Ahtaminen

Sarvi-Perkele
Liittynyt:
12.12.2004 18:10

ViestiKirjoittanut Sarvi-Perkele » 14.3.2007 22:24

Se voipi olla, että mopokaliiperissa on rakenneltava ite jonkinlainen mekaaninen ahdin, jos meinaa hommassa onnistua. En kyllä ole noiden pikkuturbojen diagrammeja syynännyt, joten en osaa suoralta kädeltä sanoa mihin ne soveltuu ja mihin ei.

Jos kesällä sattuu olemaan joutilasta aikaa niin täytynee kelkkaan laittaa turbo. Saahan sillä ruutia ihan erilailla.. :)
Offerings to the God of Speed:
----------------------------------------
P+ 75 cc, piston port, 121 km/h (gps).
P+ 75 cc, case reed, "Nuclear Disarmament - Boba Fett -edition", 117 km/h (gps).
Suzuki GSXR1100w, 260 hp @ 0.8 bar.
noen
Paikkakunta:
kajaani
Liittynyt:
27.12.2004 21:17

ViestiKirjoittanut noen » 16.4.2007 23:38

Sarvi-Perkele kirjoitti:Se voipi olla, että mopokaliiperissa on rakenneltava ite jonkinlainen mekaaninen ahdin, jos meinaa hommassa onnistua. En kyllä ole noiden pikkuturbojen diagrammeja syynännyt, joten en osaa suoralta kädeltä sanoa mihin ne soveltuu ja mihin ei.

Jos kesällä sattuu olemaan joutilasta aikaa niin täytynee kelkkaan laittaa turbo. Saahan sillä ruutia ihan erilailla.. :)



mihin kelkkaan ajattelit??

ei mikään huono ajatus välijäähdyttimellekkin löytyy monta paikkaa...
mutta haittaako se menoa ??
Sarvi-Perkele
Liittynyt:
12.12.2004 18:10

ViestiKirjoittanut Sarvi-Perkele » 18.4.2007 19:32

Rotax 670 koneeseen, niitähän ne Ameriikan poijjaat turbotteli joskus 90-luvulla jonkin verran.
Offerings to the God of Speed:
----------------------------------------
P+ 75 cc, piston port, 121 km/h (gps).
P+ 75 cc, case reed, "Nuclear Disarmament - Boba Fett -edition", 117 km/h (gps).
Suzuki GSXR1100w, 260 hp @ 0.8 bar.
Saha1-91
Liittynyt:
22.6.2002 23:34

ViestiKirjoittanut Saha1-91 » 20.4.2007 15:29

Sarvi-Perkele kirjoitti:Rotax 670 koneeseen, niitähän ne Ameriikan poijjaat turbotteli joskus 90-luvulla jonkin verran.

Meinasitko ihan aerochargerin heittää kiinni vai jonkun pienen IHIn(rhb3/5) tai vastaavan? Ja mitenkäs polttoainepuoli? Paineistetut kaasuttimet vai jokin ruisku?
2-Stroker
Paikkakunta:
Järvenpää
Liittynyt:
3.9.2005 12:00

ViestiKirjoittanut 2-Stroker » 23.4.2007 21:18

Saattaa kiinnostaa jotakuta, tuohon kelkan ahtamiseen liittyen.

http://www.motot.net/galleria/showphoto.php/photo/33918/ppuser/20600
Don't content on 4 stroke, if you can have 2 stroke.
Sarvi-Perkele
Liittynyt:
12.12.2004 18:10

ViestiKirjoittanut Sarvi-Perkele » 24.4.2007 18:29

Saha1-91 kirjoitti:Meinasitko ihan aerochargerin heittää kiinni vai jonkun pienen IHIn(rhb3/5) tai vastaavan? Ja mitenkäs polttoainepuoli? Paineistetut kaasuttimet vai jokin ruisku?


Tämä on, ainakin alkuunsa, tuommonen vähemmän tieteellinen projekti, eli rakentelen sen suurin piirtein niistä kamoista mitä tallin periltä löytyy. Polttoainepuoli tulee hoitumaan ainakin ensivaiheessa kaasareilla.
Offerings to the God of Speed:
----------------------------------------
P+ 75 cc, piston port, 121 km/h (gps).
P+ 75 cc, case reed, "Nuclear Disarmament - Boba Fett -edition", 117 km/h (gps).
Suzuki GSXR1100w, 260 hp @ 0.8 bar.
Saha1-91
Liittynyt:
22.6.2002 23:34

ViestiKirjoittanut Saha1-91 » 26.4.2007 18:56

Tuo juttu ahdetusta polariksesta oli aika mielenkiintoinen. Eniten kyllä pisti miettimään miten bensanpaineet muka nousi tuolla alkuperäisellä mekaanisella bensapumpulla. Itse kyllä laittaisin suoraan jonkun sähköisen pumpun ja sopivan paineensäätimen...

Sarvi: Oletko pistänyt mitään tehotavotteita tuolle projektillesi? Vakiokoneessahan pitäisi olla noin 120 elukkaa jos en väärin muista?
Ahtimeksi suosittelisin jenkkien paljon käyttämää aerochargeria sen itsenäisen voitelusysteeminsä takia, saatavuus ja hinta tosin saattavat olla täällä aivan jotain muuta kuin rapakon takana.
Sarvi-Perkele
Liittynyt:
12.12.2004 18:10

ViestiKirjoittanut Sarvi-Perkele » 27.4.2007 4:08

No niinkuin sanoin niin tuota ei ole tullut kovinkaan tarkkaan suunniteltua. Kuitenkin tuo kone on jo muutenkin aikalailla läpikäyty lohkojen yms osalta, joten hengittävyys on aikalailla parempi kuin "vakiossa". Myöskin putki/putket on vielä mietinnässä. Kuitenkin tältä pohjalta ehkä kahden euron ylitys ei olisi täysi mahdottomuus. Näin voi ainakin kuvitella/haaveilla sohvan periltä.. ;)
Offerings to the God of Speed:
----------------------------------------
P+ 75 cc, piston port, 121 km/h (gps).
P+ 75 cc, case reed, "Nuclear Disarmament - Boba Fett -edition", 117 km/h (gps).
Suzuki GSXR1100w, 260 hp @ 0.8 bar.
2-Stroker
Paikkakunta:
Järvenpää
Liittynyt:
3.9.2005 12:00

ViestiKirjoittanut 2-Stroker » 30.4.2007 15:33

Kukaan yrittänyt tehdä / tehnyt itse mekaanista ahdinta? Lähinnä tuommosta keskipakoahdinta aattelin että olisko mahdoton tehä ihte. Turbosta kompurapuoli ja sitten parit rattaat, laakereita ym.

Tässä kuva ahtimesta.
Don't content on 4 stroke, if you can have 2 stroke.
julpero
Pyörä:
Kawasaki kx450 ilman mottia
Paikkakunta:
Siilinjärvi
Liittynyt:
17.11.2005 18:43

ViestiKirjoittanut julpero » 30.4.2007 17:45

Mankiin pitäs tehhä tommone :)

Ite en oo nuita turpoja tutkinu yhtään lear laiffissa , mutta muuten ois kiva rojekti tehhä tommone .

Ei tuo kovin monimutkanen pitäs olla ehkäpäs tehhä ?
Korjaamo Roivainen tmi Tehdään metallitöitä ! ym osia Mp
Saha1-91
Liittynyt:
22.6.2002 23:34

ViestiKirjoittanut Saha1-91 » 1.5.2007 11:27

Tubeless: Idea ihan hyvä mutta tarpeeksi pienen kompurapesän(ja siiven) löytäminen on mahdotonta ainakin mopon koneeseen. Tuollainen rotrex-tyyppinen ahdin alkaa ahtamaan vasta korkeilla kierroksilla jolloin myös ilman tuotto kasvaa liian suureksi mopon koneessa kun tarpeeksi pientä kompuraa ei ole saatavilla.
Eli ahtimen välityksiä muuttelemalla ahtopaine joko karkaa vähintäänkin ihmeellisiin lukemiin kierrosalueen yläpäässä tai sitten ahtopainetta ei ole millään alueella.
iikka88
Pyörä:
Suzuki Rmx 250 -90, Solifer-Suzuki S -85
Paikkakunta:
Sipoo
Liittynyt:
8.2.2004 16:33

ViestiKirjoittanut iikka88 » 1.5.2007 11:40

Sahaa jatkaakseni, jos sattuu sopivan turbon löytämään mistä sais ton kompurapesän, niin ois kannattavampaa laittaa koko turbo samalla, kun alkaa tehdä siitä remmiahdinta.
Näin se menee.
2-Stroker
Paikkakunta:
Järvenpää
Liittynyt:
3.9.2005 12:00

ViestiKirjoittanut 2-Stroker » 2.5.2007 15:15

Juu mutta toisaalta tuota mekaanista ahdinta mietin just siksi, koska näin pienissä koneissa ei riitä potkua turbon pyörittämiseen.

Järkeähän näissä spekuloinneissa ei ole mutta se nyt on sivuseikka :)
Don't content on 4 stroke, if you can have 2 stroke.
iikka88
Pyörä:
Suzuki Rmx 250 -90, Solifer-Suzuki S -85
Paikkakunta:
Sipoo
Liittynyt:
8.2.2004 16:33

ViestiKirjoittanut iikka88 » 2.5.2007 19:46

Riittäähän se, kunhan on vaan sopivan kokonen turbo.
Näin se menee.
2-Stroker
Paikkakunta:
Järvenpää
Liittynyt:
3.9.2005 12:00

ViestiKirjoittanut 2-Stroker » 2.5.2007 22:21

No niinno, aika vaikea on löytää tarpeeksi pieni turbo mopoon/kevariin. Kun taas remmiahtimen kompurapesän ei välttämättä tarvitse ihan niin pieni olla, jotta se jaksaa pyöriä (no yllätys). Oli miten oli, luulisin että nää pienkoneet jaksaa pyörittää paljon helpommin remmiahdinta kuin turboa, mutta joo tässäkin asiassa size matters.

Ja osaltaan tuossa remmiahtimessa olisi se tekemisen ilo. Mutta joo saahan siitäkin iloa kun yrittää saada turbon toimimaan mopossa ;)

edit:
Saha1-91 kirjoitti:. Tuollainen rotrex-tyyppinen ahdin alkaa ahtamaan vasta korkeilla kierroksilla jolloin myös ilman tuotto kasvaa liian suureksi mopon koneessa kun tarpeeksi pientä kompuraa ei ole saatavilla.
Eli ahtimen välityksiä muuttelemalla ahtopaine joko karkaa vähintäänkin ihmeellisiin lukemiin kierrosalueen yläpäässä tai sitten ahtopainetta ei ole millään alueella


Perhana joo en huomioinu tota seikkaa, mutta ajatuksia vaan kehiin.
Don't content on 4 stroke, if you can have 2 stroke.

Varaosat kaikkiin mopoihin Mopo Sportista