Moottorit vs. pajupillit.

Sarvi-Perkele
Liittynyt:
12.12.2004 18:10
Moottorit vs. pajupillit.

ViestiKirjoittanut Sarvi-Perkele » 29.9.2008 22:16

No niin, poijjaat!

Ajattelin avata tällaisen uuden aiheen, jotta kerrankin päästäisiin ihan noiden ns. "perimmäisten kysymysten" äärelle.

Nythän on nimittäin niin että moottorissa monet asiat ovat kaiken laskemisen tuolla puolen, ja simulaattoreidenkin tarkkuus on vähän niin ja näin. Palotapahtumaa ei saa kunnolla mallinnettua, samoin kuin ei kaasunvirtausta läpi koko koneen ja putkiston noin 3D -mallina. Putkenteossa mutkat tulee vastuksiksi, samoin kuin muuttuvat ympäristön olosuhteet. Ja jos joku tällaisen mallin jaksaisi koodata, menisi sen pyöräyttämiseen nykyisellä konekapasiteetilla jokunen viikko tai kuukausi...
Toisaalta taas, kaikkia mahdollisia muutoksia ei kukaan ehdi testaamaan tosimaailmassa. Joten mikä on tilanne?!

Kannattaisiko nyt miettiä esimerkiksi sitä, että alettaisiin kaikki rakentelemaan pajupillejä? Voitaisiin kilpailla äänen taajuudesta (korkeus, mataluus), parhaasta soinnista, kovimmasta äänestä, hiljaisimmasta äänestä jolla pilli vielä ylipäänsä soi, yms. Lisäksi voitaisiin julkaista erilaisia mittoja ja rakennusohjeita, kuvia unohtamatta. Mä voisin vaikka halukkaille virtauspenkittää pillien virtauksia, ja noista voisi piirrellä graafeja, ajatelkaa, virtaus suhteessa äänenpaineeseen, taajuuteen, tms. Aina tuossa kesän puolivälissä voitaisiin sitten pitää miitinki, missä tekniikoita voisi vertailla tosimaailmassa.
Ja ajatelkaapa miten halpa harrastus. Hiukan pajua ja terävä puukko, ja jonkin verran laastaria. Ekoasioita unohtamatta!Ei siinä paljon gasoliinia palaisi, eikä pärinäkään ottaisi naapurin korviin. Tämä saattaisi olla todellinen 2000-luvun harrastus. Ja mikä parasta, saatettaisiin päästä vaikka Kymppiuutisiin!

Millaisia ajatuksia tämä muissa herättää?!?
Offerings to the God of Speed:
----------------------------------------
P+ 75 cc, piston port, 121 km/h (gps).
P+ 75 cc, case reed, "Nuclear Disarmament - Boba Fett -edition", 117 km/h (gps).
Suzuki GSXR1100w, 260 hp @ 0.8 bar.
vezcu
Pyörä:
Honda CB 125 T
Paikkakunta:
Porvoo
Liittynyt:
7.9.2006 17:58

ViestiKirjoittanut vezcu » 29.9.2008 22:25

Ei kai sulla ole palanut nyt hermot tähän koko virityshommaan kun tuollaisia puhut? :eek: Itse pidän viritystä vain hauskana harastuksena, enkä täysin vakavalla naamalla tehtävänä elämäntyönä. Onkohan tämä simulaattori yms. homma vähän nyt karannut käsistä? Mihin on kadonnut se into nuoruusvuosilta, kun saatiin hyvällä tuurilla mopo kulkemaan viilan kanssa 45 km/h -> 60km/h? Eikö tekemisen hauskuus olekaan enää tässä ideana? :roll:
MYYDÄÄN HONDA CB 125 T, ota yhteyttä YV:llä !!
Tume34 Eläkeläinen
Pyörä:
TDR 125
Paikkakunta:
Oulu
Liittynyt:
3.10.2004 18:34

ViestiKirjoittanut Tume34 » 29.9.2008 22:30

Luonnollisesti, alueen virallisena valvojana, minun lienee syytä tehdä myös oma suorituskykytopic pajupilleille, kun sellaisia ilmaantuu enemmälti.

Onko muuten aiheesta missään sellaista pätevää kirjallisuutta, jolla harrastuksen aloittajat pääsisi nopsasti mukaan alkuun? Vai onko sovellettava tutkimustyö sitä moottoreista tuttua yritystä ja erehdystä?
Dank memes melt steel beams.
Betaversio
Pyörä:
Tunturimopedi
Paikkakunta:
Somero
Liittynyt:
21.9.2006 9:56

ViestiKirjoittanut Betaversio » 29.9.2008 22:31

Mielenkiintoinen idea. Rupesinpahan tässä ajattelemaan asiaa, että miten toteuttaisin omat pillini. Kun tuossa musiikin parissa on kuitenkin "vähän" tullut aikaa kulutettua, ajattelin että jos tekisin siitä moniäänisen (ääniala esim 2 oktaavia, tasavireinen). Siten sillä pystyisi soitamaan esim. pianon säestykselläkin. Olisi vain kova työ saada se soimaan samalla sävelkorkeudella kuin pianoiden normiviritys on (440-442hrz), ja tämäkin riippuisi aivan soittimesta ja kokoonpanosta. Niinpä siihen joutuisi tekemään viritysmahdollisuuden. Samoin äänensävy pitäisi saada sellaiseksi, että se miellyttää korvaa myös muiden soittimien kanssa soittaessa. Tämän asian voisi ratkaista jo muissa topikeissa esillä ollella "tee biljardi eri testiä nii yks on varmasti hyvä", mutta ajattelin kirjoittaa simulaattorin, johon mallinnan ihmisen mieltymykset ja niinedelleen. Samoin yläsävelten voimakkuudet pitäisi saada sopiviksi, tämä vaikuttaa säestyksiin.

Samoin tuli mieleen, että onko tämä suomen paju optimaalisinta rakennusainetta? Eikös olisi mahdollista, että joku muu puulaji toimisi paremmin. Siitä vain norjasta ja brasseista etsimään parempaa pajua tai vaikkapa eukalyptusta. Tämän meinasin kans kirjoittaa tuohon simulaattoriin. Se etsii sopivimman materiaalirakenteen ja vaikkapa sitten synteettisesti valmistettaisiin materiaali mokoman valmistukseen. Mutta olisiko se sitten enää pajupilli?

Ettei se pajupillienkään tekeminen ole kovin helppoa jos meinaa saada siitä hyvän...
Photobucket galleria
Projektitopikki - Tunturi DX: Muutos 2012
Sarvi-Perkele
Liittynyt:
12.12.2004 18:10

ViestiKirjoittanut Sarvi-Perkele » 29.9.2008 22:34

Eihän tässä nyt toki hermot ole palaneet, mutta ajattelin vain vaihtoehtoja... Olisihan tuossa sekin etu, että ei olisi kädet aina öljyssä / bensassa, ja vaatteet pysys puhtaampana. Ja sitä pajun kuorta vois pureskella jos alkais nuppiin ottaa, sehän sisältää asetyylisalisyyliä...

Tumen ajatus on kyllä hyvä, täytyisi laatia lyhyt johdatus aiheeseen, ja voisihan siihen jonkin excelinkin kirjoittaa, millä vois ensimmäiset mitoitukset lähteä tekemään, jos ei ihan perstuntumalta halua. Sitten jos on aikaa, niin voitaisiin perustaa työryhmä speksaamaan ensimmäisstä virallista pajupillisimua, mitä sitten alettaisiin kirjoittaa open sourcena...
Offerings to the God of Speed:
----------------------------------------
P+ 75 cc, piston port, 121 km/h (gps).
P+ 75 cc, case reed, "Nuclear Disarmament - Boba Fett -edition", 117 km/h (gps).
Suzuki GSXR1100w, 260 hp @ 0.8 bar.
Betaversio
Pyörä:
Tunturimopedi
Paikkakunta:
Somero
Liittynyt:
21.9.2006 9:56

ViestiKirjoittanut Betaversio » 29.9.2008 22:34

Jopas jopas. Vaikka on tullu soiteltua, niin meinasi ihan unohtua.

Elikkäs soitettavuus? Miten tehdä pillistä mahdollisimman helppo soittaa siten että ilma riittäisi keuhkoissa mahdollisimman pitkään ja pilli sopisi mahdollisimman erilaisille ja erikokoisille käsille........... :nörtti:
Photobucket galleria
Projektitopikki - Tunturi DX: Muutos 2012
Sarvi-Perkele
Liittynyt:
12.12.2004 18:10

ViestiKirjoittanut Sarvi-Perkele » 29.9.2008 22:38

Mähän tarjosin sitä virtauspenkitysmittausta halukkaille. Siitä sen näkee paljonko virtaa ilmaa läpi, ja voi spekuloida kauanko ne yläsävelet jaksaa soida.

Mutta Beta, musta tuntuu että sä oot asiassa nyt hiukan ytimestä sivussa. Eihän pajupillissä edes OLE mitään sormiota!! Siinä sen kauneus juuri piilee.
Mutta eri puulajien valinta on kyllä laitettava harkintaan, ja onko hiilikuituinen komposiittipajupilli vielä pajupilli?? Ja voiko pajupillin tehdä billetistä?

Betaversio kirjoitti:Elikkäs soitettavuus? Miten tehdä pillistä mahdollisimman helppo soittaa siten että ilma riittäisi keuhkoissa mahdollisimman pitkään ja pilli sopisi mahdollisimman erilaisille ja erikokoisille käsille
Offerings to the God of Speed:
----------------------------------------
P+ 75 cc, piston port, 121 km/h (gps).
P+ 75 cc, case reed, "Nuclear Disarmament - Boba Fett -edition", 117 km/h (gps).
Suzuki GSXR1100w, 260 hp @ 0.8 bar.
Betaversio
Pyörä:
Tunturimopedi
Paikkakunta:
Somero
Liittynyt:
21.9.2006 9:56

ViestiKirjoittanut Betaversio » 29.9.2008 22:48

Katos kun siihen voi tehä sellaisia! Vai etkös muka ole tehnyt koskaan pajupilliä millä voi soittaa eri säveliä? ;) Sitten tulee se soitettavuuskin mukaan peliin. Sormiot nyt on lähinnä kosketinsoittajien juttuja, sormiosta ei puhuta muissa soitinryhmissä (tietääkseni). Ainakaan minä en jaksaisi soittaa vain yhtä ääntä. Kyllä jotain vaihtelua pitää olla. 8o
Photobucket galleria
Projektitopikki - Tunturi DX: Muutos 2012
Sarvi-Perkele
Liittynyt:
12.12.2004 18:10

ViestiKirjoittanut Sarvi-Perkele » 29.9.2008 22:58

No en oo semmosia tehny! Kyllä tää nyt näyttää siltä että tää homma ajautuu heti opillisiin ristiriitoihin. Minä kannatan Wanhan Liiton puristisia pajupillejä, ilman mitään ei-sormioita (koska niitä ei sillä nimellä saanut kutsua, toim. huom.). Betahan voi sitten avata vaikka oman threadin noille hitech-sormio-pajupilleille.

Btw, saako pajupilliä ahtaa?! Miettii miten ääniala siitä lähtis laajenemaan kun vois runtata välillä kanoottilaulua kilon paineilla. Sitä ei kyllä normaali pajunkuori kestä, että vaatii ehkä sitten jo kevlarvahvisteisen komposiittipillin titaanirungolla.


Betaversio kirjoitti:Katos kun siihen voi tehä sellaisia! Vai etkös muka ole tehnyt koskaan pajupilliä millä voi soittaa eri säveliä?
Offerings to the God of Speed:
----------------------------------------
P+ 75 cc, piston port, 121 km/h (gps).
P+ 75 cc, case reed, "Nuclear Disarmament - Boba Fett -edition", 117 km/h (gps).
Suzuki GSXR1100w, 260 hp @ 0.8 bar.
Nalle Puch
Paikkakunta:
Tunturinkierrättäjän kylä
Liittynyt:
14.2.2002 3:00

ViestiKirjoittanut Nalle Puch » 29.9.2008 23:02

Olisihan tuossa yhtymäkohtia nykyiseen, kuka saisi pillin soimaan parhaiten... Kovasti olisi houkutteleva tuo Sarven tarjous, kerrankin voisi saada tekeleensä mitattavaksi virtauspenkkiin. Mutta itseni tuntien, alkaisin luultavasti sovittamaan heti ensimmäiseen pilliini läppäventtiiliä ja projekti venähtäisi usean vuoden mittaiseksi (perusteena ei olisi tarkoituksenmukaisuus, vaan rakentelun riemu ja alati muuttuvat, suuruudenhullut suunnitelmat...) Ja sitten pitäisi vain täällä foorumilla käydä kuikuilemassa miten muiden pillit soi hienosti ja oma tekele olisi vasta kasa puolitekoisia osia. :itku:

Itse ainakin toistaiseksi jätän pajupillien rakentelun muille ja yritän saada soimaan tuota kaksitahti-Puchia, siinä kun on niin mukava ääni... mutta sitten kun ympäristönormit kieltää kuolemanrangaistuksen uhalla kaksitahdeilla ajelun kokonaan niin voisi ajatella pajupillien väsäämistä. Tai ehkä sitä ennemmin kuolisi onnellisena eli jättäisi pajut virpojille ja lopulta kun saisi Puchin oikein kunnolla soimaan, niin seriffin tarkka laukaus päähän pudottaisi leveästi virnistävän lainsuojattoman Tunturin satulasta...paras tapa lähteä... höh, miksei näissä hymiövaihtoehdoissa ole sellaista leveää hullunvirnistystä?
Ehkä viritin, ehkä en. So not, pääasia että mopo kulkee! --- Tehty mikä tehty ja 15 heppaa tuli. ---Vannehopeanuoli & Hevonperse Racing!
Sarvi-Perkele
Liittynyt:
12.12.2004 18:10

ViestiKirjoittanut Sarvi-Perkele » 29.9.2008 23:24

Nalle alkaa olla selvästi asian ytimessä. Enpä olisi itsekään osannut sitä paremmin laittaa, joten nostan hattua äärimäisestä asialle omistautumisesta! :lol:

Nalle Puch kirjoitti:...niin seriffin tarkka laukaus päähän pudottaisi leveästi virnistävän lainsuojattoman Tunturin satulasta...paras tapa lähteä
Offerings to the God of Speed:
----------------------------------------
P+ 75 cc, piston port, 121 km/h (gps).
P+ 75 cc, case reed, "Nuclear Disarmament - Boba Fett -edition", 117 km/h (gps).
Suzuki GSXR1100w, 260 hp @ 0.8 bar.
lohiS
Pyörä:
Mito -04
Paikkakunta:
TSKM <3
Liittynyt:
27.4.2005 19:43

ViestiKirjoittanut lohiS » 1.10.2008 1:04

Mäki kans mietin et oisko tästä mitään kirjallisuutta olemassa? Voisi vaikka koulussa tehdä esitelmän pajupillien rakentamisesta ja virittämisestä, kun on kuluttanut vuoden lukien kirjaa uudestaan ja uudestaan läpi.
(kiitos illan piristyksestä, sai nauraa vedet silmillä :D Onko perinteenä sienien syönti pajupillien rakentamisen yhteydessä?)
Mitä enemmän opin, sitä vähemmän huomaan tietäväni.
Sarvi-Perkele
Liittynyt:
12.12.2004 18:10

ViestiKirjoittanut Sarvi-Perkele » 2.10.2008 23:05

Riippuu puhutaanko herkkusienistä, kantarelleista, vai aivan jostakin muusta..

Kannattaa tietysti myös pitää mielessä Wanhan Liiton virittäjäkeisarien ikivanha salaisuus, eli niin sanottu Pajoitus-Rupikonna. Sitä kun haalarin etutaskussa pitää, ja aina välillä hiukan rupikonnan selkää lipaisee, niin pysyy vauhdissa hiukan vähemmälläkin nukkumisella...

lohiS kirjoitti:Onko perinteenä sienien syönti pajupillien rakentamisen yhteydessä?)
Offerings to the God of Speed:
----------------------------------------
P+ 75 cc, piston port, 121 km/h (gps).
P+ 75 cc, case reed, "Nuclear Disarmament - Boba Fett -edition", 117 km/h (gps).
Suzuki GSXR1100w, 260 hp @ 0.8 bar.
lohiS
Pyörä:
Mito -04
Paikkakunta:
TSKM <3
Liittynyt:
27.4.2005 19:43

ViestiKirjoittanut lohiS » 2.10.2008 23:07

Sarvi-Perkele kirjoitti:Riippuu puhutaanko herkkusienistä, kantarelleista, vai aivan jostakin muusta..

Kannattaa tietysti myös pitää mielessä Wanhan Liiton virittäjäkeisarien ikivanha salaisuus, eli niin sanottu Pajoitus-Rupikonna. Sitä kun haalarin etutaskussa pitää, ja aina välillä hiukan rupikonnan selkää lipaisee, niin pysyy vauhdissa hiukan vähemmälläkin nukkumisella...

lohiS kirjoitti:Onko perinteenä sienien syönti pajupillien rakentamisen yhteydessä?)

Siis MM-sienistä, eli Magic Mushroomseista puhuin. Rupikonnia? Tuo olikin uusi salaisuus, pitänee koittaa! Ja kiitoksia salaisuuden jakamisesta.
Mitä enemmän opin, sitä vähemmän huomaan tietäväni.
Sarvi-Perkele
Liittynyt:
12.12.2004 18:10

ViestiKirjoittanut Sarvi-Perkele » 2.10.2008 23:30

Joo, täytyyhän näitä salaisuuksia pikku hiljaa valuttaa, että uusi polvi alkaisi vääntää pikkuhiljaa rintaa rottingille.

MIelenkiintoinen yhteensattuma että otit nuo Magic Mushroomit puheeksi. Nythän on kuitenkin nimittäin niin, että se legendaarinen taikapöly, jota jotkut hihasta noihin moottoreihin ravistaa, valmistetaan nimenomaisesti kuivatuista (ja salaisella tradition mukaisella tavalla käsitellyistä) MM-sienistä. Se on vaan mullekin vielä epäselvää että toimiiko sama taikapöly pajupillien kanssa, vai vaatiiko se jonkin erityyppisen käsittelyn, tai kenties kokonaan eri sienet?! No, se ei auta kuin alkaa testaamaan.
Tämä pajupillihomma on kyllä siitä hieno juttu, että se on jossain määrin neitseellinen ala, eli kaikki pääsee aloittamaan ns. samalta viivalta. Ainakin siinä suhteessa että kenelläkään ei liene vielä hallussa esim sitä pajupillisimulaattoria.

lohiS kirjoitti:Siis MM-sienistä, eli Magic Mushroomseista puhuin. Rupikonnia? Tuo olikin uusi salaisuus, pitänee koittaa! Ja kiitoksia salaisuuden jakamisesta.
Offerings to the God of Speed:
----------------------------------------
P+ 75 cc, piston port, 121 km/h (gps).
P+ 75 cc, case reed, "Nuclear Disarmament - Boba Fett -edition", 117 km/h (gps).
Suzuki GSXR1100w, 260 hp @ 0.8 bar.

Varaosat kaikkiin mopoihin Mopo Sportista