Ongelmia käyttäjätunnuksen aktivoinnissa? Lue tämä ja lähetä sähköpostia sami (ät) motot.net.

Moottorit vs. pajupillit.

Liittynyt:
12.12.2004 17:10

ViestiKirjoittanut Sarvi-Perkele » 1.4.2009 22:28

Voi Hellamumala(reg.trademark) sentään!

Ilmeisesti noita paskoja myydään ihan oikeesti huijaustarkoituksessa, näkyy olevan kyseistä moskaa tarjolla autokäyttöönkin:
http://www.autoaccessorystore.com/home_ ... ail&id=952

Jos harrastetaan hiukan perusmatematiikkaa, nähdään välittömästi kuinka loputtoman turhia molemmat laitteet ovat. Tuo autokäyttöön tarkoitettu ottaa speksin mukaan 2.2 ampeeria virtaa, ja 12 V jännitteellä se tekee käyttötehoksi HUIKEAT 26.4 wattia! Siis huom, wattia, ei siis kilowattia, ei hevosvoimaa tms. Hevosvoiminahan tuo on noin 0.036 hevosvoimaa, eli vajaa hevosvoiman kolmaskymmenesosa!!
Jotenka puhallusta saadaa jotakuinkin vähemmän kuin on legendaarinen keuhkotautisen lehmän henkäys, ja ihan sataprosenttisella varmuudella tuo ei ahda yhtään mitään.

Perusongelmahan noissa sähkövehkeissä on tehontarve. Nyrkkisääntönä voidaan sanoa että ahtamiseen tarvitaan n. 20 % siitä tehosta mitä kampiakselilta halutaan ulos. Eli 20 heppaisessa mopossa ahdinta pitäisi pyörittää n. 4 hepan teholla, ja 200 heppaisessa autossa jo 40 hepan teholla!! Siinä aletaan jo puhua varsin huomattavan kokoisista sähkömoottoreista.

E: Löysin vielä poskettomampia laitteita:
http://www.corvetteactioncenter.com/for ... scams.html
Kattokaa tota TurboZetiä, kaks tietokoneen prossun tuuletinta on laitettu boksiin ja johan ahtaa!!

Tuo voi tosiaan olla loistoidea hakea Biltemasta jotain veneen konehuoneen tuulettimia repullinen ja myydä ne lapsille (ja näköjään myös isille) turboina.

Ei voi muuta kuin ihmetellä ihmisten loputonta typeryyttä. Toisaalta, onhan sitä sanottu että "typeryyden edessä itse jumalatkin ovat voimattomia"...
Offerings to the God of Speed:
----------------------------------------
P+ 75 cc, piston port, 121 km/h (gps).
P+ 75 cc, case reed, "Nuclear Disarmament - Boba Fett -edition", 117 km/h (gps).
Suzuki GSXR1100w, 260 hp @ 0.8 bar.
Liittynyt:
22.6.2005 21:42

ViestiKirjoittanut -Zone- » 2.4.2009 8:11

Sarvi-Perkele kirjoitti:...Tuo voi tosiaan olla loistoidea hakea Biltemasta jotain veneen konehuoneen tuulettimia repullinen ja myydä ne lapsille (ja näköjään myös isille) turboina...

Eipä ole tyhmä hän joka myy, vaan se joka ostaa.
Kalliita olisivat vappuneniksikin mokomat humpuukilaitteet. Onkohan muuten noissa mainoksissa jo juridillisella tasolla kyse jo petoksesta. Tarkoitan.. Kuinka paljon mainos saa kuluttajaa harhaanjohtaa?

Sarvi-Perkele kirjoitti:Tuo autokäyttöön tarkoitettu ottaa speksin mukaan 2.2 ampeeria virtaa, ja 12 V jännitteellä se tekee käyttötehoksi HUIKEAT 26.4 wattia! Siis huom, wattia, ei siis kilowattia, ei hevosvoimaa tms. Hevosvoiminahan tuo on noin 0.036 hevosvoimaa, eli vajaa hevosvoiman kolmaskymmenesosa!!...

Ainoihin hyviin puoliin voidaan laskea se, että se ei myöskään vie sitä energiaa sähkön muodossa kovin paljoa. Kait tuota olisi kannattanut käyttää vielä niissä mainospuheissa. Se kun ei olisi edes ollut huijaamistakaan :D
"... En ikinä uskonut, että muut voisivat ottaa teoriani niin paljon vakavemmin, kuin minä itse..." Albert Einstein
Liittynyt:
12.12.2004 17:10

ViestiKirjoittanut Sarvi-Perkele » 2.4.2009 10:04

No, ainakin nuo ulkomaanelävät ihan kirkkaasti lupaavat useiden kymmenien hevosten lisäystä konetehossa, joten ainakin Suomessa tuo olisi luultavasti harhaanjohtavaa mainontaa, johon kuluttujaviranomainen voisi ainakin periaatteessa puuttua.

Toisaalta, sama viranomainen näyttää olevan melko laiska puuttumaan yhtään mihinkään (tietysti, koska on aina helpompaa nostaa palkkansa tekemättä mitään sen eteen..), loistoesimerkkinä kaikissa noissa "kuponkiuutisissa" ja mitä niitä on, olevat laihdutuspillerimainokset. Joka läpyskässä on AINA yksi tai useampia mainoksia missä joku ihmeaine laihduttaa parisen kiloa viikossa, sitten joku huisa tohtori jostain tutkimusinstituutista vakuuttaa aineen toimivan ihan tutkitusti, ja sittenhän niitäkin jo joku pöljä ostaa.
Muutaman kerran oon huvikseni vähän tehnyt taustatutkimusta ja joka kerta sama tulos, kyseisiä tohtoreita ei ole olemassa, ei myöskään mainittuja instituutteja, ja sanomattakin lienee selvää ettei myöskään mainittua tutkimusta ole missään eikä koskaan tehty. Oonpa tuosta aiheesta joskus kuluttajaviranomaista informoinut, mutta jokaisessa lehdessähän noita näyttää silti riittävän.
Joten ei muutakuin caveat emptor meiningillä vaan!
Sori avautumisluontoinen offtopic. On vaan niin että kusetus kaikissa muodoissaan ottaa pannuun.

-Zone- kirjoitti:Onkohan muuten noissa mainoksissa jo juridillisella tasolla kyse jo petoksesta. Tarkoitan.. Kuinka paljon mainos saa kuluttajaa harhaanjohtaa?
Offerings to the God of Speed:
----------------------------------------
P+ 75 cc, piston port, 121 km/h (gps).
P+ 75 cc, case reed, "Nuclear Disarmament - Boba Fett -edition", 117 km/h (gps).
Suzuki GSXR1100w, 260 hp @ 0.8 bar.
Pyörä:
Tunturimopedi
Paikkakunta:
Somero
Liittynyt:
21.9.2006 8:56

ViestiKirjoittanut Betaversio » 17.7.2009 0:00

Ei se ole helppoa tämä virittelijän taival - niin moottoreiden kuin soittimienkin puolella.

Eräänä kauniina päivänä viime viikolla (oliko viimeviikolla kauniita päiviä?) pidin hengähdystaukoa ja katselin edessä seisovaa hienoa pajua - tai oikeastaan pajupilliä. Katkaisin pajusta sopivankokoisen oksan ja niin pääsin vuolemaan puuta. Tsadam, tuubinrakennus sujui sutjakkaasti kunnes hoksasin että taidot on hitusen ruostuneet edellisestä kesästä - työvaiheet menivät ristiin ja ei se sitten enää suju. Se siitä pillistä.
Kuten kuuluu, uutta yritystä kehiin: katkaisin kuoren ja naputtelin sen irti puusta ja lähdin vääntämään. Ei irtoa, ei sitten millään. Lopulta väänsin jo täysiä ja irtosihan se - palasina. Ei näin, ajattelin ja väänsin jo - hitusen limaakin niskassa - seuraavaa varpua kehiin. Katkaisu, suukappale, äänen muodostava osa (ei muista nimeä), kuoren katkaisu, kuoren naputteleminen irti, kuoren irroitus, ilmakanavan teko, kaikki sujui mallikkaasti. Kuori paikoilleen ja ensipuhallus kuin pikkupoikana:
-"Pfuusssuuuuuhhhh...."
-"Mitä?"
Ja toinen puhallus:
-"Psluuuuurrhhhhhffff"
Eeeeeiihh, mutta kolmas kerta toden sanoo:
-"Psluuuurrhrrrrrrrrrploploplop."

Pilli ei soinut. Ei pillinrakentaminen ollutkaan niin helppoa :|
Photobucket galleria
Projektitopikki - Tunturi DX: Muutos 2012
Liittynyt:
12.12.2004 17:10

ViestiKirjoittanut Sarvi-Perkele » 17.7.2009 0:20

Kokemuksesi ei liene ainutlaatuinen, sen paremmin moottorien kuin pajupillien osaltakaan. Pajupillissä tilanne toki on binäärisempi; pilli joko toimii tai ei toimi.
Sen sijaan toimimattomasta putkesta voidaan todeta että "kyllä se nyt melko hyvin toimii, ja piikki on kova..."
Betaversio kirjoitti:Pilli ei soinut. Ei pillinrakentaminen ollutkaan niin helppoa :|



Oikeastaan haluaisinkin tässä ja nyt tuoda esille uudempia ja entistä parempia putken/moottorinsuunnittelufilosofioita, joita tosin ilmeisesti suuri(n) osa tämänkin palstan lukijoista on intuitiivisesti hyödyntänyt jo ammoisista ajoista.

Mutta aloitetaanpas johdattelu asiaan:

1) Mopo tai muu moottoriajoneuvo on useimmiten selkeässä hupikäytössä, ts. sitä ei käytetä työmatkoihin, kilpailuun, liiketoimintaan, tms "hyödylliseen", vaan puhtaaseen RÄLLÄÄMISEEN.

2) Rälläämisen on tarkoitus tuottaa harjoittajalleen hupia ja mielihyvää maksimaalisessa määrin.

3) Rälläyseuforian maksimoimiseksi useat käyttäjät pyrkivät muuttelemaan l. virittämään, modaamaan, tms, laitettaan.

4) (Tämä on uuden filosofian keskeisin kohta) Onnistunein viritys on se, joka tuottaa KÄYTTÄJÄLLEEN eniten rälläyseuforiaa. Eli kaikenmaailman kiihdytysajoilla voi (ja itseasiassa tuleekin) pyyhkiä persettä. Samoin dynotuloksia on ihan turha esitellä kenellekään, ketä pirua ne vääntömomentit ja kilowatit kiinnostaa?! Tärkeintä on se, että putket pärisee, viilatut männät kilisee, ja kuskin kasvoille nousee leveä hymy.

Edellä linjatun perusteella kuka tahansa voi todeta että hänen virityksensä on onnistunein, jos vain tältä sattuu tuntumaan. Tietysti on mahdollista että kaverilla on vielä messevämpi kulkine, jolloin itse täytyy keksiä joku pikku kiemura millä onneton tilanne voidaan korjata.

Ajatus tähän metodiin on lainattu suoraan tietyistä ulkolaisista hifilehdistä, jotka ovat luopuneet tyystin laitteiden teknisten suoritusarvojen mittaamisesta, ja keskittyvät testiraporteissaan sen sijaan puhtaaseen koekuuntelijan subjektiiviseen kokemukseen. Yllä kuvatulla metodilla vältytään ikuiselta peitsentaittamiselta sen suhteen kenen mopo kulkee mitäkin tai onko jollakin enemmän heppoja, vai onko kenties murskaava alavääntö se joka rulettaa. Nyt jokainen voi itse omien mieltymystensä mukaisesta päättää mikä laite tuntuu itselle parhaalta, ja oliko viritys onnistunut vai ei.

Summa summarum, uuden Taiteellisen Virittämisen Metodin voi määritelmällisesti tiivistää näihin sanoihin:
"Jos viritys TUNTUU onnistuneelta, se ON onnistunut."

Suosittelen kaikille!
Offerings to the God of Speed:
----------------------------------------
P+ 75 cc, piston port, 121 km/h (gps).
P+ 75 cc, case reed, "Nuclear Disarmament - Boba Fett -edition", 117 km/h (gps).
Suzuki GSXR1100w, 260 hp @ 0.8 bar.
Pyörä:
Pv, Cagiva mito Lucky Explorer, KTM exc 125 -04
Liittynyt:
20.4.2008 21:11

ViestiKirjoittanut GTi-mies » 17.7.2009 2:20

Nyt jauhetaan taas asianviertä, ehkä jokseenkin turhaan, mutta annetaan nyt mennä kuitenkin:

Tässä taannoin olin wandamotoriin ( http://www.wandamotor.fi/ ) yhteyksissä sähköpostitse, kysellen tämän suunnattoman tehoatuottavan propelin tarkoitusta ja toimintaperiaatetta ynnä muuta. Harmikseni en kyllä käyttömahdollisuuksia pajupillien kanssa huomannut kysyä, todennäköisesti tämä suunittelutyö jätettäneenkin iltapuhteeksi pajupillimiehille. (Myös toki -naisille, emmehän syrji ketään sukupuolen takia) Eksyttiimpä taas aiheesta, takaisin asiaan.

S-posteja en tässä julkaise, mutta wandamotorin mukaan tätä ahdinta ei saa toimimaan kuin 4-tahtisessa, CDI-sytytteisessä moottorissa. Lisäksi propeli vaatii akun, ja hyvän lataustehon, sillä ilman CDItä propeli pyörii täysillä kieroksilla koko ajan tukahduttaen moottorin. Näin asiaa kommentoi siis Wandamotor.

Pian viestittelyni jälkeen sähkö"ahtimen" tuotekuvausta vaihdettiin, ja enää tätä mystistä potkuria ei mainosteta tehoatuovana. Liekö sitten testiajoneuvon sytytyksen säätö mahdollisesti pudottanut laitteen tehon tarkemmin testattaessa, vai onko kyseessä ollut jotain aivan muuta...
Liittynyt:
22.6.2005 21:42

ViestiKirjoittanut -Zone- » 17.7.2009 16:58

GTi-mies kirjoitti:..Eksyttiimpä taas aiheesta, takaisin asiaan..

Voisinpa itsekin. Jollaintavoin huvittavia on myös saman firman myytävät kinkki-nokka-akselit. Siinä mielessä eivät ole huuhaata, kun niissä on oikeasti nostoa vakionokkaa enemmän, mutta miksi ihmeessä samaa nokkaa pitää myydä eri tavoin aikaistettuna ? Voit valita nokan useammallakin kulmalla aikaistettuna, mutta et voi valita nokkaa ja siihen säädettävää jakopäätä, jolla voisit sitten etsiä itsellesi parhaimman. Jos kokeilla haluat, niin osta siis uusi koko nokka. Toki tämä on valmistajalle ja jälleenmyyjälle parempi ratkaisu, mutta kyllä omaan suuhun ainakin pieni kusetuksen maku pakostikkin jää. Eihän se suuri homma ole modata se itse säädettäväksi, mutta eri asentoihin kiinnipultattava nokkaratas on varmaankin sitten jo kiinalaisille ylivoimainen valmistustapana. ;)

GTi-mies kirjoitti:..sillä ilman CDItä propeli pyörii täysillä kieroksilla koko ajan tukahduttaen moottorin...

Hui kauhia, kun on väittämän mukaan tolkuton ahtovoima tuollaisella koristeella. On se muutoinkin hienoa, kun laite kerran noin kovin ahtaa, eikä tarvitse silti edes bensapuolta paineistaa. Puhumattakaan siitä, että noissa yleensä bensahanakin toimii imukanavan alipaineella, eikä sillekään tarvitse tehdä mitään. :D .. Tai ehkäpä tuo "tukehtuminen" tarkoittaakin juuri sitä, että viipperän kierroksia on siksi pakko laskea moottorin kierrosten mukana, kun muutoin bensat lentävät tankista ulos.. ;)
"... En ikinä uskonut, että muut voisivat ottaa teoriani niin paljon vakavemmin, kuin minä itse..." Albert Einstein
Paikkakunta:
Tunturinkierrättäjän kylä
Liittynyt:
14.2.2002 2:00

ViestiKirjoittanut Nalle Puch » 7.8.2009 11:54

Sarvi-Perkele kirjoitti:Oikeastaan haluaisinkin tässä ja nyt tuoda esille uudempia ja entistä parempia putken/moottorinsuunnittelufilosofioita, joita tosin ilmeisesti suuri(n) osa tämänkin palstan lukijoista on intuitiivisesti hyödyntänyt jo ammoisista ajoista...

...Summa summarum, uuden Taiteellisen Virittämisen Metodin voi määritelmällisesti tiivistää näihin sanoihin:
"Jos viritys TUNTUU onnistuneelta, se ON onnistunut."

:lol: Tälle sai nauraa ihan tosissaan. Loistava viesti ja loistava metodi. :lol:
Ehkä viritin, ehkä en. So not, pääasia että mopo kulkee! --- Tehty mikä tehty ja 15 heppaa tuli. ---Vannehopeanuoli & Hevonperse Racing!
Paikkakunta:
Tunturinkierrättäjän kylä
Liittynyt:
14.2.2002 2:00

ViestiKirjoittanut Nalle Puch » 4.10.2009 19:30

Onkos tämä sitä taiteellista virittämistä... joku veijari (DIOSpeedDemon!) ilmeisesti yrittää viilata pyttyä taskulampulla? http://www.youtube.com/watch?v=ySo-SlO7 ... re=related . Noinkin tuhruisesta kuvasta kuitenkin näkee sen verran, että kaveri on onnistunut viilaamaan ainakin yhdestä kohdasta liikaa... huomannette mistä on kyse?
Ehkä viritin, ehkä en. So not, pääasia että mopo kulkee! --- Tehty mikä tehty ja 15 heppaa tuli. ---Vannehopeanuoli & Hevonperse Racing!
Moderaattori
Pyörä:
Jawa 350(-01) SuzukiGT250(-77) YamahaRD350F1(-85)
Liittynyt:
8.10.2001 2:00

ViestiKirjoittanut MänTä » 9.10.2009 15:08

öö ää? Niin siis mistä?
Liittynyt:
18.10.2003 17:38

ViestiKirjoittanut sierrav6 » 24.10.2009 3:34

Hehe, DIO onkin aika legendaarinen kaveri, mahtavia ideoita ja ainakin uskaltaa kokeilla kaikkea enemmän ja vähemmän järkevää :)
Liittynyt:
18.10.2003 17:38

ViestiKirjoittanut sierrav6 » 11.11.2009 16:09

Nostetaanpas taas DIO pöydälle :)



"I have a new way of polishing. I'm going to polish it complete inside, of this venturi and make it totally smooth, so it's totally frictionless with air going through it. Why? I don't know why, it just sounds good thing to do."

Haha, on se mahtava kaveri :)
Paikkakunta:
Tunturinkierrättäjän kylä
Liittynyt:
14.2.2002 2:00

ViestiKirjoittanut Nalle Puch » 11.11.2009 17:41

Tuo kaasarivideo on kyllä mahtava(kännissäkö se noita klippejä kuvaa)? Suosittelen lämpimästi. Oppitunnin alku jo vähän töksähtelee: ”This is a 28 mm sidedraft... Mikuni...carburetor... not sidedraft...eehm... squaredraft... eh... some... I cant remember right now...” :D Repesin ekan kerran jo tässä vaiheessa.

Haha, en malta odottaa DIOn lupailemaa kaasarin toimintaa esittelevä videosarjaa, joka sisältää myös ohjeet miten Mikunista saadaan very bling bling!
Ehkä viritin, ehkä en. So not, pääasia että mopo kulkee! --- Tehty mikä tehty ja 15 heppaa tuli. ---Vannehopeanuoli & Hevonperse Racing!
Pyörä:
Tunturimopedi
Paikkakunta:
Somero
Liittynyt:
21.9.2006 8:56

ViestiKirjoittanut Betaversio » 21.12.2009 12:54

Tänne kyllä kelpaisi myös kisa siitä, kuka saa moottorinsa hajalle hienoimmalla tavalla!

Minäpä aloitan: Kampiakseli poikki magneeton juuresta:

viewtopic.php?f=72&t=70729&p=3372228#p3372228

Kuva

Odotan innolla seuraavan osallistujan raporttia!

Ps. jos ei-proviriläinen haluaa osallistua, niin siitä vain. Kyllä sen rapon aina jotain kautta tänne saa. :P
Photobucket galleria
Projektitopikki - Tunturi DX: Muutos 2012
Paikkakunta:
Tunturinkierrättäjän kylä
Liittynyt:
14.2.2002 2:00

ViestiKirjoittanut Nalle Puch » 9.2.2011 17:36

En tiedä mille alueelle tämä linkki kuuluisi, mutta tyrkätään tänne. Mielenkiintoista spekulaatiota :nörtti: ja linkki "sellaisen hepun galleriaan, joka näyttää tietävän enemmänkin kuin kuinka otetaan ilmanputsarista kumitutti pois." http://www.vmpk.fi/forum/index.php?topic=57764.0
Ehkä viritin, ehkä en. So not, pääasia että mopo kulkee! --- Tehty mikä tehty ja 15 heppaa tuli. ---Vannehopeanuoli & Hevonperse Racing!