Yamaha DT 125R

Moderaattori
Liittynyt:
30.3.2009 15:07
Yamaha DT 125R

ViestiKirjoittanut Ale-ksi » 7.2.2012 20:43

Vanhat viestit: viewtopic.php?f=100&t=79814

Yleinen keskustelu jatkuu.

INFOA

Muutamia hyödyllisiä linkkejä:

!!!!Haynesin tekemä korjausopas DT/TZR 125 engl. (sisältää räjäytyskuvat, sähkökaaviot ja muut tekniset tiedot)!!!!

http://www.carlsalter.com/download.asp?p=1327

Uusi Yamaha-sivusto, sisältö periaatteessa vielä sama kuin tämän sivun sisältö

http://pygmi5.arkku.net/index.html

Kaasarin räjäytyskuva, kiitos Naked

Motowikin sivu

http://www.motot.net/wiki/Yamaha_DT_125_R

Gifue:n kokoamat räjäytyskuvat ja sähkökaavio selityksineen (myös koneen pulttien ja muttereiden momentit)

http://www.bikepics.com/members/gifue/91dt125r/

OEM Motorpartsin sivut (osien hintoja+räjäytyskuvia)

http://www.oemmotorparts.com/oem4.asp?M ... A-DT-R-125

2 T kaasuttimen säätäminen

http://www.motot.net/wiki/2t_kaasuttime ... C3%A4minen

Etupumppujen jäykistämiseen ohjeet

http://www.bajahill.net/s-h-m-FAQ-5.html#5.10.4

Etupumppujen stefojen vaihto-ohjeet

http://www.bajahill.net/s-h-m-FAQ-5.html#5.10.1

Etuhaarukan huolto-opas (kuvitettu)(myös stefojen vaihto)

http://www.mediafire.com/download.php?z7t1fzituba

Sytytystulppien kuvia ja niiden selityksiä (engl.)

http://www.dansmc.com/Spark_Plugs/Spark ... talog.html

Hyödyllisiä kuvia aiheeseen liittyen, mm. tzr:än ja dt:n mäntävertailu ja koiranluut yms.

turhakkeen galleria

Arvostelut kyseisestä pyörästä (kiitokset -Zone-:lle)

http://www.mediafire.com/download.php?jm5wdmlzykj
http://www.mediafire.com/download.php?jtngynkmyti

Erilaisia yleisiä vikoja:

K: Pyörä ei käy tyhjäkäyntiä ja risteykseen tullessa huutaa, eikä säädöt vaikuta.

V: Imuvuoto! Tarkista, että imukaula on suora ja kunnolla kiinni, eikä siinä ole reikiä eikä halkeamia. Tarkista kaasarin kiinnitys sekä YEIS pönttö. Tarkista myös pytyn alapään tiiviste, ettei vuoda. Siihen oiva keino on suihkuttaa tiivistekohtaan crc:tä pyörän ollessa käynnissä. Jos vuotaa, niin kierrokset nousee. Kikkaa voi käyttää myös imukaulan kanssa. Jos ei näistä vikaa löydy, niin on mahdollista, että kampiakselin jommankumman puolen stefa on vaurioitunut.

K: Pyörä sammuu, kun vaihde polkaistaan päälle. Saa bensaa, mutta ei anna kipinää kun kerran tai pari.

V: Tarkista, onko seisontajalan kytkin maadoitettu kunnolla.

K: Käydessä putkesta tulee valkoista savua tai putkessa vettä, tehot laskeneet, kylmänä kun aukaisee syylärinkorkin ja käynnistää niin vesi purskuaa ulos jäähdyttimestä.

V: Kannentiiviste hajonnut. Uusi tiiviste maksaa alle 20 € paikasta riippuen. Muista hioa kansi suoraksi lasileyä vasten, koska se on mennyt luultavimmin kieroon. Kansi menee myös herkästi kieroon avattaessa ylipäätään.

K: YPVS servo ei toimi.

V: Tarkista, onko akussa virtaa. Jos on, niin kokeile suihkuttaa crc:tä servon liittimiin. Jos ei toimi, mittaa, tuleeko virtaa tarpeeksi servolle (pitäisi tulla yli 12 volttia). Jos tulee, niin silloin luultavasti servo hajonnut.

K: Kone tärisee kierrättäessä, vaikka pyörä on paikallaan.

V: Aloita tarkastamalla kaikki koneen kiinnitykset. Kone on kiinni takasvingin akselilla, vaihdepolkimen tienoilla syvemmällä koneen alla on yksi pultti, koneen edessä on yksi pultti, sekä kone tulee sylinterin kannesta kiinni rungon yläputkeen kahdella kolmion muotoisella kiinnikkeellä. Jos pultit ovat kireällä, niin silloin on luultavasti tasapainoakseli pois kohdaltaan. Se kohdistetaan siten, että tasapainoakselin päässä olevassa hammasrattaassa ja kampiakselissa olevassa rattaassa on pienet merkit, jotka tulevat vastakkain. Kuva --> Tasapainoakselin kohdistusmerkit


Männät:

Alkuperäinen:

Saa Yamaha jälleenmyyjiltä, hinta vaihtelee jälleenmyyjästä riippuen n.140-160 €, mutta kestää varmasti oikein asennettuna ja käytettynä.

Wiseco:

Itse hain paikalliselta koneistamolta. Takomäntä, kestää lämmönvaihteluja hyvin, mutta vaatii enemmän "huolenpitoa", eli pitää lämmittää hyvin ja myös jälkilämmittää hyvin. Maksaa n. 120 €.

Prox:

Saa ainakin Mc-scatterilta. Perushyvä valumäntä, on hyvä hinta-laatusuhteeltaan, mutta on myös niitä maanantai kappaleita. Hinta n. 70 € luokkaa.

Mitä pitää ottaa huomioon männän vaihdossa?

1. Putsaa kone ulkoisesti
2. Valuta jäähytysnesteet pois.
3. Otat kaikki turhat osat tieltä pois, eli muovit, penkki, tankki, putki, ypvs-servo yms...
4. Kannesta kaiken maailman jäähdytysletkut, ja mitä siihen nyt tuleekaan, irti.
5. Pakoaukonsäätimestä ainakin vaijerit pois. Itse ottaisin samalla koko akselin pois ja putsaisin karstasta (tulee samoilla tulilla)
6. Pytystä alapään mutterit auki. ÄLÄ MISSÄÄN NIMESSÄ OTA KANTTA POIS, JOS SE EI VUODA! Joudut ostamaan muuten uuden kannentiivisteen (17e), ja sitä on turha vaihtaa, jos ei ole mitään vikaa edellisessä.
7. Polkaise mäntä lähelle alakuolokohtaansa, ja vekslaa pyttyä armottomasti. Sieltä se sitte aikanaan tulee.
8. Mäntä pois, sipaise 2t öljyä pytyn pinnalle, uudet hilut tilalle ja kasaus päinvastaisessa järjestyksessä. Kun mäntä on irti, on myös kätevää tarkistaa kampuran laakereiden väljyys. Eli ota kiinni kiertokangen yläpäästä ja heiluttele. Pystysuunnassa ei saisi tuntua välystä.

Jäähdytysjärjestelmän ilmaus:

Täytä syyläri täyteen jäähdytysnestettä, jätä syylärin korkki auki, käynnistä ja kaasuttele, kunnes nesteenpinta ei enää laske. Täytä syyläri uudestaan, korkki kiinni ja ajelemaan. Tarkista vielä ennen ajelua, onko syylärissä varmasti tarpeeksi vettä.

OBS! ainakin vm. -91 DT:n magneeton ulosvetäjäksi käy PV:n ulosvetäjä, maksaa n. 7 euroa!

Stefat:

Hinnat yleensä n. 5-10 €

Kampiakselin magneeton puolen stefa: 8x44x25
Kampiakselin kytkinpuolen stefa: 8x44x32
vaihdepolkimenakselin stefa: 12x21x4
vetoakselin stefa: 26x38x5

Laakerit:

*Kampiakselin laakerit: Koyo 6305r1 25x62x16mm
Vetoakselin vasen laakeri: Koyo 6304 20x52x15mm
Vetoakselin oikea laakeri: Koyo 6202 15x35x11mm
Kytkinakselin oikeanpuoleinen laakeri: Koyo 6204 20x47x14mm
Tasapainoakselin oikeanpuoleinen laakeri: Koyo 6203 17x40x12mm
Tasapainoakselin vasemmanpuoleinen laakeri: Koyo 6302 15x42x13mm

*Saatavilla ainakin Mc-Scatterilta hintaan 29 €!

Suutintietoa:

A1-tehoinen eli kuristettu: Pääsuutin = 210 Tyhjäkäyntisuutin = 17,5 tai 22,5 vm:sta riippuen
Täysitehoinen: Pääsuutin = 240 Tyhjäkäyntisuutin = 25

Tarkemmat mallimerkinnät vuosimallien mukaan:

Nämä ovat siis esim. niitä merkintöjä, joita näet sähkökaavioiden alareunoissa (katso gifuen sivu)
Vuosimallit maahantuonnin mukaan

3DB1 = 88-89
3RN1 = 89-90
3RN2 = 90 (helmik.-jouluk.)
3RN4 = 91-93
3RN6 = 93-94
3RN7 = 94 (tammik.-marrask.)
3RN8 = 94-95
3RN9 = 95-96

Miten takapyörän laakerit lähtee ehjänä irti?

Jos talosta tai lähinaapureista löytyy hitsausvermeet, niin helppo homma. Hitsaa siihen laakeriin kiinni reijän päälle palan rautaa ja lyö sitten vanteen toiselta puolen tuurnalla laakerin irti pesästään. Tuurnana ei sitten kannata käyttää sitä takapyörän akselia, kun menee jengat pultin päästä pärsään. kun toisen laakerin saa irti, on toisen ottaminen helppoa. Siihenkin voi käyttää samaa systeemiä, mikäli sitä toista laakeria ei pääse lyömään millään muulla irti.

Tohon hommaan kehittelin kyllä ihan oman työkalunsakin, mutta sen valmistukseen kuluu aikaa ja tuo hitsaus on 10 X nopeampi menetelmä.

Työkalu: Tarvitaan pitkä pultti (tai kierretanko), mutteri, pätkä putkea ja jostain raudasta sorvattu kartio. Jos sorvia ei ole, niin sitten kappale porakoneeseen pyörimään ja hiominen mirkelissä tai rälläkällä.
Osat: http://img36.imageshack.us/i/sw11.png/

Putkeen poikkittain läpireikä ja sitten pitkittäissuuntaiset viillot. Esim rälläkällä. Poraus viillon päässä avittaa palasia taipumaan, mutta eivät ole välttämättömiä.

Osat koottuna napaan. Putken pää jätetään laakerin takapuolelle (punainen rengas): http://img46.imageshack.us/i/sw1.png/

Mutterin kiristämisellä putki leviää ja laakeri voidaan lyödä työkalulla pesästään irti: http://img46.imageshack.us/i/sw177.png/

Täsmennys - Tarvitaan siis tietty niin pitkä pultti ja putki, että ne ylttyvät vanteen toiselta puolen ulos jotta pultin päähän voidaan antaa vasaralla lyöntejä. Kuvissa niiden koon vuoksi vain tuollaiset lyhyet.

Välityssuhteen laskemiskaava:

Km/h =
(C / ((A / B) * E * F)) * 60 * D / 1000000
(huomioi laskentajärjestys)
((Kaavan voi laittaa vaikka googleen, kun laittaa oikeat arvot, niin google laskee))
A = Takarattaan hammasluku
B = Eturattaan hammasluku
C = Moottorin kierrokset
D = Renkaan kehämitta milleissä (takarenkaan)
E = Vaihteen välityssuhde
F = Ensiövedon välityssuhde

DT:n Ensiövedon välityssuhde: 3.227:1

DT:n Vaihteiden välityssuhteet:

1= 2.833:1
2= 1.875:1
3= 1.412:1
4= 1.143:1
5= 0.957:1
6= 0.818:1


OBS! Vuoden -96 Yamaha YZ 125cc:n ketjurattaat ja ketjut passaa DT:seen. Jako 520.


Infon kokosi pygmi5 Yamaha DT125R topicia avuksi käyttäen. Männänvaihto-ohjeista kiitokset Rautaselle ja laakerin irroitusohjeista sekä välityssuhdekaavasta kiitos -Zonelle.
Liittynyt:
22.6.2005 22:42
Re: Yamaha DT 125R

ViestiKirjoittanut -Zone- » 7.2.2012 20:49

Korjausopas -linkki on ainakin toimimaton.. Ehkä kannattaisi päivitellä.
"... En ikinä uskonut, että muut voisivat ottaa teoriani niin paljon vakavemmin, kuin minä itse..." Albert Einstein
Pyörä:
Husqvarna 610SM
Paikkakunta:
Helsinki
Liittynyt:
23.8.2011 21:57
Re: Yamaha DT 125R

ViestiKirjoittanut iamjani4life » 11.2.2012 15:20

etujarrulevyn halkaisija? Ei, ei ole dt:n jarrulevyä mistä mitata -___-
Paikkakunta:
Itä!
Liittynyt:
16.1.2010 18:28
Re: Yamaha DT 125R

ViestiKirjoittanut Mutkaputki » 12.2.2012 11:40

Jarrut edessä levy, 230mm, takana levy, 220mm

Tietopankki...
Pyörä:
Husqvarna 610SM
Paikkakunta:
Helsinki
Liittynyt:
23.8.2011 21:57
Re: Yamaha DT 125R

ViestiKirjoittanut iamjani4life » 12.2.2012 18:44

Mutkaputki kirjoitti:
Jarrut edessä levy, 230mm, takana levy, 220mm

Tietopankki...

joo, kauheen googlettamisen jälkee huomasinki et tuolhan se lukeeki.
Pyörä:
Yamaha Dtx 125 -06.
Paikkakunta:
Suonenjoki
Liittynyt:
3.1.2010 1:19
Re: Yamaha DT 125R

ViestiKirjoittanut vikee » 12.2.2012 22:15

Kellääs detsissä kiinni 34mm mikkee? minkä kokosia suuttimia teil kii ku ostin tutulta 34mm miken ja ainuttakaa suutinta ei ole ja ois mukava kuulla vähän suuntaa antavaa kokoo ku ei kehtais rueta hatuste kokoja heittelee :D
Pyörä:
Ktm exc 200 -04, exc 250 -14
Liittynyt:
14.4.2009 18:51
Re: Yamaha DT 125R

ViestiKirjoittanut Sappu » 13.2.2012 16:37

Mikä helvetti tossa polkimessa voi olla, kun ei ota kiinni toisee rattaasee muutaku jos oikein kovasti nykäsee?

Tän kuvan: http://www.bikepics.com/pictures/1521514/ osa 8 puuttuu, eli siis jonkinnäkönen sokka, onks sillä jotai merkittävää vaikutusta toimivuuteen?
Liittynyt:
22.6.2005 22:42
Re: Yamaha DT 125R

ViestiKirjoittanut -Zone- » 13.2.2012 16:43

Sappu kirjoitti:..onks sillä jotai merkittävää vaikutusta toimivuuteen?

Juuri tuo sankajousi toimii jarruna, että kiksin rattaat kytkeytyy. Se on siis juurikin tärkeä osa.
"... En ikinä uskonut, että muut voisivat ottaa teoriani niin paljon vakavemmin, kuin minä itse..." Albert Einstein
Pyörä:
KTM EXC 450 -05
Paikkakunta:
Porvoo
Liittynyt:
6.1.2011 19:05
Re: Yamaha DT 125R

ViestiKirjoittanut nieminennn » 13.2.2012 21:39

paljon yammusta lähtee heppoja TT:nä ?
Pyörä:
Derbi GPR 125 Racing, Tunturi City, Tunturi Start
Paikkakunta:
Muutama metri alle Rovaniemen
Liittynyt:
23.1.2011 0:32
Re: Yamaha DT 125R

ViestiKirjoittanut Yrskä_ » 13.2.2012 22:08

Vissin joku 24-26hepoa.
Pyörä:
Honda VFR '99
Paikkakunta:
Kallela [24/7]
Liittynyt:
6.8.2007 21:26
Re: Yamaha DT 125R

ViestiKirjoittanut Saari^ » 13.2.2012 23:13

Vakioputkella hyvin säädettynä penkistä riippuen tuon 24hp takapyörältä. Eihän tää mikään tykki ole.
Pyörä:
Suzuki Sv 650-S & Honda Monkey Orkkis & Suzuki GT 125 -75 Ikuisuusrojekti
Paikkakunta:
Kuopio & Heinävesi
Liittynyt:
27.3.2009 17:50
Re: Yamaha DT 125R

ViestiKirjoittanut juvee_ » 14.2.2012 15:20

Käyttäjä "Amish116" vai mikä se nyt oli ? kuitenki hän penkitti omasta Dt:stä ypvs+arrowin putkella 24hp...
Specs: M.A. Ported Cylinder & Modified Head, Wiseco Piston, Ktm Exhaust, V-Force 3 Reed Valve System, 34 Dellorto VHSB Carburettor, Cr 125 Inlet Manifold, Pro-air Filter = Going to kill husses:DD
UsD DeZZi härpäke ---> http://www.motot.net/galleria/ajoneuvo1533/ kahtokkee ja ihmetelkee !
Liittynyt:
13.4.2010 22:07
Re: Yamaha DT 125R

ViestiKirjoittanut _rieska_ » 14.2.2012 16:46

Itse oisin tohon 24hp lukemaan jo ihan tyytyväinen, sillä eihän mopolla mahottomia ;)
Liittynyt:
4.9.2009 19:00
Re: Yamaha DT 125R

ViestiKirjoittanut extasy » 15.2.2012 19:34

vikee kirjoitti:Kellääs detsissä kiinni 34mm mikkee? minkä kokosia suuttimia teil kii ku ostin tutulta 34mm miken ja ainuttakaa suutinta ei ole ja ois mukava kuulla vähän suuntaa antavaa kokoo ku ei kehtais rueta hatuste kokoja heittelee :D

itelläni oli 35mm mikunissa 300 pääsuutin ja 25tk. neulan asennosta en muista mutta säädöt oli hyvät omalle dalttonille ;)
Pyörä:
Yamaha DT 125R `95
Paikkakunta:
Porvoo
Liittynyt:
19.2.2009 21:29
Re: Yamaha DT 125R

ViestiKirjoittanut sikil4 » 16.2.2012 19:58

Mitääköhän taas. :x Dt "väsähti" ajossa. yhtäkkiä ei ottanut enää piikkiä ja booaili jos liikaa kaasua.rauhaksiin n.puol kilsaa ajoin jolloin sammui, eikä sanonut enää mitään. Tätä ennen ypvs (?) piti hiljentäessä parin sekunnin ajan "särinää".. Sen jälkeen kuitenkin toimi normaalisti n.kilometrin.. että mistäköhän sitä nyt lähtis vikaa ettimään? :eek:

jaahas putken otin irti ja näky ku pakoaukonpuolelle olis männänrenkaiden väliin joku iskeny jäljen?
Viimeksi muokannut sikil4 päivämäärä 17.2.2012 19:20, muokattu yhteensä 1 kerran
cron