Jarrujen ilmaus

Pyörä:
Sherco SE 450i -12 "ADV"
Liittynyt:
19.11.2008 11:13

ViestiKirjoittanut SMK) » 15.10.2010 22:10

Aina kun tuon jälkeen normi ilmaus vielä jarruun vaikuttaa, voitte olla varmoja että niitä pienen pieniä ilmakuplia on letkussa myös siellä mistä se ei kohti ilmausyhdettä liiku. En pysty ymmärtämään miksi/miten ei voi vaan ottaa ns. lusikkaa kauniiseen käteen, taka-akseli irti, satula roikkuun takahäkkiin letku niin että koko matkan tuo ylöspäin, ilmausnippa/yhde ylimpään kohtaan ja sit tehdään homma kerralla ja kuntoon ja on hyvä jarru. Joutuuhan sinä tietty "suosista" tekeen vähän enempi, mutta ihan oikeesti loppupeleis aikaa, jarrunestettä ja hermoja menee paljon vähempi. Eikä ees pilaa ja sotke paloja/levyä.
BR Pro Service offroad varosat, voitelu, renkaat, alan työt
Sherco endurot
http://www.facebook.com/pages/BR-Pro-Se ... 7755961413
Pyörä:
Proju Keeway matrix -08
Paikkakunta:
Rovaniemi
Liittynyt:
23.9.2010 18:20
Gilera rcr -10

ViestiKirjoittanut squdagee » 17.10.2010 15:29

mulla ei toimi gilerassa takajarru pitäs ilmata mut ymmärsinkö oikein että pitää olla jarruneste säiliössä nestettä tietenki mut sitten ku alkaa ilmaamaan ni pitääkö siinä olla joku erillinen ilmaushommeli? vai käykö silleen että painaa sen takajarrun pohjaan ja avaa sen ilmausnipan ja laittaa kiinni ja sitten päästää takajarrun ja toistaa niin kauan että toimii? :s
Pyörä:
YZ450F
Liittynyt:
8.12.2007 21:32

ViestiKirjoittanut OA243 » 17.10.2010 17:44

squdagee kirjoitti: vai käykö silleen että painaa sen takajarrun pohjaan ja avaa sen ilmausnipan ja laittaa kiinni ja sitten päästää takajarrun ja toistaa niin kauan että toimii? :s


Joskus onnistuu noin, joskus pitää painaa sitä jarrunestettä sisään sieltä ilmausnipasta. Kyllä tähänkin varmasti ohjeet löytyy.
Pyörä:
Kymco Agility, Derbi DRD Limited Edition
Paikkakunta:
Humppila
Liittynyt:
9.8.2010 18:22

ViestiKirjoittanut kymco4life » 22.11.2010 20:30

jaaha, tarviskoha toi derbin jarrut ilmauttaa kunnolla ku menin tyhmämä avaamaan ilmausruuvin ja painoin vasta sen jälkee kahvaa ja päästin, sit kii ja ei enää toiminu. tein sen etu ja takajarrulle :D
Pyörä:
yz250f -11
Paikkakunta:
Oulu
Liittynyt:
20.11.2005 22:36

ViestiKirjoittanut xQ » 22.11.2010 21:03

miksi kaikki mopo pojat ehksyy tänne??
ja miksi he kaikki kysyvät samaa asiaa?? löytyisikö vastaus täältä jo valmiiksi jos vain viitsisi lukea edes pari sivua tästä topicista?!
Pyörä:
AEROX
Paikkakunta:
Parainen
Liittynyt:
28.8.2010 17:36
Re: Jarrujen ilmaus

ViestiKirjoittanut jannekk7 » 26.10.2011 17:14

mulla on tällänen bilteman ilmauslaite http://www.biltema.fi/osteri/data/webpi ... -146_h.jpg

ja olen lisännyt nestettä säiliöön, pistänyt letkun nippaan ja letkun toiseen päähän sen pienemmän ventiilin. sen jälkeen olen pumpannut jarrupoljinta, avannut sitä mutteria, pumpannut ja suljennut. tämän olen toistanut monta kertaa... nesteet eivät valu ulos sieltä vaan jäävät sinne letkuun puoleenmatkaan, ei tule enään kuplia mutte se ei myöskään kovene, AUTTAKAA ! :(
Liittynyt:
20.8.2011 20:15
Re: Jarrujen ilmaus

ViestiKirjoittanut -FinKing- » 26.10.2011 17:44

Juu tänään tyhmänä menin ja avasin ilmausnipan ja painon jarrupoljinta. Näköjään hörppäs ilmaa, koska sen jälkeen otin letkun, laitoin sen ilmausnippaan ja avasin ilmausnipan ja samalla painoin jarrua, suljin nipan ja päästin jarrun ja tein tota joku 20 minuuttia, kunnes jarru toimi. Välillä tuli mikrokokoisia ilmakuplia ja välillä semmosia isojakin kuplia.
Mutta nyt jarru jarruttaa vasta, kun painaa sen todella alas. Mitä pitäis tehdä? Voiko toi johtua siitä että siinä on vielä ilmaa vai pitääkö se jotenkin kovettaa? :nolo:

Kiitos kaikille jotka vastaavat! ;)
Liittynyt:
23.8.2009 22:24
Re: Jarrujen ilmaus

ViestiKirjoittanut wolvie » 27.10.2011 8:43

Meillä on ollut kassarin ja kuusvitosen kanssa aika paljon ilmausongelmia takajarrussa. Ihan sama kuinka paljon pumppailee niin ei parane. Lopulta apinoin yhdeltä kaverilta huoltyökalun. Isoon lääkeruiskuun laitettu puutarhaletkusta töttörö joka tulee tiiviisti säiliöön kiinni. Alapään nippa auki ja ruiskulla nestettä sisään. Ilmauksessa menee 5min.

Etujarrun kanssa myös ollut aina välillä ongelmana se että kahva menee liian syvälle. Tähän on auttanut se kun laittaa etujarrun nipparilli puristukseen yöksi. Aamulla kahva ottaa taas paremmin.
crossiblogi.fi / Meikäläisen blogi / Harjoituspäiväkirja
Pyörä:
4-pyöräinen & KTM EXC250 -11
Paikkakunta:
Vantaa
Liittynyt:
29.11.2008 20:59
Re: Jarrujen ilmaus

ViestiKirjoittanut välzy » 27.10.2011 12:21

taitaa olla kotarin tyyppivika 09 vuosimallia sekä aivan uusia lukuunottamatta tuo etujarrun pohjaan painuvuus, vaikka kuinka ilmailisi niin usein huono taikka pallomainen. Vaihtamalla kytkimen puolelta pidemmän tapin jarrunpuolelle on saatu tuota pohjaan painumista myös estettyä :)
Liittynyt:
23.8.2009 22:24
Re: Jarrujen ilmaus

ViestiKirjoittanut wolvie » 27.10.2011 14:20

välzy kirjoitti:taitaa olla kotarin tyyppivika 09 vuosimallia sekä aivan uusia lukuunottamatta tuo etujarrun pohjaan painuvuus, vaikka kuinka ilmailisi niin usein huono taikka pallomainen. Vaihtamalla kytkimen puolelta pidemmän tapin jarrunpuolelle on saatu tuota pohjaan painumista myös estettyä :)


Jos olen oikein asian eri foorumeilta ymmärtänyt, niin ongelman oikea ratkaisu ei ole tuo pidempi tappi vaikka se onelman korjaakin. Ilmeisesti ongelmana on se, että letkussa on sysytä tahi toisesta ilmakupla. Tuota kuplaa ei saa systeemistä pois vaikka kuinka ilmailisi. kun laittaa painetta letkuun niin kupla pikkusen puristuu kasaan ja rupeaa liikkumaan ylöspäin ja päätyy nestesäiliöön.
crossiblogi.fi / Meikäläisen blogi / Harjoituspäiväkirja
Pyörä:
Sherco SE 450i -12 "ADV"
Liittynyt:
19.11.2008 11:13
Re: Jarrujen ilmaus

ViestiKirjoittanut SMK) » 28.10.2011 6:33

Ja kunnollisissa jarruissa on paluulle reikä pääsylkyssä, eikä vaan paikka merkittynä.
BR Pro Service offroad varosat, voitelu, renkaat, alan työt
Sherco endurot
http://www.facebook.com/pages/BR-Pro-Se ... 7755961413
Pyörä:
Beta RR50 '07 & Husqvarna SMS125 '05 & Suzuki Pv
Liittynyt:
28.3.2010 12:20
Re: Jarrujen ilmaus

ViestiKirjoittanut jonitzi » 12.3.2012 23:22

Nyt tarvii apua. Mopon jarrua täs on koko talven ajan yritetty ilmata tuloksetta.
Kumpaakaan jarrua (etu/taka) jarrua en ole sanaut ilmattua.
Tehnyt samalla tavalla kun aina ennenkin.
Jarrua pumpannut, poljin alas, nippa hetkeksi auki, kun nipasta tullut nestettä lyönyt kiinni ja jatkanu pumppaamista ja tätä on toistettu paljon. Ei kummankaan jarrun kohdalla edes pientä painetta.

Letkut ei vuoda mistään ei edes kupariprikkojen kohdilta. Oon pitäny huolen että säiliöissä on koko ajan nestettä.
Ostin jonkun king merkkisen jarrunjenilmaus letku härpäkkeen, mutta ei auttanut vaikka letku täynnä nestettä ja ilmakuplia ei ole.

Mitä kannattaa kokeilla seuraavaksi? Missä voi olla vika? Ilmaus tekniikassa vai jarruissa?
Sen minkä väännössä hävitään, se tehossa voitetaan ;)
Pyörä:
Beta RR50 Motard Track -11
Paikkakunta:
Varkaus
Liittynyt:
22.8.2011 15:03
Re: Jarrujen ilmaus

ViestiKirjoittanut Gogge » 13.3.2012 0:01

Olisiko mahdollista että vuotaa se kahvan/polkimen puoleinen jarrumäntä? Puskee nesteet tiivisteistä läpi, ja menee kahva pohjaan? Kannattaa tarkistaa.
"Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle."
Pyörä:
Beta RR50 '07 & Husqvarna SMS125 '05 & Suzuki Pv
Liittynyt:
28.3.2010 12:20
Re: Jarrujen ilmaus

ViestiKirjoittanut jonitzi » 13.3.2012 0:30

Katottu kaikki läpi. Ja en usko että molemmat jarrut olis hajonnu samaan aikaan irttouksen yhteydes
Sen minkä väännössä hävitään, se tehossa voitetaan ;)
Pyörä:
Beta RR50 Motard Track -11
Paikkakunta:
Varkaus
Liittynyt:
22.8.2011 15:03
Re: Jarrujen ilmaus

ViestiKirjoittanut Gogge » 13.3.2012 9:17

Jostain fuskaa jos nesteestä saa ilmat pois ja silti tuntuu että olisi ilmaa.. Entäs jarrumäntien tiivisteet? Pikku rosokin jossain tiivisteessä voi päästää juuri sen verran nestettä läpi, että paineet karkaa. Jotain on rikki, jos ei ilmattua saa.
"Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle."




Auto kuvia