Ledinauhan projektit: 9.12 :)

Ledinauha Moderaattori
Pyörä:
Aprilia RS 125cc '06              Cagiva Mito MK I 125cc '93          Cagiva Mito EVO2 125cc '05          Derbi Senda 70cc '09                                     Solifer SFR 72cc '11
Paikkakunta:
Kouvola
Liittynyt:
23.4.2013 19:13
Ledinauhan projektit: 9.12 :)

ViestiKirjoittanut Ledinauha » 3.4.2014 0:04

Päätin siis kasailla tähän topicciin nyt kaikkia näitä mun (p)rojuja, joten mitään päämäärää jne tällä topicilla ei ainakaan nyt ole. Kaikenlaisia projuja tulee varmaan täällä näkymään, lähinnä tekniikkapainotteista.

Vanha aloitusviesti:
Tuli siis hommattua tuollainen vanhanmallin Apikka. Tarkkaa ostohintaa en paljasta, mutta voisin sanoa että ostosummalla ei saisi edes mukaan tullutta käyttämätöntä nastarengasta kaupasta. Erittäin edullinen kauppa itselleni siis.

Mopo on siis poistettu kilvistä ja todennäköisesti pysyykin pois ainakin projektoinnin ajan. Tarkoituksena on yleisesti kunnostaa, putsata ja ehkä maalailla/kiillotella osia. Aikalailla kaikki osat on kasassa mutta joitakin pieniä palikoita saattaa puuttua. Mukaan tuli tosiaan 2 alakertaa ja 2 sylkkää (112 orkkispytty ja ilmeisesti Pösön AM6 orkkispytty). 112-pytty oli ottanut hieman osumaa männäntapin sokasta. Alustavasti tarkoituksena laittaa siis tuo kunnossa oleva pytty kiinni uuden männän kanssa. Kaasarina toimii 12mm SHA, tämänkin tilalle ehkä jotain muuta. Sähköt ovat aivan sekaisin, enemmän poikkinaisia johtoja kuin ehjiä, joten todennäköisesti vedän itse uusiksi.

Tehtävää:
- [X] Kone kuntoon - Uusi mäntä ja hoonattu pytty, kytkin toisesta koneesta
- [X] Kaasari vaihtoon - Vaihdettu 14mm PHVA
- [X] Etulokari - Löytyy 2 kpl
- [X] Maski - MMX, vaihtuu ehkä vielä
- [X] Smotot (löytyy, sovitettu kiinni)

- [/] Sähköt (sytkä toimii)
- [/] Jarrut (toimii jotenkin, ilmausta/säätöä)
- [/] Katteet kuntoon / ehkä MX:n etukatteet

- [ ] Rungon ja vanteiden maalaus (?)
- [ ] Uusi penkinpäällinen


Toki moposta löytyy myös mahtavia tuning- ja viritysosia, kuten seuraavista kuvista tarkkasilmäisimmät huomaavatkin:

Kuva

Pakollinen Monster-tarra:
Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Uutta akkuako?
Kuva

Kuva

Purkamista aloiteltu:
Kuva

Mukaan tullut uusi nastakumi eteen:
Kuva

Mittarinpyörittäjän vaijeri on myös ilmeisesti poikki, joten ei taida ihan oikea lukema olla.
Kuva


Päivittelen tänne aina sitämukaa kun jotain tapahtuu, saa antaa ehdotuksia ja kommentoida ihan vapaasti. Rungon väri tulee todennäköisesti ainakin vaihtumaan.
monoluola
Pyörä:
detsi
Paikkakunta:
pyhäntä
Liittynyt:
31.5.2012 11:47
Re: Wanhanliiton '01 Räxäproju | Aloitus

ViestiKirjoittanut monoluola » 3.4.2014 7:57

lupaavalta vaikuttaa seuraillaan :)
ääni korvaa puuttuvan tehon
aalo
Liittynyt:
9.11.2013 17:09
Re: Wanhanliiton '01 Räxäproju | Aloitus

ViestiKirjoittanut aalo » 3.4.2014 20:49

OSTIT TON KUUDEL KYMMENEL EUROL! :seko:

Näin tein, jatkossa ehkä vähän järkevämpiä viestejä? -Ledinauha
Ledinauha Moderaattori
Pyörä:
Aprilia RS 125cc '06              Cagiva Mito MK I 125cc '93          Cagiva Mito EVO2 125cc '05          Derbi Senda 70cc '09                                     Solifer SFR 72cc '11
Paikkakunta:
Kouvola
Liittynyt:
23.4.2013 19:13
Re: Wanhanliiton '01 Räxäproju | Aloitus

ViestiKirjoittanut Ledinauha » 13.4.2014 3:04

Eilinen ja tämä päivä säädelty koneen kanssa. Lohkot siis ilmeisesti Pösöstä, ilman kiksiä kun olivat. Kytkinkruunusta oli murtunut pari palaa ja kytkimestä puuttui kuula ja pitempi akseli. Kytkinpuoli otettiin Apikan koneesta ja vaihdettiin samalla myös ehkä n. 10 - 20% jäykemmät kytkinjouset. Kytkinkoppa myös Aprilian omasta koneesta, lähinnä kiksin takia. Pyttynä joku kiinalainen 113-kopio ja männäksi 20e halpis-Naraku, johon tosin joutui itse viilailemaan kunnon viisteet. Tankkiin ehkä n. 4,5 - 5% seokset, öljy ainakin värjäsi bensan punaiseksi. :lol: Kaasarina toimi vakio SHA14.12, eli 14mm SHA joka on imupuolelta kuristettu 12mm. Käyntiin pärähti helposti, säädöissä pientä hakemista.

Alhaalta käy laihalla ja yläkiekoilla liian rikkaalla, ja SHA:ssa kun on nuo mahtavat säätömahdollisuudet niin päätinkin luovuttaa heti (jos joku ei tiedä, niin SHA:n ainoat säädöt ovat pääsuutin ja tyhjäkäyntiruuvi, ei seosruuvia, ei neulaa, ei tk-suutinta) ja laittaa kunnon kaasarin kiinni. Imukaulan sain kaverilta, 20mm kuminen vakio jostain toisesta AM6:sta. Kaasariksi valikoitui 14mm PHVA, ainoa johon löytyi kaikki osat vaikka senkin joutui kolmesta erillisestä rungosta kasaamaan. Läppärungosta muovinen "kuri"/stufferi irti. Nyt on siis PHVA kiinni ja tuntui heti hieman paremmalta, vaikka nyt suutin sattuikin olemaan ainoa läheltä löytyvä eli kokoa 52 ja ilmanputsaria ei saannut kiinni millään. Tyhjäkäyntiä ei käy, mutta pitäisi olla helppo homma säätää verrattuna vakio-SHA:han.

Pitää testailla eri suuttimilla ja keksiä joku ilmanputsari / kiinnitys vakioputsarille. Tuokin PHVA saattaa vielä vaihtua samanlaiseen mutta halkaisijaltaan 17.5mm olevaan, jos nyt kaverilta halvalla sen saan.
Ledinauha Moderaattori
Pyörä:
Aprilia RS 125cc '06              Cagiva Mito MK I 125cc '93          Cagiva Mito EVO2 125cc '05          Derbi Senda 70cc '09                                     Solifer SFR 72cc '11
Paikkakunta:
Kouvola
Liittynyt:
23.4.2013 19:13
Re: Wanhanliiton '01 Räxäproju | Aloitus

ViestiKirjoittanut Ledinauha » 13.4.2014 22:52

Tänään tuli putsailtua mopoa ja vähän säädeltyä kaasaria. Tarvii kyllä joku ilmanputsari hommata kun ei oikein ilmankaan kehtaa ajella. Imuäänet ainakin melkoiset.

Katteista tuli spotattua pari naarmua ja halkeamaa, kuidulla ja kitillä saisi korjattua. Täytyy muutenkin myllyttää nuo katteet kunnolla kiiltäviksi, edellinen omistaja kun on tarrat ottanut pois ja tarrojen raja näkyy melko selkeästi.

Smotoja ja 04' -> MX/RX katteita olen miettinyt, jos joltain löytyy ja on niistä valmis luopumaan pistäköön YV. Smotoiksi saisi holkitettua oikeastaan minkä vain pyörän vanteet, mutta MX:n menisivät melko pienellä säädöllä / ehkä jopa suoraan kiinni. Jos jostain saisi motopyörät alle niin voisi jopa harkita rungon ja vanteiden pulverimaalausta.

Pari kuvaa:

Kuva

Kuva

Kuva
Palezu
Liittynyt:
28.4.2011 9:59
Re: Wanhanliiton '01 Räxäproju | Aloitus

ViestiKirjoittanut Palezu » 13.4.2014 23:47

Noniin, hommasit sinäkin tämmösen "kamelimallin" riesaksi :D RX on sentään jopa siedettävän näköinen toisin kuin tuo limitin rottelo.

Tuleeko ihmeempää viriä?
älä viritä niin se toimii
two smoke four joke
Ledinauha Moderaattori
Pyörä:
Aprilia RS 125cc '06              Cagiva Mito MK I 125cc '93          Cagiva Mito EVO2 125cc '05          Derbi Senda 70cc '09                                     Solifer SFR 72cc '11
Paikkakunta:
Kouvola
Liittynyt:
23.4.2013 19:13
Re: Wanhanliiton '01 Räxäproju | Aloitus

ViestiKirjoittanut Ledinauha » 13.4.2014 23:59

Kyllähän sinne konehuoneeseen jotain kivaa pitäisi viritellä, ehkä viilattua kiinanpyttyä jne. Kuulemma ~90km/h@gps kulkevat kurittomina nämä vanhemmat 112-pytylliset kun hiukan välejä muuttelee, ilmeisen hyvä vakioputki ja -pytty siis. Pitää varmaan kokeilla tuota orkkispyttyäkin, kunhan nyt ensin saan toisen alakerran rempattua ja pytyn toimintakuntoon. Tällähetkellä kiinni on siis varmaankin joku kiinalainen 113-kopio, kyljessä lukee vain 49.9cm3. Pari milliä pakoaukolla eroa verrattuna tuohon "aitoon" 112-pyttyyn. Kaasarikin saattaa tosiaan vaihtua siihen 17.5mm. Onko muuten kokemusta X-limitin kanssa siitä imukaulan stufferista? Vaikuttaako tehoihin kuristavasti, reikä ainakin näytti jollekkin 16mm kaasarille mitoitetulta. Ja mielestäni Kameli-Derbi vie kyllä Limitinkin rumuudessaan. ;)
Palezu
Liittynyt:
28.4.2011 9:59
Re: Wanhanliiton '01 Räxäproju | Aloitus

ViestiKirjoittanut Palezu » 14.4.2014 0:03

No se kameliderbi on kyllä rumin kaikista :D

Mulla oli joku jo tonkinut sen stufferin pois kun mopon ostin niin en päässyt testaamaan vaikuttaako se mitään. Sen tarkoitushan on parantaa virtausta läppärungon läpi ettei tule niin isoa poikkipinta-alan muutosta siihen joten epäilisin että ainakin 16mm kaasarilla sen kannattaa antaa olla siellä.
älä viritä niin se toimii
two smoke four joke
Ledinauha Moderaattori
Pyörä:
Aprilia RS 125cc '06              Cagiva Mito MK I 125cc '93          Cagiva Mito EVO2 125cc '05          Derbi Senda 70cc '09                                     Solifer SFR 72cc '11
Paikkakunta:
Kouvola
Liittynyt:
23.4.2013 19:13
Re: Wanhanliiton '01 Räxäproju | Aloitus

ViestiKirjoittanut Ledinauha » 14.4.2014 7:33

Jep, näin olen itsekin järkeillyt. Löytyy 2 läppärunkoa josta se on revitty irti, mutta onneksi yhteen on vielä jätetty paikoilleen. Pitänee testata...
Ledinauha Moderaattori
Pyörä:
Aprilia RS 125cc '06              Cagiva Mito MK I 125cc '93          Cagiva Mito EVO2 125cc '05          Derbi Senda 70cc '09                                     Solifer SFR 72cc '11
Paikkakunta:
Kouvola
Liittynyt:
23.4.2013 19:13
Re: Wanhanliiton '01 Räxäproju | Aloitus

ViestiKirjoittanut Ledinauha » 14.4.2014 20:45

Joop, tänään tuli hommattua aika naarmuinen MMX, tietysti H4-kuumaliimapatentilla varustettuna. Pitää varmaan huomenna katsella sähköjä johonkin kuntoon, tällä hetkellä kiinni siis vain sytkään vaadittavat sähköt eli staattori ja CDI/puola + tulppa.
Mäkistation
Pyörä:
Useampi Yamaha
Paikkakunta:
Mänttä/Kurikka
Liittynyt:
15.7.2007 13:04
Re: Wanhanliiton '01 Räxäproju | Aloitus

ViestiKirjoittanut Mäkistation » 14.4.2014 21:24

Itse koitin aikanaan '06 RXR:stä nypätä sen stufferin irti. Ekan koeajon jälkeen tuli kiire iskeä se takaisin, eihän se käynyt enää kuinkaan hyvin vakiokaasarilla. :lol: Mainittakoon, että käyttäjän Malagutisti projekti-Malagutissa oli viimeksi käytössä Malossin läppäasetelma omalla stufferillaan ja 24mm PWK kaasari. Hyvin pelitti.
2-t Yamahat harrasteena jo vuodesta 2008
'90 TZR250 | '86 RD125 YPVS | YZ125:t '83 + '84 valkokilpi + muutama muu päkötin...
Ledinauha Moderaattori
Pyörä:
Aprilia RS 125cc '06              Cagiva Mito MK I 125cc '93          Cagiva Mito EVO2 125cc '05          Derbi Senda 70cc '09                                     Solifer SFR 72cc '11
Paikkakunta:
Kouvola
Liittynyt:
23.4.2013 19:13
Re: Wanhanliiton '01 Räxäproju | Aloitus

ViestiKirjoittanut Ledinauha » 14.4.2014 22:49

Pitääkin huomenna tunkea se stufferi paikalleen, vaikka käy jo nyt melko hyvin. Tyhjäkäynnillä vähän laihalla ja täyskaasulla rikkaalla. Mistähän noita PHVA-lorttoon käyviä tk-suuttimia kannattaa etsiä? Pääsuutinkin oli 6mm kierteellä. 5mm suuttimia olisi kyllä löytynyt, mutta nyt täytyy jostain ostaa muutama kutoskierteellinenkin. Sopiva koko on jossain 52 ja 100 välillä.

E: 6mm suutinsetti tilattu Saksasta, sisältää 15 suutinta väliltä 60 - 130, eiköhän tuon noilla saa edes jotenkin säätöihin. 8)
Midnight
Pyörä:
Aprilia Rx50 03 & Suzuki PV 98
Paikkakunta:
Teuva
Liittynyt:
29.8.2012 19:54
Re: Wanhanliiton '01 Räxäproju | Aloitus

ViestiKirjoittanut Midnight » 15.4.2014 23:18

Dt:n smotot pitäisi mennä kivuttomasti paikalleen. Hyvää duunia muuten!
Ledinauha Moderaattori
Pyörä:
Aprilia RS 125cc '06              Cagiva Mito MK I 125cc '93          Cagiva Mito EVO2 125cc '05          Derbi Senda 70cc '09                                     Solifer SFR 72cc '11
Paikkakunta:
Kouvola
Liittynyt:
23.4.2013 19:13
Re: Wanhanliiton '01 Räxäproju | Aloitus

ViestiKirjoittanut Ledinauha » 16.4.2014 7:35

Kiitos kommentista, vanteita mietittiinkin jo eilen parin kaverin kanssa. Saisin periaatteessa Aprilia SX:n etuvanteen ja sen 300mm jarrulevyn suht halvalla, mutta takavanne täytyisi hommata jostain erikseen. Pitää kysellä jos joku detsimies vaihtaisi enskoihin ja vähän välirahaa.
Ledinauha Moderaattori
Pyörä:
Aprilia RS 125cc '06              Cagiva Mito MK I 125cc '93          Cagiva Mito EVO2 125cc '05          Derbi Senda 70cc '09                                     Solifer SFR 72cc '11
Paikkakunta:
Kouvola
Liittynyt:
23.4.2013 19:13
Re: Wanhanliiton '01 Räxäproju | DT takavanne?

ViestiKirjoittanut Ledinauha » 16.4.2014 11:10

Jos tänään saisin etuvanteen niin olisi siis tarvetta Yamaha DT/Malaguti XSM/Aprilia MX/MBK X-Limit (?) takasmotolle. Jos joltain löytyy, saa tarjota! Toki esim. Derbin vanteita saa tarjota, meneehän ne holkittamalla.


E: Derbin vanteet menis varmaan vakioakselilla kun vaihtaisi laakereiksi 6002. Derbin taka-akseli siis 12mm, Räxän taitaa olla 15mm. 6002 olisi 32mm ulkokehällä ja 15mm sisäreiällä ja vain millin ohuempi kuin Derbin oma 6201.

Varaosat kaikkiin mopoihin Mopo Sportista