Ongelmia käyttäjätunnuksen aktivoinnissa? Lue tämä ja lähetä sähköpostia sami (ät) motot.net.

Moottorin alakerta

Pyörä:
Tunturimopedi
Paikkakunta:
Somero
Liittynyt:
21.9.2006 8:56

ViestiKirjoittanut Betaversio » 24.4.2008 13:16

Etkös sinä ollut tekemässä RM80:n pytystä sitä? Mites se mieli niin muuttuu?

Btw, laskin joskus, että jotta 49mm porauksella iskutilavuus olis alle 55cc, iskunpituuden pitäisi olla alle 30mm.
Photobucket galleria
Projektitopikki - Tunturi DX: Muutos 2012
Liittynyt:
13.4.2008 21:57

ViestiKirjoittanut |||_Jape_||| » 24.4.2008 16:05

Eri variaatoiden kokeileminen on P+ pytyillä halpaa kuin mikä, eikai nyt rm sylinteriä mäntää kukaan sellaiseen voi uhrata, vasta lopulliseen kappaleeseen, mitä käsitit väärin?
En ole vielä ehtinyt perehtyä niin paljon että olisin muutaman minuutin laskea, mutta tosi on että tuohon iskunpituuden liialliseen lyhyyteen homma voi kaatua.
Moderaattori
Pyörä:
Jawa 350(-01) SuzukiGT250(-77) YamahaRD350F1(-85)
Liittynyt:
8.10.2001 2:00

ViestiKirjoittanut MänTä » 24.4.2008 19:00

Kehoitetaanhan useassa oppaassa hitsaamaan alin rengasura umpeen tigillä. Homma vaatii oikein seostetun lisäaineen joka täsmää valua. Olikohan noissa valumännissä piitä, magnesiumia ja mitä vielä? Joku varmaan tietää senkin. Alumiini on siinä suhteessa mukava metalli, että se on niin löysää kökköä. Tuo suoraksi sorvaaminen vähän ihmetyttää, mutta ei kait se haittaa jos itse männän kylkiin ei kosketa. Paras olisi tietenkin, että mäntä pysyisi ryhdissään. Hitsatessa männän voisikin siis puristaa johonkin jigiin jolloin mäntä ahistaa kyljistään jigiin ja mahdollisesti kieroumat vältettäisiin suurelta osin.

Alumiinilla ei pitäisi mitään suurempia lamellirepeämiä jne tapahtua, kun kerta koko mäntä käy kuumana hitsattaessa.
Liittynyt:
13.4.2008 21:57

ViestiKirjoittanut |||_Jape_||| » 24.4.2008 21:16

tarkoitin suoraksi sorvaamisella lähinnä männänrenkaan yläpuolella olevaa aluetta ja mahdollisesti muuttunutta männänrengasuraa.
Ennen hitsaustahan mäntä (tai lohko tms. alumiini kappale) täytyy lämmittää esim kaasulla todella kuumaksi.
Päästö uunissa voisi tehdä sen jäähdytyksen sitten pikkuhiljaa.
Pyörä:
Yamaha R1 `03& Suzuki rm 125 -99
Paikkakunta:
N/A
Liittynyt:
22.9.2005 16:04

ViestiKirjoittanut Autisa » 13.10.2008 19:25

Tuli tässä mietityksi että kestääköhän tälläinen okinoin kiertokanki, kun siihen tekee ne voitelu urat? onko kukaan kokeillut vastaavaa, jos on niin kertokaa kokemuksia niin mietitään että kannattaako näin tehdä.
Ostakaa kiinalaisia tuotteita. Niissä ei ole mitään tyyppivikoja. Ne voi hajota ihan mistä kohtaa tahansa.
Pyörä:
Suzuki GSX600F
Paikkakunta:
Mäntsälä
Liittynyt:
23.4.2005 19:39

ViestiKirjoittanut sape » 3.12.2008 21:38

Olisi todennäköisesti mahdollista tehdä kampiakseli cnc-työstönä. Suikan mottiinhan se täytyisi mitoittaa, muttei tietenkään samalla iskulla kuin pv.

Materiaaleista enemmän tietävät osaavat sanoa millaisesta aineesta se olisi järkevin tehdä. Kuinka käsittelisin laakerikaulat? Entäpäs tasapainotus? ja muita tekiöitä..
Moderaattori
Pyörä:
Jawa 350(-01) SuzukiGT250(-77) YamahaRD350F1(-85)
Liittynyt:
8.10.2001 2:00

ViestiKirjoittanut MänTä » 3.12.2008 21:49

Eikö nuo kammet ole jotain valutavaraa alunperin. Kova teräs käy varmaan hyvin, täytyy olla sitkeää eli lisäaineistettu teräs ei olisi huono juttu. Maksaa varmaan mansikoita.
Pyörä:
turpo sasuki
Paikkakunta:
Siilinjärvi
Liittynyt:
17.11.2005 17:43

ViestiKirjoittanut julpero » 8.1.2009 15:30

voiskohan käydä esim kuorma autojen ym perä akselit ? , ne vois ihan hyvää raakaainetta olla , ite tein tänään sellasesta 80mm akselista yhen avarrustyökalun jyrsimeen , luulen että ois ihan hyvää oon aika varma että on sitkeempää ja kestävämpää , kokeile vaikka samalla tehdä useasta eri raakaaineesta kun kerran cnc teet
Korjaamo Roivainen tmi Tehdään metallitöitä ! ym osia Mp
Liittynyt:
12.12.2004 17:10

ViestiKirjoittanut Sarvi-Perkele » 8.1.2009 22:14

Nythän liikutaan jo legendojen jalanjäljissä. Nimittäin, ei sen enempää eikä vähempää kuin Burt Munro itse tapasi viilata kiertarinsa vanhoista akseleista!!

Siinä tulikin päivän historiatrivia...

julpero kirjoitti:voiskohan käydä esim kuorma autojen ym perä akselit ?
Offerings to the God of Speed:
----------------------------------------
P+ 75 cc, piston port, 121 km/h (gps).
P+ 75 cc, case reed, "Nuclear Disarmament - Boba Fett -edition", 117 km/h (gps).
Suzuki GSXR1100w, 260 hp @ 0.8 bar.
Pyörä:
Rotaksilla varustettu vormula, Tunturi TT70cc, Monkey
Liittynyt:
11.7.2007 19:19

ViestiKirjoittanut Suikkanen » 22.10.2009 23:27

sape kirjoitti:Olisi todennäköisesti mahdollista tehdä kampiakseli cnc-työstönä. Suikan mottiinhan se täytyisi mitoittaa, muttei tietenkään samalla iskulla kuin pv.

Materiaaleista enemmän tietävät osaavat sanoa millaisesta aineesta se olisi järkevin tehdä. Kuinka käsittelisin laakerikaulat? Entäpäs tasapainotus? ja muita tekiöitä..


Paras suomesta saatava vaihtoehto siihen hommaan on SFS-EN standardin mukainen 34CrNiMo6 nuorrutusteräs jossa 500 c päästölämpötilalla ja öljysammutuksella saa jo itsessään laakeripintoihin tarpeellisen kovuuden. Murtolujuus ja murtovenymä arvot on erittäin hyvät ja materiaalille tulee 90 millisenä pätkänä ja 200 pitkänä jotakuinki 70-80 euroa. Vastaus on tietysti vuosisadan myöhässä mutta laitan kuitenkin tiedon tänne muille kammensorvaajille.
Pyörä:
Suzuki GSX600F
Paikkakunta:
Mäntsälä
Liittynyt:
23.4.2005 19:39
Re: Moottorin alakerta

ViestiKirjoittanut sape » 13.3.2012 18:09

Olettekos sovitellut pv:n kampuran päähän toista vauhtipyörää, esim kasikymppi rosseista? Virtapuolta pitäisi vähän päivitellä.. muistelin että 80-luvun 80cc yz:ssä kartio taisi olla samanmoinen. Passeli aluslevy oliskin sitten vain sovittelukysymys.

Pikku hifistelynä vielä ajattelin vaihtaa mg-puolen runkolaakerin "rullamalliksi". Muuta hyötyä ei taida olla kuin pidempi käyttöikä ja sekin sinällään tässä hommassa on melko merkityksetöntä. Malli 204 / ET NJ , mitat vastaa 6204 laakeria. Rullalaakereista voipi ajankuluksi lueskella http://www.schaeffler.fi/content.schaef ... h_cage.jsp
Moderaattori
Pyörä:
Kawasaki AR125 -84 Suzuki SV1000S -05 & Pitpro Pro -07
Paikkakunta:
Järvenpää
Liittynyt:
28.1.2002 2:00
Re: Moottorin alakerta

ViestiKirjoittanut Tomppade » 10.5.2012 14:09

sape kirjoitti:Olettekos sovitellut pv:n kampuran päähän toista vauhtipyörää, esim kasikymppi rosseista? Virtapuolta pitäisi vähän päivitellä.. muistelin että 80-luvun 80cc yz:ssä kartio taisi olla samanmoinen. Passeli aluslevy oliskin sitten vain sovittelukysymys.

Pikku hifistelynä vielä ajattelin vaihtaa mg-puolen runkolaakerin "rullamalliksi". Muuta hyötyä ei taida olla kuin pidempi käyttöikä ja sekin sinällään tässä hommassa on melko merkityksetöntä. Malli 204 / ET NJ , mitat vastaa 6204 laakeria. Rullalaakereista voipi ajankuluksi lueskella http://www.schaeffler.fi/content.schaef ... h_cage.jsp
Iikalla ja kumppaneilla on kx60/kx80 innerotori sähköt kilpamopossaan, meni kuulemma aivan bolt on.
"Elämä on ihmisen parasta aikaa" - Matti Nykänen
Pyörä:
Suzuki TS250R '97
Liittynyt:
1.3.2013 11:50
Re: Moottorin alakerta

ViestiKirjoittanut .Juho » 16.2.2015 19:04

Tossa kun noita erilaisia moottoreita purkanut ja kasannut.. tai viritellyt/viilaillut, niin on välillä tullut ihmeteltyä, että mistä johtuu noiden uusenduroiden (AM6/Rabasa) moottoreiden läppäkanavan suuntaus?
Eli läppäkanavalta tuleva polttoaine-ilmaseos ohjataan kampikammion kautta huuhtelukanaviin.. en ole oikein sisäistänyt sitä, että miten tuollaiseen on päädytty?
Onko se todettu jollain tapaa paremmaksi tehon tai polttoainetalouden puolesta?

Sitten kun vertailee nykyaikaiseen crossiin läppäkanavaa ja kampikammiota, niin huomaa melkoisen eron Honda CR250

EBS050 lohko / muokattu | tässä kuva miun muokkaamasta lohkosta..
Läppäkanavan muokkasin ohjaamaan polttoaine-ilmaseoksen suoraan huuhtelukanaviin.

Oletan, että näin on mahdollista saada parempi teho, koska imuvaiheessa polttoaine-ilmaseos pääsee nopeammin huuhtelukanaviin läpiltä/läppäkanavasta.
Toisaalta joku viisaampi mies joskus kertoi, että polttoaine-ilmaseos on jo huuhtelukanavissa ennen imuvaihetta.
Tällä myöskin perusteli huuhtelulähtöjen ja sylinterin huuhtelukanavien välisen (mahdollisen) portaan tasoittamisen tarpeettomuuden.
Liittynyt:
22.6.2005 21:42
Re: Moottorin alakerta

ViestiKirjoittanut -Zone- » 16.2.2015 19:40

J11 kirjoitti:Oletan, että näin on mahdollista saada parempi teho, koska imuvaiheessa polttoaine-ilmaseos pääsee nopeammin huuhtelukanaviin läpiltä/läppäkanavasta.

Oikeastaan koko asialla ei ole tehon kannalta juurikaan merkitystä kunhan se seos on vaan siellä läppävenan kampikammion puolella. Mitä enemmän siellä on seosta sitä nopeammin kampikammion paine nousee männän tullessa alas ja tämä paine on se voima joka seoksen ajaa huuhtelukanavista männän päälle.

Seoshan kun virtaa parhaimmillaankin joka tapauksessa sylinteriin vasta kun huuhteluaukot aukeaa. Esim nyt vaikkapa 110ast.Jykk kun mäntä on tullut niin alas. Suurilla kierroksilla tapahtuu väistämättä aina huuhteluviivettä joten edes tuokaan ei ole enää se piste jossa virtaus alkaa. Vaikka männän yläpuolinen palopaine laskeekin nopeaan kun pakoaukko aukeaa ulosvirtaava pakokaasu hidastaa omalta osaltaan tuoreen seoksen virtausta sylinteriin ja vastaavasti akk:n jälkeen virtaus jatkuu inertiasta johtuen vaikka mäntä jo nouseekin jos huuhteluaukot on edelleen auki.

Ei se läppäventtiilin suuntaus silti mikään merkityksetön juttu ole. Suuntaus olisi hyvä olla sellainen että seoksen törmääminen kampiakseliin tai lohkoihin ei hidasta seosvirtausta läppävenan läpi ja taas toisaalta sen olisi hyvä virrata suoraan päin kiertokangen alapäätä. Sisään virtaava "kylmä" seos kun vie lämpöä pois kiertokangen laakerista. Asiat on siten paljon monimutkaisempia kokonaisuudessa kuin pelkästään joku läppäventtiilin suuntauskulma. Tietty jos tuijotetaan pelkkiä moottorista saatavia tehoja, mutta kun sitä moottoria tehdessä ja viritettäessä joudutaan huomioimaan muutakin.

Jos asiat oikeasti kiinnostaa, niin lataappa ja lue tiittasen kirja. Se on edelleen paras kotimaankielinen teos 2T moottorin virittämisestä vaikka onkin jo ikivanha kirja. - http://www.mediafire.com/download/4i1zj ... ikirja.pdf

J11 kirjoitti:Tällä myöskin perusteli huuhtelulähtöjen ja sylinterin huuhtelukanavien välisen (mahdollisen) portaan tasoittamisen tarpeettomuuden.

Ihan huuhaata. Kaikissa kohtaa missä seos vain virtaa, terävät kynnykset ja muut portaat jotka haittaavat virtausta, ovat pahaksi. Tiittasessa lisää tästäkin. Tuossa alleviivatussa kohdassa tulee huomioida että tarkoitan todellakin sitä, mikäli portaasta on virtaukselle haittaa.

Porrastuksia kun voidaan käyttää joskus hyväksikin. Esim sitä on käytetty monesti autojen pakosarjoissa jossa pyritään estämään takaisinvirtausta sylinteriin päin, ei estää virtausta sylinteristä poispäin. 2T moottorin huuhtelukanavissa portaat ovat haitaksi.
"... En ikinä uskonut, että muut voisivat ottaa teoriani niin paljon vakavemmin, kuin minä itse..." Albert Einstein
Pyörä:
Derbi X-race, Suzuki Street magic proju
Paikkakunta:
Espoo
Liittynyt:
9.1.2011 20:51
Re: Moottorin alakerta

ViestiKirjoittanut nevssons » 16.2.2015 20:35

Tähän väliin semmoinen huomio että tehokkaita pelejä väittävät huuhtelevansa ysinomaan pakoputken voimalla tehoalueen vallitessa. Tällöin lienee erinomaisen tärkeää saada virtaus sujumaan läpiltä/imuakolta huuhteluille.

Ovat muummoassa kehitelleet systeemejä joilla läpät poistetaan käytöstä korkeammilla kierroksilla. KKPS:sää ovat suurennelleet kanssa.
Oikeudet kirjoitus- ja asiavirheisiin pidetään. Mitään sanomaani ei tule eikä voi käyttää minua vastaan. En vastaa viestin sisällön aiheuttamista fyysisistä tai henkisistä vaivoista - Putkea väsäämässä?