/Riejun facelift/ ACS 2015!

Jimis
Pyörä:
Rieju MRT
Paikkakunta:
Lapua
Liittynyt:
6.11.2013 20:45
/Riejun facelift/ ACS 2015!

ViestiKirjoittanut Jimis » 8.1.2014 18:31

Tervehdys Motottilaiset! Jo pitkään muiden projekteja kuolaneena tuli kipinä aloittaa myös omasta projektiilistä tarinointi.

Kyseinen mopo tuli haettua Kannuksesta joskus elokuun puolessavälissä. Moperi kerkesi yön levätä ennenkun rälläkkä alkoi viuhumaan :D Ensitöiksi lähti hirveä kilventeline, kuristukset sekä pienen häkkikoron hitsailin. Ostohetkellä rieju näytti kutakuinkin tältä: Kuva

Ehkä kuukausi tai kaksi tuli ajeltuu pienillä muutoksilla ja fiksailuilla.
Kuva
Pikkuhiljaa vakioluukki alkoi kyllästyttämään. Veli tarjoutui maalaamaan katteet jos teen pohjatyöt ja tarvittavat muutokset katteille. Ei tarvinnut kahta kertaa miettii kun aloitin jo irroittelemaan katteita ja läträämään kuidulla . :)
Kuva
Takalippa lyheni yli 5cm, etulokasuoja muutti asentoaan ja lyhentyi hieman. Uretaanista tein epämääräisen näköisen muotin josta muodostui Genericin umpion ympärille hirveä liian suuri maski. Pohjien tekemisen jälkeen alkoi maalailut, jotka ei meinannut onnistua sitten niin millään, koska maali kiehui liian ohueksi vesihiotun pohjamaalin kanssa. Vasta kolmannella maalauskerralla katteet sai tyydyttävän maalipinnan. Kuva
Seuraavaksi alkoi se kauan odotettu kasaaminen ja hifistely. Vanteet ja swingi irti, epäkeskolla pinnat suoraksi, vesihionta ja kiillotus. Ekojen vahauskertojen, tarrojen laiton ja huolellisen killottelun jälkeen mopo alkoi jo näyttää joltain. (tässä kuvassa ei vielä kiillotettu ja tarratkin puuttuu)Kuva

Kuva

Viimeisimpinä laitteluita on sähköjen täydellinen siistiminen jossa jätettiin vain sytytys+valot ja mittaristoon öljyvalo. Samalla laitoin akun, xenonin ja itsetehdyn rajoittimen ohittimen. Myös kahvanlämppärit ja flekti olisi tarkoitus asentaa.
Kuva


Kuva
Seuraavaksi olisi tarkoitus syventyä enemmän tekniikkaan. mm. putki (tai pari?) pitäisi vääntää, sylinterille pitäisi antaa vinkua ja kaasarikin saisi olla isompi.

Tämänhetkinen tekniikka:
-Täysin kuriton putki
-Malossi x360 imukaula
-Malossi vl6 läpät
-Italkitin kytkinjouset
-Siistitty sylinteri
-Rajoitin porattu

TARJOTKAA HALPAA GENERICIN UMPIOTA!

Onko kuvat liian suuria ja onko niitä liikaa? Pahoittelen kuvien huonoa laatua. :nolo:

Jossain hamassa tulevaisuudessa Rieju tulee kokemaan muodonmuutosta. Suunnitteilla olisi tiputtaa koko höskä tonttiin, ehkä laittaa alle leviemmät pinnavanteet, tehdä itse fighter- tyylinen swingi, rungolle/häkille modausta, väri päälle sekä kuidusta jonkunäköistä katetta. Nämä suunnitelmat saattaa totetua tänä talvena, ensi talvena tai sitten ei koskaan.
Viimeksi muokannut Jimis päivämäärä 24.2.2015 22:29, muokattu yhteensä 9 kertaa
Vauhtiviivatarra Moderaattori
Liittynyt:
5.2.2003 23:44
Re: /Ikuisuusprojekti Rieju ämärtee/

ViestiKirjoittanut Vauhtiviivatarra » 8.1.2014 21:34

Kuvat ovat ihan sopivan kokoisia eikä niitä liikaa ole. Välikuvat voisi ehkä linkittää pienikokoisina thumbnail-kuvakkeina jotka aukeavat klikatessa uuteen ikkunaan täyskokoisina mutta eipä noita nytkään tuhottoman paljoa ole. Lukijoita kuitenkin kiinnostanee tulevaisuus eli mihin suuntaan projekti on etenemässä. Suunnitelmia kannattaa siis päivitellä aloitusviestiin sitä mukaa kun ne itselle selviävät.
Keskustelufoorumin säännöt
Tue sivustoa ja liity VIP-jäseneksi
aamojj_
Pyörä:
Rieju MRT '12
Liittynyt:
4.1.2013 9:22
Re: /Ikuisuusprojekti Rieju ämärtee/

ViestiKirjoittanut aamojj_ » 8.1.2014 23:42

Ehdottomasti kiinnostaa, nuita riejuprojekteja kun ei liiemmälti ole näkynyt :/
Nättiä jo tällä hetkellä, mitä suunnitteilla?

Edit: ihan btw, miten olet tuon rajottimen ohittanut? Ihan poraamalla vai jotenkin muuten kun ei ainakaan vielä ole tullut vastaan muuta tapaa kuin poraaminen?
Jimis
Pyörä:
Rieju MRT
Paikkakunta:
Lapua
Liittynyt:
6.11.2013 20:45
Re: /Ikuisuusprojekti Rieju ämärtee/

ViestiKirjoittanut Jimis » 15.1.2014 17:18

Noniin, morjensta taas. Kirjoittelu on jäänyt vähän vähemmälle mutta paljastetaan mitä on suunnitteilla:


Kuva Runko, auton renkaasta leikatut soirot joiden väliin tulee U-rautaa 3.5cm välein Terri tyylisesti, sekä muutama kiristysrengas.

Kuva
Ylemmässä kuvassa näkyvän kierretangon kohdalle tuleva rulla, joka on levitetty sivussa näkyvien kaltaisista "vanteista"
Kuva Kottikärryn vanteista levitetyt vetorullat. Vasemmanpuoleiseen tulee keskelle 4kpl 30mm pyöreitä tankoja
jotka tulee vastaamaan U-raudan välejä. Telalle tulee leveyttä 25cm

Eli siis jonkinlaista telasto/suksi kombinaatiota olisi valmistumassa. Telaston toiminnasta en ala tämän enenpää tässävaiheessa runoilemaan, koska rakenteesta tulee melko monimutkainen, eikä suunnitelmat ole vielä itellekkään täysin selvillä :D

Rajoitin on siis porattu, kaverina sillä on tälläinen itsetehty kierrostenrajoitin: http://www.motot.net/wiki/Kierrosrajoit ... kentaminen Rajoittimen toimivuudesta en ole ihan varma, koska se on ainakin toistaiseksi aika patentti. :-D

Edit. kuvat on vanhoja ja tällähetkellä ollaan jo paljon pidemmällä.
Jimis
Pyörä:
Rieju MRT
Paikkakunta:
Lapua
Liittynyt:
6.11.2013 20:45
Re: /Ikuisuusprojekti Rieju ämärtee/ Soppatykki hakusessa!

ViestiKirjoittanut Jimis » 6.3.2014 21:23

Noniin, morjensta taas!

Näin aluksi kiroan Motottia... Olen jo kaksi kertaa kirjoittanut kohtuu pitkän sepostuksen projektin etenemisestä ja molemmilla kerroilla olen jättänyt kirjoittamisen kesken ja painanut "tallenna luonnos"- nappulaa. Noh, seuraavan kerran kun avasin Mototin aikeena jatkaa kirjoittamista, ei "lataa luonnos" nappulaa löytynytkään. :paha: :paha:

Asiaan. Projekti ei ole juurikaan edenny oman laiskuuden vuoksi. Jokailtainen käyntihäiriön metsästäminen alkoi puuduttaa, joten oli parempi pitää pieni tauko koko laitteesta :lol:

Kuva
Pärrä päässyt vähän ränsistymään näillä paskakeleillä.. Edestä lähti kaikki sähkö mittaristoa myöten ja kieron maskin tilalle tuli väliaikaisesti led-työvalo herättämään pahennusta. Putkena jokin veljen tekemä koska vakioputki lahosi käsiin.

Kuva

Kuva
Viimein koitti se päivä kun vaihteet ei yksinkertaisesti enään pysynyt pällä. Kone pöydälle, lohkot auki ja selvittämään mikä vialla.

Kuva
Ainoat viat mitä löytyi oli vaihdeaksilan kierous ja haarukan kuluminen sekä kytkimen pystyakselin hirveä kuluminen. Kun kerta on lohkot auki niin tietenkin laakeroin moottorin (c3), vaihdan rikkinäiset osat sekä uusin stefat ja tiivisteet. Unohtuiko jotain? Olisiko jotain muutakin mitä kannattaisi vaihtaa samalla?

Kuva
Mistä johtuu limppujen sinertäminen? Onko kiertokangen alapäänlaakeri yrittänyt leikata vai olisiko kiertokanki vaihdettu ja tappi irroitettu lämmittämällä? Kangessa ei ole päittäisvälystä niin en aio vaihtaa sitä

Kuva
Lohkot soodapuhallettu maalausta varten. Väriehdotuksia saa antaa :)
Kuva

Kuva
Scatterilta muiden osien joukossa aioin ostaa vakiomäntään uudet renkaat ja tapin, mutta scatterilta niitä ei löytynyt ja myyjä sai huijattua mulle "hyvän" step2 männän... Steparia sylinteriin koittaessa se oli jo valmiiksi väljä, paljon väljempi kuin kaverin 18tonnia ajetu vakiomäntä... Kannattaisiko toi stepari laittaa kiinni vai ajaa vakiomännällä niin kauan että kilkkaa? :s Ex omistaja oli tehnyt mäntään kiertokangella tommosen loven mutta eipä siitä taida haittaa olla.... Alemmassa kuvassa näkyvällä hoonilla olis tarkoitus vetästä sylinteri. Olisko jotain neuvoja? Miten sen kuvion saa tehtyä? :)
Kuva
Vaihteistosta tuli kaksi lähes identtistä vaihteensiirtäjää. Näitä ei voi vissiin sekoittaa/laittaa vääriin paikkoihin? :)

KuvaTämmöselle pitäisi löytää soppatykki kaveriksi. Saa tarjota, etenkin kiinnostaa PWK ja 19-24mm racing dellut :)

Telaprojekti on pistetty toistaiseksi jäihin koneremontin ja lumen puutteen vuoksi. Sen sijaan nyt olis tarvetta teholle! :P Elikkäs sylinterille viilaa ja jonkunlainen pakorööri pitäis vääntää.

Te jotka olette tehnyt pakoputkia, kysymys teille. Onko 1,5mm pelti liian vahvaa? Onko se liian hankalaa taivuttaa muotoonsa? Hitsaaminen olisi ainakin helppoa..

Kommenttiakin saa laittaa! :D
Malagutisti
Pyörä:
IR'S Malaguti XSM, Japanin Jawa KX250, Derbi DRD Racing -05 "rotokmossi" ja Baijerilainen wiritys
Paikkakunta:
Kurikka
Liittynyt:
11.10.2007 16:23
Re: /Ikuisuusprojekti Rieju ämärtee/ Soppatykki hakusessa!

ViestiKirjoittanut Malagutisti » 7.3.2014 17:44

Tuo kampura on käyny vähä lämpösenä, voi johtua kiertarin vaihdostaki. Malagutissa kampura sinistyi lämmöstä (kovat kierrokset ja mahdollisesti huonoa öljyä). Alapäänlaakeri oli kyllä silti ihan ok mutta runkolaakerit nappas kiinni.
Kaikki vaihteensiirtäjien haarukat on keskenään erilaisia, ei taida saada kasattua väärin vaikka yrittäis.
Männänksi suosittelen kyllä jotain muuta (italkit, vertex, prox esim.), varsinki jos on tarkoitus saada enemmän tehoa kovemmilla kierroksilla :).
Hoonatesssa sylinteriin jotain öljyä ja sitten pienillä kierroksilla nopeaa sylinteriputken suuntaista liikettä että tulee kunnollinen ristikuvio.

Itse en oo yhtäkään putkea vääntäny mutta sivusta kattonu, voi olla tuo 1,5mm jo aika haastavaa taivuteltavaa mutta kyllä siitä varmasti putken tehtyä saa ;) . On se ainakin huomattavasti helpompaa hitsata.

Olis tuollanen 21 racinglortto ja sille malossin imukaula am6:een, kato ilmoitukset ;) .

E:Kytkinjouset kannattaa vaihtaa jäykempiin jos ei oo jo :D.
Jimis
Pyörä:
Rieju MRT
Paikkakunta:
Lapua
Liittynyt:
6.11.2013 20:45
Re: /Ikuisuusprojekti Rieju ämärtee/ Soppatykki hakusessa!

ViestiKirjoittanut Jimis » 7.3.2014 20:19

Joo lämpöä se on saanut. Mutta ei se mitää, laakeri on ehjä ja välystäkään ei oo, takas kiinni vaa! :P
Steppari tosiaan jää hyllylle hätävara männäksi sillä en ota sitä riskiä että 100km jälkeen saan keräillä männänpaloja kampikammiosta...

Kiitoksia hoonaus ohjeista. Onko hoonin kivillä suurta merkitystä? Saako ne laittaa miten päin tahansa ja onko 220-240 sopiva karkeus? Pikkaisen epäilyttää koskea täysin ehjään sylinteriin bilteman 7e hoonilla..

Putkea oon jo hieman suunnitellut 3.1 blairilla. Luin jostain että "tavoiteltu teho" kohtaa ei saisi uusimmassa versiossa hirveästi ylimitoittaa. Onko toi 4hp hyvä vai kannattaako sitä muuttaa johonkin suuntaan? :s
Kytkinjousina on jo valmiiksi Italkitin jäykemmät :)

Malagutisti kirjoitti:Olis tuollanen 21 racinglortto ja sille malossin imukaula am6:een, kato ilmoitukset ;) .
Sehän on hyvän näköinen kaasari! Myytkö ilman imukaulaa koska vastaava x360 löytyy jo? :) :)
Jimis
Pyörä:
Rieju MRT
Paikkakunta:
Lapua
Liittynyt:
6.11.2013 20:45
Re: /Ikuisuusprojekti Rieju ämärtee/ Soppatykki hakusessa!

ViestiKirjoittanut Jimis » 10.3.2014 18:12

Heeei PWKn omistavat, onko niissä (kiinankopiot) tuoreöljyvoitelun nippa? Tuoreöljyvoitelulle olis ainakin aluksi käyttöä kun toi öljypötin kanniskelu ei innosta. Kannattaisiko siis sijoittaa dellorton 21mm racing kassuun (aito tai kopio) vaiko kiinan pwk? Viilatulle sylkälle ja teharille 21mm vai 24mm? :s
Malagutisti
Pyörä:
IR'S Malaguti XSM, Japanin Jawa KX250, Derbi DRD Racing -05 "rotokmossi" ja Baijerilainen wiritys
Paikkakunta:
Kurikka
Liittynyt:
11.10.2007 16:23
Re: /Ikuisuusprojekti Rieju ämärtee/ Soppatykki hakusessa!

ViestiKirjoittanut Malagutisti » 10.3.2014 19:34

Vastaan taas :lol: . Suosittelen kyllä noita kiinan pwk:oita. Noita on nyt parissa aparaatissa ollu tässä kylällä ja hyvin on toimineet! Mulla on suunnitteilla laittaa 24mm tohon malagutiin, mutta 21mm riittää kyllä varmasti. Tuorevoitelulle ei mielestäni oo nippaa, eipä liioin alipaineelle. Pääsuuttimia ainakin saa suomesta mutta muita säätöosia voi joutua metsästämään ebay:stä.
Palezu
Liittynyt:
28.4.2011 9:59
Re: /Ikuisuusprojekti Rieju ämärtee/ Soppatykki hakusessa!

ViestiKirjoittanut Palezu » 10.3.2014 19:54

Jimis kirjoitti:Putkea oon jo hieman suunnitellut 3.1 blairilla. Luin jostain että "tavoiteltu teho" kohtaa ei saisi uusimmassa versiossa hirveästi ylimitoittaa. Onko toi 4hp hyvä vai kannattaako sitä muuttaa johonkin suuntaan? :s


4hp on melko vähän, semmonen 7-8hp on aika hyvä arvio. Rustaa ne arvot siten että putken pituudeksi alkupäästä vastakartion loppuun tulee noin 750mm ja paisarin paksuus n. 85mm niin pitäs lähtee, kun vielä viilaat pytystä pakoaukkoa n. 2mm ylöspäin. Jos et viilaa pyttyä niin kannattanee tehdä hivenen pidempi putki, n. 780mm. 21mm kaasari on kyllä ihan riittävä.
älä viritä niin se toimii
two smoke four joke
_rieska_
Liittynyt:
13.4.2010 22:07
Re: /Ikuisuusprojekti Rieju ämärtee/ Soppatykki hakusessa!

ViestiKirjoittanut _rieska_ » 10.3.2014 20:17

Ei kannata alkaa edes yrittämään tuon 1,5mm pellin kanssa. Sen taivuttaminen ilman kunnollisia vehkeitä on tuskaa, hitsaaminen on tietty vähän helpompaa, mutta eipä se paljoa lohduta jos palojen työstö pyöreiksi (etenkin niiden kaikista pienimpien) lähentelee mahdottomuutta. 1mm on mun valinta, hitsaaminen on helppoa kuin myös palojen muotoilu. Muista että tärkeintä sitä putkea tehdessä on palojen hyvä sopivuus TOISIINSA, eli taivuttele mieluummin ne palat huolella ettei tarvi sitten kiroilla putkea kasatessa.
Jamis
Pyörä:
W123
Paikkakunta:
Vaasa
Liittynyt:
30.10.2008 17:56
Re: /Ikuisuusprojekti Rieju ämärtee/ Soppatykki hakusessa!

ViestiKirjoittanut Jamis » 10.3.2014 20:40

As an expert of moped performance and speed gaining, ill give you one very professional tip. To get the maximum performance for the toughest conditions and all kind of weather, please drill 5mm diameter hole on top of the piston. If available, use exactly correct wood drill bit. In case the hole diameter is too small, cylinder pressure may rise radically and cause unexpected engine power loses.

Btw, who owns that fantastic C123 Mercedes that is shown background in some of the pictures? Love it.

Mitä sä soppatykillä?
Jimis
Pyörä:
Rieju MRT
Paikkakunta:
Lapua
Liittynyt:
6.11.2013 20:45
Re: /Ikuisuusprojekti Rieju ämärtee/ Soppatykki hakusessa!

ViestiKirjoittanut Jimis » 11.3.2014 0:08

Malagutisti kirjoitti:Vastaan taas :lol: . Suosittelen kyllä noita kiinan pwk:oita. Noita on nyt parissa aparaatissa ollu tässä kylällä ja hyvin on toimineet! Mulla on suunnitteilla laittaa 24mm tohon malagutiin, mutta 21mm riittää kyllä varmasti. Tuorevoitelulle ei mielestäni oo nippaa, eipä liioin alipaineelle. Pääsuuttimia ainakin saa suomesta mutta muita säätöosia voi joutua metsästämään ebay:stä.


Okei, pitääpä pistää tommonen pwk tilaukseen :P Tuolle tuoreöljy nipan puutteelle ei vissiinkään oikein mitään saa, täytyy tottua siihen ölppäpötin kanniskeluun... :roll: Säädöt et tämmösessä laitteessa oo kovin nuukat, riittää että saa pääsuuttimen ja neulan oikeeseen loveen ja hanaa. :lol:

Palezu kirjoitti:4hp on melko vähän, semmonen 7-8hp on aika hyvä arvio. Rustaa ne arvot siten että putken pituudeksi alkupäästä vastakartion loppuun tulee noin 750mm ja paisarin paksuus n. 85mm niin pitäs lähtee, kun vielä viilaat pytystä pakoaukkoa n. 2mm ylöspäin. Jos et viilaa pyttyä niin kannattanee tehdä hivenen pidempi putki, n. 780mm. 21mm kaasari on kyllä ihan riittävä.


Kiitoksia, pitääpä koittaa laskea uusiksi. 750mm kuulostaa hyvältä. Putkesta tulee alakauttainen, sen olisi tarkoitus mennä keskeltä alitte ja äänenvaimentimet tulee todenäköisesti molemmin puolin swingiä. Joten lyhyestä mitasta on tässä tapauksessa hyötyä. Pakoaukolle olisi suunnitelmissa viilata asteita 180 pintaan ja mäntään tulee viisteet huuhteluiden kohdalle.

_rieska_ kirjoitti:Ei kannata alkaa edes yrittämään tuon 1,5mm pellin kanssa. Sen taivuttaminen ilman kunnollisia vehkeitä on tuskaa, hitsaaminen on tietty vähän helpompaa, mutta eipä se paljoa lohduta jos palojen työstö pyöreiksi (etenkin niiden kaikista pienimpien) lähentelee mahdottomuutta. 1mm on mun valinta, hitsaaminen on helppoa kuin myös palojen muotoilu. Muista että tärkeintä sitä putkea tehdessä on palojen hyvä sopivuus TOISIINSA, eli taivuttele mieluummin ne palat huolella ettei tarvi sitten kiroilla putkea kasatessa.


Täytyy siis hakea arkki millistä vaikka se vähän tyyristä onkin :itku:
Viimeksi muokannut Jimis päivämäärä 13.4.2014 15:41, muokattu yhteensä 1 kerran
_rieska_
Liittynyt:
13.4.2010 22:07
Re: /Ikuisuusprojekti Rieju ämärtee/ Soppatykki hakusessa!

ViestiKirjoittanut _rieska_ » 11.3.2014 0:46

Jimis kirjoitti:Täytyy siis hakea arkki millistä vaikka se vähän tyyristä onkin :itku:

En kyllä sanois että pari kymppiä olis kovin tyyristä neliöstä peltiä... Tai sitten paikallinen peltikauppias viilaa sua linssiin 100-0 :roll:
Jimis
Pyörä:
Rieju MRT
Paikkakunta:
Lapua
Liittynyt:
6.11.2013 20:45
Re: /Ikuisuusprojekti Rieju ämärtee/ Putki valmis!

ViestiKirjoittanut Jimis » 13.4.2014 15:39

Piiitkästä aikaa morjesta taas! Taas on sattunut ja tapahtunut.

Kuvat kuulemma kertoo enemmän kuin tuhat sanaa:

Kuva
Kone läjässä ja odottaa maalia niskaan

Kuva
Sylinteriä viilatessa astelevynä toimi tämän näköinen patentti :lol:

Kuva

Kuva
Asteita noin 185. Samalla kiilloitin palotilan ja männän.

Kuva

Kuva

Seuraavaksi alkoikin pakoputken suunnittelu

Kuva
Kaasari kun on tommonen mollukka, niin eihän se sopinut imukaulaan. Näppäränä poikana menin antamaan kaasarille vinkua ja arvatkaapa oliko järkevää :x

Kuva
Kaasaria asentaessa velipoika onnistui ajamaan autolla neulan ja luistin päälle tulevan muovisen osan yli. Varaosia kun ei mistään saanot, ei auttanut kuin ostaa uusi kaasari.

Kuva
Putken hitsailin loppuun ja lakka päälle.

Kuva
Kaasutin ei sopinut mitenkään x360 imukaulaan. Uutta en jaksanut tilata, joten ratkaisin ongelman laittamalla imukaulan sisälle sopivan kupariputken palan, päälle 30mm kumiletku ja kiristin lujasti klemmareilla yhteen. Kaasutin on todella hyvä hintaansa nähden!


Kuva


Nyt mopo käy ja kukkuu! Enään suutin yhden koon suuremmaksi ja kovaa ajoa :seko:

Putkesta tuli yllättävän hyvä vaikkei mikään kaunis olekkaan. Tehopiikki on tosi pitkä ja tasainen ja jaksaa kiertääkkin mukavasti.

_rieska_ kirjoitti:
Jimis kirjoitti:Täytyy siis hakea arkki millistä vaikka se vähän tyyristä onkin :itku:

En kyllä sanois että pari kymppiä olis kovin tyyristä neliöstä peltiä... Tai sitten paikallinen peltikauppias viilaa sua linssiin 100-0 :roll:


Oli vähän väärä käsitys pellin hinnasta. Kahden neliön arkki maksoi vaan 23e! Tuostahan tekee 10 putkee :seko: :seko:

Varaosat kaikkiin mopoihin Mopo Sportista