Kaarlo kirjoitti:Saahan nuo tietysi modattua purettaviksi, jos vaan saa suht yhtenäisenä auki...
Mutta sitä ihmettelin, että useat vanhojen mopojen paioli-takaiskaritkin ovat täysin purettavissa...
Kieltämättä kannattaa yrittää.
Ikävästi vain usein prässättyjen avaaminen ei onnistu palikoita rikkomatta. Aina niitä kierteitäkään ei saa tehtyä jälkikäteen sille omalle päätytulpalle.
Sekin on kyllä ihan totta, että aina niistä purettavistakaan ei se päätytulppa irtoa sovinnolla, mutta onpahan valmistaja ainakin ajatellut kunnostettavuuttakin.
Nuo paiolin takaiskarit on tosiaankin ihan asiallisia. Niitä on ihan turhaan parjattu. Ainoa vika on oikeastaan sen alkuperäisen jousen jäykkyys. .. Tai pikemminkin löysyys. Se on useimmissa tapauksissa turhan lepsu jos iskaria ajattelee laittavansa johonkin muuhun peliin. Tietty vipuvarsisuhteen sopivasti valitsemalla saa jäykkyyttä lisättyä, mutta se kostautuu takahaarukan liikeradan pienenemisenä.
Noh, sen jousenhan saa kyllä vaihdettua toiseen, eikä ulkohalkaisijaltaan suuremman jousen laitto ole sekään mahdotonta. Pitää vaan duunata uudet jousilautaset. Sen alemman jousilautasen alle voi hyvin jättää sen vanhan ja näin pysyy se jousen esijännityksen säätökin ennallaan.
Sekin on noissa hyvää, että oman männän sinne voi halutessan tehdä ja koko sylinteriputkikin on irtoavaa mallia. Sen iskarin pystyy kaikiltaosin kunnostamaan / modailemaan. Mullakin on niitä pari (
vanhoja tigrun iskareita). Itse en ole jättänyt sitä kaasusäiliötä niihin, vaan olen ottanut ne pois ja tehnyt niistä pelkästään öljytoimiset.
Se onnistuu helposti, kun siitä kaasu/öljysäiliöstä ruuvaa sen venttiilin pois. Sitten kiertää sen koko letkun helkuttiin ja korvaa sen letkun sillä venttiilillä (
sopii suoraan). Paineita ei iskariin enää tietty pusketa, mutta ennen sen venttiilin kiinnilaittoa muistaa vaan täyttää iskarin sieltä reijästä öljyllä. Sitten venttiili kiinni ja iskari runkoon.
Noin ne öljytkin on aika nopeeta vaihtaa. = Iskari irti ja venttiili auki. Pari pumppausliikettä tyhjentää takuulla iskarin. Sitten iskari ylösalaisin, öljyä täyteen, venttiili paikalleen ja iskari runkoon takas.
Kaarlo kirjoitti:Keulan esijännityksen olen useimmiten säätänyt erimittaisilla holkeilla, mutta iskunvaimennus olisi mukava olla säädettävissä.
Jeps. Tuo on se yleisimmin käytetty konsti ja ihan hyvä sekin. Noihin ohjeisiin nyt tuli tehtyä vähän "hienostuneempi" systeemi, jota voi sitten muutella tarpeenvaatiessa ilman purkamista. Yhdistettynä tohon korotukseen se sen säädön hyvin mahdollistikin.