Tunturi Tigerin Kunnostusta

Pyörä:
Tunturi Tiger, Benelli 49X
Paikkakunta:
Saarijärvi
Liittynyt:
17.11.2009 19:48
Re: Tunturi Tigerin kunnostusta.

ViestiKirjoittanut P U C H » 26.11.2012 22:24

Forten mäntiä mulla on tainut joskus ollakkin ja step two mäntiäkin jokunen kipale.
Eivaan oo oikein nuokaan kestäny.
Tunturi projekti. Tunturi = Moottori, se olet sinä
Pyörä:
Takaa työntävä kahenlitranDohc
Paikkakunta:
Töysä
Liittynyt:
29.11.2010 23:50
Re: Tunturi Tigerin kunnostusta.

ViestiKirjoittanut pbt » 27.11.2012 0:05

Saispas jostain vielä oikeesti alkuperäsiä varaosia.
Pyörä:
Tunturi Tiger, Benelli 49X
Paikkakunta:
Saarijärvi
Liittynyt:
17.11.2009 19:48
Re: Tunturi Tigerin kunnostusta.

ViestiKirjoittanut P U C H » 28.11.2012 22:17

Yks renkainen elko olis kova sana, harmi kun niitä ei taho saada ylikokona.
Pitääkin puchsopista selata oisko siellä mitään paremman olosia mäntiä.

Projektikin etenee hitaasti, mutta varmasti :)

Takahaarukkaa rupesin laittamaan. Plastic paddingia ei menny, kuin yks tuubi tuohon kun kaks aivan pirun iso lommoa tuossa haarukassa. Ois ne voinu rälläköidä aukikin ja hitsata uudet palaset, mutta meni aika vaivattomasti tuolla kemiallisellametallilla.
Puslat sinne pitää viellä messingistä ja mocista sorvailla.
KuvaKuva

Jarrutkin ''toimi'' ennen vähän heikosti joten pitähän asialle tehä jotain. Uudet levittäjät sorvasin / jyrsin. Jokohan pysähtyis ?
Kuva
Kuva

Ja pitäähän sitä kerran vuodessa kokeilla pakkasella (-6 *C) maalata. Eihän siitä tälläkään kertaa oikein hyvää tullu. Onneks takahaarukan pääse iskän tutun lämpöseen hallin maalaamaan.
Kuva

Edit:
Projektin deadlinekin taitanee paukkua tuosta suunnitellusta aika reilusti.
Sen verran paljastettakooon kevään suunnitelmista, Että kun koulussa pitäs tehä lopputyö ja sen vois suorittaa jo ens keväänä pois. Niin ajattelin tehä nestejäähdytteisen kannen tähän. Se ainakin kepais lopputyöks, kun kysyin. Siitä onko siinä mitään järkeä on asia erikseen, mutta päässispähän tekemään. Jonkun näkönen suunnitelmakin siitä jo pääkopassa muhii. ja on jo A4 asti jonkun näköstö hahmotelmaakin tehty. NC:llä ja CNC:llä alumiinistä lähtis teekemään kahesta osasta jotka hitsataan yhteen, sekä palotilan vaihto mahollisuuskin siihen toden näkösesti tulisi.
Osiahan siihen pitäs hommata Syyläri, termostaatti ja jonkun näkönen pumppukin.
Mutta tästä sitten enemmän keväällä.
Viimeksi muokannut P U C H päivämäärä 29.11.2012 16:32, muokattu yhteensä 1 kerran
Tunturi projekti. Tunturi = Moottori, se olet sinä
Moderaattori
Liittynyt:
5.2.2003 23:44
Re: Tunturi Tigerin kunnostusta.

ViestiKirjoittanut Vauhtiviivatarra » 29.11.2012 2:59

Onhan kunnianhimoisia suunnitelmia ja hyvä niin. Mitä järjettömämpi projekti, sitä suurempia oivalluksia ja elämyksiä siihen liittyy. Ainakin pääsee kokemaan epäonnistumisen riemua ja uusia pettymyksiä. Pieni tai joskus hieman suurempikin pellepelottomuus on aina mukavaa seurattavaa, odotamme innolla mitä tuleman pitää :)
Keskustelufoorumin säännöt
Tue sivustoa ja liity VIP-jäseneksi
Pyörä:
Tunturi tiger s, Suzuki s1 Yamaha Dt
Paikkakunta:
Muurikkala
Liittynyt:
23.4.2009 16:43
Re: Tunturi Tigerin kunnostusta.

ViestiKirjoittanut Jehvetti » 29.11.2012 17:30

pbt kirjoitti:Saispas jostain vielä oikeesti alkuperäsiä varaosia.


http://www.puchshop.de/catalog/elko-38m ... -1550.html

B ja C välyksillä näyttäs saavan 12mm tapilla olevaa elkoa, noijen luulis kestävän. ;)
viewtopic.php?f=72&t=83520&p=4091909#p4091909

Hölkkää, niin kuolet terveempänä.
Pyörä:
Tunturi Tiger, Benelli 49X
Paikkakunta:
Saarijärvi
Liittynyt:
17.11.2009 19:48
Re: Tunturi Tigerin kunnostusta.

ViestiKirjoittanut P U C H » 29.11.2012 18:18

Saa nähä mitä tästä tulee. :) Päässä tuo suunnitelma on aika selkeä miten sen teen. Eikä toteuttaminenkaan pitäisi olla paha homma. Mutta yllensä näissä ''helpoissa'' projekteissa sattuu tulemaan niitäkin kohtia missä saa jonkun aikaa pohtia miten jonkun asian toteuttaa. Ainoa asia oikeastaan mikä mietityttää on se miten nesteen kulun kannen sisällä toteuttaa. Koneistaakko pienellä jyrsintapilla uria täyteen koko kannen ala-osa jolloin pitäisi tulla mahdollisimman paljon jäähtymis pinta-alaa ja antaa nesteen olla ns: vapaasti kannessa. Vaiko jyrsiä kanava mitä pitkin vesi joutuu kulkemaan. No onhan mulla koko talvi aikaa pohtia. Laitampa viellä kuvan josta toivon mukaan edes joku saa selvää, miten aijon tuon toteutuksen tehdä.
Kuva


Eivät taida vaan nuokaan kelvata jos tuo B ja C menee samalla lailla, kun normi ylikoko männissä. eli jos männän koko ois vaikka 38.05 niin tuo B ois sillon esim: 38.06 ja C 38.07 Mun pytyt, kun on 39 ja 39.5 porautuksella.
Tunturi projekti. Tunturi = Moottori, se olet sinä
Pyörä:
Tunturi Tiger, Benelli 49X
Paikkakunta:
Saarijärvi
Liittynyt:
17.11.2009 19:48
Re: Tunturi Tigerin kunnostusta.

ViestiKirjoittanut P U C H » 30.11.2012 16:27

Tänään tuli taas sorvailtua nuita pikkunippeleitä. Jarrupoljin heilu varmaan sentin sivuille, kun vanhat holkit oli kerenny 27 vuoden aikana väljistyä. Myös rungosta lähti maalit polkimen kohalta aina, kun jarrua käytti. Ei lähe enään :)
Keskiholkki mockia ja puslat messinkiä.
Pirun mukavaa tuo messingin sorvaus, kun voi ottaa ihan pirun isoa lastua.
Aika tiukan välyksen sain ilman mikrometriäkin aikaan, kun piti prässillä painaa osaset paikoilleen. Meni kuitenkin helposti, ettei tarvinnut väkisin murjoa. Viellä polkimelle ujo kiillotus, niin sekin on sitten hyvä. (Lisätty kuva kiillotuksesta.)
Kuva
KuvaKuva
Viimeksi muokannut P U C H päivämäärä 30.11.2012 22:35, muokattu yhteensä 1 kerran
Tunturi projekti. Tunturi = Moottori, se olet sinä
Pyörä:
Takaa työntävä kahenlitranDohc
Paikkakunta:
Töysä
Liittynyt:
29.11.2010 23:50
Re: Tunturi Tigerin kunnostusta.

ViestiKirjoittanut pbt » 30.11.2012 18:02

Sä teit vähäsen erilaisesti ku ite :P
Pyörä:
Tunturi Tiger, Benelli 49X
Paikkakunta:
Saarijärvi
Liittynyt:
17.11.2009 19:48
Re: Tunturi Tigerin kunnostusta.

ViestiKirjoittanut P U C H » 4.12.2012 22:41

Tämä ilta vierähtikin kätevästi taka/etu rattaan piirtelyyn.
Uusi haarukka on niin pitkä; etten viitsi alkaa ostamaan 30 eurolla kahta 415 jaon ketjua, kun alle 20e saa 420 mitkä menee yhellä ketjulla ympäri. Sen takia teetätän uudet 420 jaolle käyvät rattaat. Muuta eroa ei rattaaseen tule. muuta kuin leveys kasvaa.
KuvaKuva
Täytyy huomenna työ harjottelussa, kun olen kysästä saako nuilla mitatiedoilla viellä tehtyä.Rosterista teetätän. Tankki ja penkkikin tuli tänään tähän tilattua.

Laitampa listan mitä tälle pitäs viellä tehdä :
-Kulutus osia vähän päälle satasella.
- Eteen peltikatto ruuveilla pultattu kumi.
-Tekniikan vaihto, kunhan metrakitti tulee porautuksesta.
-Takahaarukkan ja tankin hiekka puhallutus.
Sekä maalaus ruiskulla mustaks.
- 85cc (Kx, CR,Yz tai Rm):n Katteet.
- Penkin muokkaus katteiden kanssa sopiviks.
- Alustan madallus.
- Nestejäähdytteinen kansi hilppeineen.
- Rungon maalaus joskus kesemmällä.

Tuossa nyt mitä äkkiseltään tulee mieleen, eli tekemistä riittää. Mutta koko ajan on valmiipaan päin.
Tunturi projekti. Tunturi = Moottori, se olet sinä
Pyörä:
Takaa työntävä kahenlitranDohc
Paikkakunta:
Töysä
Liittynyt:
29.11.2010 23:50
Re: Tunturi Tigerin kunnostusta.

ViestiKirjoittanut pbt » 4.12.2012 23:19

Hienoa että joku on tekemässä 420 jakosia rattaita :P itellä kun takarattaiden teko onnistus mutta eturattaiten ei. Voisin vaikka ostaa jos onnistuu tekeminen ;)
Pyörä:
Tunturi Tiger, Benelli 49X
Paikkakunta:
Saarijärvi
Liittynyt:
17.11.2009 19:48
Re: Tunturi Tigerin kunnostusta.

ViestiKirjoittanut P U C H » 4.12.2012 23:44

Täytyy huomenna kysellä saako nuita teetätettyä. Levytökoneita tuola on kyllä niiin pirusti, että eiköhän tuo jollakin niistä onnistu :) .
Tunturi projekti. Tunturi = Moottori, se olet sinä
Pyörä:
Tuntureita
Paikkakunta:
Jossain siellä
Liittynyt:
29.12.2008 16:18
Re: Tunturi Tigerin kunnostusta.

ViestiKirjoittanut Throttle » 5.12.2012 0:08

Onko rosteri miten vahvempi kulutuksen kannalta?
Olen aika skeptinen materiaalista...
Pyörä:
Tunturi Tiger, Benelli 49X
Paikkakunta:
Saarijärvi
Liittynyt:
17.11.2009 19:48
Re: Tunturi Tigerin kunnostusta.

ViestiKirjoittanut P U C H » 5.12.2012 1:39

Vaikka kuinka selasin nettiä niin miten ei voi löytyä kunnon talukkoa nuista vetomurtoluujuksista ja myötärajasta materiaalitekniikan kirjassakaan ei yhtään kunnollista talulukkoa. Mutta ainakin minun käsittääkseni ruostumattoamalla teräksellä pitäs olla paljon paremmat arvot nuissa verrattuna normi teräkseen.

Mikä tuossa aine valinnassa sitten niin epäilyttää ?
Ite ainakin ajateelisin, että ketjut joutuu paljon kovemmalle rasitukselle, koska ratas ei anna enään niin paljon periksi. Mutta tuskimpa niitäkään ihan heti joutuu vaihtamaan noin vähillä ajoilla mitä tuolllakin ajetaan. On tuolla muutenkin tehty mopon rattaita ja rosterista tai haponkestävästä ne on tehty.

Edit: Ei saanu tältä kylältä rosteria, mutta sen nimistä terästä, kuin hardoxsi sattu palanen löytymään. Myyjä mainitsi, että on hyvin kulutusta kestävää. Siitä plasmalla polttelee aihiot ja vesileikkurilla itse ratas osan teko.
Tunturi projekti. Tunturi = Moottori, se olet sinä
Liittynyt:
13.4.2010 22:07
Re: Tunturi Tigerin kunnostusta.

ViestiKirjoittanut _rieska_ » 5.12.2012 17:52

Tuota hardoxiahan käytetään työkoneiden kauhoissa ja luultavasti jossain muuallakin. Sitäkin saa erilaatuina (en tiedä eroja) ja hitsaaminen eroaa jollakin tavalla tavallisen teräksen hitsaamisesta. Eipä mulla mitään topikkiin liittyvä asiaa sitten tainnut ollakkaan :lol:

Tunturi 8)
Pyörä:
Tunturi Tiger, Benelli 49X
Paikkakunta:
Saarijärvi
Liittynyt:
17.11.2009 19:48
Re: Tunturi Tigerin kunnostusta.

ViestiKirjoittanut P U C H » 5.12.2012 18:47

Juu. Niitä on ilmeisesti 400 ja 500 tais olla viellä 600 laatusta brinell asteikolla. Tuo mun levyn palanen on 400 laatua
Tunturi projekti. Tunturi = Moottori, se olet sinä

Varaosat kaikkiin mopoihin Mopo Sportista