Alusta

-Zone-
Liittynyt:
22.6.2005 22:42

ViestiKirjoittanut -Zone- » 13.2.2008 21:32

Pistetääs uusien vähän, kun on tullut uuttakin materiaalia kirjoitettua. Paketissa nyt sitten kaikki kirjoittamani jousitusjutut samassa ja jokunen Xvid pakattu animaatiokin toiminnasta yms. Latauslinkki: http://www.mediafire.com/?0ny9c1lj9tz

Tuskinpa nämä kyllä ketään taaskaan kiinnostaa. Kaikki aina tuntuu keskittyvän pelkkään moottoriin... Oli se alusta sitten millainen risukasa tahansa. :P
"... En ikinä uskonut, että muut voisivat ottaa teoriani niin paljon vakavemmin, kuin minä itse..." Albert Einstein
Kaarlo
Paikkakunta:
Savitaipale/Lappeenranta
Liittynyt:
10.8.2006 19:07

ViestiKirjoittanut Kaarlo » 13.2.2008 22:12

Itse ainakin latasin nuo iskarijuttusi konelle ja luin ne hartaudella läpi. Kun kesällä on tarkoitus rakentaa alusta uusiksi. Tuskin monella edes mieleen tulee että moposta voi saada paljon paremman ajaa, jos keskittyy hieman alustaan.
"Emmää tiiä, mää ajan vaan mopolla."
-Zone-
Liittynyt:
22.6.2005 22:42

ViestiKirjoittanut -Zone- » 13.2.2008 22:20

Oli käynyt siinä viimeisessä jutussa pieni moka. Siis tilavuus kyllä mäntien välissä muuttuu, vaikka toista tekstissäni väitin. Tämä johtui siitä, että alkujaan tein selvennystä myös toisenlaisesta rakenteesta. Jätin sen sitten kuitenkin pois, kun alkoi teksti kuvineen viedä aikaa turhan paljon. Poistin tekstin ja kuvat, mutta pahasti jäi silti pätkä vanhaa tekstiä. :)

Aika osuvaa, että tämä tuli juuri tuohon kohtaan, että sen kuvittelee helposti tekstiin kuuluvaksi.
Noh, en nyt jaksa tuota alkaa enää korjaileen. Kaippa systeemit selviää siitä huolimatta.
"... En ikinä uskonut, että muut voisivat ottaa teoriani niin paljon vakavemmin, kuin minä itse..." Albert Einstein
Nalle Puch
Paikkakunta:
Tunturinkierrättäjän kylä
Liittynyt:
14.2.2002 3:00

ViestiKirjoittanut Nalle Puch » 14.2.2008 8:49

-Zone- kirjoitti:Pistetääs uusien vähän, kun on tullut uuttakin materiaalia kirjoitettua. Paketissa nyt sitten kaikki kirjoittamani jousitusjutut samassa ja jokunen Xvid pakattu animaatiokin toiminnasta yms. Latauslinkki: http://www.mediafire.com/?0ny9c1lj9tz

Tuskinpa nämä kyllä ketään taaskaan kiinnostaa. Kaikki aina tuntuu keskittyvän pelkkään moottoriin... Oli se alusta sitten millainen risukasa tahansa. :P

Itse tunnustan kuuluvani vain moottorista kiinnostuneiden (ja risukasa-runkoisella ajavien) joukkoon, mutta onneksi kaikki eivät ole yhtä rajoittuneita kuin minä. ;)
Ehkä viritin, ehkä en. So not, pääasia että mopo kulkee! --- Tehty mikä tehty ja 15 heppaa tuli. ---Vannehopeanuoli & Hevonperse Racing!
-Zone-
Liittynyt:
22.6.2005 22:42

ViestiKirjoittanut -Zone- » 14.2.2008 14:33

Kaarlo kirjoitti:Itse ainakin latasin nuo iskarijuttusi konelle ja luin ne hartaudella läpi. Kun kesällä on tarkoitus rakentaa alusta uusiksi. Tuskin monella edes mieleen tulee että moposta voi saada paljon paremman ajaa, jos keskittyy hieman alustaan.

Noh, enpähän sitten aikaani haaskannut aivan täysin noita tehdessä. :P

Käyttömopoon jousitusta ei ehkä kannata lähteä tollatasolla muuttelemaan. Kisamopoissa asia onkin hiukan toinen. Niissä yksi vaimennusasetus on harvoin hyvä kaikilla radoilla. Pahimmassa tapauksessa se ei ole hyvä yhdessäkään. On toki modausta helpompi vaihtaa jousitusosat parempiin jostain muusta merkistä, mutta sehän on vain bolt-on meininkiä :P
Ei vaan.. Ei se kyllä ole oikeasti ollenkaan huono vaihtoehto, mutta jousituksen kanssa räplätessä oppii kaikenlaista uutta ja hommasta saattaa loppupeleissä alkaa ihan nauttimaankin. Varsinkin kun saa ne omat systeemit kunnolla pelaamaan.

Olen pyrkinyt noissa jutuissani keskittymään yksinkertaisiin rakenteisiin, vaikka ne olisikin aidosti säädettäviä. Mitä vähemmän kuluvia osia sen parempi ja aina helpompi valmistaakkin itse. Yksinkertaisimmillaan takaiskari kuten etuteleskoopit ovat varsin simppeleitä kapistuksia. Suurin ongelma itsetehdyissä osissa on löytää sopivat halkaisijat ohivirtauskanaville ja reijille.

Säädettävien systeemien kanssa kannattaakin pelata varman päälle ja tehdä virtauskanavista ja reijistä mielummin isot, kuin pienet. Saahan sitä virtausta siten kuristettua sillä säädöllä ja samalla min / max alue tulee laajaksi.

Iskareista puhuttaessa mua jurppii yksi asia hitosti. Se on valmistus prässäämällä. Kevareissa varsinkin takaiskarit on usein prässättyjä, eikä niitä voi purkaa rikkomati. Iskari saattaa olla vielä muutoin täysin mitoissaan männän, sylinterin, yms. osalta, mutta kun se parin euron varren stefa pettää ja öljyt karkaavat, tulee iskarista viraton. .. Eikä ne uudet kevarien iskarit mitenkään halpoja ole.
"... En ikinä uskonut, että muut voisivat ottaa teoriani niin paljon vakavemmin, kuin minä itse..." Albert Einstein
Kaarlo
Paikkakunta:
Savitaipale/Lappeenranta
Liittynyt:
10.8.2006 19:07

ViestiKirjoittanut Kaarlo » 14.2.2008 17:07

Saahan nuo tietysi modattua purettaviksi, jos vaan saa suht yhtenäisenä auki. Mutta joskus kun tahtovat olla nuo purettavatkin niin jumissa, etteivät ne lähde ehjänä auki, kuten omassa tapauksessani tuon 125KX:n kanssa kävi. Korkki irtosi lopulta sorvilla lastujen muodossa. Kun alumiininen korkki teräsputkessa ei ole se helpoiten aukeneva systeemi, koska alumiini hapettuessaan turpoaa teräsputkeen jumiin.

Mutta sitä ihmettelin, että useat vanhojen mopojen paioli-takaiskaritkin ovat täysin purettavissa. Noita kaksi paria löytyy, joista voisi lähteä rakentamaan säädettävät, ja jousen esijännitys on jo valmiiksi säädettävissä. Keulan esijännityksen olen useimmiten säätänyt erimittaisilla holkeilla, mutta iskunvaimennus olisi mukava olla säädettävissä.
"Emmää tiiä, mää ajan vaan mopolla."
-Zone-
Liittynyt:
22.6.2005 22:42

ViestiKirjoittanut -Zone- » 14.2.2008 17:46

Kaarlo kirjoitti:Saahan nuo tietysi modattua purettaviksi, jos vaan saa suht yhtenäisenä auki...

Mutta sitä ihmettelin, että useat vanhojen mopojen paioli-takaiskaritkin ovat täysin purettavissa...

Kieltämättä kannattaa yrittää.
Ikävästi vain usein prässättyjen avaaminen ei onnistu palikoita rikkomatta. Aina niitä kierteitäkään ei saa tehtyä jälkikäteen sille omalle päätytulpalle.
Sekin on kyllä ihan totta, että aina niistä purettavistakaan ei se päätytulppa irtoa sovinnolla, mutta onpahan valmistaja ainakin ajatellut kunnostettavuuttakin.

Nuo paiolin takaiskarit on tosiaankin ihan asiallisia. Niitä on ihan turhaan parjattu. Ainoa vika on oikeastaan sen alkuperäisen jousen jäykkyys. .. Tai pikemminkin löysyys. Se on useimmissa tapauksissa turhan lepsu jos iskaria ajattelee laittavansa johonkin muuhun peliin. Tietty vipuvarsisuhteen sopivasti valitsemalla saa jäykkyyttä lisättyä, mutta se kostautuu takahaarukan liikeradan pienenemisenä.

Noh, sen jousenhan saa kyllä vaihdettua toiseen, eikä ulkohalkaisijaltaan suuremman jousen laitto ole sekään mahdotonta. Pitää vaan duunata uudet jousilautaset. Sen alemman jousilautasen alle voi hyvin jättää sen vanhan ja näin pysyy se jousen esijännityksen säätökin ennallaan.

Sekin on noissa hyvää, että oman männän sinne voi halutessan tehdä ja koko sylinteriputkikin on irtoavaa mallia. Sen iskarin pystyy kaikiltaosin kunnostamaan / modailemaan. Mullakin on niitä pari (vanhoja tigrun iskareita). Itse en ole jättänyt sitä kaasusäiliötä niihin, vaan olen ottanut ne pois ja tehnyt niistä pelkästään öljytoimiset.

Se onnistuu helposti, kun siitä kaasu/öljysäiliöstä ruuvaa sen venttiilin pois. Sitten kiertää sen koko letkun helkuttiin ja korvaa sen letkun sillä venttiilillä (sopii suoraan). Paineita ei iskariin enää tietty pusketa, mutta ennen sen venttiilin kiinnilaittoa muistaa vaan täyttää iskarin sieltä reijästä öljyllä. Sitten venttiili kiinni ja iskari runkoon.

Noin ne öljytkin on aika nopeeta vaihtaa. = Iskari irti ja venttiili auki. Pari pumppausliikettä tyhjentää takuulla iskarin. Sitten iskari ylösalaisin, öljyä täyteen, venttiili paikalleen ja iskari runkoon takas.
Kaarlo kirjoitti:Keulan esijännityksen olen useimmiten säätänyt erimittaisilla holkeilla, mutta iskunvaimennus olisi mukava olla säädettävissä.

Jeps. Tuo on se yleisimmin käytetty konsti ja ihan hyvä sekin. Noihin ohjeisiin nyt tuli tehtyä vähän "hienostuneempi" systeemi, jota voi sitten muutella tarpeenvaatiessa ilman purkamista. Yhdistettynä tohon korotukseen se sen säädön hyvin mahdollistikin.
"... En ikinä uskonut, että muut voisivat ottaa teoriani niin paljon vakavemmin, kuin minä itse..." Albert Einstein
-Zone-
Liittynyt:
22.6.2005 22:42

ViestiKirjoittanut -Zone- » 6.3.2008 15:29

On ollut taas niin hiljasta, että kokeillaas, jos saataisi vaihteeksi jotain jutuntynkää aikaiseksi.

Ajankuluksi suunniteltu jarrusatula. Tätä tein vain 3D harjoituksena ja eräänlaisena tutkielmana.
Toteuttakoon joku jos haluaa. http://www.mediafire.com/?dbxwtcnphzg
"... En ikinä uskonut, että muut voisivat ottaa teoriani niin paljon vakavemmin, kuin minä itse..." Albert Einstein
|||_Jape_|||
Liittynyt:
13.4.2008 22:57

ViestiKirjoittanut |||_Jape_||| » 28.4.2008 22:06

Kesä tulee liian aikaisin, nyt mentiin siitä mistä aita oli matalin (tai kaatunut) ja laitettiin race alustaksi tällainen jo hieman rakenneltu versio pevukasta, ompahan nyt noita varaosia...

Vappuna alustaa säätämään




http://www.motot.net/galleria/showphoto ... /cat/32179
vezcu
Pyörä:
Honda CB 125 T
Paikkakunta:
Porvoo
Liittynyt:
7.9.2006 17:58

ViestiKirjoittanut vezcu » 12.5.2008 14:01

Tuli taas ideoita mieleen ja alkoi kiinnostaa tuo iskarin tekeminen. Kaasu/ilma iskaria en pysty tekemään, mutta esim. PV:n iskarin, jossa vaimennus tapahtuu aionoastaan jousella, onnistuu. Onko tällaisen tekemisessä tiettyjä asioita jotka täytyy erityisesti ottaa huomioon? Katselin sekä valmiita iskareita, että osia mitä koululta löytyy. Onnistuuko pelkkien kuvien avulla valmistaa toimiva vaimennin?
MYYDÄÄN HONDA CB 125 T, ota yhteyttä YV:llä !!
-Zone-
Liittynyt:
22.6.2005 22:42

ViestiKirjoittanut -Zone- » 12.5.2008 14:28

vezcu kirjoitti:...PV:n iskarin, jossa vaimennus tapahtuu aionoastaan jousella, onnistuu...

Musta sielläkin mäntä öljyineen on oltava, vaikka PV:n takaiskaria ei olekkaan tullut purettua kokonaisuudessaan.. Jousihan ei sinänsä vaimentimessa vaimenna. Se vain palauttaa iskarin takaisin alkuperäiseen pituuteensa. Vaimenninosa ottaa ne iskut vastaan.

Mikäli käytettäisiin pelkkää jousta saataisiin aikaiseksi todellinen keinulauta, kun jousi pitenee/lyhenee/pitenee/lyhenee.. jokaisen montun jälkeen. Samaa pyrkii tekemään, mikäli vaimentimessa on ilmaa (/kaasua). Yleensä kaasutilavuus on melko pieni iskareissa, sillä suuremmissa määrissä se aiheuttaa enemmän ongelmia, kuin varsinaista hyötyä.

Tästä "keinulauta"-syystä iskareissa on myös paluuvaimennusta sisäänvaimennuksen ohella. Kyllä se vaimennus on viisain hoitaa öljyn virtausnopeuden sätämisellä männän ylä ja alapuolisen tilavuuden välillä. Tiittasen kirjassa on hyvä jousitusta käsittelevä osio. Kannattaa perehtyä.
"... En ikinä uskonut, että muut voisivat ottaa teoriani niin paljon vakavemmin, kuin minä itse..." Albert Einstein
iikka88
Pyörä:
Suzuki Rmx 250 -90, Solifer-Suzuki S -85
Paikkakunta:
Sipoo
Liittynyt:
8.2.2004 16:33

ViestiKirjoittanut iikka88 » 12.5.2008 18:04

Mjoo'o, ei semmosta mopoa varmaan ookkaan missä ei mitään vaimennusta olis. Jousihan ei mitään vaimenna. Ja pv:ssä on ihan nesteiskarit takana ja keulakin on tietty nestevaimennettu.
Näin se menee.
vezcu
Pyörä:
Honda CB 125 T
Paikkakunta:
Porvoo
Liittynyt:
7.9.2006 17:58

ViestiKirjoittanut vezcu » 12.5.2008 22:24

-Zone- kirjoitti:Musta sielläkin mäntä öljyineen on oltava...
Oletko varma? Olin yksi päivä kyselemässä edullisia iskareita tuohon Supersporttiin, niin edullisimmat mallit olivat öljyttömiä. Ihmettelin itse samaa, mutta näin luki tuotteen tiedoissa. Ja mun tietääkseni Papassa ei ole öljyä ollenkaan, luultavasti sen takia ne ovatkin semmoiset pomppukepit ;)
MYYDÄÄN HONDA CB 125 T, ota yhteyttä YV:llä !!
iikka88
Pyörä:
Suzuki Rmx 250 -90, Solifer-Suzuki S -85
Paikkakunta:
Sipoo
Liittynyt:
8.2.2004 16:33

ViestiKirjoittanut iikka88 » 12.5.2008 22:30

On niitä öljyttömiäkin keppejä, niissä vaan vaimennus on hoidettu mekaanisesti. Siitä en sitten osaakkaan sen enempää kertoa muuta kun että varmasti on huonompi kun öljy.
Näin se menee.
-Zone-
Liittynyt:
22.6.2005 22:42

ViestiKirjoittanut -Zone- » 13.5.2008 11:03

vezcu kirjoitti:Oletko varma? Olin yksi päivä kyselemässä edullisia iskareita tuohon Supersporttiin, niin edullisimmat mallit olivat öljyttömiä...

Ok. Kuten laitoin, en ole PV:n orkkisiskareita kokonaisuudessaan purkanut ja tutkinut rakennetta. Jouset olen kerran moisista irroittanut toiseen tarkoitukseen.

Uskoakseni ilmatoimisen vaimennusominaisuudet ovat kyllä aika huonot, juurikin ilman kokoonpuristumisen vuoksi. Myös tuo lauseesikin "edullisimmat mallit olivat öljyttömiä" johtaa väistämättä tietynlaiseen mielikuvaan. Henkilökohtaisesti olen sitä mieltä, että öljytoimista vielä kannattaisikin koittaa rakentaa itse. Kyllähän öljyn viskositeetin muuttuminen sen lämpötilavaihteluissa muuttaa vaimennusominaisuuksia, mutta ilmatoimisessa ne muutokset voi olla jo aika dramaattisia. Iskarin lämmetessähän sisäinen paine nousee. Asia kun voi mahdollisesti johtaa tiivistysongelmiin öljyiskariakin nopeammin.

Tiivistykseen siis tulee tietenkin yhdistää sana voitelu. Öljyiskari on jo luonnostaan voideltu liikkuvilta osiltaan, joten siten sille voinee povata paljon pidempää ikääkin, mitä ilmatoimiselle. Sisällä olevan ilman kosteusprosentti sanelee sekin jotain. Vesi ruostuttaa. Ellei sitten käytetä jotain kaasua, jolla on vielä hyvät voiteluominaisuudetkin käytetyille iskunvaimentimen materiaaleille.

Se kuinka paljon sitten mainitsemillani vaimenusominaisuuksien muuttumisella on merkitystä mopon jousituksessa, onkin toisaalta jo oma kysymyksensä. ;)
iikka88 kirjoitti:On niitä öljyttömiäkin keppejä, niissä vaan vaimennus on hoidettu mekaanisesti...

Itsekkin jäin tuossa miettimään mekaanisen vaimennuksen toteutusmahdollisuuksia. Jos jollain on tarkempaa tietoa rakenteista, informoikoon muakin.
"... En ikinä uskonut, että muut voisivat ottaa teoriani niin paljon vakavemmin, kuin minä itse..." Albert Einstein

Varaosat kaikkiin mopoihin Mopo Sportista