ei voi kun kehua. En sitten tiedä miltä sidit tai muut hifistelysaappaat tuntuu mutta noi kyllä tuntuu taipuvan ihan riittävästi eikä kuitenkaan liikaa (ainakaan vielä).
Hintaa tais olla 50e enemmän?


Tänään tuli kurkattua kyseisiä saappaita. hinta oli sen 149€, hinta oli melko hyvä laatuun verrattuna. Solkien kestävyys epäilyttää, kun näyttivät vähän haparoilta verrattuna kalliimpiin merkkeihin.
_Jre_
Pyörä:
CR250
Paikkakunta:
Vantaa
Liittynyt:
19.11.2007 22:34
Re: Ajovarusteet

ViestiKirjoittanut _Jre_ » 6.8.2012 15:49

Verrattuna kalliimpiin merkkeihin? ;)
TCX eli entinen Oxtar on yks tunnetuimpia valmistajia. Taddy Blazusiak ja moni muu kärkikuski käyttää niitä.
Soljet noissa näytti olevan samat kun tcx pro malleissa, joten ei ne ihan huonotkaan voi olla vaikka hepposelta saattaa näyttääkin. Itellä ei ainakaan oo yksikään vielä hajonnut, shiftin muoviset rimpulat olis jo murtunu kun jäi jalka kiven ja pyörän väliin.
Mutta en mene sanomaan kummat on paremmat kun en shiftejä omista.
Soad
Paikkakunta:
Vantaa
Liittynyt:
18.5.2003 14:59
Re: Ajovarusteet

ViestiKirjoittanut Soad » 10.8.2012 4:36

Kävin poistamassa Rino Eco saappaat motonetistä. Harrastusta vasta aloittelemassa, ja tarttui sieltä samalla mukaan myös housua, hanskaa ja kypärää laseineen.

Kengät olivat hintaluokkaa 150e, eli halpiskamasta voinee puhua. Toisaalta itselläni oli vaan pääasia päästä ajamaan enduroa mahdollisimman nopeasti, joten ~400 euroa kypärään, laseihin, housuihin, saappaisiin ja hanskoihin oli mielestäni sopivan halpa investointi :D

Tästä seuraakin jatkokysymys: Minkälaisessä prioriteetissä tulisi seuraavaksi edetä suoja/ajovarusteiden kanssa? Mitkä koette välttämättömiksi, mitkä taas voisivat lukeutua edistyneelle harrastajalle ajankohtaiseksi hankkia?

polvisuoja / rintapanssari/ lonkkasuoja/ munuaisvyö/ niskatuki -akselia meinaan. Missä tingitte? Missä ei kannata tinkiä?

Entä onko ns. Endurotakit ihan turhia ostoksia? Ovatko liian kuumia näin myöhäiskesästä/alkusyksystä?

moto24.fi:stä osui vaan mielenkiintoinen alpinestarsin rotsi vastaan: http://www.24mx.fi/motocross/p/endurota ... akit/k381/

irrotettavaa hihaa ja kaulusta, ja jopa vesileilimahdollisuus :) Eikä tuo nyt ole hinnallakaan pilattu, ellei sitten jää naulakkoon pölyttymään.

Mielipiteitä?
Anssi_L
Pyörä:
450 SX-F 2013
Paikkakunta:
Helsinki
Liittynyt:
4.8.2005 14:27
Re: Ajovarusteet

ViestiKirjoittanut Anssi_L » 10.8.2012 10:33

Soad kirjoitti:polvisuoja / rintapanssari/ lonkkasuoja/ munuaisvyö/ niskatuki -akselia meinaan. Missä tingitte? Missä ei kannata tinkiä?


Polvisuojat ovat ainakin itselleni ehdoton ykkönen noista, en ajaisi ilman. Polvet olisivat mulla jo yhden ajokerran jälkeen mustelmilla ilman syndejä vaikka en kaatuisikaan, kun hakkaavat pyörän kylkiin (tiedän siitä että joskus polvet ovat mustelmilla syndienkin kanssa). Niskatukea käytän myös aina, samoin kuin housujen mukana tulevia lonkkatoppauksia.

Soad kirjoitti:Entä onko ns. Endurotakit ihan turhia ostoksia? Ovatko liian kuumia näin myöhäiskesästä/alkusyksystä?


Jos ajat krossia, niin turhia ovat, ja todellakin liian kuumia. Aika pirun kylmässäkin riittää tekninen aluspaita (sellainen lämmittävä pitkähihainen), suojapaita, ajopaita, kuoritakki. Jos sikakuumaa suojapaitaa ei ole käytössä, niin ehkä sitten joku välikerros sen tilalle.
_Jre_
Pyörä:
CR250
Paikkakunta:
Vantaa
Liittynyt:
19.11.2007 22:34
Re: Ajovarusteet

ViestiKirjoittanut _Jre_ » 10.8.2012 12:10

Mun mielestä endurotakit yms on aivan täysin turhia jos nyt ei mitään päitsiä lähe räntäsateessa vetämään.
Sanotaanko nyt näin että jos keli on sellanen että viitsit vielä lähteä ajamaan niin silloin pärjää kyllä ihan hyvin crossipaidalla, hupparilla, millä vaan. Kylmemmällä vaan collegepaitaa tms alle, vilu yleensä tulee vasta ajon jälkeen jos on tullakseen.
Näkyy yleistä olevan enskapenojenkin keskuudessa täydellinen crossivarustus, tosin monellakaan ei niskatukea näy.
Yam66
Liittynyt:
19.1.2012 21:09
Re: Ajovarusteet

ViestiKirjoittanut Yam66 » 10.8.2012 12:41

Niskatuesta oon vähän sitämieltä että se muuttu hyödylliseksi vasta todella kovissa rossivauhdeissa, endurossakin tietty varmaan ihan ok pitää. Mutta ainakin omilla enskavauhdeilla tuntuu ettei niskoja saa nurin ihan heti, kun ei ne välttämättä mee kovemmissa rossi vauhdeissakaan mutta radalla pidän varmuuden vuoksi.
OA243
Pyörä:
YZ450F
Liittynyt:
8.12.2007 22:32
Re: Ajovarusteet

ViestiKirjoittanut OA243 » 10.8.2012 20:16

Yam66 kirjoitti:Niskatuesta oon vähän sitämieltä että se muuttu hyödylliseksi vasta todella kovissa rossivauhdeissa, endurossakin tietty varmaan ihan ok pitää. Mutta ainakin omilla enskavauhdeilla tuntuu ettei niskoja saa nurin ihan heti, kun ei ne välttämättä mee kovemmissa rossi vauhdeissakaan mutta radalla pidän varmuuden vuoksi.


"ei ne välttämättä mee"
Hei nyt ihan oikeesti. Ei paljon vauhtia kato se niskojen murtaminen. Kypärän jälkeen paras sijoitus minkä voi tehdä.
oilburner
Pyörä:
moto-x
Paikkakunta:
Porvoo
Liittynyt:
11.5.2007 15:17
Re: Ajovarusteet

ViestiKirjoittanut oilburner » 10.8.2012 21:22

Mä luulen että marvinille olis voinu käydä huonosti ilman niskatukea tossa mällissä...

http://www.youtube.com/watch?v=mrZ7dcdY ... re=related

E: tää nyt ehkä on semmonen kovemmissa vauhdeissa tapahtunu kaatuminen mut kuitenkin mun mielestä aika erikoinen ja ennalta arvaamaton tapaus. Että koskaan ei tiedä millon siitä tuesta olis ollu hyötyä...

Taikka haittaa..
HegeX_
Pyörä:
Honda CR250R -92
Paikkakunta:
Lappeenranta
Liittynyt:
31.5.2010 17:00
Re: Ajovarusteet

ViestiKirjoittanut HegeX_ » 10.8.2012 23:56

Eihän niitä suojia tarvii ku vasta sillon ku kaatuu... Kyl pitäs itekki hankkia niskatuki ja hartiasuojaa...
Ku ei sitä koskaa tiiä millo tulee pannutettua... 3h ajon jälkeen alkaa olemaan jo sen verran väsynyt et kytkimen käyttäminen voi olla ylivoimasen vaikeeta... :s
HONDA
The Power of Dreams
Bream
Pyörä:
KTM 250SX-F ´07
Liittynyt:
14.9.2010 16:13
Re: Ajovarusteet

ViestiKirjoittanut Bream » 11.8.2012 1:01

Näistä voidaan olla niin montaa mieltä. Itse olen kovasta vauhdista (n.80-90kmh) pannuttanut tangon kautta ympäri ja vakavasti sitä mieltä, että jos niskatuki olisi ollut.. olisi ukko ollut kuin tikka kentässä. Tällä kertaa mentiin pyörähdyksen kautta pää eteenpäin taivutettuna, kypärä tohjoksi.. pari päivää sairaalassa kuuppa sekasin. Kotiutettuna murtuneella peukalolla ja solisluulla.
oilburner
Pyörä:
moto-x
Paikkakunta:
Porvoo
Liittynyt:
11.5.2007 15:17
Re: Ajovarusteet

ViestiKirjoittanut oilburner » 11.8.2012 11:04

Onneksi sen saa päättää ihan ite käyttääkö niskatukea vai ei.
Mulla joskus kävi semmonen tapaus missä lensin niska edellä penkalle ja oon 110% varma että ilman tukea nenä olis ollu rintalastassa kiinni.

Mutta suojista mitä en käytä on olkakupilliset hartiasuojat ja kyynärsuojat.

Tuli muuten yks tapaus mieleen missä saatto olla hartiasuojasta hyötyä...

Oltiin joitain vuosia sitten kaverin isovanhempien mailla luvan kanssa ajamassa vanhaa enskapolkua mikä oli sen verran tuttu että aika reippaasti vedettiin jo ekalla kierroksella.
Tultiin kohtaan missä polku käänty vasemmalle ja sisäkurvissa on niin tiheetä pusikkoa ettei näe mitä on mutkan takana. Polkua oli ajettu jo yli 10 vuotta eikä se sinä aikana ollu miksikään muuttunu.
No nyt olikin joku neropatti virittäny teräväksi katkastun puun rungon sisäkurviin niin että kärki osuu rinnan korkeudelle kun siihen tulee mopedilla.
Minähän tulin siihen ensimmäisenä ja puu osu suoraan rintaan suurin piirtein sydämen kohdalle.
Liike pysähty kuin turnajaisissa pyörän jatkaessa matkaa ja minä jäin puun runkoon kiinni.
Jäin henkiin. Puun kärki osui harttarin reunaan, kroppa käänty senverran vinoon että kärki liukui sivulle, meni paidasta läpi, kainalon alta ja selkäpuolelta paidasta ulos.
Melkonen tuuri kävi. Ilman suojaa puu ei olis liukunu mihinkään vaan olis menny rinnasta läpi ja minä olisin roikkunu siinä kuin sika vartaassa. Itse ainakin uskon näin...

Nykyään ajan tutustumiskierroksen ensin vaikka ajaisin missä...

Se kuka ansan viritti ei koskaan selvinnyt...