J11 kirjoitti:Oletan, että näin on mahdollista saada parempi teho, koska imuvaiheessa polttoaine-ilmaseos pääsee nopeammin huuhtelukanaviin läpiltä/läppäkanavasta.
Oikeastaan koko asialla ei ole tehon kannalta juurikaan merkitystä kunhan se seos on vaan siellä läppävenan kampikammion puolella. Mitä enemmän siellä on seosta sitä nopeammin kampikammion paine nousee männän tullessa alas ja tämä paine on se voima joka seoksen ajaa huuhtelukanavista männän päälle.
Seoshan kun virtaa parhaimmillaankin joka tapauksessa sylinteriin vasta kun huuhteluaukot aukeaa. Esim nyt vaikkapa 110ast.Jykk kun mäntä on tullut niin alas. Suurilla kierroksilla tapahtuu väistämättä aina huuhteluviivettä joten edes tuokaan ei ole enää se piste jossa virtaus alkaa. Vaikka männän yläpuolinen palopaine laskeekin nopeaan kun pakoaukko aukeaa ulosvirtaava pakokaasu hidastaa omalta osaltaan tuoreen seoksen virtausta sylinteriin ja vastaavasti akk:n jälkeen virtaus jatkuu inertiasta johtuen vaikka mäntä jo nouseekin jos huuhteluaukot on edelleen auki.
Ei se läppäventtiilin suuntaus silti mikään merkityksetön juttu ole. Suuntaus olisi hyvä olla sellainen että seoksen törmääminen kampiakseliin tai lohkoihin ei hidasta seosvirtausta läppävenan läpi ja taas toisaalta sen olisi hyvä virrata suoraan päin kiertokangen alapäätä. Sisään virtaava "kylmä" seos kun vie lämpöä pois kiertokangen laakerista. Asiat on siten paljon monimutkaisempia kokonaisuudessa kuin pelkästään joku läppäventtiilin suuntauskulma. Tietty jos tuijotetaan pelkkiä moottorista saatavia tehoja, mutta kun sitä moottoria tehdessä ja viritettäessä joudutaan huomioimaan muutakin.
Jos asiat oikeasti kiinnostaa, niin lataappa ja lue tiittasen kirja. Se on edelleen paras kotimaankielinen teos 2T moottorin virittämisestä vaikka onkin jo ikivanha kirja. -
http://www.mediafire.com/download/4i1zj ... ikirja.pdfJ11 kirjoitti:Tällä myöskin perusteli huuhtelulähtöjen ja sylinterin huuhtelukanavien välisen (mahdollisen) portaan tasoittamisen tarpeettomuuden.
Ihan huuhaata. Kaikissa kohtaa missä seos vain virtaa, terävät kynnykset ja muut portaat
jotka haittaavat virtausta, ovat pahaksi. Tiittasessa lisää tästäkin. Tuossa alleviivatussa kohdassa tulee huomioida että tarkoitan todellakin sitä, mikäli portaasta on virtaukselle haittaa.
Porrastuksia kun voidaan käyttää joskus hyväksikin. Esim sitä on käytetty monesti autojen pakosarjoissa jossa pyritään estämään takaisinvirtausta sylinteriin päin, ei estää virtausta sylinteristä poispäin. 2T moottorin huuhtelukanavissa portaat ovat haitaksi.