Aerodynamiikka

2-Stroker
Paikkakunta:
Järvenpää
Liittynyt:
3.9.2005 12:00
Aerodynamiikka

ViestiKirjoittanut 2-Stroker » 22.3.2007 21:28

Aerodynamiikka on virtausmekaniikan osa-alue, joka tutkii ilman ja kiinteiden kappaleiden vuorovaikutusta niiden liikkuessa toistensa suhteen. -wikipedia

Aerodynamiikka on ruvennut kiinnostamaan, mutta tietoa siitä on verrattain vähän tarjolla, tai sitten en osaa etsiä. Oli miten oli, mielestäni tänne pro-alueelle sopisi myös tätä aihepiiriä käsittelevä topikki, mikäli vain tietoa löytyy.

Moottoripyörissä aerodynamiikan vaikutus on selvästi pienempi, eikä virtauksilla voida vaikuttaa yhtä merkittävästi moottoripyörän ajettavuuten kuin autojen saralla. Moottoripyörissä ei voida hakea hyötyä luomalla downforcea siivekkeillä eikä diffuusorilla, mutta jotain on kuitenkin tehtävissä.

Tarkoituksena siis keskustella ilmavirtojen vaikutuksesta moottoripyörän eri osa-alueisiin. Ilmajäähdytys, ram-air tekniikka, ilmanvastus, ym.

Ajatuksia kehiin, toivottavasti juttua syntyy.
Don't content on 4 stroke, if you can have 2 stroke.
-Zone-
Liittynyt:
22.6.2005 22:42
Re: Aerodynamiikka

ViestiKirjoittanut -Zone- » 22.3.2007 22:09

Tubeless kirjoitti:...Moottoripyörissä aerodynamiikan vaikutus on selvästi pienempi, eikä virtauksilla voida vaikuttaa yhtä merkittävästi moottoripyörän ajettavuuten kuin autojen saralla. Moottoripyörissä ei voida hakea hyötyä luomalla downforcea siivekkeillä eikä diffuusorilla, mutta jotain on kuitenkin tehtävissä...

Osittain samaa mieltä osittain en. Moottoripyörä ja kuljettaja yhdessä muodostavat suurempia ilmanvastuskertoimia, mitä autot. (Näin bike-lehdessä aikanaan aiheesta) Tämän valossa aerodynamiikan saralla olisi kaksipyöräisissä kyllä enemmän potentiaalia parannukseen, mitä se on autoissa. = On vaikeaa vähentää sitä haittaominaisuutta, joka muutoinkin on pieni. Toisaalta keinot moottoripyörien osalta ovat taas vähäisemmät.
"... En ikinä uskonut, että muut voisivat ottaa teoriani niin paljon vakavemmin, kuin minä itse..." Albert Einstein
Sarvi-Perkele
Liittynyt:
12.12.2004 18:10

ViestiKirjoittanut Sarvi-Perkele » 23.3.2007 13:13

Kyllähän kaksipyöräisissäkin aerodynamiikkaa on helppo parantaa, mutta esimerkiksi tehtaat eivät tähän ole kovin innokkaasti lähtemässä, koska pyörän ulkonäkö kärsisi.

Pyörissähän suurimman vastuksen aiheuttaa pyörteet kuljettajan takana, ja näiden poistaminen vaatisi melkoisen ruman näköisiä installaatiota välittömästi kuskin taakse.
Toisaalta taas, millään noilla isommilla pyörillä ei tähän ole mitään tarvetta mennä, sillä tehot riittävät tuottamaan muutenkin vähintäänkin riittävät huippunopeus- sekä kiihtyvyysarvot. Suomestakaan ei taida montaa kuljettajaa löytyä, jotka pystyisivät tiukimpien nykypyörien potentiaalin kokonaisuudessaan hyödyntämään.

Jos asiaan kiinnostaa perehtyä, kannattaa tarkastella noita takavuosien 50 cc rr-pyöriä, missä se takapää on aikalailla erinäköinen kuin isommissa pyörissä, lisäksi kapeilla renkailla ja kapealla rungolla haettiin mahdollisimman pientä otsapinta-alaa, sekä pieniä vierimisvastuksia. Ja huiputhan noilla oli sinne parinsadan tuntumaan hiukan yli parillakymmenellä hepalla.
Toinen puoli missä ilmanvastuksen kanssa on paljon pelattu on nuo nopeusennätyspyörät, joissa käytetyt tekniikat ei kovin hyvin ole normaalikäyttöön siirrettävissä.

Tuo taas ei pidä ensinkään paikkaansa että aerodynamiikasta olisi huonosti tietoa tarjolla. Aerodynamiikan perusteista on olemassa varmaan kymmeniä, ellei jopa satoja kirjoja, ja lisäksi on erikseen julkaistu muutamia teoksia, jotka käsittelevät asiaa nimenomaan moottoriurheilun näkökulmasta.
Offerings to the God of Speed:
----------------------------------------
P+ 75 cc, piston port, 121 km/h (gps).
P+ 75 cc, case reed, "Nuclear Disarmament - Boba Fett -edition", 117 km/h (gps).
Suzuki GSXR1100w, 260 hp @ 0.8 bar.
-Zone-
Liittynyt:
22.6.2005 22:42
Re: Aerodynamiikka

ViestiKirjoittanut -Zone- » 24.3.2007 17:35

-Zone- kirjoitti:...Toisaalta keinot moottoripyörien osalta ovat taas vähäisemmät.

Tällä tarkoitin nimenomaan erikoisen muotoisia katevirityksiä, jotka mitä ilmeisimmin hankaloittavat myös laitteella ajamista.
"... En ikinä uskonut, että muut voisivat ottaa teoriani niin paljon vakavemmin, kuin minä itse..." Albert Einstein
vezcu
Pyörä:
Honda CB 125 T
Paikkakunta:
Porvoo
Liittynyt:
7.9.2006 17:58

ViestiKirjoittanut vezcu » 12.1.2008 22:58

Ihan mielenkiinnosta kysyn, kuinka paljon Sarvi tuo sinun moposi ajoasento vaikuttaa huippunopeuteen? Oletko mitannut? Jos oikein muistan niin sitähän oli muutettu vähän virtaviivaisemmaksi.
MYYDÄÄN HONDA CB 125 T, ota yhteyttä YV:llä !!

Varaosat kaikkiin mopoihin Mopo Sportista