Tunturi Tigerin Kunnostusta

Pyörä:
Tunturi Tiger, Benelli 49X
Paikkakunta:
Saarijärvi
Liittynyt:
17.11.2009 19:48
Re: Tunturi Tigerin kunnostusta.

ViestiKirjoittanut P U C H » 10.12.2012 19:50

Se tuo slayeri läjäytti tuolla projekti topicissaan semmosen kuvan, Että mulla on nyt kone levällään. Samallahan tuossa näki onko koneen puolella kaikki kunnossa. Ja ihan hyvässä kunnossahan tuolla näytti kaikki olevan.
Elikkä huuhtelun lähöt se ois tästäkin avarrettava.
Täytyy vaan odottaa, että saa sen pytyn porautuksesta, niin pääsis tekemään.
KuvaKuvaKuvaKuvaKuva
Tunturi projekti. Tunturi = Moottori, se olet sinä
Pyörä:
Tunturi Tiger, Benelli 49X
Paikkakunta:
Saarijärvi
Liittynyt:
17.11.2009 19:48
Re: Tunturi Tigerin kunnostusta.

ViestiKirjoittanut P U C H » 15.12.2012 0:26

Pientä edistymistä saatu taas aikaan.
Takahaarukka sai ruisku mustat päälleen.
Kuva

Ja tiivisteitä on tullut tehtyä tuohon koneeseen, kun nuo kaupan valmis sarjat sattuu aina olemaan vähän mitä sattuu. Joko kiristää jostain tai on liian löysällä ja sitten kun niissä on viellä niin perkuleesti heittoa reijän paikoissakin.
Kuva
Käy kun nenä päähän ! :)
Tunturi projekti. Tunturi = Moottori, se olet sinä
Pyörä:
Takaa työntävä kahenlitranDohc
Paikkakunta:
Töysä
Liittynyt:
29.11.2010 23:50
Re: Tunturi Tigerin kunnostusta.

ViestiKirjoittanut pbt » 15.12.2012 1:08

Oon kans huomannu ton tiiviste jutun. Minkäs merkkiset laakerit pistit? Itellä kun oli jokku ihme laakerit nii ei kestäny kun vajaan kuukauden. makso 4€ kappale. Mutta nytte on FAGt
Pyörä:
Useampi Yamaha
Paikkakunta:
Kyröskoski/Kurikka
Liittynyt:
15.7.2007 13:04
Re: Tunturi Tigerin kunnostusta.

ViestiKirjoittanut Mäkistation » 15.12.2012 1:08

Mä oon tavannu laittaa Puchin tiivisteet yöksi kostean sanomalehden väliin, että ne imisivät hieman kosteutta, kun tuo paikallinen Tunturikauppias myy tiivisteet irtokappaleina ja ne pakkaa olla pikkasen korppuja. Sitten on sopinut ja kestänyt. Mutta käyhän se noinki.
2-t Yamahat harrasteena jo vuodesta 2008
'90 TZR250 | '94 DT200WR | '86 RD125 YPVS | YZ125:t '83 + '84 valkokilpi + muutama muu päkötin...
Pyörä:
Tunturi Tiger, Benelli 49X
Paikkakunta:
Saarijärvi
Liittynyt:
17.11.2009 19:48
Re: Tunturi Tigerin kunnostusta.

ViestiKirjoittanut P U C H » 15.12.2012 2:19

Tuohon on viime talvena tehty koneremontti, niin siinä on nyt SKF laakerit. 5 euroa /Kpl makso runkolaakerit 6202 C3 ja petarit L17 oli sitten 20e kipale. Koulun kautta sai onneks verottomana ostettua nuo. Olis muuten maksanu muistaakseni jokusen kympin enemmän. Nuita ennen oli Koyo laakerit. mutta ne ei kestäny kun vuoden verran. Tosin sekin tais olla oma vika, kun en vaihtanut kiertokankea.

Nuita Taiwan sarjoja, mitä minä olen tilannut tuskin pelastaa ees kostutus. Kaks sarjaa oon tilanu ja molemman oli sopivuudeltaan päin pe%&että. Nuo ite tehdyt ainakin käy hyvin ja tulee viellä halvammaksikin, kuin kaupan valmis sarjat.
Tunturi projekti. Tunturi = Moottori, se olet sinä
Pyörä:
Tunturi Tiger, Benelli 49X
Paikkakunta:
Saarijärvi
Liittynyt:
17.11.2009 19:48
Re: Tunturi Tigerin kunnostusta.

ViestiKirjoittanut P U C H » 23.12.2012 16:53

Joku tämmönen pieni päivitys.

Osia saapu projektiin: Tankki ja penkki ja vielläpä alkuperäsellä tankin korkilla ja bensahanalla.
KuvaKuvaKuva

Täytyy käydä kaverilla hiekkapuhalluttamassa tuo tankki ja työharjottelu paikassa kaasulla hitsattava yks reikä umpeen, sitten joko musta tai punanen pintaan. Niin ja yks lommo siitä on oikastava. Sekä sitruuna happokin pitäs näyttää sisäpuolelle.

On muuten pikkusen yksin kertanen kasattava tuo tunan vaihteisto :)
Kuva

Tein muuten tuommosen kuvan nuista tunan 2 ja 3 levysen kytkinten eroista.
Kuva
Kuvassa yks vika, kun kytkinjouset jäi laittamatta se on nimittäin yhen lenkin pitenmpi tuossa 3 levysessä.
Tunturi projekti. Tunturi = Moottori, se olet sinä
Pyörä:
Takaa työntävä kahenlitranDohc
Paikkakunta:
Töysä
Liittynyt:
29.11.2010 23:50
Re: Tunturi Tigerin kunnostusta.

ViestiKirjoittanut pbt » 23.12.2012 18:35

Kytkin jouset :)niitä on kyllä yksmutta hyvin toimii noi 2- ja 3-levysen osat keskenään. kun ittellä on 2levysen rumpu ja muut osat on 3levysestä vaikka jostain luin että ei käy keskenään.
Pyörä:
Tunturi Tiger, Benelli 49X
Paikkakunta:
Saarijärvi
Liittynyt:
17.11.2009 19:48
Re: Tunturi Tigerin kunnostusta.

ViestiKirjoittanut P U C H » 23.12.2012 19:39

Eikös se ole kytkin jouset jos niitä on tuossa kuvassakin kaks kytkintä levällään ? Sillonhan niitä jousia on kaks, kun kerta on kaks kytkintäkin :nörtti:
Tunturi projekti. Tunturi = Moottori, se olet sinä
Pyörä:
Tunturi Tiger, Benelli 49X
Paikkakunta:
Saarijärvi
Liittynyt:
17.11.2009 19:48
Re: Tunturi Tigerin kunnostusta.

ViestiKirjoittanut P U C H » 28.12.2012 1:33

Taas tullu tuohuttua.

Joululahjaks sain carbon teippiä (tuli sieltä muutakin)
ja pitihän sillä sitten ruveta leikkimään.
KuvaKuvaKuvaKuva
Saa nähä miten pysyy etu pumpuissa, kun ulkona oli -5 °C pakkasta. Tulihan niitä tietenkin kuumailma puhaltimella lämmitettyä, mutta täytyy laittaa kesemmällä uudestaan, jos sattuu lähtemän irti. Kolmesta bensahanastakin tuli tehtyä kaksi ehjää.
Kuva

Myös pytyn pitäs olla tulossa tänne päin porautuksesta. Tilasin kaasalaiseltakin näin joulun alla, kun rahtivapaan raja oli laskettu 50€. Sieltä pitäs tulla:

- Eturengas (Käyn nappulat läpi peltikatoruuveilla)
- 420 jaon ketjut.
- Bensaletkua.

Eli projektin pitäs lähteä vauhtiin, kunhan nuita osia rantautuu tänne päin :)
Tunturi projekti. Tunturi = Moottori, se olet sinä
Pyörä:
Tunturi Tiger, Benelli 49X
Paikkakunta:
Saarijärvi
Liittynyt:
17.11.2009 19:48
Re: Tunturi Tigerin kunnostusta.

ViestiKirjoittanut P U C H » 3.1.2013 22:20

En tiiä kiinnostaako ketään kyseinen työ vaihe, mutta kun se kuitenkin on projektin yksi työvaihe niin höpisemphän siitä kuitenkin :seko:

Eli kun ostin tuon tankin myyjä mainitsi että siinä on yksi lommo ja neulan mentävä reikä. No hiekkapuhalluksen jälkeen selvisi, että tässä on vähän ennemmänkin lommoja kuin yksi. Myös siitä neulan mentävästä reijästä menee kyllä neula mutta menis siitä paljon muutakin. Onneksi tuo reikä on vain repeämä tuossa hitsi sauman vieressä mistä tankin pulikkaat on hitsattu yhteen, joten se pitäisi olla helppo korjata hitsaamalla. Tankki on onneksi sisä puolelta hyvässä kunnossa koska siellä ei ole kuin pinta ruostetta. Sitten armoton kuva pläjäys liittyen aika kovasti hiomiseen, jota tuon tankin kanssa on jokunen tunti tullut tehtyä.
KuvaKuvaKuva

Tuossa vaiheessa isoimmat lommot käytiin läpi kemiallisellametallilla jota ei menny taas kuin tuubillinen. Pohja maalia pintaan ja katsomaan miltä näyttää. No eihän ne lommot tullu viellä tarpeeks täyteen ja pieniä lommoja siellä tällä.
Sorruin pakkelin käyttöön ja sitä tuli tankin kylkiin lätkittyä ihan antaumuksella.
Näin jälkeen piän tuumailtuna olisi pitänyt etsiä valoa vasten kaikki lommot niin olis päässy paljon vähemmällä hionnalla.
KuvaKuvaKuvaKuvaKuva
Huomenna on käytävä ostamassa viellä pari arkillista hiomapaperia ja viellä hiaman hiottava. Sitten tankki olisikin hitsaamista vaille maalattavissa.

Näin jälkeen päin voin vaan tuumata, että olis varmaan pitäny sijottaa muutama vitonen enemmän, niin olis saanu jo paljon helpomman aihion. :lol:
Tunturi projekti. Tunturi = Moottori, se olet sinä
Pyörä:
Tunturi Tiger, Benelli 49X
Paikkakunta:
Saarijärvi
Liittynyt:
17.11.2009 19:48
Re: Tunturi Tigerin Kunnostusta

ViestiKirjoittanut P U C H » 7.1.2013 21:55

Noniin nyt lähtee projekti oikein kunnolla käyntiin, kun saapu noita osia.
Tekemistä on enemmän, kun kerkeää tekemään.
KuvaKuva
Tankin pohjamaalasin tänään töissä ja vähänhän sieltä korjattavaa viellä löyty.
Tankin maalaan ruiskulla, tuolla vasara maalilla, liuottimena tärpätti.

Sitten sain tämän illan aikaan viellä porailtua, tuon kuminkin nuilla itse porautuvilla pelti ruuveilla. Luulis pitävän ! Ainakin 500:nen Cr pysyy takarenkaan osalta aika hyvin paljaalla jäällä. Tuossa käytetyt ruvit on hieman terävämmällä kannalla vaan, kuin nuo mun käyttämät. Kuvat puhukoon puolestaan.
KuvaKuvaKuva
Kuva sisäpuoleta on hieman huono, mutta ruuvin pää kurkkaa sisälle noin 3 millin matkalta, joten liimaan traktorin sisuskumia tuonne, taikka retkipatjaa pätkän.


Kommentoidakkin saa niin ei tarvitse itsekseen täällä puhua !
Kyllähän tätä kuitenkin ilmeisesti seurataan, kun katsoja luku kasvaa aina kun jotain tapahtu ;)
Viimeksi muokannut P U C H päivämäärä 7.1.2013 22:50, muokattu yhteensä 1 kerran
Tunturi projekti. Tunturi = Moottori, se olet sinä
Liittynyt:
2.10.2012 19:48
Re: Tunturi Tigerin Kunnostusta

ViestiKirjoittanut _Dr. Sykerö_ » 7.1.2013 22:40

Hyvältä näyttää ja hyvä kun löytyy toinenkin suomi-mopo projekti täältä. ;)
Paljonkos noi ruuvit kustantaa, kun itsekkin pitäisi AX: ään ruveta jäärenkaita tekemään. ja kuinkahan pitkiä noi on? voi olla ettei mulla riitä pinta takarenkaassa, mutta ainahan voi yrittää.
Viimenen kerta toden sanoo!
Pyörä:
Tunturi Tiger, Benelli 49X
Paikkakunta:
Saarijärvi
Liittynyt:
17.11.2009 19:48
Re: Tunturi Tigerin Kunnostusta

ViestiKirjoittanut P U C H » 7.1.2013 22:49

Hinnasta en osaa oikein sanoa, kun nuita on tuolla tallin perällä lojunu suhteellisen monta vuotta. Mutta paikallisesta ruuveja myyvästä liikkeestähän, sen varmaan saa äkkiä selville. Isäntä ainakin muisteli, että ovat aika kalliita ja puhu, että jos koko renkaan osin pultannu, niin siinä ois ollu 30 euron eestä ruuvia. Pituuttahan nuilla mun ruuveila on työntömitan mukaan 15.5mm. En tiää sitten saisko nuita lyhkäsimpinä.
Jos on yhtään korkeammalla nappulalla kumi, niin hyvin kärsii laittaa nuilla ilman minkään laista sisäkumin suojausta.
Tunturi projekti. Tunturi = Moottori, se olet sinä
Pyörä:
Tunturi Tiger, Benelli 49X
Paikkakunta:
Saarijärvi
Liittynyt:
17.11.2009 19:48
Re: Tunturi Tigerin Kunnostusta

ViestiKirjoittanut P U C H » 11.1.2013 20:51

Noniin. Tankki maalattu ja kumikin on nyt vanteella 8)

KuvaKuvaKuvaKuva


KuvaKuvaKuvaKuvaKuvaKuva

Ensimmäistä kertaa maalasin ruiskulla. Vähän jäi appelssiiniä pintaan. mutta eipä tuo tuosta erotu, jos ei nänä kiinni tankissa katso.Välttää siis tähän projektiin.

Ei löytyny nurkissa pyörinyttä traktorin sisuskumia, niin päädyin sitten tuohon retkipatjaan. Wurthin asennus liimalla kiinni ja tuntus pysyvän. Pitäs peittää ruuvin päätkin hyvin, kun ei ainakaan täyttäessä ruvennu suhisemaan. Jarrukilpeenkin vaihdoin sen itse tehdyn jarrukenkien levittäjän joten nyt pitäs ruveta etujarrunkin toimimaan kunnolla.

Viikonlopun aikana pitäs yrittää saada kone läjään, joten siitä sitten seuraavaks päivitystä.
Tunturi projekti. Tunturi = Moottori, se olet sinä
Pyörä:
Tunturi Tiger, Benelli 49X
Paikkakunta:
Saarijärvi
Liittynyt:
17.11.2009 19:48
Re: Tunturi Tigerin Kunnostusta

ViestiKirjoittanut P U C H » 12.1.2013 22:10

Dodiin. Homma on edennyt tämän päivän osalta koneen kasauksen merkeissä.
Viellä jää huomiselle pytyn siistiminen porauksen jäljiltä, sekä männän imu helma teurastaminen, että saadaan sama ajoitus imulle, mitä pako aukollakin on.
Kuvia ois ollu enemmänkin tarjolla, mutta kun sattuu puolet olemaan pirun hämäriä tai tärähtäneitä. niin en viitsi niitä tänne laittaa. Tärähtämisen syynä lienee se että varastossa oli saman verran lämpöä kuin olkonakin, eli -15˚C.
KuvaKuvaKuvaKuvaKuva

Ja hyvä valituksen aihehhan huuhteluiden avarruksesta löytyy. Kuten joku tarkka silmäinen saattaa huomata huuhtelun lähdöt ovat hieman eri muotoiset keskenään.
Sitä ihmettelin pytynkin kanssa ja totesin, että ovh 180€ pytty sarjasta löytyy aika hyviä virheitä. No olishan niitä voinu pytystä vinguttaa symmetrisemmiksi, mutta taitaakohan mitään hyötyä näkyä perseen alla, joten saavat olla noin.
On muuten kätevä tuo mun tekemä paineilma letkun tellinki. Rupes tympimään, kun letkut oli aina kompuran päällä miten sattuu solmussa. Tuohon tuon letkun viitsi aina keriä nätisti.

Huomenna saattaa hyvällä tuurilla saada metrasta ensisavut pihalle. Täytyy siitä yrittää saada vaikka jonkun näköstä videotakin. Kommetointi on edelleen sallittu ;)
Tunturi projekti. Tunturi = Moottori, se olet sinä

Varaosat kaikkiin mopoihin Mopo Sportista