Aprilia RS 257

Pyörä:
Aprilia MX 125 2007, Gilera runner SP50, Aprilia RS 257, Cagiva Mito 1991
Liittynyt:
25.11.2012 23:35
Re: Aprilia RS 257

ViestiKirjoittanut MX_125 » 8.1.2017 19:42

Viimoset vanhat laakerit revin tänään lohkoista kun sai kampuran viimeinkin irti. Kaikki uudet osat oikeastaan on jo, mutta lohkot pitäisi vielä puhaltaa loppuun lasikuulalla.
Kuva

Tuossa vähän mallailtu lohkoja runkoon, ketjulinja ja kiksiakseli tuottaa hiukan päävaivaa. Kiksiakseli voisi tulla enemmän rungosta ulos mutta se taas sotkee ketjulinjaa, joutuu varmaankin tekemään kompromissin tuon kiksiakselin suhteen.
Myös takajarrusatulassa on omat haasteensa, kun näiden marchesinien keskiöt on leveydeltään RS:n vakioita paljon suuremmat niin joutuu vähän miettimään holkitusta+jarrua uusiksi.

Seuraavana listalla on varmaankin tuo moottorin lasipuhallus+laakeriointi ja kasaus. Ketjulinjan joutuukin suunnitelemaan sen mukaan, eikä tuon uuden takavanteen niinkuin olin alunperin ajatellut.
Pyörä:
Aprilia MX 125 2007, Gilera runner SP50, Aprilia RS 257, Cagiva Mito 1991
Liittynyt:
25.11.2012 23:35
Re: Aprilia RS 257

ViestiKirjoittanut MX_125 » 27.1.2017 5:08

No niin pienehkö update taas tauon jälkeen.
Kuva

Keula on saatu kasattua uusilla öljyillä ja stefoilla. Myös keulan laakerit uusittu.
Suurin homma oikeastaan on enää holkittaa nuo vanteet ja moottori kohilleen. Muuten kaikki loput osat on lähes bolt on, tietty moottorille joutuu uudet ripustukset väsäämään jne.

Moottorin lohkot on nyt puhallettu lasikuulalla, jota täytyy vielä poistella lohkoista vedellä tms. Moottorin kasaus saattaa nyt lykkääntyä hieman YO-kokeiden ja muiden hommien takia mutta se on tulossa kyllä. Myöskin kireämpi kansi ja superkart putki saattaa jossain välissä tipahtaa postista ;)
Pyörä:
Aprilia MX 125 2007, Gilera runner SP50, Aprilia RS 257, Cagiva Mito 1991
Liittynyt:
25.11.2012 23:35
Re: Aprilia RS 257

ViestiKirjoittanut MX_125 » 23.2.2017 5:57

Kuva

Moottori alkaa olemaan soviteltu kohdilleen, holkit ja etummaiset moottoriripustukset pitää vielä suunnitella ja teettää/tehdä. Etupyörä tuottaa eniten ongelmia jarrusatuloiden ja mittarinpyörittimen osilta jotka eivät istu toistaiseksi vielä kohilleen. Myös jarrusatulat pitäis maalata uusiksi ja vaihtaa pultit. Se onkin osoittautunut suhteellisen hankalaksi kun jokainen pultti on täytynyt hitsailla irti.
Kuva

Myös uusia osia tipahdellut postista, lisää pultteja on vielä tulossa.Kuva
Kuva
Pyörä:
Aprilia rx 50cc (ex), Aprilia sx 125cc (ex- lunariin), Husaberg TE 125 (ex)
Liittynyt:
24.4.2014 18:38
Re: Aprilia RS 257

ViestiKirjoittanut ma$$i » 24.2.2017 12:20

Iso peukku ylös tälle touhulle 8)
Pyörä:
Aprilia MX 125 2007, Gilera runner SP50, Aprilia RS 257, Cagiva Mito 1991
Liittynyt:
25.11.2012 23:35
Re: Aprilia RS 257

ViestiKirjoittanut MX_125 » 6.3.2017 6:56

Kuva

Ohjaus ja instrumenttipuoli alkaa olemaan kasassa pikkuhiljaa. Enää oikeastaan lopullinen sovitus ja uudet lukot niin aletaan olemaan voiton puolella näiden suhteen.
Moottorin kasaaminen on tarkoitus aloittaa lähipäivinä, kun lopullinen ketjulinja ja holkkien koot on saatu tarkistettua. Suurinpiirtein kaikki valmis tavara on ostettu syyläriä luukunottamatta. Eiköhän tällä laitteella päästä ajelemaan testiajoja jo muutaman kuukauden sisään ;)

Kuva

Tuossa vielä kuvaa moottorin uusista pulteista ja kiksipolkimesta. Tosiaan jos joku haluaa luopua kuvanmukaisesta siistikuntoisesta jarrusatulasta niin voi laitella YV:tä, värinä mieluusti musta.
Pyörä:
Aprilia rx 50cc (ex), Aprilia sx 125cc (ex- lunariin), Husaberg TE 125 (ex)
Liittynyt:
24.4.2014 18:38
Re: Aprilia RS 257

ViestiKirjoittanut ma$$i » 6.3.2017 11:15

Hyvää laittelua 8)

Laita siitä jarrusatulasta viestiä veljelle :D, eli sama mistä tuli swingi ja muuta roinaa.
Pyörä:
Aprilia MX 125 2007, Gilera runner SP50, Aprilia RS 257, Cagiva Mito 1991
Liittynyt:
25.11.2012 23:35
Re: Aprilia RS 257

ViestiKirjoittanut MX_125 » 30.3.2017 23:06

Pieni päivitys taas hetken taukoilun jälkeen.

Kuva

Katteet vaihtuvat nyt MK1 räsän katteisiin kun sellaset onnistuin saamaan haltuun

Kuva

Kuva

Myös putkiston sain ostettua saksasta ja se saapuu ehkä parin viikon sisään uuden staattorinkotelon kera. Kyseistä putkea joutuu hyvin todennäköisesti rälläköimään, mutta säästää hiukan vaivaa kun ei tarvitse itse vääntää alusta loppuun ja tietää että saa valmiiksi toimivan. Eikä ollu edes kallis ;) Moottorin kasaaminen pitäisi pikkuhiljaa aloitella kun saa ripustukset ja jäähdyttimen paikan tehtyä.
Pyörä:
Aprilia rx 50cc (ex), Aprilia sx 125cc (ex- lunariin), Husaberg TE 125 (ex)
Liittynyt:
24.4.2014 18:38
Re: Aprilia RS 257

ViestiKirjoittanut ma$$i » 31.3.2017 10:17

Mikä putki?
Pyörä:
Aprilia MX 125 2007, Gilera runner SP50, Aprilia RS 257, Cagiva Mito 1991
Liittynyt:
25.11.2012 23:35
Re: Aprilia RS 257

ViestiKirjoittanut MX_125 » 31.3.2017 10:33

Paha sanoa, jonkun pikkupajan tekemä varmaankin. Superkartiin tarkoitettu niin menee jommalta kummalta sivulta ja pitäis muokata alakauttaseks. Tuosta löytyy lämpömittarin/AFR seosmittarin paikka myös että joku laajakaistasetti dataloggerilla vois olla ihan kokeilumielessä hyvä hankinta jossain välissä ;)

Kuva

Kuva

Uus jäähärikin saapui tuolta kiinasta reilu viikko sitten ja pyörittäjä on tehty uusille vanteille sopivaksi. Itse en siis ole koneistanut kun ei sellaisia laitteita löydy :)
Pyörä:
Aprilia MX 125 2007, Gilera runner SP50, Aprilia RS 257, Cagiva Mito 1991
Liittynyt:
25.11.2012 23:35
Re: Aprilia RS 257

ViestiKirjoittanut MX_125 » 5.4.2017 1:31

Kuva

Eihän sitä voinut vastustaa kiusausta sovittaa uusia katteita. :D
Moottorin kasailen tämän viikon aikana ajokuntoon, jos vaan putkisto saapuu ja voi vähän katsoa miten sitä joutuu muokkaamaan. Myös moottorikiinnikkeisiin joutuu hiukan paksumpaa alumiinia tilailemaan, jotta etukiinnitys varmasti kestää kaiken rasituksen. Olisihan se aika perseestä jos suhteellisen harvinainen moottori tippuu hajoaa huonojen kiinnikkeiden vuoksi ;)
Pyörä:
Aprilia MX 125 2007, Gilera runner SP50, Aprilia RS 257, Cagiva Mito 1991
Liittynyt:
25.11.2012 23:35
Re: Aprilia RS 257

ViestiKirjoittanut MX_125 » 9.4.2017 1:57

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Vähän kuvapitoisempi päivitys tällä kertaa. Moottori on nyt siis huollettu ja kasailtu ja putkikin saapui postista. Hiukan saa putkea muokkailla että istuu nätisti räsän runkoon, mutta yllättävän helpolta muokattavalta tuo vaikuttaa. Holkkeja vielä odotellaan mutta eiköhän nekin kohta saavu postiin, ja moottorikiinnikkeet tulee työn alle heti kun saa paksumpaa alumiinilevyä.
Liittynyt:
15.9.2016 9:53
Re: Aprilia RS 257

ViestiKirjoittanut renemein » 9.11.2017 14:23

Onko tää proju jo kuollu
Pyörä:
Aprilia MX 125 2007, Gilera runner SP50, Aprilia RS 257, Cagiva Mito 1991
Liittynyt:
25.11.2012 23:35
Re: Aprilia RS 257

ViestiKirjoittanut MX_125 » 10.11.2017 1:55

Eipä tää mihinkään oo kuollu sentään :P , motot.net on vaan niin kuollu että ei tänne jaksa päivitellä kovin aktiivisesti mitään.

Tosiaan tuo laitos on jo siinä kunnossa että sillä on testilenkkiä heitetty jne, runko pitäisi vaihtaa parempaan, pistää ketjulinja kuntoon ja hankkia kilvet konttorilta ;)
Sivukatteet tosiaan istuu kuvissa huonosti ylikokosen jäähärin takia joka on jo vaihdettu pienempään.

Kuva

Kuva
Kuva
Pyörä:
exsex: Derbi DRD Racing -10, nykyne: Derbi GPR 125 -05
Liittynyt:
24.6.2016 18:10
Re: Aprilia RS 257

ViestiKirjoittanut ouzei » 22.6.2018 20:42

Runko vaihtaa? Ja putki vähän karskeen näkönen kyllä mutta toimii (?) :D
''Joo tosiaa tää on taas rikki''
Pyörä:
Aprilia MX 125 2007, Gilera runner SP50, Aprilia RS 257, Cagiva Mito 1991
Liittynyt:
25.11.2012 23:35
Re: Aprilia RS 257

ViestiKirjoittanut MX_125 » 26.6.2018 19:12

Pistetääs tähänkin jotain päivitystä välillä. Tosiaan joo runko vaihtui ihan sen takia koska kilvellistä runkoo on vähän turha käyttää omavalmisteen tekemiseen, mieluummin pitää kilvellisen piikin rungon varalla. Ja putki on jo korjailtu moneen otteeseen, sekä jäähäri. Mutta tuo ketjulinja on nyt reilun vuoden vaivannu mua ja viimeinkin siihen on tulossa ratkaisu. Hommasin tänään briteistä tuollaset Sport pro räsään tarkoitetut marchesinit joilla saa viimeinkin ketjulinjan lähemmäs sitä mitä sen pitää olla, nykyiset laverdan marchesinit on aivan liian leveät akselin alueelta. Samalla tuli myös hommattua tuommonen 900€ uutena maksava mupo korvamaan tuo bitubo (bitubon voi joku räsämies ostella jos haluaa pistä YV).

Tosiaan katteet ovat menossa myös maalarille tässä kun kerkeää ja samalla uusiutuu tarrat luonnollisesti. Myös visiiri on viimein uusittu uudella läpinäkyvällä tarvikkeella, alkuperäistä ei voinut mitenkään elvyttää ja se oli halki muutenkin.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva