Ahtaminen

Pyörä:
Tunturimopedi
Paikkakunta:
Somero
Liittynyt:
21.9.2006 8:56

ViestiKirjoittanut Betaversio » 3.5.2007 17:24

Olisikohan mahdollista toteuttaa ns. "käänteinen variaattori". Eli kun syöttökiekat on pienet, niin välityssuhde on pieni. Ja päinvastoin. Näin tulisi sitä legendaarista "alavääntöä" ja ahdot olisi järjellisiä huippukiekoilla.
Photobucket galleria
Projektitopikki - Tunturi DX: Muutos 2012
Liittynyt:
22.6.2002 22:34

ViestiKirjoittanut Saha1-91 » 3.5.2007 18:16

Betaversio kirjoitti:Olisikohan mahdollista toteuttaa ns. "käänteinen variaattori". Eli kun syöttökiekat on pienet, niin välityssuhde on pieni. Ja päinvastoin. Näin tulisi sitä legendaarista "alavääntöä" ja ahdot olisi järjellisiä huippukiekoilla.


Jos vain unohdetaan kokonaan se turbon kompurapuolen pyörittäminen mekaanisesti. Suunnilleen kaikki muut mekaaniset ahtimet pystyy suhteellisen helposti alivälittämään kun niissä on aika tasainen/lineaarinen tuotto kierrosten mukaan. Suurin haitta liian isoa ahdinta käytettäessä on yleensä se että paine tulee selvinä pulsseina kun ahtimella ei ole paljoa kierroksia, mutta 1-sylinterisessä tämä ei ole hirveä ongelma.
Paikkakunta:
Savitaipale/Lappeenranta
Liittynyt:
10.8.2006 18:07

ViestiKirjoittanut Kaarlo » 23.5.2007 16:30

Repesin: http://www.nettivaraosa.com/viewPart.ph ... tatus=F&PN[0]=simp_search&PL[0]=simpleSearch.php?page=3@sortCol=@ord=@id_part_type=43@id_part_category=89@id_vehicle_type=5@id_make=@id_model=@pfrom=@pto=@yfrom=@yto=@status=F
"Emmää tiiä, mää ajan vaan mopolla."
Paikkakunta:
Järvenpää
Liittynyt:
3.9.2005 11:00

ViestiKirjoittanut 2-Stroker » 23.5.2007 20:34

^Kuin myös :D

Noi on just noita -mopopojilta rahat pois- härpäkkeitä. Nettimotossa tais olla jossain mankissa moinen ja oli mainittu, että vääntö parani. Mene ja tiedä sitten :D
Don't content on 4 stroke, if you can have 2 stroke.
Paikkakunta:
Savitaipale/Lappeenranta
Liittynyt:
10.8.2006 18:07

ViestiKirjoittanut Kaarlo » 23.5.2007 20:56

Että niitä saa nyt myös kaupasta; HIUSTENKUIVAAJATURBO! Tuo on yhtä hyödyllinen kuin ne kaupasta saatavat Powerboxit(Boostbottle), kun putki on 6mm paksua. Ei voi kyllä muuta kuin hekotella itsekseen, ja sääliä sitä joka tuon ostaa. Onkos Sarvi kehitellyt muuten sitä kelkkaansa mihinkäänpäin, vai meneekös aika nyt sen powerplusun männän metsästyksessä?
"Emmää tiiä, mää ajan vaan mopolla."
Pyörä:
Suzuki GSX600F
Paikkakunta:
Mäntsälä
Liittynyt:
23.4.2005 19:39
Re: Ahtaminen

ViestiKirjoittanut sape » 19.9.2011 19:12

http://www.chinese-parts-canada.com/tur ... ction.html

Moni varmaan kahlannut tuonkin sivun jo läpi, liitin kuitenkin selvennykseksi (ikuisuus) projektia varten. Eihän tämä nyt mopon virittämiseen liity, mutta mielummin tänne postailen kuin tuonne yleiselle puolelle, että saa asiantuntevampia vastauksia.

Moottorina cb125 rivitwin, runkona 50 suzuki R. Kuva härpäkkeestä alkuvaiheessa http://www.motot.net/galleria/kuva93202/

Heti alkuunsa kerron että tarkoitus olisi kasvattaa kuutiotilavuutta 125:stä n.180:een. Jos sieltä saisi puhaltimelle älyttömillä kierroksilla edes pienen hyödyttävän tuulahduksen. ja katkenneen kiertarin.. Kaikenlaista ideaa on tuon suhteen päässä käynyt, mutten niitä ala vielä listaamaan, mikäli toimivuuden mahdottomuutta riittävän paljon perustellaan, siinä tapauksessa laitetaan turboärrä projekti sivuun..
Liittynyt:
12.12.2004 17:10
Re: Ahtaminen

ViestiKirjoittanut Sarvi-Perkele » 21.9.2011 12:14

No jos sattus tuon mainitun ahtimen compressor map olemaan jossakin niin olis kohtuullisen helppo laskee onnistuuko homma vai ei...
Offerings to the God of Speed:
----------------------------------------
P+ 75 cc, piston port, 121 km/h (gps).
P+ 75 cc, case reed, "Nuclear Disarmament - Boba Fett -edition", 117 km/h (gps).
Suzuki GSXR1100w, 260 hp @ 0.8 bar.
Pyörä:
Suzukeja:S1, PV, DS80
Paikkakunta:
Polvijärvi
Liittynyt:
5.9.2009 20:25
Re: Ahtaminen

ViestiKirjoittanut jt-87 » 27.10.2012 20:10

Kuva

Siinäpä olisi kompressorikartta. Vähän varovasti yritin laskeskella miten 80cc 2-tahti tuohon osuu, mutta eipä laskemisesta tullut mitään. Liian vähän opiskelua, joten vinkkejä kaivataan ;)
Blairexhaust putken profiililla: http://www.mediafire.com/view/?ttd6lvvggt84v75
Myytävänä Pako- ja imulaippoja PV:seen!
Liittynyt:
12.12.2004 17:10
Re: Ahtaminen

ViestiKirjoittanut Sarvi-Perkele » 31.10.2012 9:26

Tuossa joskus kun ite pyörän ahtohommia suunnittelin, kirjoitin softan millä voi katella miten oma kone kartalle sijoittuu. Voisi ihan omankin muistin virkistämiseksi kaivella koodit esille ja tsekata miten mainittu ahdin hommaan soveltuu. Kun nyt muistaisi ja kerkeisi.

Kerroppa taustaksi paljonko kone tuottaa vaparina ja millä kiekoilla, ja kuinka isoilla ahdoilla meinaat ajaa tai paljonko tehoa haluat.
Offerings to the God of Speed:
----------------------------------------
P+ 75 cc, piston port, 121 km/h (gps).
P+ 75 cc, case reed, "Nuclear Disarmament - Boba Fett -edition", 117 km/h (gps).
Suzuki GSXR1100w, 260 hp @ 0.8 bar.
Pyörä:
Suzukeja:S1, PV, DS80
Paikkakunta:
Polvijärvi
Liittynyt:
5.9.2009 20:25
Re: Ahtaminen

ViestiKirjoittanut jt-87 » 31.10.2012 14:18

Iskutilavuus 80cc
Kierrokset 13000
Tehoa hatusta heittämällä 11-13hp, kulkenut PV n. 112km/h. Ei vieläkään ole mitän dataa tullut kerättyä tukemaan tehoarvioita :x

Lisäksi tulossa olis tällainen(ehkä sitten joskus):
http://www.ecotrons.com/2_Stroke_Small_Engine_EFI_kit.html
Eli 2-tahtisen ruiskusetti, sopii myös ahdetulle moottorille. Mukana seuraa säätösofta, jota pääsee sitten opiskelemaan...
Blairexhaust putken profiililla: http://www.mediafire.com/view/?ttd6lvvggt84v75
Myytävänä Pako- ja imulaippoja PV:seen!
Liittynyt:
12.12.2004 17:10
Re: Ahtaminen

ViestiKirjoittanut Sarvi-Perkele » 1.11.2012 15:30

jt-87 kirjoitti:Iskutilavuus 80cc
Kierrokset 13000
Tehoa hatusta heittämällä 11-13hp


No joo, eipä tästä tainnu paljon jäädä lapsille kertomista:

Kuva

Kuvassa (hatusta vedetyt) pisteet:
1) 1500 rpm (tyhjäkäynti)
2) 7000 rpm (alkaa muka ahtamaan)
3) 9000 rpm (täydet ahdot)
4) 12000 rpm (huipputeho)
5) 13500 rpm (punaviiva)

Eli mennään raakasti surge limitin väärällä puolen suurin osa aikaa, ja sitten kun lopulta päästään siitä nippa nappa yli, ollaan vielä ihan helevetin huonoissa hyötysuhteissa.
Laskelman mukaan ahdin näyttäisi olevan toivottomasti liian iso.

Ja oletuksena siis että koneessa nyt 13 heppaa, ja ahtamalla pyritään saamaan 20 heppaa.
Offerings to the God of Speed:
----------------------------------------
P+ 75 cc, piston port, 121 km/h (gps).
P+ 75 cc, case reed, "Nuclear Disarmament - Boba Fett -edition", 117 km/h (gps).
Suzuki GSXR1100w, 260 hp @ 0.8 bar.
Liittynyt:
12.12.2004 17:10
Re: Ahtaminen

ViestiKirjoittanut Sarvi-Perkele » 1.11.2012 15:41

Samalla vaivalla kuvittelin tilanteen myös "geneeriseen kiinanmankiin". Kuviteltu vaparina 200 cc ja 20 heppaa @ 10 000 rpm, ja ahtamalla pitäisi saada 30 heppaa.

Tässä tilanteessa pisteet:
1) 1500 rpm (tyhjäkäynti)
2) 6000 rpm (alkaa muka ahtamaan)
3) 9000 rpm (täydet ahdot)
4) 10000 rpm (huipputeho)
5) 11500 rpm (punaviiva)

Ja syntyypi seuraava kuva:
Kuva

Jotenka eiköhän se tämä selitä miksi ne härvelit ei oikein tahdo pelata...

Yleensä ottaenhan tuo parhaimman hyötysuhteen saareke pitäisi osua sille alueella missä huipputehoja revitään (kisavehkeet), tai missä kone pyörii suurimman osan ajastaan (käyttövehkeet).
Offerings to the God of Speed:
----------------------------------------
P+ 75 cc, piston port, 121 km/h (gps).
P+ 75 cc, case reed, "Nuclear Disarmament - Boba Fett -edition", 117 km/h (gps).
Suzuki GSXR1100w, 260 hp @ 0.8 bar.
Pyörä:
Suzukeja:S1, PV, DS80
Paikkakunta:
Polvijärvi
Liittynyt:
5.9.2009 20:25
Re: Ahtaminen

ViestiKirjoittanut jt-87 » 1.11.2012 18:51

No hitsi :x Onko tuollaiselle ahtimelle mitään itse tehtävissä että se ahtaisi pienemmillä tehoilla? Jos vaikka pakopesää muotoilisi pienemmäksi?
Blairexhaust putken profiililla: http://www.mediafire.com/view/?ttd6lvvggt84v75
Myytävänä Pako- ja imulaippoja PV:seen!
Liittynyt:
12.12.2004 17:10
Re: Ahtaminen

ViestiKirjoittanut Sarvi-Perkele » 2.11.2012 7:44

Jaa'a, hankala kysymys. Lähtökohtaisesti täytyy huomata että tuo kuvahan esittää ainoastaan kompressoripuolen toimintaa. Ja turbiinipuolihan on valittu jollain logiikalla suhteessa kompressoriin.

Voidaan tietysti spekuloida että jos jollakin logiikalla dumpataan ahtoilmaa hukkaan, siirrytään samalla kuvassa oikealle, eli parempaan suuntaan. Mutta tämä saattaa taas johtaa siihen, että turbiini- ja kompressoripuoli joutuu epätasapainoon.

Enpä tiedä, eihän tuo kovin hyvältä laskelmien valossa näytä, mutta jos kokeilee niin tietää paremmin.
Offerings to the God of Speed:
----------------------------------------
P+ 75 cc, piston port, 121 km/h (gps).
P+ 75 cc, case reed, "Nuclear Disarmament - Boba Fett -edition", 117 km/h (gps).
Suzuki GSXR1100w, 260 hp @ 0.8 bar.
Pyörä:
Laiton Monkey
Liittynyt:
28.7.2007 20:50
Re: Ahtaminen

ViestiKirjoittanut lokitekki » 2.11.2012 13:50

Tuotahan ei sitten kannata laittaakkaan, siksi ehotinkin että kkk kp31 on parempi.
Vaikka oon kyllä jotain videota nähny jossa tuo rhb31:nenkin ahtaa, mutta onhan se aito malli pirun kallis.
Tuo munkin turbo on 60k kilsaa sisäänajettu, mutta timmit laakerit on.
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva

Tuossa on vielä mopo josta on videotakin toiminnasta,
Painekotelon desing kyllä hieno. Muista kuvista sitten löytyynkin jo välijäähy ja hukkaportti. Ja ruisku, mutta tietoa toimivuudesta ei ole.
http://www.bikepics.com/members/spyrosrr/08z50/
Kuva
Kuva

Varaosat kaikkiin mopoihin Mopo Sportista