Ongelmia käyttäjätunnuksen aktivoinnissa? Lue tämä ja lähetä sähköpostia sami (ät) motot.net.

Cagiva Mito SP projekti

Pyörä:
Aprilia MX 125 2007, Gilera runner SP50, Aprilia RS 257, Cagiva Mito 1991
Liittynyt:
25.11.2012 22:35
Re: Cagiva Mito SP projekti

ViestiKirjoittanut MX_125 » 5.10.2018 16:05

Uusi jarrulevy on nyt asenneltu kivasti vanhan ja kuluneen tilalle. 200g painosäästöä tuli samalla, alumiinikeskiö alentaa aika hyvin painoa pelkästään. Ja tietty jarru ei laahaa enää yhtä paljon joten vierintävastus on paljon pienempi.


Kuva

Kuva

Kuva
Pyörä:
Aprilia MX 125 2007, Gilera runner SP50, Aprilia RS 257, Cagiva Mito 1991
Liittynyt:
25.11.2012 22:35
Re: Cagiva Mito SP projekti

ViestiKirjoittanut MX_125 » 17.10.2018 15:26

Taas tuli vaihteeksi shoppailtua ebayssä ja mukaan tarttui muutama erikoisempi osa. Eli täytetty kampura, tuskin tehtaan täyttämä mutta silti hyvin samalla tavalla tehty. Ja tietty tehtaan alkuperäinen ylivuotosäiliö. Pitää vain tilata panta tuolle säiliölle, niitä onneksi saa vielä uusia.

Kuva

Kuva

Kuva
Liittynyt:
21.5.2017 10:13
Re: Cagiva Mito SP projekti

ViestiKirjoittanut Eeero » 18.10.2018 20:45

Mahtavalta näyttää. Jatkoa odotellessa ;)
menee täyziii
Pyörä:
Aprilia MX 125 2007, Gilera runner SP50, Aprilia RS 257, Cagiva Mito 1991
Liittynyt:
25.11.2012 22:35
Re: Cagiva Mito SP projekti

ViestiKirjoittanut MX_125 » 23.10.2018 19:43

Noniin nyt vähän isompaa päivitystä vaihteeksi. Vauhtipyörä tuli tänään koneistamolta, kartio on sovitettu kampuralle sopivaksi ja tiputettu hiukan sisäänpäin että vauhtis osuu staattoriin kunnolla. Ero vakiovauhtikseen on järjetön, nappaa kierrosta aika hätäseen ja syttykäyräkin tuntuu olevan varsin hyvä tälle setupille.

Ylivuotosäiliö saapui myös postista jo viime viikolla, pieni putsaus ja näyttää aika hyvältä. Enää tarvii vain tilata kiinnike sille.

Tuosta täytetystä kampurasta vielä sen verran että se on tehtaan täyttämä eli vastaa SP97-01 kampuraa. Kampura lähtee huomenna briteistä ja on varmaankin viikon parin sisällä suomessa.

Kuva

Kuva

Kuva
Pyörä:
Aprilia MX 125 2007, Gilera runner SP50, Aprilia RS 257, Cagiva Mito 1991
Liittynyt:
25.11.2012 22:35
Re: Cagiva Mito SP projekti

ViestiKirjoittanut MX_125 » 31.10.2018 1:46

No niin nyt kun luntakin on tullut jo maahan asti niin ajattelin irrotella moottorin ja tarkistella yleistä kuntoa. Aikamoinen yllätys oli kyllä että läpistä toinen oli täysin paskana(selittää videolla olevan kierrosten leijumisen), toinen oli kumminkin täysin ehjä. Myös männässä oli hyvä määrä skraaduja kuin myös sylinterissä, ilmeisesti johtuvat hiekasta/ruosteesta jota on bensan/ilman mukana päässyt moottoriin. Tosin nikasiliä oli lähtenyt myös jonkun verran matkoihinsa joten se on ollut osasyynä naarmuihin.

Seuraavaksi tosiaan ohjelmassa sylinterin pinnoitus(oli jo lähtökohtana aika kärsinyt), ja männän sekä läppien uusiminen. Tietty alakerta halkaistaan myös ja vaihtelen kampuran/täytän nykyisen ja uusin kampuran laakerit. Kytkinlevyt uusin myös todennäköisesti jos ovat specin ulkopuolella.

Kuvista pääse myös näkemään aika kivasti sylinterin portit, asteita tosiaan on pakopuolella 196 ja huuhtelut 126. Tarkkasilmäinen voi myös huomata että sylinteri on sekoitus 81782 ja 90087 sylkkiä, pakoaukon muoto on 81782 ja loput portit ovat 90087 tyylillä tehty. Apupakoaukot ovat n. 2x isommat kuin 90087.

Soundcheck ennen koneen purkua:
https://www.youtube.com/watch?v=JMQyPLNcwD0

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva
Pyörä:
Aprilia MX 125 2007, Gilera runner SP50, Aprilia RS 257, Cagiva Mito 1991
Liittynyt:
25.11.2012 22:35
Re: Cagiva Mito SP projekti

ViestiKirjoittanut MX_125 » 12.11.2018 4:44

Paljon odotettu kampura saapui postiin viimeinkin perjantaina ja oli juuri niinkuin briteissä asuva välittäjä kuvaili. Eli täysin tehtaan tekemä setti. Tietty ensimmäisenä otin täytepalat irti koska ne olivat varsin huonosti kiinni ja tarkoituksena onkin täyttää uudella kiertokangella varustettu kampura.

Samalla tuli auottua kone ja otettua kampura irti täyttöä varten. Tietty kytkinlevyt tuli tarkisteltua ja olivat edelleen specissä, todennäkösesti luistaminen johtui enemmän paskasta öljystä kuin levyistä. Myös TP akseli muutetaan ''SP akseliksi'' joka on täysin pyöreä ja umpinainen eli ei läiski öljyssä niin kuin tuo vakio. Tällä kikalla saadaan poistettua jopa 2hp verran siirtohäviötä. Akselin ympärille siis hitsataan putki+päädyt, materiaalina todennäköisesti alumiini.


Kuva

Kuva

Kuva

Kuva
Pyörä:
Aprilia MX 125 2007, Gilera runner SP50, Aprilia RS 257, Cagiva Mito 1991
Liittynyt:
25.11.2012 22:35
Re: Cagiva Mito SP projekti

ViestiKirjoittanut MX_125 » 20.11.2018 2:43

Tosiaan niinkuin edellisessä postauksessa suunnittelin niin tarkoituksena oli toteuttaa se täytetty tasapainoakseli. Se on nyt tehty, eli hitsattu puolikas teräsputki+päädyt TP-akseliin, varastosta sattui löytymään juuri sopivan kokoista putkea pätkä. Tietty tasapainotus menee hiukan ohi mutta nettohyötyä tulee enemmän pienemmän siirtohäviön takia.

Myös kampura saadaan tällä viikolla täyteltyä, mutta laakereita ja stefoja joudutaan odottamaan vielä ensiviikkoon.

Bensatankin kanssa tuli myös hiukan säädettyä ja ylivuotoputki saatiin vapaaksi ruosteesta sekä maalit hiottua pois. Myös reiät ja reiän alut paikkailtiin umpeen niin ei seuraava maalikerros ala kuplimaan.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva
Liittynyt:
14.1.2018 21:24
Re: Cagiva Mito SP projekti

ViestiKirjoittanut autisti » 22.11.2018 8:09

Onse kyllä mukavaa kun joku näitä topikkeja päivittelee ja tekee nykypäivänä. Siitä sulle kyllä iso plussa, muutenki hyvää settiä.
Pyörä:
Aprilia MX 125 2007, Gilera runner SP50, Aprilia RS 257, Cagiva Mito 1991
Liittynyt:
25.11.2012 22:35
Re: Cagiva Mito SP projekti

ViestiKirjoittanut MX_125 » 24.11.2018 5:39

Hyvä että lukijoita ja asiasta kiinnostuneita riittää vielä!

Tosiaan laakerit tulikin sopivasti perjantaiksi joten päästiin niputtamaan konetta heti. Täytetty kampura sekä TP-akseli siis asenneltu paikalleen. Alakerta siis kohta bolt on kunnossa kun saadaa loput pikkuosat kiinni. Yläkerta pitäisi tosiaan lähettää pinnoitukseen jossain välissä mutta onhan tässä monta kuukautta vielä pakkasia tulossa joten ei niin kiire ole.

Katteetkin pääsevät maalaukseen kohtapuoliin, vielä ei ole tarkkaa päivää tiedossa mutta eiköhän ennen vuodenvaihdetta.

Kuva

Kuva

Kuva
Pyörä:
Aprilia MX 125 2007, Gilera runner SP50, Aprilia RS 257, Cagiva Mito 1991
Liittynyt:
25.11.2012 22:35
Re: Cagiva Mito SP projekti

ViestiKirjoittanut MX_125 » 6.1.2019 6:26

Tosiaan vuosi on vaihtunut mutta samaa romua rassataan edelleen.

Ennen vuodenvaihdetta posti toi toisen tehtaan ylivuotosäiliön sekä hiukan kärsineen kevlar-änkän. Säiliöstä tuli pienellä putsauksella oikein hyvä mutta änkkää sai vähän leikellä että siitä sai riittävän hyvän, lyhyemmällä änkällä toki yritetään myös lisää tehoa ylärekisteriin.

Myös ennen Joulua tilatut läpät saapuivat viimein ja odottavat ajokautta asennettuina, tällä kertaa 0,4mm hiilikuituiset jos olisivat vähän pidempikestoisemmat kun edelliset 0,3mm hiilariläpät.

CTS:n laippa myös istui äärimmäisen huonosti sylinteriin (lähinnä valtava reikä laipan edessä) ja varmasti oli osasyynä tehon puuttumiseen ylärekisterissä. Joten pienellä hitsaamisella ja paljolla hiomisella muotoilin toisen hyllyssä olleen laipan tehtaan 81782 laipan mallin mukaiseksi. Tällä muutoksella voidaan saada jopa hevonen tai pari takaisin jotka tuolla kevyesti hiotulla laipalla olivat kadonneet.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva
Pyörä:
Aprilia MX 125 2007, Gilera runner SP50, Aprilia RS 257, Cagiva Mito 1991
Liittynyt:
25.11.2012 22:35
Re: Cagiva Mito SP projekti

ViestiKirjoittanut MX_125 » 28.1.2019 18:45

Pieni pikapäivitys tähän väliin. Sylinteri lähtee tosiaan pinnoitukseen huomenissa joten lisäpäivityksiä saa odotella ainakin 2-3 viikkoa. Mutta sen jälkeen voidaankin kasata moottori täysin ja heittää se runkoon kiinni.