Ikuisuusprojektin Ahtamisyritys #2stroke #Turbo #intercooler

Johani
Pyörä:
DT 125R -> 250cc
Paikkakunta:
Korvessa
Liittynyt:
13.10.2005 0:59
Ikuisuusprojektin Ahtamisyritys #2stroke #Turbo #intercooler

ViestiKirjoittanut Johani » 6.5.2014 3:54

Vaikka ikää on jo ajaa raskasta pyörää niin silti sitä viritellää kevarin prutkuja :lol: ei intinkään "isot" pyörät nostaneet kuumetta niin että oisin isompaan vaihtanu, lähinnä päinvastainen maku jäi, tautisen raskaita pyöriä ja kömpeliä käsitellä. (170kg/kuristettu25kw, oli myös 250wr joka ei painanu ku jonku 120kg, ja oli huomattavan paljo mukavampi, ellei peräti hauska) tällekki tuli aikanaan "kevennysprojekti" tehtyä ja 98,3kg oli varatankillisella bensaa painoa. tietty ku myis + 3 tonnia laittas lisää nii sais kivan husaberg fs650, mutta ku budjetti ei salli, niin viritetääs ny tätä.

Kuva

Pyörä seiso ja seiso ajokuntosena ja "kerran kuussa" kävin vartin lenkki pyörähtää aina todeten että laiskahan se on :lol: sitte törmäsin youtubessa videoon.
https://www.youtube.com/watch?v=Oxj_OAb5bqk
Facebookkiin ilmotus että ostetaan nurkista puoli ilmanen turbo pois, ja siitä kaksviikkoa niin oltiin siinä tilanteessa etten ikinä ois uskonu, muutamaa klemmaria, nippeliä vaille kaikki turbotusosat tilattuna.

-Turbo 100€
-Ilmansuodatin 8€
-Ahtoputkia 11€
-Välijäähdytin 18€
-Blow off valve 32€
-polttoaineletkua 12€
-Polttoainesuodatin 4€
-Polttoainepumppu 45€
-Polttoaineenpaineensäädin 55€
-pakolämpömittari 35€
-ahtopainemittari 19€
-bleederi (ahtopaineensäädin) 12€
-Messinkinippoja 1,5€/kpl
-Alumiinilevyä välijäähynpäätyihin 100x30cm 13€
-Pakoputkeen turbon jälkeen 90ast mutka 5€
-polttoaineenpaine mittari (säädön ajaksi lainataan ahtomittaria)
-ahtoputken jatkot (jostaki auton ylävesiletkunpätkä)
-painekello turbolle (purkuautosta ilmanen)
-säätöpääsuutin ?, powerjet suutin ? (ei ole)

Siinä välissä tuli Bi-xenonitki kokeilunvuoksi asennettua ja ypvs värkättyä jäykkä akseliseksi, niin on sitä tilaa..

https://www.youtube.com/watch?v=WaFTJli4h1E

https://www.youtube.com/watch?v=eaTZ9dXpuQA

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Pikkuhiljaa rakentunu ja nyt seissyt muutaman päivän ku ei oo ollu rälläkkää ja hitsiä, mutta jospa sitä huomena taas pääsis jatkaan, päässä jo valmiista pyörästä lähes HD tasoinen kuva :lol: että ei pitäs olla ku rakentaa vaan. "hyvin" suunniteltu on puoliksi tehty.
Viimeksi muokannut Johani päivämäärä 2.1.2015 4:43, muokattu yhteensä 4 kertaa
Henkka98
Pyörä:
Cagiva Raptor 125//Hm Crm 50 Competition 2011
Liittynyt:
17.11.2011 20:19
Re: Ikuisuusprojektin Ahtamisyritys.

ViestiKirjoittanut Henkka98 » 6.5.2014 11:23

No nyt on mielenkiintoisen kuulonen projekti!
Johani
Pyörä:
DT 125R -> 250cc
Paikkakunta:
Korvessa
Liittynyt:
13.10.2005 0:59
Re: Ikuisuusprojektin Ahtamisyritys.

ViestiKirjoittanut Johani » 6.5.2014 23:07

Tosiaan unohtu mainita että kokonaissuus on musta/valko. katteet tarkotus plasti dipata valkoiseksi, vanhan tankin tilalle suunnitteilla crf tyyliset lipareet ja tankki ois tarkotus hitsata tuohon turbon yläpuolelle jäävään tilaan runkoon kiinteäksi, helpompi huoltaa "konehuoneessa" ja toteuttaa paineistettu polttoaineenkierto ku saadaan säädin tankin päälle ja paluu suoraan tankkiin.

Tollaset katteet tankin tilalle, tuollaset sm vanteet laittasin (valkoset) mutta mistä löytää kestävät (ei mopon) ja edulliset ? (muokattu: löyty! :D 8) )

Kuva

Kuva
Johani
Pyörä:
DT 125R -> 250cc
Paikkakunta:
Korvessa
Liittynyt:
13.10.2005 0:59
Re: Ikuisuusprojektin Ahtamisyritys.

ViestiKirjoittanut Johani » 9.5.2014 3:30

Kävin tänää katastuskonttorilla kyselee muutoksista ja vihreätä valoa näyttivät. se mitä vaativa on:
-penkityspaperi missä maksimi ahtopaine & maksimitehon ahtopaine
-Ei päästömittausta koska 2-tahti
-Ei melumittausta koska alle 175cc
-jarrut täytyy vastata tehoja/painoja (RS 125 320mm levy & 4mäntänen satula = 29hv)
-tehopainosuhde raja 0.3kw/kg 130kg = 39kw
-Teho saa tuplaantua = 12kw papereissa kun tämä pyörä eli 24kw papereihin mahdollinen.
-Supermotot ei ongelmaa kuhan ei mittarivirhettä
-tankin saa hitsata, täytyy olla tukevasti kiinni, tiiviit liittimet. Onhan se tukevasti jos runkoon kiinni hitsattu :lol:

http://www.google.fi/url?sa=t&rct=j&q=& ... GQ&cad=rja
tuolta sivut 6-8 tulosti.

tässä yks pyörä missä tehtaalla päädytty runkotankkiin
http://images.motorcycle-usa.com/PhotoG ... -125-4.jpg

Sellanen kysymys vielä että sietääköhän tuo plasti dip jarrunestettä ? jos satulan maalaa ?
jospa se nyt pysähtys, isompi levy, pienempi vanne, enemmän mäntäpinta-alaa.
Kuva

vielä loppuun turbo banshee 155hp/1.7bar ilman välijäähyä.
http://i161.photobucket.com/albums/t206 ... C00121.jpg

http://s161.photobucket.com/user/yfzB/l ... t=3&page=1
kersti91
Liittynyt:
6.11.2005 13:16
Re: Ikuisuusprojektin Ahtamisyritys.

ViestiKirjoittanut kersti91 » 9.5.2014 10:51

Nyt on hieno ja esimerkillinen tapa ottaa asioista selvää. Toivottavasti muutkin ottavat oppia, että viitataan suoraan Trafin dokumentteihin eikä mutuilla "ku Johaniki laitto turbon Detsiin".

Samoin tarvikelista on mainio, ei pelkkä ahdin ole kuin yksi pieni osa ahtamista. Jollain foorumilla oli hieno allekirjoitus:
100 miestä puhuu autonsa turbottamisesta. 10 miestä ostaa turbon. 1 mies turbottaa auton ja saa sen toimimaan.
Tarkista kampiakselin stefa.
Bobber boy
Pyörä:
2x Honda monkey z50j HondaMonkey 110cc DerbiSenda X-racer Kymco Quannon 125
Paikkakunta:
somero
Liittynyt:
30.1.2009 20:30
Re: Ikuisuusprojektin Ahtamisyritys.

ViestiKirjoittanut Bobber boy » 11.5.2014 1:51

Mielenkiintoinen proju (y)
Mielen kiinnolla odottelen edistystä ;)
Johani
Pyörä:
DT 125R -> 250cc
Paikkakunta:
Korvessa
Liittynyt:
13.10.2005 0:59
Re: Ikuisuusprojektin Ahtamisyritys.

ViestiKirjoittanut Johani » 13.5.2014 5:36

Heitetääs pari kuvaa vaikkei mitään ihmeempää oo tapahtunu.

Kuva

Kuva
kersti91
Liittynyt:
6.11.2005 13:16
Re: Ikuisuusprojektin Ahtamisyritys.

ViestiKirjoittanut kersti91 » 14.5.2014 20:35

Kaasarin toimintaperiaatetta en tajua. Jos bensanpinta on vakio, niin kaasari kaataa bensaa koneeseen eikä muodosta enää seosta. Vai hörppiikö kovastikin tiukka viritys? :D
Tarkista kampiakselin stefa.
rainrain
Pyörä:
NSR 180cc, TZR-ruoska
Liittynyt:
15.2.2011 19:38
Re: Ikuisuusprojektin Ahtamisyritys.

ViestiKirjoittanut rainrain » 14.5.2014 21:21

Toi set-uppi näytti ainakin mun silmään siltä, ettei siinä ois ollenkaa imukaulaa ja että kaasari ois vaan rätkästy kuvaan mukaan. Projektimiäs korjatkoon.

Hienoo settii, seurataan!
"Ei mikään raketti mutta pommi kuitenkin!"
Johani
Pyörä:
DT 125R -> 250cc
Paikkakunta:
Korvessa
Liittynyt:
13.10.2005 0:59
Re: Ikuisuusprojektin Ahtamisyritys.

ViestiKirjoittanut Johani » 16.5.2014 5:55

Tällaseen asentoon tulee jäämään, tosiaan tulvii tyhjäkäyntisuuttimesta kohokammiosta kampikammioon jos kovin kallellaan on, sitäki pystyy tiettyyn pisteeseen bensapinnan kans pelaamaan. tulee iliman klemmareita tuo kaasari kiinni, ulkokehältä tiivistetään sekä imukaulan että painekotelon puolelta ja painekotelo kiristetään imukaulaa vasten. kuva kertoo aikanaan :lol: samallatavalla kun yleisesti bensa autoissa suuttimet imusarjassa.
Kuva

öljypumpunkin sain valmiiksi, toivottavasti ei alle 2 tai yli 4,5bar lykkää nii ei joudu linjaa kuristelemaan

Kuva
Miuge
Liittynyt:
1.4.2004 16:30
Re: Ikuisuusprojektin Ahtamisyritys.

ViestiKirjoittanut Miuge » 16.5.2014 13:55

Taitaa olla jonkun minicrossin tms öljypumppu? Vastaavalle oli laskettu noin 4L/min tuotto @3000rpm, sitä en tiedä paljonko turbon läpi virtaa, mutta pianhan se selvinnee kun saat vehkeet nippuun.
Meille tulee turbiinimopoprojektiin 12V rataspumppu 3.2GPM tuotolla ja painetta antaa speksien mukaan ainakin 2bar. Löyty niin halvalla, ettei alettu väsään minicrossin pumpusta.. :roll:
Seuraa meitä Facebookissa tai Instagramissa:
http://www.facebook.com/magnusracingteam
https://instagram.com/miugemrt
Johani
Pyörä:
DT 125R -> 250cc
Paikkakunta:
Korvessa
Liittynyt:
13.10.2005 0:59
Re: Ikuisuusprojektin Ahtamisyritys.

ViestiKirjoittanut Johani » 20.5.2014 1:22

Vähän männänhelmoja siistin entisestään, voitelureijät männässä toimineet, tai mulla on vahva veikkaus että ois leiponu jo jossei niitä olis ku kattoo miten lasittunu mäntä siitäkohti reijistä huolimatta, vähän suurensin viisteitä entisestään. 72% männän leveydestä yksiosanen pakoaukko ja kaasukättä ei oo rajotettu... kansipahvi ei ollu palanu, johtu jostain muusta se vaahto syylärissä, pistetään kolomannen kerta sama tiiviste ku tuntuu kestävän :) Nuista messinkinipoista tosiaan tarkotus painekoteloon värkätä nipat ylivuotoletkuille, turbon hukkaportinkellolle, sytytykselle, imukaulaan ahtopainemittari, dumppi, lohkoon öljynimu ja öljynpaluu (iiisolla nipalla)
Mittareihin joutu vaihtaa umpilasit että kestävät vettä, niissä oli se nappi josta voi vaihtaa taustavalon väriä, molempiin valikoitui punanen, häikäsee vähiten pimeessä.

ja niille jotka ei pyörän historiaa pidemmälle tiiä niin pyörän ostokunnosta kuva, 8:tta vuotta mulla, voinee jo kutsua "ikuisuusprojektiksi"

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva
GeiBoi
Liittynyt:
20.2.2011 19:11
Re: Ikuisuusprojektin Ahtamisyritys.

ViestiKirjoittanut GeiBoi » 20.5.2014 16:33

''jonkiverra'' parempaa päi muuttunu ostokunnosta :D, toivottavasti jaksat rakentaa valmiiks ja saat humppaamaa kunnolla! yks mielenkiintosimmista projuista tällähetkellä!
Moottori16
Pyörä:
Suzuki rm 250
Liittynyt:
23.10.2009 18:30
Re: Ikuisuusprojektin Ahtamisyritys.

ViestiKirjoittanut Moottori16 » 23.5.2014 22:56

Hyvältä kuullostaa. Ja plasti dip ei kestä jarrunestettä, eikä edes bensaa.
riksu26
Paikkakunta:
Lappeenranta
Liittynyt:
10.7.2012 21:56
Re: Ikuisuusprojektin Ahtamisyritys.

ViestiKirjoittanut riksu26 » 24.5.2014 21:08

Itseäni on nämä ahtamis topicit kiinnostanut, joten katsotaan mitä tästä tulee :)

OT: Rupesin tossa miettimään, että saako kevariin muutoskatsastettua ahtimen 11kw papereihin, jos kuristaa vaikka esim. Imupuolelta sillein, että penkissä ei irtoa millään yli 11kw?

Toivottavasti joku ymmärtää mitä tarkoitan :lol: