DIY-valupytty PV-suzukiin

Soukka
Paikkakunta:
Lohja
Liittynyt:
13.11.2004 22:44

ViestiKirjoittanut Soukka » 14.9.2007 7:12

Sain tänä aamuna mielenkiintosen yv:n ja kun itellä ei ollut kauheita tietoja tästä valamisesta niin pasteen tänne sen.

jikolo kirjoitti:Luin tuota aihetta pro-viritys paikassa ja kun minulla ei ole oikeuksia kirjoitella sinne niin voisit vähän valasta tuohon viimeiselle sivulle zonen kommenttia eli:

Siis peksyhän joutuu tekemään sen varsinaisen valumallin koivuvanerista. Ei pieniä malleja kannata tehdä muusta ja kun peksy joutuu tekemään kerta tuon valumallin, niin minkä takia täytyis tehdä toinen malli.

Jos kirjotat sinne niin viittitkö kysyä peksyltä: Minkä takia se suunnittelee nyt jo huuhteluita yms kun se menee turhan vaikeaksi tehdä tommosia sinne mallin sisälle (ne kannattais varmaan jättää koneistettavaksi) ellei raaka sylinteri ole jo odottamassa koneistusta ja sitä paitsi ei voi valaa tollasta mallia, kun ei siihen saa hellityksiä/keernoja järkevästi vai miten se meinaa ne toteuttaa. Kuinka paljon peksy tekee itse olisi kanssa kiva tietää vai suunnitteleeko vain? Eli mitä näistä peksy tekee muuta kuin suunnittelee

valumallin valmistus - valaminen - koneistus

kiinnostaa kun satun opiskelemaan alaa
#viritetty.com@QNet
http://www.2t.viritetty.com
Käykääs tsekkaan ;)
Zgiba
Paikkakunta:
Espoo
Liittynyt:
11.1.2005 16:07

ViestiKirjoittanut Zgiba » 14.9.2007 9:07

Vastaan tähän jotain malttamattomien puolesta.

Eli Peksykin opiskelee tuota alaa, mutta nyt hänellä on valmistuminen lähellä ja se tietenkin syö nyt tehokkaasti miehen aikaa. Ja lisäksi itse olen syypää, kun eri projektiin liittyen hän sai potkurivaluprojektin tehtäväkseen.

Tuohon pyttyprojektiin sen verran että se malli tehdään siis ThermoJet-tulostimella joka kovettaa mallin suoraan muovintapaisesta aineesta 3D-mallin perusteella, eli sisäpuolisetkin muodot syntyvät tässä kivuttomasti. Eli koko malli kannattaa tehdä niin pitkälle valmiina kuin mahdollista.

Ja hyvinpitkälti kaikki tehdään itse :).

Mutta mies vastannee sitten kun kiireiltään ehtii... ;).
Zam64
Liittynyt:
31.10.2004 7:57

ViestiKirjoittanut Zam64 » 14.9.2007 10:43

Zgiba kirjoitti:Vastaan tähän jotain malttamattomien puolesta.

Eli Peksykin opiskelee tuota alaa, mutta nyt hänellä on valmistuminen lähellä ja se tietenkin syö nyt tehokkaasti miehen aikaa. Ja lisäksi itse olen syypää, kun eri projektiin liittyen hän sai potkurivaluprojektin tehtäväkseen.

Tuohon pyttyprojektiin sen verran että se malli tehdään siis ThermoJet-tulostimella joka kovettaa mallin suoraan muovintapaisesta aineesta 3D-mallin perusteella, eli sisäpuolisetkin muodot syntyvät tässä kivuttomasti. Eli koko malli kannattaa tehdä niin pitkälle valmiina kuin mahdollista.

Ja hyvinpitkälti kaikki tehdään itse :).

Mutta mies vastannee sitten kun kiireiltään ehtii... ;).


shaatana kun tekisitte 50 CC RM:n pytyn..tai Suzukin aihioon soveltuvan (50 CC) pytyn... siihen sitten sopivalla tavalla skaalattu RS125:n aukot...jos vielä jatkan ni alan näkeen märkiä unia...
...Er houston we have a problem here...
-Zone-
Liittynyt:
22.6.2005 22:42

ViestiKirjoittanut -Zone- » 14.9.2007 19:36

jikolo kirjoitti:...niin voisit vähän valasta tuohon viimeiselle sivulle zonen kommenttia eli...

Voinen itse hiukan valaista tarkoitusperiäni.
Itseasiassa lähinnä halusin antaa porukoiden hoksottimille hommaa. Monellakaan ei ole mahdollisuutta valaa itse sylinteriä, mutta savi/kipsi yms. materiaalista useampikin pystyy tekemään "sylinterin". Vaikka ikinä ei mitään valaisikaan, voi jo pelkästään savuvirtauksien tutkiminen "keinosylinterin" kanssa olla opettavaista / kiinnostavaa hommaa. Tähän luulisi useimmilla rahkeet riittävän ja kun ei tarvitse oikeita sylintereitä työstää, vaan pehmytmateriaaleja.

Mahdollisesti siinä voi tulla ahaa elämyksiä, joita voi hyödyntää mahdollisuuksiensa mukaan sitten oikeiden sylintereiden kanssa. Ahaa elämyksiä myös on se, että huomaa, miten jotain asiaa ei kannnata tehdä. :)

Vähän off topiciksi meni sorry siitä, mutta tätä tuossa ajattelin, kun kirjoitin. Porukka vain ei tainnut ajatella asiaa soveltaen. Tai sitten perimmäinen ajatukseni oli niin ilmiselvä, että se ei siksi juolahtanut kellekkään mieleen. :P
"... En ikinä uskonut, että muut voisivat ottaa teoriani niin paljon vakavemmin, kuin minä itse..." Albert Einstein
Soukka
Paikkakunta:
Lohja
Liittynyt:
13.11.2004 22:44

ViestiKirjoittanut Soukka » 14.9.2007 19:43

jikolo kirjoitti:Jaajaa sittenhän tää sijoittuu ihan hi-tech luokkaan.
Noita tulostimia ei sitten ihan joka pajalta löydy, mutta silti ei se voi tehdä sellasta mallia, joka vastaisi täysin valmista lopputulosta, koska itse valumalliin täytyy lisätä 1% kutistumat (siis jos valurauta kyseessä) ja kaiken lisäksi hellitykset eli kanavista ei tule vielä kunnollisia. Voihan ne suunnitella jo valmiiksi, että koneistus sujuu kivuttomammin. Tossa on muuten sitten ihan helvetimmoinen homma tehdä koko sylinteri itse, että en ihmettele jos projektissa kestää.
#viritetty.com@QNet
http://www.2t.viritetty.com
Käykääs tsekkaan ;)
MänTä Moderaattori
Pyörä:
Jawa 350(-01) SuzukiGT250(-77) YamahaRD350F1(-85)
Liittynyt:
8.10.2001 3:00

ViestiKirjoittanut MänTä » 14.9.2007 22:09

täytyy hattua nostaa jos oikein sylinterin itse tekee! Minulla on välähdellyt hulluja suunnitelmia, josko alkaisi tekemään tunturista mahdollisimman ripeää peliä. Eli huippunopeuden maksimointia. Siihen samaan meinasin juottaa/hitsata vesijäähdytetyn pannun vaikkapa tccd 50cc sylinteristä.
Zam64
Liittynyt:
31.10.2004 7:57

ViestiKirjoittanut Zam64 » 15.9.2007 11:07

MänTä kirjoitti:täytyy hattua nostaa jos oikein sylinterin itse tekee! Minulla on välähdellyt hulluja suunnitelmia, josko alkaisi tekemään tunturista mahdollisimman ripeää peliä. Eli huippunopeuden maksimointia. Siihen samaan meinasin juottaa/hitsata vesijäähdytetyn pannun vaikkapa tccd 50cc sylinteristä.


mopo gp:ssä oli kopikkomäen tunturi supersporttiin tehty vesijäähdytteinen vapaakiertopannu.

vesijäähypytyn tekeminen ei mun mielestä ole mitenkään mahdotonta. päin vastoin. tuollaisen pannun voi tehdä suht helposti kun hitsaa jäähdytysripojen päälle peltikotelon(=rivat unpeen ja ripojen läpi reiät) tuollasia on kai joku tehnytkin.
...Er houston we have a problem here...
MänTä Moderaattori
Pyörä:
Jawa 350(-01) SuzukiGT250(-77) YamahaRD350F1(-85)
Liittynyt:
8.10.2001 3:00

ViestiKirjoittanut MänTä » 15.9.2007 14:51

on varmasti tehnyt juu, olen kuviakin nähnyt! Itse ajattelin ihan pumpulla tapahtuvaa vedenkiertoa + termostaattia. Olisi ainakin enemmän haastetta. Sehän se on hankalampaa, että saa kannen ja sylinterin välisen liitoksen pitämään ja toimimaan. Olen miettinyt myös sylinterin ulkopuolisia letkuja joilla vesi siirtyy sylinteristä kanteen.
iikka88
Pyörä:
Suzuki Rmx 250 -90, Solifer-Suzuki S -85
Paikkakunta:
Sipoo
Liittynyt:
8.2.2004 16:33

ViestiKirjoittanut iikka88 » 15.9.2007 21:54

Zam64 kirjoitti:mopo gp:ssä oli kopikkomäen tunturi supersporttiin tehty vesijäähdytteinen vapaakiertopannu.


En tiedä minkä konstruktion oot nähny, mutta viimekisassa tattiksella tossa kopikkomäen tunturissa oli derbin tai minarelli am6 sylkkä kiinni, eli lähinnä siis koneistamalla laitettu. Tai no, mistäs minä tiedän jos siinä olikin vain uusenskan sylkän kuoret ja sisällä oli joku tunskan pytty.
Näin se menee.
Zam64
Liittynyt:
31.10.2004 7:57

ViestiKirjoittanut Zam64 » 16.9.2007 9:01

iikka88 kirjoitti:
Zam64 kirjoitti:mopo gp:ssä oli kopikkomäen tunturi supersporttiin tehty vesijäähdytteinen vapaakiertopannu.


En tiedä minkä konstruktion oot nähny, mutta viimekisassa tattiksella tossa kopikkomäen tunturissa oli derbin tai minarelli am6 sylkkä kiinni, eli lähinnä siis koneistamalla laitettu. Tai no, mistäs minä tiedän jos siinä olikin vain uusenskan sylkän kuoret ja sisällä oli joku tunskan pytty.


juu just tuon näin. laiska kun oon ni olis pitäny kirjottaa lisukkeeksi miten se oli tehty.
...Er houston we have a problem here...
a-ku
Pyörä:
Suzuki S, Kawasaki KDX
Paikkakunta:
Helsinki
Liittynyt:
27.9.2005 15:01

ViestiKirjoittanut a-ku » 16.9.2007 13:31

Viime haminan kisoissahan kopikkomäellä oli sportissaan, joku ilmajäähy honda cr pytty.
Zam64
Liittynyt:
31.10.2004 7:57

ViestiKirjoittanut Zam64 » 16.9.2007 20:39

a-ku kirjoitti:Viime haminan kisoissahan kopikkomäellä oli sportissaan, joku ilmajäähy honda cr pytty.

juu oli ja ainakin korvakuulolla tais olla kiertävin ja sutivin peli. Eihän sillä kisassa vottoa tullut kun noissa jääratakisoissa pitää saada renkaat pitämään eikä pelkällä voimalla pärjää jos ei ole pitoa.
...Er houston we have a problem here...
Sarvi-Perkele
Liittynyt:
12.12.2004 18:10

ViestiKirjoittanut Sarvi-Perkele » 16.9.2007 22:17

Tuohan on vähän samaa juttua mitä oon horissu ennenkin, että se valtava piikki ei kauheesti auta, jos kone vaikka tippuu aina kaistalta pois tms...

Onko muuten jossakin noita mopokisojen sääntöjä nähtävillä, vai ajetaanko niitä eri paikoissa eri säännöillä? Tuntuu että siellä saa olla melko villejä laitteita.
Ajetaanko mopoilla kiihdytystä?

Voishan se olla hilpeetä käydä joku kone pamauttamassa radallakin.. ;)

Zam64 kirjoitti:juu oli ja ainakin korvakuulolla tais olla kiertävin ja sutivin peli. Eihän sillä kisassa vottoa tullut kun noissa jääratakisoissa pitää saada renkaat pitämään eikä pelkällä voimalla pärjää jos ei ole pitoa.
Offerings to the God of Speed:
----------------------------------------
P+ 75 cc, piston port, 121 km/h (gps).
P+ 75 cc, case reed, "Nuclear Disarmament - Boba Fett -edition", 117 km/h (gps).
Suzuki GSXR1100w, 260 hp @ 0.8 bar.
iikka88
Pyörä:
Suzuki Rmx 250 -90, Solifer-Suzuki S -85
Paikkakunta:
Sipoo
Liittynyt:
8.2.2004 16:33

ViestiKirjoittanut iikka88 » 16.9.2007 22:31

No se on vähän jokapaikassa omat sääntönsä, yleisin sääntö on kuitenkin että alle 55cc, koneen lohkot oltava kotoisin samasta vehkeestä kun runko. Ja rungon oltava suomessa tieliikennehyväksytty. Rungon muokkaaminen vapaata ja koneen muu viritys vapaata.

Mut sit tuol haminassa on viriluokassa kuutiovapaa, ja muutenkin aikalailla vapaat säännöt.:D

Kiihdytystäkin ajetaan, parina kesänä ollu jo pattijoella kiihdytyskisat joissa mopoluokka.
Näin se menee.
Zam64
Liittynyt:
31.10.2004 7:57

ViestiKirjoittanut Zam64 » 18.9.2007 7:50

Sarvi-Perkele kirjoitti:Tuohan on vähän samaa juttua mitä oon horissu ennenkin, että se valtava piikki ei kauheesti auta, jos kone vaikka tippuu aina kaistalta pois tms...

Onko muuten jossakin noita mopokisojen sääntöjä nähtävillä, vai ajetaanko niitä eri paikoissa eri säännöillä? Tuntuu että siellä saa olla melko villejä laitteita.
Ajetaanko mopoilla kiihdytystä?

Voishan se olla hilpeetä käydä joku kone pamauttamassa radallakin.. ;)

Zam64 kirjoitti:juu oli ja ainakin korvakuulolla tais olla kiertävin ja sutivin peli. Eihän sillä kisassa vottoa tullut kun noissa jääratakisoissa pitää saada renkaat pitämään eikä pelkällä voimalla pärjää jos ei ole pitoa.


karhulan kisoissa säännöt :

12 mm kassu
50 CC kone
ilmajäähdytteinen
runko ja kone pari ja tieliikenteeseen hyväksytty (eli esim SS:n runkoon ei saa pistää PV:n konetta)
3-miehiset joukkueet (kahdellakin voi ajaa)
ei Desibeli rajoitusta

missään ei ole sanottu ettei runkoa saisi modata joten aika paljon näkee modattuja runkoja enkä ole ihan varma täyttäisikö ne kirjaimellisesti tuon tieliikennelain mukaisen runkohyväksynnän jos ruvettaisiin pilkun kanssa sukupuoliyhteyteen.

katsotaan josko saisin ensi vuodeksi modattua S1:n alustaa...vois vetää takasuoran jälkeisen varikon mutkan torvi auki..nyt lähtee perä alta 3:lla täysikaasulla.
...Er houston we have a problem here...

Varaosat kaikkiin mopoihin Mopo Sportista