2-Tahtisen Pakoputki

JariVV
Liittynyt:
5.3.2008 15:17

ViestiKirjoittanut JariVV » 20.10.2009 14:55

Tuntuu olevan melko hankalaa saada putkeen sopivaa aallonnopeutta. Tosin olen kyllä saanut rajuja putkia aikaiseksi vaikka aallonnopeus on 570 m/s.
Voisittekos hieman jeesata kun mä en selkeesti nykyisellä mottikonfiguraatiolla ja käytettävällä kierroslukualueella tunnu pääsevän tonne 490 m/s paikkeille sitten mitenkään.
JariVV
Liittynyt:
5.3.2008 15:17

ViestiKirjoittanut JariVV » 21.10.2009 0:59

Tässä viimeisin putki (4:s) tänä iltana väkerrettynä. 131mm pitkällä internal stingerillä. Vielä tarttis vaan laittaa mutkat...

Kuva
Nalle Puch
Paikkakunta:
Tunturinkierrättäjän kylä
Liittynyt:
14.2.2002 3:00

ViestiKirjoittanut Nalle Puch » 21.10.2009 13:37

JariVV kirjoitti:Tuntuu olevan melko hankalaa saada putkeen sopivaa aallonnopeutta. Tosin olen kyllä saanut rajuja putkia aikaiseksi vaikka aallonnopeus on 570 m/s.
Voisittekos hieman jeesata kun mä en selkeesti nykyisellä mottikonfiguraatiolla ja käytettävällä kierroslukualueella tunnu pääsevän tonne 490 m/s paikkeille sitten mitenkään.
Ööh... mitä? Onko ongelma siis oikean viritetyn pituuden löytämisen vaikeus?

Ja kommenttina tohon kuvaan: teet siis ekaksi suoran putken ja väännät sitten vasta mutkat? Sisäpilli on hieno lisä. ;) Pitää kokeilla joskus itekkin tuollaista.
Ehkä viritin, ehkä en. So not, pääasia että mopo kulkee! --- Tehty mikä tehty ja 15 heppaa tuli. ---Vannehopeanuoli & Hevonperse Racing!
-Zone-
Liittynyt:
22.6.2005 22:42

ViestiKirjoittanut -Zone- » 21.10.2009 15:31

Nalle Puch kirjoitti:...teet siis ekaksi suoran putken ja väännät sitten vasta mutkat?...

Sama tuli kanssa mieleen. Onko kyse putken katkaisemisesta sopivassa kulmassa+yhteenliitto, hiekalla taivuttaminen / jokin muu menetelmä ?
"... En ikinä uskonut, että muut voisivat ottaa teoriani niin paljon vakavemmin, kuin minä itse..." Albert Einstein
Sarvi-Perkele
Liittynyt:
12.12.2004 18:10

ViestiKirjoittanut Sarvi-Perkele » 21.10.2009 16:14

Millä oot laskenu diffuuserin osien keskinäiset pituudet? Näyttää hiukan epäkonventionaalisilta, vai onko se vaan silmä mikä tässä pettää..?
Offerings to the God of Speed:
----------------------------------------
P+ 75 cc, piston port, 121 km/h (gps).
P+ 75 cc, case reed, "Nuclear Disarmament - Boba Fett -edition", 117 km/h (gps).
Suzuki GSXR1100w, 260 hp @ 0.8 bar.
MänTä Moderaattori
Pyörä:
Jawa 350(-01) SuzukiGT250(-77) YamahaRD350F1(-85)
Liittynyt:
8.10.2001 3:00

ViestiKirjoittanut MänTä » 21.10.2009 16:36

bellin kaavoilla tulee tuon näköistä.
JariVV
Liittynyt:
5.3.2008 15:17

ViestiKirjoittanut JariVV » 23.10.2009 3:59

Tollasta tulee tällä Sarven Excelillä, BlairExhaust 3.1. Muita ohjelmia en ole käyttänyt. Olenko siis hakoteillä putkineni?

Ja teen tuon tosiaan aina ensin suoraksi ja sen jälkeen leikkaan kulmassa poikki ja liitän yhteen. Sama tilavuus säilyy näin.

Tässä on itse asiassa faktaa tästä koneesta jos kiinnostaa:

4 huuhtelukanavaa, asteet 138. Ylöspäin kapeneva suorakaide (yhdistetty)
Pakoasteet 186. Pakoaukko suorakaide, keskim. halkaisija 18.33mm, pinta-ala 264mm2
Imuasteet 155. Suorakaide.
Isku 30mm.
Poraus 36mm.
Mäntäohjattu.

Tyhjäkäynti 4000:n paikkeilla, kytkin ottaa kiinni noin 6500. Korkeimmat ajokierrokset on 19,500-20.500 riippuen putkesta. Keskimääräisestä pyöritään 11.000-17.000 alueella

Minkälaisen putken mitoituksiltaan te tekisitte? Voisin tehdä ehdotuksien pohjalta putkia lisää. Ja tuo muuttuvatilavuuksinen on pakko toteuttaa myös.

Tässä vielä ajovideoite mistä kuulee ja näkee lisää:
http://www.youtube.com/watch?v=i_eG6MbZWIM
http://www.youtube.com/watch?v=Hi5Vs4xcgH8
Viimeksi muokannut JariVV päivämäärä 23.10.2009 16:42, muokattu yhteensä 1 kerran
Nalle Puch
Paikkakunta:
Tunturinkierrättäjän kylä
Liittynyt:
14.2.2002 3:00

ViestiKirjoittanut Nalle Puch » 23.10.2009 9:31

JariVV kirjoitti:Tässä on itse asiassa faktaa tästä koneesta jos kiinnostaa:

4 huuhtelukanavaa, asteet 134. Ylöspäin kapeneva suorakaide (yhdistetty)
Pakoasteet 180. Pakoaukko suorakaide, keskim. halkaisija 18.33mm, pinta-ala 264mm2
Imuasteet 146. Suorakaide.
Huuhteluajoitus vaikuttaa aika reippaalta pakoon ja varsinkin imuun verrattuna, mutta en voi väittää että se olisi välttämättä huono asia kun en ole tuollaista konetta edes nähnyt. Olisi tietty mielenkiintoinen kokeilu vetää pako 190 tai karvan yli ja imuajoitus sitten noihin sopivasti.

Tuo "pakoaukon keskimääräinen halkaisija" on itse asiassa nimeltään ekvivalenttihalkaisija, taulukon kolmosversion tekijä on kääntänyt sanan väärin.
Ehkä viritin, ehkä en. So not, pääasia että mopo kulkee! --- Tehty mikä tehty ja 15 heppaa tuli. ---Vannehopeanuoli & Hevonperse Racing!
JariVV
Liittynyt:
5.3.2008 15:17

ViestiKirjoittanut JariVV » 23.10.2009 9:33

Auttaisiko asiaa kuvat pytystä? Tässä:
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva

Ja mäntä nyt:
Kuva

Minkä verran imuajoitusta sitten itse laittaisit? Itse asiassa lyhensin jo 2mm tuota männän imuhelmaa saadakseni sinne lisää aukioloaikaa, en vielä mitannut asteita kuitenkaan. Mutta kysynkin teiltä mielipiteitä oppiakseni lisää.
Viimeksi muokannut JariVV päivämäärä 23.10.2009 10:02, muokattu yhteensä 1 kerran
Nalle Puch
Paikkakunta:
Tunturinkierrättäjän kylä
Liittynyt:
14.2.2002 3:00

ViestiKirjoittanut Nalle Puch » 23.10.2009 10:02

JariVV kirjoitti:Auttaisiko asiaa kuvat pytystä?

Minkä verran imuajoitusta sitten itse laittaisit?
Laitaa vaan kuvia pytystä. Ite varmaan laskeskelisin ensin aika-aloja :nörtti:, sitten pyörittelisin eri vaihtoehtoja MOTAlla :nörtti: ja lopuksi varmaan vielä kokeilisin sopivinta ajoitusta pätkimällä imuhelmaa 0,5-1 mm kerrallaan :roll: . Lopulta imuajoitus varmaan päätyisi jonnekin 160-190 asteen väliin. Riippuen... kaikesta, erityisen paljon putkesta. Minkälainen kansi tossa muuten on?
Ehkä viritin, ehkä en. So not, pääasia että mopo kulkee! --- Tehty mikä tehty ja 15 heppaa tuli. ---Vannehopeanuoli & Hevonperse Racing!
JariVV
Liittynyt:
5.3.2008 15:17

ViestiKirjoittanut JariVV » 23.10.2009 10:04

Lisäsin kuvat edelliseen viestiin.

MOTAa mulla ei ole. Miten ehdottomana hankintana näet sen?
Sarvi-Perkele
Liittynyt:
12.12.2004 18:10

ViestiKirjoittanut Sarvi-Perkele » 23.10.2009 12:56

Tuo versio ei muuten ole minun tekemä, ainoastaan se alkuperäinen mitä sitten itekukakin on muutellut mielensä mukaan ja tuottanut erilaisia versioita.
Ja se alkuperäinenkin kaava on hyvä lähinnä alkuarvauksen tuottamiseen.

JariVV kirjoitti:Tollasta tulee tällä Sarven Excelillä, BlairExhaust 3.1. Muita ohjelmia en ole käyttänyt. Olenko siis hakoteillä putkineni?
Offerings to the God of Speed:
----------------------------------------
P+ 75 cc, piston port, 121 km/h (gps).
P+ 75 cc, case reed, "Nuclear Disarmament - Boba Fett -edition", 117 km/h (gps).
Suzuki GSXR1100w, 260 hp @ 0.8 bar.
JariVV
Liittynyt:
5.3.2008 15:17

ViestiKirjoittanut JariVV » 23.10.2009 14:11

No helkutti. Eli tarvitsen sitten lisää työkaluja. Miten lähden tästä eteenpäin? Suostuisittekos hieman auttamaan?

MOTA ilmeisesti vai kuinka? Miten hyvänä työkaluna näette sen ilmaissoftan jolla putkia voi laskea? Olen tässä myös hieman pyöritellyt sitä.

Päivitin edelliseen viestiin asteita portatun männän osalta.
JariVV
Liittynyt:
5.3.2008 15:17

ViestiKirjoittanut JariVV » 25.10.2009 20:45

Olin tänään koko päivän dynolla testaamassa ECUn ohjelmia ja tekemääni neljää putkea. Dyno on pyörädyno RC Dyno Systems malli DSR24.

Paras teho takapyöriltä: 8,27 hevosvoimaa, 14640 kierr./min
Paras vääntö: 4,9 Newtonmetriä, 5060 kierr./min
Maksimikierrokset: 20.240 kierr./min
Oddified ECU sytytyskartta 6

Kun otetaan huomioon takapyörien auraus 2 astetta per pyörä, Po jaettuna Cos(a)= P joten teho 8,27hp jaettuna cos 4 = 8,29hp. Ja jos yleisesti todettu tehohäviö suorahampaisessa voimansiirrossa jossa ei ole voiman suuntaa muuttavia kulmia kuten Bajasse ei ole on luokkaa 10-15% niin jos otetaan sen keskiarvo mikä on 12,5 prosenttia 8,29hp = 1,036hp ja lisätään se 8,29hp:hen joten oletetuksi maksimi moottoritehoksi saadaan 9,33 hevosvoimaa. Tämä versio 2 putkella joita on yhteensä 4 erilaista nyt.
Nalle Puch
Paikkakunta:
Tunturinkierrättäjän kylä
Liittynyt:
14.2.2002 3:00

ViestiKirjoittanut Nalle Puch » 25.10.2009 21:50

JariVV kirjoitti:No helkutti. Eli tarvitsen sitten lisää työkaluja. Miten lähden tästä eteenpäin? Suostuisittekos hieman auttamaan?

MOTA ilmeisesti vai kuinka? Miten hyvänä työkaluna näette sen ilmaissoftan jolla putkia voi laskea? Olen tässä myös hieman pyöritellyt sitä.

Päivitin edelliseen viestiin asteita portatun männän osalta.
Tokihan sitä autetaan mutta se on sitten ihan onnen kauppaa että onko siitä mitään apua. :)

Motasta: mun mielestä se ei ole missään tapauksessa pakkohankinta. Onhan sillä mielenkiintoista kokeilla vaihtoehtoja ja Sarven galleriassahan on hänen tekemiään MOTAn ennustekäppyröitä ja vastaavasti dynovetoja samasta koneesta. Ja ne on yllättävänkin samankaltaisia. Mutta kyllä sillä MOTAlla toisaalta pääsee pahasti metsäänkin. Ja kyllähän sitä on kautta aikain saatu laitteet kulkemaa ihan ilman mitään simujakin.

Mutta mitä ilmaissoftaa mahdat tarkoittaa?

Niin tuo viimeisin huuhteluajoitus 138 vaikuttaa aika julmalta verrattuna pakoajoitukseen 186, vaikka sekin on noussut. Ja onko mäntään viilattu huuhteluiden kohdalle urat? Se ei varmaan ole paras vaihtoehto squish-kannen kanssa eikä huuhteluvirtaustenkaan kannalta. Mutta ihan hyvin tehoahan tuosta laitteesta jo irtoaa vakiokuntoiseen verrattuna. Olisi aika mielenkiintoinen kokeilu sellainen oikein radikaali RR-porttaus. Mutta siinä voi kyllä pytty olla äkkiä entinen... onkohan nuo pytyt liian kalliita pilalleviilattaviksi?
Ehkä viritin, ehkä en. So not, pääasia että mopo kulkee! --- Tehty mikä tehty ja 15 heppaa tuli. ---Vannehopeanuoli & Hevonperse Racing!

Varaosat kaikkiin mopoihin Mopo Sportista