Alusta

vezcu
Pyörä:
Honda CB 125 T
Paikkakunta:
Porvoo
Liittynyt:
7.9.2006 17:58

ViestiKirjoittanut vezcu » 13.5.2008 11:48

Selvä homma, eli tuo ilmatoimisen voin kokonaan unohtaa. Ainoa ongelma tuon öljytoimisen kanssa on kanavien tekeminen. Täältä ei juuri tarvikkeita löydy eikä työkalujakaan. Sen takia tuo ilmatoiminen olisi ollut materiaalien puolesta vielä mahdollinen tehdä. Pitää nyt vielä harkita kuitenkin tuon öljytoimisen tekemistä. Se saattaisi onnistua, mutta hyvin pienellä todennäköisyydellä. Onneksi -Zone- olet tehnyt kuvat tuollaisen rakenteesta, niillä saatetaan jo päästä reilusti eteenpäin.
MYYDÄÄN HONDA CB 125 T, ota yhteyttä YV:llä !!
-Zone-
Liittynyt:
22.6.2005 22:42

ViestiKirjoittanut -Zone- » 13.5.2008 12:12

vezcu kirjoitti:...Täältä ei juuri tarvikkeita löydy eikä työkalujakaan...

Mikäli tarkoitat sitä takaiskaria, jossa on kanava pystyssä ja jolla männän ala ja yläpuolen tilavuus on yhdistetty, niin oikeastaan tuo on aika helppo toteuttaa "perustyökaluilla", jos vain sopivia putkia löytää.

Eli; 3 kpl putkia, jotka mahtuvat juuri ja juuri sisäkkäin. Sisimmäiseen, eli sylinteriin porataan ne reijät. keskimmäiseen putkeen tehdään pituussuuntainen läpiviilto (esim rälläkällä) sylinteriosan reijän kohdalta toisen reijän kohdalle. Lopuksi paksuin putki päälle ja kaikki 3 hitsataan toisiinsa kiinni. Tuloksena on puolivalmis iskunvaimentimen alaosa, jossa on se pystysuuntainen kanava reikineen. Miltäs ajatus kuulostaisi ?
"... En ikinä uskonut, että muut voisivat ottaa teoriani niin paljon vakavemmin, kuin minä itse..." Albert Einstein
vezcu
Pyörä:
Honda CB 125 T
Paikkakunta:
Porvoo
Liittynyt:
7.9.2006 17:58

ViestiKirjoittanut vezcu » 13.5.2008 14:10

Täytyy myöntää, että mulla on sellainen ongelma, että ymmärrän kuvista paremmin kuin luetusta tekstistä. Jos kuitenkin ymmärsin edes jotain, niin kuulostaisi mahdolliselta valmistaa. Olisiko selkeyttävä kuva liikaa pyydetty? Jos onnistun löytämään sopivat putket niin aion ainakin yrittää tuollaisen tekemistä.
MYYDÄÄN HONDA CB 125 T, ota yhteyttä YV:llä !!
-Zone-
Liittynyt:
22.6.2005 22:42

ViestiKirjoittanut -Zone- » 13.5.2008 15:49

http://img177.imageshack.us/img177/8115 ... ge1oa8.jpg
Vasemmalla ne 3 putkea. Oikealla 2 sisimmäistä sisäkkäin. Säädönkin saa helposti, kun laittaa päälimmäiseen putkeen kuristuspultin (kärjestä kartio) alemman reijän kohdalle virtausta rajoittaan. Tuota siis ajoin takaa.
"... En ikinä uskonut, että muut voisivat ottaa teoriani niin paljon vakavemmin, kuin minä itse..." Albert Einstein
vezcu
Pyörä:
Honda CB 125 T
Paikkakunta:
Porvoo
Liittynyt:
7.9.2006 17:58

ViestiKirjoittanut vezcu » 13.5.2008 16:49

Näin sen mielessäni hahmotinkin. Kiitos kuitenkin kuvasta. Mutta iskarihan ei tietenkään ole vielä tämän jälkeen valmis. Ja sitä kun sanoit, että koko hoito hitsataan kiinni, niin en oikein ymmärtänyt. Onko tämä sama rakenne siinä toisessa tekemässäsi iskarin valmistusohjeessa, vai onko se toisenlainen? En ole vielä sen kummemmmin ehtinyt perehtymään siihen.
MYYDÄÄN HONDA CB 125 T, ota yhteyttä YV:llä !!
-Zone-
Liittynyt:
22.6.2005 22:42

ViestiKirjoittanut -Zone- » 13.5.2008 17:28

Vain periaatteeltaan samanlainen. Nuokin kuvat vain selventävät sitä virtauskanavaa. Iskarihan on siis vielä kaikkea muuta, kuin valmis. Hitsauksella tarkoitin, että putket hitsattaisiin päistään toisiinsa kiinni. Näin saadaan osa iskarin alaosaa, jossa on se ohivirtauskanava.

Jo 2:llakin putkella tuo sama onnistuisi, mikäli saa vaan sen virtauskanavan jyrsittyä puoliksi toiseen putkeen ja puoliksi toiseen, mutta noin 3:lla putkella toteutettuna homma on helpoin. Tietty iskari silti tarvitsee vielä männän, varren, jousen, ala ja yläpään puslat jne..

Mikäli kaikki virtaus hoidetaan yhden kanavan kautta, muuttuu sisään ja paluuvaimennus tietysti samassa suhteessa. Paluuvaimennusta ei yleensä kauheasti tarvita, joten sikäli ihan pelkästään noin sitä ei kannata toteuttaa. Tämän voisi välttää esim laittamalla mäntään samanlaisen takaiskuventtiilin (kuula ja jousi), mikä siinä etuteleskooppia käsittelevässä jutussakin oli päätytulpassa.

Tossa nyt vielä kertaalleen ne jousitusjutut:
http://www.mediafire.com/?0ny9c1lj9tz
Ne aiemminkin mainitsemani pienet virheet on edelleen. En ole jaksanut korjata niitä. Voisin oikeastaan tekaista nuokin joskus uusiksi ja tehdä muutoinkin valaisevammat jutut juuri tuon valmistamisen osalta. Mikäli nyt taas sitä aikaa vain sattuu liikenemään. (Kertoilkaapa myös niitä juttujen sisältötoiveitakin joskus.)

Näkyy olevan tuossa PDF tiedostossa myös muutamat kuvat hiukan viottuneet. Selvää saa kyllä edelleen, mutta saattaa äkkiä katsoen näyttää kummallisilta.
"... En ikinä uskonut, että muut voisivat ottaa teoriani niin paljon vakavemmin, kuin minä itse..." Albert Einstein
noen
Paikkakunta:
kajaani
Liittynyt:
27.12.2004 21:17

ViestiKirjoittanut noen » 6.10.2008 21:19

-zone- :lle heittona jos nyt rojekti on meneillaan/menossa.

miksi ei tehdä iskaria samaan tyliin kun rossin/kelkkojen vaimentimet ja siihen lisäsäiliö ja jousen portaaton esijännityksen säätö.

-lisäsäiliön/välimännän ja korkin tekeminen yksinkertaista alumiinista
-helppo kytkeä tavalliseen tai itse rakennettuun iskariin
-miksi ei iskaria tavallisella männällä/simmilevyillä suhteellisen helppo valmistaa mallista
-sylinteriputken,männän,männänvarren,luikurenkaat ja tiivisteet saa valmiina hydraulisylinterin osista (vain päät pitää koneistaa) ja mäntä tehdä itse ja hommata siihen simmilevyt ja ym. tarvittavaa.

itsellä tälläinen rojekti menossa tosin autoon. tarvikkeet 2lisäsäiliöön panjo pultteineen ja letkuineen noin 30€ (ilman alumiinia). halukkaille saatavilla piirrustukset lisäsäiliöstä. YV:LLÄ. itse iskunvaimentimien teko alkaa keväällä päättötyön merkeissä....
mutta haittaako se menoa ??
-Zone-
Liittynyt:
22.6.2005 22:42

ViestiKirjoittanut -Zone- » 10.11.2008 18:46

noen kirjoitti:-zone- :lle heittona jos nyt rojekti on meneillaan/menossa.
miksi ei tehdä iskaria samaan tyliin kun rossin/kelkkojen vaimentimet ja siihen lisäsäiliö ja jousen portaaton esijännityksen säätö.
... -miksi ei iskaria tavallisella männällä/simmilevyillä ...

Tottakait, jos viitseliäisyyttä ja välineet on saa tehdä sellaisen, kuin tykkää. Se minkä takia tuota ohivirtauskanavaa ajattelin, kun siihen on helpompi rakentaa iskarin ulkopuolelle tuleva säätö öljyn virtausnopeudelle. Männissä käytetään yleensä niitä chimmejä, mutta säätö pitää tehdä iskari purkamalla. Kyllä tuohon ohivirtausmallin voidaan halutessa yhtäläillä tehdä lisäsäiliö ja mäntä erottamaan öljy-/kaasutilat toisitaan.
"... En ikinä uskonut, että muut voisivat ottaa teoriani niin paljon vakavemmin, kuin minä itse..." Albert Einstein
noen
Paikkakunta:
kajaani
Liittynyt:
27.12.2004 21:17

ViestiKirjoittanut noen » 17.5.2009 14:48

http://lastujaputkisto.munpalsta.com/in ... topic=49.0

siinä nyt ois kiinnostuneille...

autossahan ne ovat mutta aivan samalla kolikolla ne voi valmistaa mopoon/rossiin yms...
mutta haittaako se menoa ??
-Zone-
Liittynyt:
22.6.2005 22:42

ViestiKirjoittanut -Zone- » 17.5.2009 16:12

Ihan hienolta vaikuttaa. Kerrankin näkee myös kunnolliset kuvatkin suunnitelmista ;)
Siitä vain duunaamaan "jälkiasennussarjoja" ja myyntiin. Nuo suunnittelemasi ja tekemäsi lisäsäiliömallit on kummiskin kokolailla nopea heittää mihin tahansa normi öljyiskariin kines.
"... En ikinä uskonut, että muut voisivat ottaa teoriani niin paljon vakavemmin, kuin minä itse..." Albert Einstein
noen
Paikkakunta:
kajaani
Liittynyt:
27.12.2004 21:17

ViestiKirjoittanut noen » 17.5.2009 16:51

kyllä kyllä...

lisäsäiliökin olisi helpompi ja nopeampi tehä hydraulisylinteristä ja siihen vaan hitsillä päähän lappu ja banjolle kierrettä... niin ei tarvitsisi alumiini jöötistä tehdä. vaan taitaa olla että ei ole oikeen tässä lähiaikoina mahdollisuuksia tehdä kyseisiä osia.
mutta haittaako se menoa ??
sierrav6
Liittynyt:
18.10.2003 18:38

ViestiKirjoittanut sierrav6 » 18.8.2009 22:44

Onkos porukka perehtynyt kuinka tuon pv suzukin alustan paranteluun ja minkälaisiin ratkaisuihin olette päätyneet?

Oma mopo on vielä alkuperäisellä pomppukeppi-alustalla ja käytössä lähinnä vain radalla.
Hakusessa olisi jotkut kohtuuhintaiset taka-iskarit ja mieluiten juuri parilliset iskarit.
Pituuskin saisi olla mieluiten ~280mm, vakiothan oli 260-265mm?

Tähän asti on tullut ajeltua paikallisella jokkis-radalla, mikä on perinteinen asvaltti/hiekka -rata, joten mitään offi-ominaisuuksia ei tässä niinkään haeta, vaikka ei se rata kovin tasainen olekkaan.

Jonkin verran ole koittanut kartoittaa tuota tarjontaa ja tähän asti sopivimmilta on vaikuttanut nämä:
http://www.wandamotor.fi/product_info.php?cPath=142_56_73&products_id=1933&osCsid=93e1762da1d99c520f09f4fed03778e7

Pituutta on vain liikaa, mutta kaippa tuollaisetkin saisi soviteltua..
Mielipiteitä ja kokemuksia kiitos. :)
Sarvi-Perkele
Liittynyt:
12.12.2004 18:10

ViestiKirjoittanut Sarvi-Perkele » 18.8.2009 23:05

Kyllähän se kannattas tehdä jonkinlainen monokonstruktio, missä on progressiivinen linkusto. Mopokaliiperin takahaarukka on melko helppo hitsailla itsekin kasaan, ja jo hyvin yksinkertaisilla progressiolinkuilla saa jousituksen toiminnan ihan eri planeetalle.
Joskus kakarana rakensin tunan koneelle huikean rr-tyyppisen kaksoispalkkirungon ja siinä oli hyvin simppeli linkkusysteemi. Oli muuten aivan pirullisen hyvä jousitus!
Suosittelen perehtymään aiheeseen.

sierrav6 kirjoitti:Onkos porukka perehtynyt kuinka tuon pv suzukin alustan paranteluun ja minkälaisiin ratkaisuihin olette päätyneet?
Offerings to the God of Speed:
----------------------------------------
P+ 75 cc, piston port, 121 km/h (gps).
P+ 75 cc, case reed, "Nuclear Disarmament - Boba Fett -edition", 117 km/h (gps).
Suzuki GSXR1100w, 260 hp @ 0.8 bar.
sierrav6
Liittynyt:
18.10.2003 18:38

ViestiKirjoittanut sierrav6 » 20.8.2009 0:13

Njoo, olisihan tuollainen mono hyvä ratkaisu, mutta ainakin tällä hetkellä liian työläs, puuttuu aika, paikka ja työkalut.
Joten joku tälläinen tylsä bolt on -ratkaisu on se mitä haetaan :/
VinskiMo
Pyörä:
Husaberg TE300 -12, Sax1 74cc, Orkkis honda monkey
Paikkakunta:
Vantaa
Liittynyt:
9.5.2010 21:30
Re: Alusta

ViestiKirjoittanut VinskiMo » 31.7.2012 22:08

Lueskelin alusta kirjotuksia ja lisäämpä tänne omankin;

Kävin tolla "kisamopolla" (ei siis ole minkään säätöjen mukainen mutta tykkään vaan sanoa kisamopoksi :D) vähän enskailemassa ja eihän se toiminut sinne päinkään

Kuva

Tämän näkönen veijari siis kyseessä. Tää on siis tollai talvirassi millä tarkotus olis kouluun kulkea ja ajattelin etten ala ton kanssa nyt säätämään mitään, sen sijaan mieleen valahti että voisin ostaa toisen suzuki s1 rungon ja projektoida siihen derbin levyjarru alustan! Tarvittavat palikat meinaa löytyis jo tosta tallista...

Meinasin siis iskeä sen derbin swingin, iskarin, keulan, vanteet sekä levyjarrut suzukiin :P Mitäs mieltä olette ideasta? Roska koriin vai jatko jalostukseen?

Kulkupuolesta pidän minä huolen kyllä että alusta tippuu menosta ennemmin kun voima ;)
Autoja ollut +20kpl, pärriä +60kpl, jotain kokemusta löytyy...
Husaberg TE300 Supermoto topic
VinskiMo@YouTube
VinskiMo@Instagram

Varaosat kaikkiin mopoihin Mopo Sportista