Moottorin alakerta

Betaversio
Pyörä:
Tunturimopedi
Paikkakunta:
Somero
Liittynyt:
21.9.2006 9:56

ViestiKirjoittanut Betaversio » 19.9.2007 14:37

Iskunpituuden noston jälkeenhän (jos sylinteri ei poikkea alkuperäisestä/edellisestä) sylinteriä joudutaan nostamaan puolet iskunpituuden kasvusta (esim 10mm kasvattamisella 5mm) josta seuraa, että kaikki aukot korottuu viidellä millillä. Se taasen tietää aika tujuja ajoituksia. TÄmä on tietysti toteutettavissa vääntöpyttyyn: Matala-aukkoisia sylintereitä voi korottaa enemmän ja ei tule mitään 230 asteen pakoajoituksia. . Mutta enpä höpise enempää etten sekoita omilla ajatuksilla teitä :)
Photobucket galleria
Projektitopikki - Tunturi DX: Muutos 2012
Sora00
Paikkakunta:
Kalajoki
Liittynyt:
18.5.2006 21:51

ViestiKirjoittanut Sora00 » 19.9.2007 18:47

Betaversio kirjoitti:Iskunpituuden noston jälkeenhän (jos sylinteri ei poikkea alkuperäisestä/edellisestä) sylinteriä joudutaan nostamaan puolet iskunpituuden kasvusta (esim 10mm kasvattamisella 5mm) josta seuraa, että kaikki aukot korottuu viidellä millillä. Se taasen tietää aika tujuja ajoituksia. TÄmä on tietysti toteutettavissa vääntöpyttyyn: Matala-aukkoisia sylintereitä voi korottaa enemmän ja ei tule mitään 230 asteen pakoajoituksia. . Mutta enpä höpise enempää etten sekoita omilla ajatuksilla teitä :)


Musta tuntuu että vaikka ne aukot korottuvatkin, niin iskunpituuden nousu tekee aukoista saman asteiset mitä ne oli ennen korotusta ja iskunpituuden nostoa.

Esim. Aukon korkeus on 5cm, isku 10cm, asteita 180. Iskua nostetaan 10cm, aukon korkeus nousee 10senttiin, isku on nyt 20cm ja asteita on edelleen se 180.
#Viritetty.com @ quakenet | Sinne ne pro virittäjät menneet on!
<Zone1>"Pa*kanjauhannan oppipoika. Tuleva pro ja suuri guru"
<Punkki-> mee johki paskatunkioo nuitte kaavojes ja dynojes kans
Kaarlo
Paikkakunta:
Savitaipale/Lappeenranta
Liittynyt:
10.8.2006 19:07

ViestiKirjoittanut Kaarlo » 19.9.2007 19:14

Asteet kyllä pysyvät samoina, mutta aika-ala kasvaa.
"Emmää tiiä, mää ajan vaan mopolla."
AkiZZa
Liittynyt:
15.9.2003 21:08
kk

ViestiKirjoittanut AkiZZa » 6.1.2008 0:51

kokemuksesta voin sanoa ton pv:n kampi-akseli stroukkaamisen kanssa että onnistuu kyllä ja kiertokangen alatappi ei myöskään lähde pyörimään kun sen krymppää vaan tarpeeksi suurella ahdistus sovitteella limppuihin kiinni (0,05 mm).

Sekä maksimi lukema mitä pv:n kampiakselia voi stroukata ilman että kiertokangen alatapin reiän ulkopinta tulee
limppujen ulkopinnan ulkopuolelle ja alkaa raapimaan kampikammion pohjia.Eli maksimissaan 45,5 mm voi tehdä iskua mutta itse jätin omaan kampiakseliin hiukan varaa ja en laittanut iskua kun 45 mm .

Uudet reiät kiertokangen alatapille koneistin 120 astetta eri paikkaan jotta sytytysongelmat saa kuriin pelkästään magneeton aluslevyä kääntämällä.

Sekä vakiona Pv:n kampiakseli limppuihin on koneistettu kiertokangen alalenkkiä varten poterot molemmille puolille tämän ongelman ratkaisin ajamalla 2,5 mm molempien limppujen päästä pois. Joten kampiakseli keveni stroukkauksen yhteydessä n. 170 grammaa .Eli kuutioita tällä kampi-akselilla ja 53 mm männällä saisi pv:n koneesta 100 cc.
Galleriassa Nick : AkiZZa
mmik
Liittynyt:
18.5.2003 7:51

ViestiKirjoittanut mmik » 16.1.2008 0:17

Onkos kuvia tuosta stroukatusta pv:n kampiakselista? Minkäs kiertokangen ja miten pitkän silmäväliltään löysit siihen?
Pasi^
Pyörä:
SUZUKIPV80
Paikkakunta:
Ulvila
Liittynyt:
9.7.2005 9:01

ViestiKirjoittanut Pasi^ » 16.1.2008 17:18

Kuvia tulee kuha Akizza jossai vaiheessa lähettää kampuran tännepäi :)
AkiZZa
Liittynyt:
15.9.2003 21:08
gg

ViestiKirjoittanut AkiZZa » 16.1.2008 18:16

Kiertokanki on ihan normaali Pv:n tarvike kanki! Ei kiertokangen pituutta muuttamalla iskunpituus muutu miksikään.
Galleriassa Nick : AkiZZa
Tume34 Eläkeläinen
Pyörä:
TDR 125
Paikkakunta:
Oulu
Liittynyt:
3.10.2004 18:34
Re: gg

ViestiKirjoittanut Tume34 » 16.1.2008 18:26

AkiZZa kirjoitti:Kiertokanki on ihan normaali Pv:n tarvike kanki! Ei kiertokangen pituutta muuttamalla iskunpituus muutu miksikään.


Eipä muutu joo, mutta jos lähdetään rankemmin käyttämään esim.toista sylinteriä ja korkeampaa mäntää, voi pitempi kanki olla tarpeen jotta se mäntä mahtuu liikkumaan.

Ja kyllähän esim.piikkisen kanki kestää aika paljon enemmän kuin pv:n kanget.
Dank memes melt steel beams.
AkiZZa
Liittynyt:
15.9.2003 21:08
jj

ViestiKirjoittanut AkiZZa » 16.1.2008 18:29

Totta mutta paksumman kiertokangen alatapin asentamiseksi olisi joutunut tinkimään iskunpituudesta.
Galleriassa Nick : AkiZZa
mmik
Liittynyt:
18.5.2003 7:51

ViestiKirjoittanut mmik » 16.1.2008 19:15

Lähinnä ajattelin sitä, että mitä noinkin radikaali iskunpituuden muutos meinaapi kankisuhteen suhteen ja miten muuttuu rasitus laakereita etc. kohtaan kun käytät vakiopituista kiertokankea. Viisaammat kertokoot, itseänikin kiinnostaapi tuo puoli. Mäntä myös käy entistä alempana AKK:ssa, joten lienekkö sillä mitään merkitystä huuhtelutapahtuman suhteen?
mmik
Liittynyt:
18.5.2003 7:51

ViestiKirjoittanut mmik » 16.1.2008 19:15

Lähinnä ajattelin sitä, että mitä noinkin radikaali iskunpituuden muutos meinaapi kankisuhteen suhteen ja miten muuttuu rasitus laakereita etc. kohtaan kun käytät vakiopituista kiertokankea. Viisaammat kertokoot, itseänikin kiinnostaapi tuo puoli. Mäntä myös käy entistä alempana AKK:ssa, joten lienekkö sillä mitään merkitystä huuhtelutapahtuman suhteen?
Saha1-91
Liittynyt:
22.6.2002 23:34

ViestiKirjoittanut Saha1-91 » 12.2.2008 19:38

PV 50cc kirjoitti:Mitä noinkin radikaali iskunpituuden muutos meinaapi kankisuhteen suhteen ja miten muuttuu rasitus laakereita etc.?

Pienempi veivisuhde koneen kierrätettävyyden ja sylinterin/männän keston kannalta huonompi kun sylinterin seinille tulee kovempi rasitus. Myös männänrenkaat lepattavat herkemmin suuremmasta kiihtyvyydestä johtuen. Ilmeisesti myös kiertokangen laakerointi joutuu kovemmalle rasitukselle.
Toisaalta pienempi veivisuhde parantaa alavääntöä ja joissain tapauksissa pienentää nakutusvaaraa(?).
Autopuolella muutamat virittäjät tavoittelevat 1,75 veivisuhdetta, joillain taas pitää saada 1,8+ lukemia.
|||_Jape_|||
Liittynyt:
13.4.2008 22:57
RM 80cc:stä 54 cc

ViestiKirjoittanut |||_Jape_||| » 18.4.2008 0:28

Nyt on hankittuna tuo aito ja alkuperäinen RM 80 15hv moottori, joka on tarkoitus istuttaa pv:hen siten että käytän pv:n alkuperäisiä lohkoja ja muutan iskunpituutta lyhyemmäksi siten että siirrän pv:n omasta kampiakselista kiertokankea alemmas, mitään tarkempia laskelmia en ole vielä tehnyt, mutta osia tutkiessa hieman yllätyin kuinka pieni kampikulma pv:ssä jo alunpitäen on
Nyt on siis kantavana ajatuksena saada tämä rm:n 79cc tilavuus muutettua 54cc:ksi jotta mopolla päästään kisaamaankin (lue voittamaan)

Eli onko kellään kokemuksia vastaavasta hommasta, työnähän tuo ei kovin kummoinen ole joten jokatapauksessa kokeilen, saattaa tulla jonkin verran iloisesti kiertävä mylly

Lisäksi on ajatus hyödyntää koneesta ne 6-vaihdetta ja jämerämpi kytkin, nyt joku kysyy että miksi en istuta suoraan sitä RM myllyä sinne suskaan, no vastaus on että "sääntöjen" mukaisesti lohkot täytyy olla samasta
moposta kun runkokin ja tuossa RM lohkossa valmistenumero alkaa aika paljastavilla kirjaimilla "RM"
Tume34 Eläkeläinen
Pyörä:
TDR 125
Paikkakunta:
Oulu
Liittynyt:
3.10.2004 18:34

ViestiKirjoittanut Tume34 » 18.4.2008 0:40

Itseasiassa ei taida olla enää rajoitettu että runko ja moottori oltava alunperinkin samasta värkistä. Eikä sitä ole taidettu koskaan valvoa edes tarkasti.
Dank memes melt steel beams.
Nalle Puch
Paikkakunta:
Tunturinkierrättäjän kylä
Liittynyt:
14.2.2002 3:00

ViestiKirjoittanut Nalle Puch » 18.4.2008 15:35

Sääntö taitaa ainakin niissä yleisimmin käytetyissä mopoendurancen säännöissä kuulua, että lohkojen on oltava tieliikennekäyttöön hyväksytystä moposta ja sitä ehtoa ei RäMän lohkot täytä.
80cc RM:n aukkojen korkeus ja ajoitus saattaa kyllä asettaa mielenkiintoisia haasteita kun käytetään alkuperäistä tuntuvasti lyhyempää iskunpituutta. Paljonko iskua pitäisi lyhentää 54cc pääsemiseksi ja mikä tulisi iskusuhteeksi?

Varaosat kaikkiin mopoihin Mopo Sportista