Husqvarna SM125S (WR144)Black-Projekti

Hukki
Liittynyt:
1.8.2016 18:47
Husqvarna SM125S (WR144)Black-Projekti

ViestiKirjoittanut Hukki » 2.9.2016 16:43

Noniin morjens, se on aika rueta kirjoittelemaan projektitopiccia hussesta ;)

Kuten otsikosta voi tajuta, tuli hommattua ekaksi kevariksi/kevariprojektiksi tuollainen 2010 vuoden katulaiska. Tarkoituksella etsin suht. halpaa, mutta toimivaa peliä jolla voi jonkin aikaa ajella ja sitten pistää osiksi ja projektoida talven aikana. Tämä oli hyvänoloinen yksilö ja hintaakin oli lopulta vain 1450e.

Nykytekniikka:
Mikuni TMX 34mm
Tyhjennetty vakioputki

Osto-/nykykunto:
Kuva
Kuva
Kuva


Tarkoitushan on siis tehdä husse, jossa on mahdollisimman paljon mustaa :lol:


SUUNNITELMIA

-Kokomusta katesarja
-Runko, takahäkki, swingi, t-palat, vanteet ja keskiöt ja kaikki mahdolliset metalliosat pulveriin tai sitten ruiskumaalaukseen
-Männänvaihto ja tarvittaessa muutakin remppaa koneelle
-Pyttykoro ja kannen madallus
-VForce 3
-Joku alavääntöinen putki, joko Giannelli tai vaikkapa Wr:n vakioputki
-Pumput, iskarin kaasusäiliö ja mahdollisesti muitakin osia mustalla carbonteipillä
-Koko moottori (Alakerta, sylinteri, kansi) mustalla moottorimaalilla
-Uudet letkut (Bensa, ylivuoto,jne..)
-Bilteman "karjaraudat" aka käsisuojat ilman niitä muoveja
-Öljysäiliö pois penkin alta ja tilalle teen itse "laatikon" johon tulee akku ja pieni säilytystila(?)
-Uusi penkki (on jo)
-Uudet syylärit (tulossa postissa)
-Uudet renkaat (Heidenaun katuendurot)
-Stuntti-/ kaatumatapit joka nurkkaan (on jo)
-Kaikkien osien läpikäynti/huolto ja pulttien yms. uusiminen

Rahaa tai aikaa ei ole tarkoitus säästellä tämän kanssa, ja tarkoitus rakentaa sen
verran huolella, että uskaltaa lähtä vaikka pidemmällekkin reissulle.

Purku on tarkoitus aloittaa lähipäivinä :P

En tiedä tuliko tästä aloitusviestistä yhtään minkäänlainen, mutta kertokaa te :lol:

Tosiaan tämä on ensimmäinen kevariprojekti ja topicci minkä teen, joten kaikki apu ja kommentit on tarpeen!

Päivittelen heti kun jotain tapahtuu!


-Hukki kuittaa :)
Viimeksi muokannut Hukki päivämäärä 4.10.2016 17:44, muokattu yhteensä 1 kerran
ma$$i
Pyörä:
Aprilia rx 50cc (ex), Aprilia sx 125cc (ex- lunariin), Husaberg TE 125 (ex)
Liittynyt:
24.4.2014 18:38
Re: Husqvarna SM125S 2010 Black Projekti

ViestiKirjoittanut ma$$i » 2.9.2016 17:16

Kannesta ei kannata ottaa tavaraa pois vaan sylinterin yläpäästä jos wr sylinteriä vastaavaa lähdetään tavoittelemaan.

Koko musta ja joitain kultasia yksityiskohtia? 8)

34 alkaa olla jo pieni wr sylinteriä vastaavalle, joten 36/38 olisi passeli. Putkesta sen verran että gianelli ei taida vetää millään tapaa alhaalta, jos sellaista etsit. Wr putki olisi siis hyvä vaihtoehto, taikka fmf fatty gold series.

Parempi änkkäkin miellyttäisi paljon enemmän kuin tuo hussen vakiotykki :D.. Budin äänenvaimennin olisi todella sopiva mustaan väritykseen ;)
Hukki
Liittynyt:
1.8.2016 18:47
Re: Husqvarna SM125S 2010 Black Projekti

ViestiKirjoittanut Hukki » 2.9.2016 17:42

ma$$i kirjoitti:Kannesta ei kannata ottaa tavaraa pois vaan sylinterin yläpäästä jos wr sylinteriä vastaavaa lähdetään tavoittelemaan.

Koko musta ja joitain kultasia yksityiskohtia? 8)

34 alkaa olla jo pieni wr sylinteriä vastaavalle, joten 36/38 olisi passeli. Putkesta sen verran että gianelli ei taida vetää millään tapaa alhaalta, jos sellaista etsit. Wr putki olisi siis hyvä vaihtoehto, taikka fmf fatty gold series.

Parempi änkkäkin miellyttäisi paljon enemmän kuin tuo hussen vakiotykki :D.. Budin äänenvaimennin olisi todella sopiva mustaan väritykseen ;)



Kiitos tiedosta!

Ja tosiaan ei ole todellakaan jäämässä tuo vakioänkkä, unohdin sinita aloitusviestissä :D
Kultaiset yksityiskohdat jää kyllä toteuttamatta, juustomieshän on sellaisen jo rakentanut. Jotain edes vähän massasta poikkeavaa hakusessa.
Hukki
Liittynyt:
1.8.2016 18:47
Re: Husqvarna SM125S 2010 Black Projekti

ViestiKirjoittanut Hukki » 3.9.2016 18:28

Tallissa tapahtuu...

Aikalailla koko päivän sai menemään hussen kimpussa :lol:

Katteet sain purettua, tankin irroitettua, syylärit irroitettua, sähköhlvettiä hieman selvitettyä ja kaikennäköistä muuta..

-Mittaristo irroitettu ja putsattu sisältä ja ulkoa
-Virtalukko irroitettu/purettu ja putsattu sisältä ja ulkoa
-Kaikki vilkut "huollettu" ja johdot kutistesukitettu
-Kannen palotila kiillotettu
-Umpio puhdistettu
-Muutenkin putsailtu ja purettu osia.

Sitten kuvia:

Puhdistetut ja kuminhoitoaineella käsitellyt syylärinletkut
Kuva

Läpikäydyt vilkut ja takavalo
Kuva
Kuva
Kuva

Sitten vielä kuva siitä pyttykorosta, n. 1,7mm paksu.
Kuva

Tällä kertaa todella ei-mielenkiintoisia kuvia tai tekstejä, mutta kuhan alkaa tapahtumaan isommin niin sitten tullee kiinnostavampaa lukemista ja kuvia.

Maalaamoa etsiessä mietin muutamaa juttua. Kannattaako kaikki osat maalata pulverissa vai kaikki ruiskulla? Kahteen paikkaan en viitsisi rahdata osia, ja olishan se kalliimpaakin. Sitten toinen asia, voiko vanteet ja keskiöt maalauttaa ja hiekkapuhaltaa ilman, että pinnoja irroittaa, jos ne kuitenkin tulee samalla värillä?

Kertokaas nyt näistä vähäisistäkin teksteistä ja kuvista kommentteja :D

-Hukki
ma$$i
Pyörä:
Aprilia rx 50cc (ex), Aprilia sx 125cc (ex- lunariin), Husaberg TE 125 (ex)
Liittynyt:
24.4.2014 18:38
Re: Husqvarna SM125S 2010 Black Projekti

ViestiKirjoittanut ma$$i » 3.9.2016 21:36

Kuvien laadusta iso plussa :)
Minkä vahvuset tiivisteet ajattelit laittaa pyttykoron molemminpuolin?
Eeli
Pyörä:
Husqvarna WR 2007
Liittynyt:
27.11.2014 17:38
Re: Husqvarna SM125S 2010 Black Projekti

ViestiKirjoittanut Eeli » 3.9.2016 23:07

Mielenkiinnolla seuraillaan, koska mustat husset on aina sopinu omaan silmään ;)

Ja mitä tohon maalausjuttuun tulee niin itse kun aikoinaan maalautin ex hussen vanteet ja keskiöt niin maalaamolla sanottiim heti ensimmäisenä, että pinnat irti, ei kuulemma pysy teippi jos teippaa, ja pinnoista tulee todella rumat jos ne hiekkapuhaltaa kun se kiilto niistä katoaa. Maalaamona siis Taximo vantaalla.
Hukki
Liittynyt:
1.8.2016 18:47
Re: Husqvarna SM125S 2010 Black Projekti

ViestiKirjoittanut Hukki » 4.9.2016 8:30

Eeli kirjoitti:Mielenkiinnolla seuraillaan, koska mustat husset on aina sopinu omaan silmään ;)

Ja mitä tohon maalausjuttuun tulee niin itse kun aikoinaan maalautin ex hussen vanteet ja keskiöt niin maalaamolla sanottiim heti ensimmäisenä, että pinnat irti, ei kuulemma pysy teippi jos teippaa, ja pinnoista tulee todella rumat jos ne hiekkapuhaltaa kun se kiilto niistä katoaa. Maalaamona siis Taximo vantaalla.


Kirjoitin ilmeisesti vähän epäselvästi, mutta siis kun pinnoistakin on tässä tapauksessa tulossa mustat?
Eeli
Pyörä:
Husqvarna WR 2007
Liittynyt:
27.11.2014 17:38
Re: Husqvarna SM125S 2010 Black Projekti

ViestiKirjoittanut Eeli » 4.9.2016 9:50

Ahaa no siinä tapauksessa... En kyllä osaa sanoa, mene vaan maalaamolle kysymään että miten hoituu :)
Hukki
Liittynyt:
1.8.2016 18:47
Re: Husqvarna SM125S 2010 Black Projekti

ViestiKirjoittanut Hukki » 6.9.2016 19:05

Noniin kirjoitellaas taas jotain :idea:

Heti alkuun kuviin liittyviä juttuja:

Joku sanoi, että plussaa hyvälaatuisista kuvista, niin todellakin yritän panostaa kuviin ja ottaa ne silleen että kuvattava erottuu/näkyy.

Toinen on se, että en aio laittaa likaisesta/rumasta/puretusta raadosta kuvia, joka on likaisessa ja rumassa hallissa. Kaikki kuitenkin tietää miltä näyttää puoliksi purettu kevari :lol:

Äiti lupasi että kasausvaiheen saa tehdä sisällä, siitä tulee sitten varmasti räpsyjä
:nörtti:

Sitten asiaan...

Sunnuntain ratoksi purin ketjuohjurin....
Kuva
Kuva

Kuuluuko tuon rullan sisällä olevan holkin näyttää tältä? :D
Kuva

....Ja suhrustin carbonteipin kanssa:

Pakoputken kiinnike molemmin puolin:
Kuva
Kuva

Virtalukon "mutteri":
Kuva

Ketjuohjurin levyt:
Kuva

Tuo ketjuohjurin runko tulee tietysti mustalla sitten.
Saa nähdä mitä kaikkea sitä keksiikään teipata, mutta omaan silmään ainakin tuommoiset pienet yksityiskohdat on hienoja ja itselleenhän nämä rakennetaan :D

Uudesta motonetistä kävin ostamassa Timelessin fättis-tangon ja raiserit, sekä Biltemasta mattamustaa moottorimaalia (päädyin siihen) ja metalpolishia.
Kuva

Kannen kun irroitin, niin huomasin että onhan siinä sylinterissä melko pahoja jälkiä/naarmuja, kuten myyjä sanoi. Ilmeisesti kaksi mäntää leivottanut tuohon...
Joensuun moottorikoneistamolla sen saisi porautettua, ottaisko sitä millin pois, kun millin ylikoon mäntiäkin saa.

Sähkötkin on melko hirveät, joka kohdasta teipattu paksusti erkkarilla, toimivathan ne kuitenkin on, joten en aio purkaa nippua jos ei ole pakko.

Ebaysta tosiaan on tulossa "dark black" tummennuskalvoa, pari rengastussia, alakauttaiset peilit, syylärit ja kaikennäköistä tilpehööriä. Sieltä varmaan myöskin lähiaikoina WR katesarja.

Renkaat tilasin eilen mp-renkaatstoresta, taakse 120/70-17 ja eteen 160/60-17
Tämmöinen kuvio:
https://mprenkaat-store.com/16060-69h-t ... rnh1tq7vi1

Pistäkääs mietteitä ja kertokaa joku parempi kuvienlisäyssovellus kuin tinypic...

-Hukki ;)
Elluks
Liittynyt:
5.10.2015 21:03
Re: Husqvarna SM125S 2010 Black Projekti

ViestiKirjoittanut Elluks » 6.9.2016 21:06

Nauteilla sen kun vaan jatkat vaikka menopeli vaihtuu. :) No ei siin ihan hyvä pito soralla ja märällä noilla renkailla, ja muutenkin varmasti tulee komiaa, niin kuin sun edellisestäkin projektista mitä nyt Monkeyt.netissä oon joskus lueskellu. ;)
ouzei
Pyörä:
exsex: Derbi DRD Racing -10, nykyne: Derbi GPR 125 -05
Liittynyt:
24.6.2016 18:10
Re: Husqvarna SM125S 2010 Black Projekti

ViestiKirjoittanut ouzei » 6.9.2016 21:15

Tarkoitat kai taakse 160/60 -17'' ja eteen 120/70 -17'' ? :D
''Joo tosiaa tää on taas rikki''
19jonsku
Pyörä:
Suzuki bandit 600cc -97
Paikkakunta:
Juankoski
Liittynyt:
16.11.2012 21:19
Re: Husqvarna SM125S 2010 Black Projekti

ViestiKirjoittanut 19jonsku » 7.9.2016 0:13

Katoinki että aika tutunnäkönen husse mutta mähän oon ajanu tällä viime kesänä :lol:
Youtube: https://www.youtube.com/channel/UCsQ9HPn-XyAmMDRTjnOfV4w
Hukki
Liittynyt:
1.8.2016 18:47
Re: Husqvarna SM125S 2010 Black Projekti

ViestiKirjoittanut Hukki » 10.9.2016 14:44

Morjens!

Joo tosiaan aiempi projekti oli -91 vuoden monkey, pistetään nyt siitäin sitten kuva :roll:
Kuva

Sitten husseen:
Nyt se on sitten kokonaan osissa, tuli pari iltaa käytettyä kokonaan pelkästään apinanraivolla purkamiseen. :D

Sähkönipunkin sain irti, kaikki liittimet ja johdot on merkattu, että mikä menee mihinkin, niin eipähän luulisi olevan ihan mahdotonta laittaa niitä takaisin.

Moottorin toin pöydälle ja purin yläkerran, siitä pari kuvaa:
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva

On tuossa sylinterissä melko pahat jäljet, pakko sille jotain on tehdä. Siksi kaipaisin jonkun enemmän tietävän neuvoja, että miten paljon noita voi porata? Onko noissa jokin pinnoite jolloin ei voi porata? Maksaako uudelleen pinnoittaminen paljon? Ja sitten se, että miksi pitäisi mieluummin ottaa sylinterin päältä tavaraa pois, kuin kannesta?
Kuva

Kiinanpojilta tuli peilitkin jo, näitä voin tilata lisääkin jos joillain on kiinnostusta ;)
Kuva

Käytettynä ostin FMF Fatty GoldSeries-putken ja HGS shorty äänenvaimentimen, niistä kuvia sitten kuhan ne tulee.

Tällä kertaa ei muuta, mutta olisi iso apu jos joku viitsisi selventää noita sylinterin poraus, ja madallus asioita!

-Hukki
ma$$i
Pyörä:
Aprilia rx 50cc (ex), Aprilia sx 125cc (ex- lunariin), Husaberg TE 125 (ex)
Liittynyt:
24.4.2014 18:38
Re: Husqvarna SM125S 2010 Black Projekti

ViestiKirjoittanut ma$$i » 10.9.2016 15:22

Nicasil pinnoite sylinterissä, ei normihoonilla kannata välttämättä edes yrittää. Timanttihoonin vaatisi jos hyvän haluaa.

Ja porauksella tavaraa lähtee niin paljon ( koko pinnoite joka on pirun ohut) että pitää pinnoittaa uusiksi.

Ja kannesta laskemalla kansi itsessään muuttuu kovin hauraaksi, siitä kun joutuu aikalailla ottamaan siivua. Hussen kannet on muutenki tunnettuja halkeamisestaan joten laskettu kansi halkeaa/ pettää vielä todennäköisemmin :)

Miksi ei siis veisi pyttyä koneistamolle ja selitä asiaa, varmasti ymmärtävät ja todella moni koneistamo onkin tottunut puuhaaamaan sm pyttyjen laskun kanssa :D
Linxy
Liittynyt:
4.10.2014 16:32
Re: Husqvarna SM125S 2010 Black Projekti

ViestiKirjoittanut Linxy » 10.9.2016 19:26

Lisäksi kannen madaltamisella ei saavuteta mitään hyötyä pyttykoroa käytettäessä koska mäntä on silti sen +2mm kannesta riippumatta kuinka paljon madallat, eli se pitäs upottaa pytyn sisään tai vaan pyttyä madaltaa.

Jos pinnote on halennut nii se pitää pinnottaa uudestaan tai ostaa uus pytty.
Pinnotus on kai 200-300e ja kestää kauemmin kun uus pytty.

Jos tossa o pinnote kunnossa nii hapolla/hiomalla saa alumiinin pinnotteesta pois jotka on tullu männästä ja sitten voi kai käyttää uutta mäntää.