Hommahan lähti mun osalta siitä, että modasin blairin putkikaavat niin, että putken paksuus kertoimia ei tarvii laskijan määrittää. Vaan ne muodostuu niistä arvoista, jotka mun mielestä niihin eniten vaikuttaa. Laskurilla saadut arvot täsmäävätkin aika hyvin kilpamoottoreissa oleviin putkiin. Perus mopoihin taas ei.
Tässä kohtaa huomasin, että yleensä mopoputkien mitat ovat kyllä sinnepäin suhteessa pakoputken lähtöön. Mutta pakoputken lähdöt ovat aivan tolkuttoman kokoisia suhteessa blow down alaan. Ja blow down alahan hyvin pitkälti määrää koneen hengittävyyden...

Sitten kun näitä asioita piti simuta, niin ainoa käytettävissä oleva oli tuo Lotuksen simu. En oikeen tiedä ymmärtääkö se näistä oikeesti yhtään mitään. Ei sillä 2T koneesta meinaa bmeppiä saada yli 4:n baarin.

nevssons kirjoitti:Putkea kaventamalla tai paksuntamalla muutokset oli hyvin vähäisiä. Pääosin kapeampi putki näytti heikentävän tehoaluetta ennen huipputehoa ja parantavan ylikierroksille venyvyyttä. Huipputeho pysyi likimain samana.
Johtuisikohan tämä siitä, että paksummassa putkessa on enemmän jäähdytys pinta-alaa, jolloin pakokaasut pysyvät viileämpinä. Tuntuu vähän, että liekö tuo softa muuta laskeekaan... Mota tai EngMod2T simuihin vois olla enemmän luottoa.

Käytännön testeissähän tuolla paksuudella on ollut paljonkin vaikutusta.