nevssoni virittää: vauhtipäivät

.Juho
Pyörä:
Suzuki TS250R '97
Liittynyt:
1.3.2013 12:50
Re: nevssoni korjaa: putkitin sen

ViestiKirjoittanut .Juho » 21.3.2015 12:51

Hyvännäköistä laittelua - ei moni jätkä putkita Derbin pyttyä. ;)

Jos sielläpäin ei ole pakkasta, niin kokeile Maxima Cool-Aide RTR jäähdytysnestettä.

Tuolla jäähdytysnesteellä saat ainakin lämmöt kuriin.. jos ei jäähdytysjärjestelmästä löydy vikaa. Tai mistään muualtakaan, joka voisi aiheuttaa ylikuumenemisen.

Tuore käyrä näyttää kyllä IMO paljon paremmalta, vaikka kuoppia löytyykin jonku verran. (Parempi esim. karting radalle)
Vähän lisää venyvyyttä, niin on täydellinen.
Saiskohan sytkän säätämisellä (myöhäisemmälle) miten paljon lisää venyvyyttä.. ?
Lonkalta heittäisin, että jonku 300-400rpm max. enemmän kierroksia mahdollista saada.
nevssons
Pyörä:
Derbi X-race, Suzuki Street magic proju
Paikkakunta:
Espoo
Liittynyt:
9.1.2011 21:51
Re: nevssoni korjaa: putkitin sen

ViestiKirjoittanut nevssons » 21.3.2015 13:37

Nuo kuopat on kyllä ihan normaaliheittelyä katudynottelussa :) Tuossa vaan yksi käyrä kun tosiaan hyytyili. Useammalla käyrällä sitten tasaantuu nuo kuopat ja heittelyt.

Kuumenemisesta en tiiä. Voihan siellä olla vaikka tulppa sulanut vai onko tämä nyt valuraudalle sisäänajossa normaalia. Karhea pytyn pinta tai huono hoonaus voi tuota lämpenemistä kuulopuheiden mukaan myös aiheittaa.

Tuhosinko sen taas tyhmyttäni kun piti heti käyriä ottaa :) Nooh... nyt on pytty porattavissa aina ja arvatkaa vaan jaksoinko sinne edes kallista mäntää sovittaa. Kahen kympin naraku jossa nyt on jotain pinnoitteentapaistakin kyljissä.

Ja joo, syylärikin jotain näytti hikoilevan vanhasta vuodosta. Oiskohan ihan siinä vika.

Voisihan sitä sytkän ennakkoa koittaa vähennellä kanssa huvinvuoksi.
Oikeudet kirjoitus- ja asiavirheisiin pidetään. Mitään sanomaani ei tule eikä voi käyttää minua vastaan. En vastaa viestin sisällön aiheuttamista fyysisistä tai henkisistä vaivoista - Putkea väsäämässä?
rossipoika
Liittynyt:
11.10.2007 19:46
Re: nevssoni korjaa: putkitin sen

ViestiKirjoittanut rossipoika » 22.3.2015 22:55

Joko siitä PHBG:n ryökäleestä on päästy eroon? Taikka tehty jonkinlainen mittaustyö, että koko polttoainelinja virtaa tarpeeksi?

Kieltämättä nätisti putki istuu paikallaan :)
nevssons
Pyörä:
Derbi X-race, Suzuki Street magic proju
Paikkakunta:
Espoo
Liittynyt:
9.1.2011 21:51
Re: nevssoni korjaa: putkitin sen

ViestiKirjoittanut nevssons » 24.3.2015 16:22

Edelleen on PHBG löpöä roiskimassa. Kyllä sieltä seosta saa ihan reippaasti rikkaan puolelle, eikä se nyt tyhjästä kohokammiosta tunnu oireilevan. Tietty jos seos kääntyykin laihalle kovissa vedoissa on tilanne ikävä. Ihan suoranaista syytä sitä epäillä tosin ei ole.

Ei nyt lytätä kelpo kaasutinta ihan täysin :) Aavistuksen kevyemmälle viritysasteelle hoitaa hommansa.

Putkituksesta voisin sanoa että ei se nyt ihan niin haastavaa ollut kuin täällä on peloteltu. Vähän kun miettii mitä tekee ja omaa peukalot jotka sijaitsee kämmenen ulkosyrjällä pääsee jo pitkälle.
Oikeudet kirjoitus- ja asiavirheisiin pidetään. Mitään sanomaani ei tule eikä voi käyttää minua vastaan. En vastaa viestin sisällön aiheuttamista fyysisistä tai henkisistä vaivoista - Putkea väsäämässä?
rossipoika
Liittynyt:
11.10.2007 19:46
Re: nevssoni korjaa: putkitin sen

ViestiKirjoittanut rossipoika » 24.3.2015 20:46

Varsin kummallista sivuuttaa polttoainepuoli vianetsinnässä jos kyseessä on hyytyminen/lämpeneminen.

Jos sulla on jonkun luotettavan valmistajan 8 tai kylmempi tulppa niin enpä usko vian olevan siinä. BTW1 mä laitoin joskus (viri)sykeröön 6 tulpan kun ei muuta sattunu kätee. Sen ku ajo lämpimäks ni pysty körötellä ilman virtoja/kipinää. Kaikki hauska loppuu aikanaan ja niin tässäkin tapauksessa, se tulppa meinaan SULI.

Jos jäähdytysjärjestelmä on täynnä, vesi kiertää ja kertyy painetta, en usko vian olevan siinäkään. BTW2 mulla vuoti kerran monttukoneessa syylärin korkki. Ei kertyny paine, vesi kiehui ja valui ylivuotoletkusta maahan. Hauskuus loppui tässäkin tapauksessa. Kk:n alapää hirtti ja erätulokseksi tuli keskeytys.

Enkä muuten usko sytytysennakkoonkaan. Jos se kone ei vielä edes naulaa.
BTW3 mulla oli sykerössä yks miedosti piristetty setti joka nakutti kovasti. Tässä tapuksessapa poikkeus vahvisti säännön, eikä hauskuus loppunut.

Sen sijaan mun kokemuksella/mutulla vika tämmösissä lämppäys/leikkaus/hyytymis tapauksissa on 90%:sesti laihassa seoksessa.

Mitäs kelpoa siinä Lorton PHBG:ssä on? Kohtuu edukas hinta ja osien saatavuus? Ei paljon muuta. Litteeluistit on tullu melkee jo puoli vuosisataa sitte... Myös se tyhjäkäynnin seosruuvisysteemi on hieman kyseenalainen. Ja neulaventtiilihän siinä on ahdas.
nevssons
Pyörä:
Derbi X-race, Suzuki Street magic proju
Paikkakunta:
Espoo
Liittynyt:
9.1.2011 21:51
Re: nevssoni korjaa: putkitin sen

ViestiKirjoittanut nevssons » 24.3.2015 22:21

Duodabaduoda elikkäs siis jaetaas vähän tarkemmin infoa kun jätkät joutuu näköjään johtopäätöksiä vetämään :)

Eli seossuhde on säädelty pykälää rikkaalle soimaan nytten. Rikkas seos, karstojen hehkuminen, tulpan sulaminen jne. eli ei oltu tulppaa syyttämässä vaan vilkasemassa mitäs se meille kertoisi. Se muute näytti ihan hyvältä, ei siinä mitään.

Tämmönen tapaus kerran kyllä oli kun kuumeni, hyyty ja jäähdyttyään veti. Sillon oli maaelektrodi muuttanut muotoaan.

Sytkäennakkoa ei olla säätämässä kuin säätämisen ja lisäkierrosten vuoksi mitä J11 ehdotteli. Ei nyt olla konetta sillä jäähdyttymässä.

Mikä sitten ajaa katseet pois bensalinjan syyttämisestä on ihan se havainto että mokoma kuumenee ihan tyhjäkäynnilläkin tavanomaista nopeammin. Ennen tahtonu ees lämpöseksi saada mutta nyt muutaman minuutin jälkeen on oikeesti kuuma.

Täytyy nyt tässä kun kerran pääsee syyläriä epoksoimaan, ottaa siinä lomassa myös kansi irti ja sanoa sylkälle kukkuu josko sieltä näkisi paremmin mistä kenkää puristaa.

Kelpoa siinä Lorton PHBG:ssä on kohtuu edukas hinta ja osien saatavuus :) Kaikki vehkeet ei oo niin viimosen päälle jolloin nää ominaisuudet rupee olemaan arvostettavempia.
En ihan mee vannomaan mutta mie muistelisin että tyhjäkäynti piiri toimii ja säätyy ihan samalla perjaatteella kuin PWK:oissakin?
Ei sillä, tässä kyseisessä tapauksessa on ehkä huono.
Oikeudet kirjoitus- ja asiavirheisiin pidetään. Mitään sanomaani ei tule eikä voi käyttää minua vastaan. En vastaa viestin sisällön aiheuttamista fyysisistä tai henkisistä vaivoista - Putkea väsäämässä?
rossipoika
Liittynyt:
11.10.2007 19:46
Re: nevssoni korjaa: putkitin sen

ViestiKirjoittanut rossipoika » 25.3.2015 9:45

nevssons kirjoitti:En ihan mee vannomaan mutta mie muistelisin että tyhjäkäynti piiri toimii ja säätyy ihan samalla perjaatteella kuin PWK:oissakin?

Vannomatta paras. Muistuuko mieleen millä puolella luistia seos/ilmaruuvi on pwk:ssa ja onko se samalla puolella phbg:ssa? Siitä vois päätellä jotaki.

Tässä kuitenki periaatekuvat molemmista.
PWK
Kuva

PHBG
Kuva

Noilla kahdella systeemillä on aika vissi ero, mutta eihän sitä perus kaasarinrassaajat yleensä tiedä. Jälkimmäistä tapausta yritetään säätää "perinteisen" mallin ohjeilla ja ihmetellään kun ei oikeen toimi...
Mun kokemuksen mukaan tuon PWK:n systeemin saa paljon helpommin jonkinlaiseen säätöön, eikä tarvitse laatikollista eri kokosia tyhjäkäyntisuuttimia.
nevssons
Pyörä:
Derbi X-race, Suzuki Street magic proju
Paikkakunta:
Espoo
Liittynyt:
9.1.2011 21:51
Re: nevssoni korjaa: putkitin sen

ViestiKirjoittanut nevssons » 25.3.2015 16:56

Njahas, väärin meni siis :) Oon tuota kyllä tutkiskellut ja muistelin että olisi peeweekoon diagrammi ollut missä kanssa säädettiin taaemmista kanavista, mutta joku muu lienee sitten ollut kyseessä.

Eipä ihan niin tarkaan ole tullut perehdyttyä eri kaasari malleihin että näin äkkiseltään muistaisi missä mikäkin säätö sijaitsee.
Oikeudet kirjoitus- ja asiavirheisiin pidetään. Mitään sanomaani ei tule eikä voi käyttää minua vastaan. En vastaa viestin sisällön aiheuttamista fyysisistä tai henkisistä vaivoista - Putkea väsäämässä?
rossipoika
Liittynyt:
11.10.2007 19:46
Re: nevssoni korjaa: putkitin sen

ViestiKirjoittanut rossipoika » 25.3.2015 18:20

Mulle jäi nyt vähä epäselväks ymmärrettiinkö tämä nyt oikein, joten selvennänpä vielä vähän.

Kyse ei ole siis siitä missä mikin säätö sijaitsee. Vaan siitä, että noissa ei ole samanlaisia säätöominaisuuksia laisinkaan. PWK:ssa on ilmaruuvi ja PHBG:ssä seosruuvi.

Tässä PWK:n eli perinteisessä mallissa ILMARUUVI säätää tyhjäkäyntipiirin seossuhdetta (ilmakanavan ja tk suuttimen asettamissa rajoissa).

PHBG:ssä tyhjäkäyntipiirin seossuhdetta säädetään VAIN vaihtamalla tyhjäkäyntisuutin. SEOSRUUVILLA pystyy säätämään vain tyhjäkäyntipiiristä tulevan tavaran määrää.

Luistia säätämällä voidaan sitten molemmissa tapauksissa tasapainotella tyhjäkäyntipiirin ja pääpolttoainepiirin välillä.

Tuossa perinteisessä ilmaruuvityyppisessä ratkaisussa on sellainen erinomainen ominaisuus, että se tuottaa huomattavan rikkaan seoksen kun kaasu äkillisesti suljetaan kovilta kierroksilta. Seosruuvi ratkaisu ei näin toimi ja on siksi suorastaan käyttökelvoton 2T koneissa.

nevssons kirjoitti:Mikä sitten ajaa katseet pois bensalinjan syyttämisestä on ihan se havainto että mokoma kuumenee ihan tyhjäkäynnilläkin tavanomaista nopeammin.
Nyt kun ymmärrät miten kaasuttimes tyhjäkäyntiseos muodostuu, osaat varmaan korjata ongelman ;) .
nevssons
Pyörä:
Derbi X-race, Suzuki Street magic proju
Paikkakunta:
Espoo
Liittynyt:
9.1.2011 21:51
Re: nevssoni korjaa: putkitin sen

ViestiKirjoittanut nevssons » 25.3.2015 19:46

Heh, siis kyllä, olin kyllä tietoinen että bhpgssä on säätö siellä tyhjäkäyntipiirin moottorin puoleisissa kanavissa :) Muistelin että PWK:ssa olisi ollut kanssa siellä mutta muisti tekee tepposiaan. Johonkin toiseen kaasariin sekoitan.

rossipoika kirjoitti:Tuossa perinteisessä ilmaruuvityyppisessä ratkaisussa on sellainen erinomainen ominaisuus, että se tuottaa huomattavan rikkaan seoksen kun kaasu äkillisesti suljetaan kovilta kierroksilta. Seosruuvi ratkaisu ei näin toimi ja on siksi suorastaan käyttökelvoton 2T koneissa.


Tästä sen sijaan en ollut tietoinen. Kiitämme tästä tiedosta.

Epäselväksi nyt tosin jäi miksi näin on? Vaikka eri kohtaa säädellään niin kanavathan on pääpiirteittäin samat?

rossipoika kirjoitti:SEOSRUUVILLA pystyy säätämään vain tyhjäkäyntipiiristä tulevan tavaran määrää.


Öttiötuota... Itse olen eleskellyt käsityksessä että tällä saadaan säädeltyä sopan heilahtelua kaasua raottaessa? Moottorin puoleisinta kanavaa kun ahdistetaan, heilahtaa soppa rikkaalle aikaisemmin kaasua raottaessa, jolloin saadaan esimerkiksi ikävät hyytymiset liikennevaloista lähtiessä eliminoitua :)

Minä tosin tiiä sen enmpää kuin tiittanen on aiheesta kertonut :)
Oikeudet kirjoitus- ja asiavirheisiin pidetään. Mitään sanomaani ei tule eikä voi käyttää minua vastaan. En vastaa viestin sisällön aiheuttamista fyysisistä tai henkisistä vaivoista - Putkea väsäämässä?
Palezu
Liittynyt:
28.4.2011 9:59
Re: nevssoni korjaa: putkitin sen

ViestiKirjoittanut Palezu » 25.3.2015 19:53

Mulla oli kans 18mm PHPGllä tuota hyytymisongelmaa mutta neulavenan istukkareijän poraaminen 1,5mm terällä tuntui korjanneen ongelman. Rossipojan selityksen myötä tuo PHPGn tyhjäkäyntipiirin toiminta tuntuu tosiaan typerältä. Kyllä se muuten tuntuu toimivalta kaasarilta mutta alle puolikaasulla tuntuu olevan väkisin vähän laihalla seosruuvin asennosta huolimatta ja tyhjäkäyntisuutintahan ei jaksa vaihtaa. Kiinalainen 21 PWK saattaisi olla hyvä vaihtoehto.
älä viritä niin se toimii
two smoke four joke
rossipoika
Liittynyt:
11.10.2007 19:46
Re: nevssoni korjaa: putkitin sen

ViestiKirjoittanut rossipoika » 25.3.2015 22:03

Tiittasen kirjassahan ei käsitellä ollenkaan PHBG tyypin tyhjäkäyntipiirejä. Ja vielä kerran nevssonille: Älä sekoita ilma- ja seosruuvia keskenään. Ne on kaks eri asiaa.

Pööki osasi aika hyvin selittää tuon rikastumisilmiön :)
nevssons
Pyörä:
Derbi X-race, Suzuki Street magic proju
Paikkakunta:
Espoo
Liittynyt:
9.1.2011 21:51
Re: nevssoni korjaa: putkitin sen

ViestiKirjoittanut nevssons » 15.7.2015 22:01

Kukkuuta taas tännekkin.

PV-foorumin vauhtipäivät saivat aikaan taas aiheen laittaa mopo "edustuskuntoon".

Edustuskunto sisällytti näin alkuun sen että laitettaan motti taas pörräämään. Se vaatisi vain uuden männän ja pytyn hoonauksen.

Kertomatta on jäänyt nimittäin että tässä kaikessa hiljaisuudessa leivotin sen taas kiinni. OIkein kunnolla kiinni. SIllai rengas lukossa kymmenisen metriä kiinni.

No miksi näin kävi? Oliko se kaasutin? Oliko moottoritehon mahtavuus yksinkertaisesti liikaa? Ei, sikäli kun itse asiaa pohdin. Rupesin nääs pohtimaan sylinterin ja putken vällistä lämpöelämistä ja lämpösovitteen tiukkuuden sopivuutta kun mieleeni juolahti ajatus käyntivälyksestä.

Rautahan elää kokolailla alumiinia vähemmän ja millin sadasosista kun puhutaan on ero 80-100 asteisessa mötikässä jo merkittävä. Omaamani vanha valupata näyttäisikin omaavan pari satkua suuremman välyksen kuin nicasilit.

Eipä sillä. Pari satkua kookkampi mäntä marketista matkaan ja pytty koneistamolle missä hoonasivat ihka oikeilla kunnon vermeillä viitisen satkua pois. Nyt välystä on siis puolet eli 3 satkua enempi.
Tämä ei ihan kuittaa laskennalista lämpöelämiseroa(puolisatkua vielä tiukempi) mutta uskallan arvata että putki käy kuumempana kuin kiinteä alumiinimötikkä ja mahdollisesti alumiini purkaa lämpölaajenemaansa sylinteriputken tuntumassa osittain puristusjännitteeksi.

Kesänakkia vielä pääsee alle vääntämään ja pientä rasvailua ja säätämistä :)

Pientä päivitystä luvassa sitten viikonlopun jälkeen notta miten meni.
Oikeudet kirjoitus- ja asiavirheisiin pidetään. Mitään sanomaani ei tule eikä voi käyttää minua vastaan. En vastaa viestin sisällön aiheuttamista fyysisistä tai henkisistä vaivoista - Putkea väsäämässä?
Ledinauha Moderaattori
Pyörä:
Aprilia RS 125cc '06              Cagiva Mito MK I 125cc '93          Cagiva Mito EVO2 125cc '05          Derbi Senda 70cc '09                                     Solifer SFR 72cc '11
Paikkakunta:
Kouvola
Liittynyt:
23.4.2013 19:13
Re: nevssoni korjaa: putkitin sen

ViestiKirjoittanut Ledinauha » 18.7.2015 21:07

Jätän tämän vain tähän. Spoiler alert!

Kuva
nevssons
Pyörä:
Derbi X-race, Suzuki Street magic proju
Paikkakunta:
Espoo
Liittynyt:
9.1.2011 21:51
Re: nevssoni korjaa: putkitin sen

ViestiKirjoittanut nevssons » 19.7.2015 18:43

Ei poistunut ongelmat välyksen lissämisellä ei.
Ei vaihtanut nevssoni kaasutinta vaikka kehotettiin ei.
Ei selvinnyt derbi luokitteluun asti ei.

KuvaAlkuperäisen kuvan napannut moderaattori jake--- PV-foorumilta
Juuh... :D

Mitäpä tässä nyt kertoisi, kuumeni edelleen iha homona. Lähtee pytty ja kaasari paperin painoksi seuraavaan setin tieltä kun semmosta jaksaa taas rakennella.

Ledinauhan(kuvassa vasemmalla) ja muiden kisaajien avustuksella saatiin me aika kuitenkin tauluun ja ajaltaanhan se oli luokassaan kolmas. (Alle puolisekunttia kärjestä)
Tämä siis kerran leiponeella männällä ja yhdellä lyhennetyllä am6 männänrenkaalla jolle tehty tilaa mäntään hiomapaperin ja viilan avustuksella.

Aika oli sii 14,51 sekunttia ja huomionarvoista on että sivulta 9 löytyvässä videosta menee alle tämän vaikka silloin oli koneessa 9 hepoa kapealta kaistalta, aavikkovälit eikä varsinaisesti kilpailutilanne :)

Karsintoihin laitettiin varuiksi vielä isompi suutin ja se pilasi sitten loputkin lystit ja tiputtiin heti alkuunsa. Sen jälkeen mopo jäikin siihen. eikä enää käyntiin lähtenyt.

Katkesi siitä myös jalka ja purskautteli nesteitä millon mistäkin raosta mikä nyt saa epäilemään paisarin korkin venan toimivuutta.

Eipä siinä. Ihan kelpo reissu.
Oikeudet kirjoitus- ja asiavirheisiin pidetään. Mitään sanomaani ei tule eikä voi käyttää minua vastaan. En vastaa viestin sisällön aiheuttamista fyysisistä tai henkisistä vaivoista - Putkea väsäämässä?

Varaosat kaikkiin mopoihin Mopo Sportista