Cagiva Mito SP projekti

MX_125
Pyörä:
Aprilia MX 125 2007, Cagiva Mito 1991, Cagiva Mito SP, KTM 990 SMR
Liittynyt:
25.11.2012 23:35
Re: Cagiva Mito SP projekti

ViestiKirjoittanut MX_125 » 3.10.2020 18:30

Hyvä että projektista kiinnostuneita vielä on!

De laval suutin perustuu stingerin reiän eli välipillin kuristamiseen. Tällä voidaan vaikuttaa huipputehoon mutta hankalin osuus on mitoittaa se oikein. Perusidea de laval suuttimessa on kasvattaa putken keskipainetta ja parantaa hiukan takaisin heijastuvaa pulssia. Liian pieni suutin/välipilli ei tee yhtään lisää voimaa vaan voi aiheuttaa aika huomattaviakin ongelmia kun pakokaasut virtaavat takaisin sylinteriin ja nostavat lämpöjä. Pahimmassa tapauksessa menetät tehoa ja hajotat yläkerran moottorista.

Sinänsä de laval suutin vaikuttaa virtausnopeuteen mutta ei ehkä sillä tavalla millä tyypillisesti ajatellaan esim. nelitahtimoottoria. Äänennopeus ja siihen vaikuttava lämpö on tärkeämpiä jos puhutaan putkiston toiminnasta, de laval suutin nostaa pakolämpöjä eli kasvattaa äänennopeutta putken sisällä sen lisäksi että se voimistaa takaisin heijastuvaa pulssia. 2T putkisto ei ole vain virtausreitti pakokaasuille niinkun nelitahtimoottorissa, vaan resonanssijärjestelmän osa.
MX_125
Pyörä:
Aprilia MX 125 2007, Cagiva Mito 1991, Cagiva Mito SP, KTM 990 SMR
Liittynyt:
25.11.2012 23:35
Re: Cagiva Mito SP projekti

ViestiKirjoittanut MX_125 » 3.11.2020 2:18

Tosiaan koska eihän tätä projektia voisi edes kutsua ''SP'' projektiksi ilman aitoja SP-sylintereitä joten olihan sitä pakko hankkia muutama sellainen Italiasta. Molemmat ovat siis 90087 pyttyjä ja tehdasuusia kaiken lisäksi, ei ajettu kilometriäkään ja ainoastaan tehtaan puolesta kanavat siistitty valujäljistä. Suomessa ei taida olla kun 1-2kpl näiden lisäksi näitä 90087 pyttyjä mutta sentään tämä vehje taitaa olla ainut jossa on täydellinen kokusan SP syttysarja saati sitten näin täydellinen SP kit.

Pieni ongelman tai ominaisuus näissä sylintereissä on se, että ne vaativat mahlen männän jotta niitä voi käyttää vakiomoottorissa ilman muutoksia lohkoihin tai itse sylinteriin. Mäntää ei vielä siis ole, mutta eiköhän yksi sellainen ensi viikolla postista tipahda. Myös repro mäntiä pitäisi tulla markkinoille lähiaikoina joten ei tarvitse lähitulevaisuudessakaan pilata sylintereitä millään tavalla.

Myös toinen ominaisuus näissä on tuo ''quadra'' pienitilavuuksinen pakoaukko joka vaatii omat pakolaippansa toimiakseen. Onnistuin ihmekaupalla hankkimaan yhden täysin uuden alkuperäisen laipan ja sylintereiden mukana tuli molempiin jälkituotantona tehdyt. Putken sovitteet on siis tarkoitettu vain viimeisille SP putkille ja normaaliputkien ajaminen näillä sylkillä olisikin varsinaista ajanhukkaa.

Toinen pikku päivitys seuraavalle ajokaudelle on pienempi ja modernimpi kaasutin. VHSB37ED vaihtuu paljon nykyaikaisempaan VHSH30CS kaasariin. Iso kaasari ei aina tarkoita lisää tehoa, etenkin miton koneesta puhuttaessa. Pienemmällä kaasarilla saadaan moottori toimimaan paljon nätimmin alhaalta tehoalueelle asti ja ilman merkittäviä tehonmenetyksiä tehoalueella verrattuna aiempaan isompaan kaasariin.

Seuraavaksi pitäisi varmaan muokkailla CTS-laipat näille sylintereille sopiviksi, nämä vaativat taas omanlaisensa vrt aiemmin tehtyyn.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva
MX_125
Pyörä:
Aprilia MX 125 2007, Cagiva Mito 1991, Cagiva Mito SP, KTM 990 SMR
Liittynyt:
25.11.2012 23:35
Re: Cagiva Mito SP projekti

ViestiKirjoittanut MX_125 » 7.11.2020 18:24

Viimeisetkin osat jotka vaaditaan näiden sylinterien ajamiseen saapuivat myös viimein. Eli Mahlen mäntä sekä pakoaukon tiivisteet, toki pakoaukon tiivisteet olisi voinut myös leikata ihan itse mutta alkuperäisiäkin oli vielä saatavilla. Mäntäkin oli käytetty mutta uusia m-renkaitakin löytyy 2kpl joten eipä tuo haittaa, uusia repro mäntiä tulee sitten jossain vaiheessa. Seuraavana jäljellä enää CTS-laipan muokkaaminen 90087 sopivaksi.

Kuva
MX_125
Pyörä:
Aprilia MX 125 2007, Cagiva Mito 1991, Cagiva Mito SP, KTM 990 SMR
Liittynyt:
25.11.2012 23:35
Re: Cagiva Mito SP projekti

ViestiKirjoittanut MX_125 » 24.11.2020 23:56

Näihin kuviin on varmaan aika hyvä päättää tämä ajokausi, uusi yläkerta nyt asenneltu ensi ja keväällä sitten katsotaan säädöt kuntoon ja mahdollisesti dynoaikaa. Koeajolla ero oli huomattava ala ja keskikierroksilla, osittain varmasti uuden kaasarin ja uudenpakolaipan takia, mutta sylinteri vaikuttaa myös jonkinverran. Alempana vielä vinamold valujen vertailua edellisen ja nykyisen sylinterin välillä, pelkästä B-huuhtelusta näkee jo ettei A0401-sylinteri tule ikinä vastaamaan 90087-sylinteriä, kaikkien kanavien sisäinen muoto on täysin erilainen puhumattakaan pakokanavasta.

Soundcheckiä:
https://drive.google.com/file/d/1Fh4ir- ... sp=sharing

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva
Jarez
Pyörä:
GTS 300, Monkey 125, Lead 110, Runner 125
Liittynyt:
17.11.2002 20:36
Re: Cagiva Mito SP projekti

ViestiKirjoittanut Jarez » 26.11.2020 20:56

Jestas mikä saundi ja työnjäki. Jatka samaan malliin :eek:
Sähkömopoilun ilosanomaa levittämässä jo vuodesta 2011.
viewtopic.php?f=42&t=86582
viewtopic.php?f=5&t=86762
MX_125
Pyörä:
Aprilia MX 125 2007, Cagiva Mito 1991, Cagiva Mito SP, KTM 990 SMR
Liittynyt:
25.11.2012 23:35
Re: Cagiva Mito SP projekti

ViestiKirjoittanut MX_125 » 30.1.2021 6:07

Yksi pitkään itseä vaivannut puuttuva osa saatiin kotiutettua tuossa ennen vuoden vaihdetta briteistä, eli alkuperäinen MK2 lokari. Tämä siis täysin erimuotoinen sekä hiukan kapeampi kuin evon lokari. Ja tämä malli sattui olemaan vielä hiilikuitulook versio Lawson/Lucky Explorer versiosta.

Kuva

Kuva