Sivu 1, 10:sta

Tunturi DX - Muutos 2014 & High-End Suzuki PV

ViestiLähetetty: 24.2.2012 18:59
Kirjoittanut Betaversio
Olipa kerran mopo. Se oli jo vanha, väljä sieltä ja ruosteessa täältä, mutta se ei haitannut. Tai oikeastaan haittasi se. Se oli iso ongelma. Eihän romulla mopolla ole kiva ajaa!? Noh, romu se oli, eikä sillä tullut ajeltua paljoakaan. Aina sillointällöin oli joku ilta aikaa jolloin jotain pikku ropausta tuli yriteltyä, mutta heikolla menestyksellä. Intti oli ja intti meni, ja intin jälkeen uudet kujeet. :)

Kuva

Piharakennuksen kätköissä oli eräs sinitankkinen Tunturi. Se oli Tunturi kärsinyttä mallia, väljä sieltä ja ruosteessa täältä. Etujarrua ei ollut, sähköt ei toiminu, takahaarukan puslissa puoli senttiä klappia jne... Kaikenlisäksi tankin maalipinta oli kärsinyt! Asiaan oli tultava muutos. Muutos 2012 - projekti aloitettiin riisumalla moottori rungosta. Ja kun jostain on aloitettava, niin nappasin takahaarukan irti samointein:

Kuva

Kattelin ja pyörittelin ja kääntelin orkkissvingiä (joka oli muuten ruosteessa ja väljä ja rälläköity paskaksi) käsissä ja tuumasin että ei siitä tule kalua. Helpompaa tehdä uusi. Samalla tein milliä isommasta tangosta uuden takahaarukan akselin, koska rungon akselinreiätkin oli väljistyneet. Ja sitten vain:

Kuva
Kuva

Homma tulee jatkumaan mm. keulan rempalla (tarpeen mukaan), tekniikkapuolen räpeltelyjen, ja mahdollisesti jopa katteiden asennuksen muodossa. Tavoitteena on ainakin ensialkuun saada korjailtua mopedi hyvään kuntoon. Sitten kun ei ole varsinaisia korjauskohteita enää listalla, saattaa olla vuorossa maalailua tai jotain muuta vastaavaa. Aika näyttää.

Loppuun vielä: Photobucket galleria, jossa lisää kuvia!

Re: Tunturi DX - Muutos 2012

ViestiLähetetty: 24.2.2012 23:01
Kirjoittanut Vauhtiviivatarra
Onko tämä nyt projekti jota joku saattaisi kutsua entisöinniksi vaiko mahdollisesti saman tapainen raaserointi kuin eräällä toisella herrasmiehellä? Vai onko projektin tekijällekkin vielä yllätys mitä tulee tapahtumaan :)

Re: Tunturi DX - Muutos 2012

ViestiLähetetty: 24.2.2012 23:54
Kirjoittanut Betaversio
Vauhtiviivatarra kirjoitti:Onko tämä nyt projekti jota joku saattaisi kutsua entisöinniksi vaiko mahdollisesti saman tapainen raaserointi kuin eräällä toisella herrasmiehellä? Vai onko projektin tekijällekkin vielä yllätys mitä tulee tapahtumaan :)

No ei tämä ainakaan entisöintiä ole. Jotain entisöinnin ja raaseroinnin välimaastosta. :)

On se lopputulos vähän epäselvää minullekin. Kaivelin pyttylootaa ja sieltä löyty joku viilailtu vakiopytty. Viilailu oli ilmeisesti jäänyt kesken kun toinen huuhtelu oli 3mm korkeampi kuin toinen. Pakorööri oli peräti 22mm korkea, joten ei siinä ollut muuta tehtävissä kuin viilata pytty loppuun. Huuhteluista tein avohuuhtelut ihan sen takia että joskus saadaan jotain valmista aikaseksi. Imu on normaali, mallia "iso". En tiedä tuleeko tämä pytty paikoilleen missään vaiheessa, toivottavasti ei että pysyy mopo edes vähän aikaa ehjänä. Ainakin aluksi olisi tarkoitus rakentaa mopo toimimaan ihan vakiotekniikalla.
Kuva


Tein muuten alkuvuodesta virtauspenkin. Ko. kötöstystä ei ole vielä testattu, mutta kunhan nuita pyttyjä saa porauteltua niin on jotain mitä mittailla. Pari kuvaa:


Kuva
Kuva

Re: Tunturi DX - Muutos 2012

ViestiLähetetty: 25.2.2012 1:29
Kirjoittanut SellYourSoul.90
Meneekö takaswingi kromattavaks, kun on aika ruosteinen tossa kuvassa? :nörtti:

Re: Tunturi DX - Muutos 2012

ViestiLähetetty: 25.2.2012 1:36
Kirjoittanut Mikkis-
Vihdoinkin tällainen Dx -projekti. Ne on kanssa aika harvinaisia täällä foorumeilla, joten kyllä on pakko seurailla projektin kulkua. Onnea projektiin! ;)

Re: Tunturi DX - Muutos 2012

ViestiLähetetty: 25.2.2012 15:42
Kirjoittanut Throttle
Kiva kuulla pitkästä aikaa tästä DX:stä, yllätys ettei tule 75 JPC:ää tai vastaavaa. Vaiko toisessa moottorissa virivirihilut?

Takaswingistä tulee varmasti parempi kuin vakio, ne tahtoo vähän elää ihan vakionakin.

E: Osta multa tähän levykeula? ;)

Re: Tunturi DX - Muutos 2012

ViestiLähetetty: 25.2.2012 16:21
Kirjoittanut Betaversio
SellYourSoul.90 kirjoitti:Meneekö takaswingi kromattavaks, kun on aika ruosteinen tossa kuvassa? :nörtti:

Jos sen maalais kunhan kerkeää... tahtoo vain olla tuota muutakin puuhailtavaa :)

Tuossa muuten parempaa kuvaa tuosta pytystä mistä tarinoin ylempänä. Näytin hieman hiekkapaperia kanaville, ja nyt kuva olis otettu paremmalla kameralla :)

Kuva

Throttle kirjoitti:E: Osta multa tähän levykeula?

Throttle: Aquan levykeula mulla on jo, mietin että pulttaanko sen kiinni vai mitä teen keulalle. Jos sen laittais, niin olis oikeastaan pari kolme kärpästä yhdellä iskulla: Parempi etujarru, kunnon etupumput ja toimiva kaasukahva samalla työllä. Ainut mikä epäilyttää on aquan keulan korkeus ja se, minkä näköinen 19" etunakki on DX:n rungossa.

Re: Tunturi DX - Muutos 2012

ViestiLähetetty: 25.2.2012 16:50
Kirjoittanut Jehvetti
Betalta oon projektia tässä ootellukkin... :P Eikös tuota aquan keulaa vois kompensoida pinnoittamalla isomman vannekehän taakse? Tulis ainakin mukavampi ajettava!

Re: Tunturi DX - Muutos 2012

ViestiLähetetty: 25.2.2012 21:19
Kirjoittanut Throttle
Eiköhän keulan korkeutta saa säädettyä helposti kun aukaisee t-palojen kiristimet ja säätää?
19'' näyttää ihan okoolta, kattele noita vanhempia supereita, niissäkin 19'' edessä.

Re: Tunturi DX - Muutos 2012

ViestiLähetetty: 25.2.2012 22:10
Kirjoittanut Betaversio
Throttle kirjoitti:Eiköhän keulan korkeutta saa säädettyä helposti kun aukaisee t-palojen kiristimet ja säätää?

Sillai se onnistuu. Jotain 4-5cm luokkaa voi noin tehdä järkevästi, se lienee riittävästi. Ihan vielä siihen asti ei ole päästy. Katselin äskettäin tuota aquan keulaa, ja muuten se sopisi mainiosti mutta aquan keulassa alempi ohjauslaakeri on erikokoinen. Aquan ohjauslaakeri ei siis sovi DX:n runkoon eikä DX:n ohjauslaakeri Aquan keulaan... Hasardimenetelmällä voi käyttää pienempääkin laakeria, mutta silloin ylintä mutteria ei saa paikoilleen (ts. ylempi t-pala on vain etupumppujen kiristimissä kiinni). Yksi vaihtoehto olisi lyhentää emäputkea hieman...

Tietääkö siis kukaan näistä levykeulista? Onko Aquan levykeulan ja Tiger Sportin levykeulan välillä eroja? Onko kukaan sovittanut Aquan keulaa Supikkaan tms vanhempaan mopoon? :)

Re: Tunturi DX - Muutos 2012

ViestiLähetetty: 26.2.2012 17:04
Kirjoittanut Throttle
Osta edelleenkin multa se keula, sisältää Supersportin Paioli t-palat ;)

Re: Tunturi DX - Muutos 2012

ViestiLähetetty: 26.2.2012 22:46
Kirjoittanut Betaversio
Tässä vielä pari kuvaa tuosta keulasta... :roll:

Kuva
Kuva

Re: Tunturi DX - Muutos 2012

ViestiLähetetty: 26.2.2012 22:58
Kirjoittanut Throttle
Supersportin paloissa on pidempi emäputkeen tuleva putkiosa, joten äkkiä sovittelemaan.
Ei muistaakseni putkenvälejä kasvata toiset palat, vaan supikan t-paloilla keula tulee ulommas.

Re: Tunturi DX - Muutos 2012

ViestiLähetetty: 26.2.2012 23:29
Kirjoittanut Betaversio
Ok, ei niillä muilla muutoksilla niin väliä, kunhan tuo putkien välimatka pysyy samana niin helpottuu hiukan etukeskiön + jarrukamojen säätäminen. Nyt kuitenkin elämän realiteeteista (Lue: opiskelusta) johtuva suunnittelutauko. Jotain osatilausta pitäis tehdä toki. Nuukuus vaan tahtoo iskeä... :)

Btw, pitäsköhän noi aquan pumput pestä...? :D

Re: Tunturi DX - Muutos 2012

ViestiLähetetty: 29.2.2012 15:49
Kirjoittanut AGK
Jaa hieman myöhässä alottelen tätähin seuraamaan, mutta parempi myöhään ku ei millonkaan. :)

Lyhennä vaa sitä emäputkea, ei kait se niin radikaalisti voi vaikuttaa ajamiseen? (Jos siis homma on tehty kunnialla loppuunsaakka...)