Moottorin alakerta

nevssons
Pyörä:
Derbi X-race, Suzuki Street magic proju
Paikkakunta:
Espoo
Liittynyt:
9.1.2011 21:51
Re: Moottorin alakerta

ViestiKirjoittanut nevssons » 18.2.2015 14:54

Niin, sen männän pompotteluuun hukatun energian voi pääösin kaiketi havaita tärinänä. Osa häviää laakereihin tietty.

Kampuranhan voi saada parempaankin taspapainoon kuin nykyään yleensä ovat. Teoriassa on kai mahdollista saada täydellinenkin tasapaino tietyltä kierrosluvulta.

Yksimukinen wankkelihän ei ole värinätön. Niitähän on yleensä se kaksi peräkkäin ja perinteisessä mäntämoottorissa sama voidaan saavuttaa vaikkapa bokseri rakenteella.
Oikeudet kirjoitus- ja asiavirheisiin pidetään. Mitään sanomaani ei tule eikä voi käyttää minua vastaan. En vastaa viestin sisällön aiheuttamista fyysisistä tai henkisistä vaivoista - Putkea väsäämässä?
-Zone-
Liittynyt:
22.6.2005 22:42
Re: Moottorin alakerta

ViestiKirjoittanut -Zone- » 18.2.2015 15:07

nevssons kirjoitti:ja perinteisessä mäntämoottorissa sama voidaan saavuttaa vaikkapa bokseri rakenteella.

Ei aivan, mutta bokseri on kyllä tuossa mielessä hyvä. Noista moottorin tasapainoittamisista tuossa on ihan hyvää juttua vaikka vanha juttu onkin. http://www.mediafire.com/view/33brhcq0u ... _mukia.pdf

nevssons kirjoitti:Yksimukinen wankkelihän ei ole värinätön.

Mikään moottori ei ole. Eteenkin kun palotapahtumat tapahtuvat syklittäin. Yksisylinterisessä nämä on luonnollisesti harvemmassa kuin useampi pyttyisessä. Ellei tietty sitten ne kaikki pytyt sylje samaan aikaan.. Edes sähkömoottori ei ole värinätön.
Viimeksi muokannut -Zone- päivämäärä 18.2.2015 15:26, muokattu yhteensä 2 kertaa
"... En ikinä uskonut, että muut voisivat ottaa teoriani niin paljon vakavemmin, kuin minä itse..." Albert Einstein
rossipoika
Liittynyt:
11.10.2007 19:46
Re: Moottorin alakerta

ViestiKirjoittanut rossipoika » 18.2.2015 15:21

Joo kyllähän sitä energiaa noihin osien värähtelyihin jotain kuluu ja jotain ilmanvastustakin ne tuottaa ja lopullinen summa on se mikä merkkaa.

Tällä hetkellä näkisin kuitenkin perinteisen mäntämoottorin fiksumpana vaihtoehtona hyötyajoneuvoon. Kilpakäytössähän tuommonen wankel voi olla kova sana teho/paino suhteensa vuoksi. Enkä kiistä etteikö sen pohjalta olisi mahdollista tehdä hyötyajoneuvoon sopivaa moottoria tulevaisuudessa.

Moottoreiden kehityshän tapahtuu aika pitkälti moottoriurheilun piirissä. Ja säännöt luodaan sellaiseksi, että ne tukevat tätä teknistä kehitystä. Niitä ei kuitenkaan luoda sen pohjalta mikä vois olla järkevintä, vaan sen pohjalta millä suuret yritykset tahkoavat parhaan voiton.
-Zone-
Liittynyt:
22.6.2005 22:42
Re: Moottorin alakerta

ViestiKirjoittanut -Zone- » 18.2.2015 15:30

Joo se on selvää, että nykyisellään mäntämoottori on fiksuin vaihtoehto. Ei se turhan takia ole käytössä liki kaikissa. Mutta kuten sanoin koko juttuhan lähti siitä että musta wankeliin keskitytään aivan liian vähän. Sikäli mulle on positiivinen yllätys kun välillä joku sillä rintamalla edes vähän yrittää. Suomessa tosin ei kannata edes yrittää. Täällä on pilattu kaikki vähänkään moottoreihin liittyvä ja oikeastaan kaikki muukin. Lottovoittajankaan ei olisi oikeastaan järkevä jäädä suomeen. Eläminen on suhteellisen turvallista, mutta kaikki on kiellettyä ellei sitä laissa ole erikseen määritelty sallituksi.. Silloinkin se on rankasti verotettua :D

Pitkästä aikaa muutes puoli vahingossa mototissa moottorikeskusteluakin :) Pitäiskö pistää ruksi seinään :)

Tuosta aiemmasta tuli mieleen big bang koneet. Suurinosa tuskinpa kyllä muistaa enää ko. aikakautta. Silloinhan roadracing gp 500 luokkaa ajettiin 2T koneilla. Nelareilla ei ollut mitään asiaa. Big bang koneiden tullessa moni epäili koneiden olevan nelitahtisia. Toisaalta ei ihme. Onhan se big bang koneen käyntiääni aika erikoinen kun 4 pyttyä sytyttää kaikki 60 asteen sisään. Pito oli joidenkin kuskien mukaan hyvä, mutta aika hieromalaitoksia kuulemma ajaa ;)
"... En ikinä uskonut, että muut voisivat ottaa teoriani niin paljon vakavemmin, kuin minä itse..." Albert Einstein
rossipoika
Liittynyt:
11.10.2007 19:46
Re: Moottorin alakerta

ViestiKirjoittanut rossipoika » 18.2.2015 15:39

Nii helpompi nykyään olis määritellä mikä on sallittua kuin mikä on kiellettyä. Eikä enää taida olla lottovoitto syntyä suomeen, vaan suomeen syntyessään tarvitsee lottovoiton :)

Vaikka noina big bang kauden kulta-aikoina en osannut varmaan edes kontata, niin on sitä asiaa jälkikäteen tullu vähän selvitettyä. Tuo big bangi antaa joo tasasemman väännön akselilta/renkaalta vaikka äkkiseltään vois ajatella toisin.
-Zone-
Liittynyt:
22.6.2005 22:42
Re: Moottorin alakerta

ViestiKirjoittanut -Zone- » 18.2.2015 16:17

Ei se itseasiassa tasaisempi vääntö ole, mutta pito oli parempi vaikka syklit tulikin ulos harvemmin. Sen vuoksi niitä rakennettiinkin. Normi 4 pyttyinen 2T kone sytytti 90 asteen välein ja tehoa niissä alkoi olla sen verran että pidon kanssa alkoi olla jo ongelmia. Joku sitten keksi että jos kaikki pytyt sytyttäisi peräjälkeen takarenkaalle jäisi enemmän aikaa saada uudelleen pitoa radasta.

Palotapahtuman kestosta johtuen sytytys hoidettiin 60 asteen sisään jolloin yksittäiset pyttyjen antamat potkut ei juurikaan erottuneet toisistaan. Jos ajatellaan normi 4 pyttyistä 2t konetta 90 sytytysvälillä vaikkapa äänenkäsittelyohjelman tapaan kuvaajana niin samansuuruiset syklit toistuu aikajanalla peräjälkeen. Big bang koneessa taas on harvakseltaan yksi piiiitkä pulssi jonka amplitudi on suuruudeltaan sama kuin edellisenkin, se on vain moottoriksi luonnottoman pitkä.

Noin ajatellen on ymmärrettävää että pito oli parempi kun välissä oli pitkät huilitauot ja taas pitkä eteenpäin vievä pulssi ja taas huilitauko. Saattaa tuntua merkityksettömän pieniltä ja lyhytkestoisilta tapahtumilta ja vaikka koneet kiersikin sellasen +14krpm täyshuudatuksessa niin täytyy muistaa että pito ei täysiä ajettaessa ollutkaan se varsinainen ongelma vaan kun hitaista mutkista lähdettiin taas suoralle ja kaikki urut avattiin. Villisti sutiva laite ei loppupeleissä hirveästi kiihdy eikä tilanne ole aina 100% kuskin hallinnassakaan.

En enää muista kuinka pitkään big bang koneilla ajettiin. Järin mukavina niitä ei pidetty ajaa ja on asia tietty ymmärrettävääkin. Pistäkääpä tehden 4 pyttyinen niin että kaikissa pytyissä on ykk 60 asteen sisällä ja koittakaa tasapainottaa se. Eteenkin kun se välillä kiljuu lähes 15krpm.. ;)

E: Huuhtelumännällä alkaa olla jo kokoa http://2.bp.blogspot.com/-1wY3ctnqGqA/U ... Engine.jpg
"... En ikinä uskonut, että muut voisivat ottaa teoriani niin paljon vakavemmin, kuin minä itse..." Albert Einstein
rossipoika
Liittynyt:
11.10.2007 19:46
Re: Moottorin alakerta

ViestiKirjoittanut rossipoika » 18.2.2015 16:43

Voihan se olla, että tolla ajattelutavalla on siihen aikaan menty, mutta tarkempi laskeminen (ei oikeesti edes mitään ihmeellistä) on todennut teorian vääräksi.

Tuolta löytyy mun nähdäkseni oikea selitys asialle:
http://www.pit-lane.biz/t1461p32-technique-moteurs-motogp
Foorumille pitää rekisteröityä nähdäkseen kuvat. Mutta laitanpa tähän kaks kuvaa jossa vertaillaan kaks mukisia vehkeitä. Toinen sytyttää 180/180 asteen välein ja toinen 90/270.
Kuva
Kuva
-Zone-
Liittynyt:
22.6.2005 22:42
Re: Moottorin alakerta

ViestiKirjoittanut -Zone- » 18.2.2015 16:47

Joo, siis moni asia on muutoinkin muuttunut vuosien saatossa. Eipä big bang terminä edes enää tarkoita samaa mitä tuolloin kun se kehitettiin.
E: voisin oikeastaan tutkia noita vanhoja arkistojani. Mulla saattaa olla vielä tuon aikakauden juttua noista gb 500 peleistä. Harmi että noita lehtiä on vuosien saatossa kadonnut maailmalle. Jonkin verran oon niitä kyllä scannaillutkin jo. Tuolla niitä olis luettaviksi: https://www.mediafire.com/folder/ib8xwf ... Sekalaista
"... En ikinä uskonut, että muut voisivat ottaa teoriani niin paljon vakavemmin, kuin minä itse..." Albert Einstein

Varaosat kaikkiin mopoihin Mopo Sportista