Tunturi DX - Muutos 2014 & High-End Suzuki PV

Nalle Puch
Paikkakunta:
Tunturinkierrättäjän kylä
Liittynyt:
14.2.2002 3:00
Re: Tunturi DX - Muutos 2012

ViestiKirjoittanut Nalle Puch » 6.3.2012 0:13

DX palaa kotiin! Tervetullut projekti. Käyttääkö tämä proju polttoaineenaan Derby Winner/Derbi Killer -Deeäxää vai onko sulla piharakennuksellinen Tuntureita? Mukavasti poistettu pahimmat virtausvastukset tosta "vakio"pytystä... ;)
Ehkä viritin, ehkä en. So not, pääasia että mopo kulkee! --- Tehty mikä tehty ja 15 heppaa tuli. ---Vannehopeanuoli & Hevonperse Racing!
Betaversio
Pyörä:
Tunturimopedi
Paikkakunta:
Somero
Liittynyt:
21.9.2006 9:56
Re: Tunturi DX - Muutos 2012

ViestiKirjoittanut Betaversio » 6.3.2012 11:13

Se sama rotiskohan tämä, sen takiahan toi onkin niin rikki.

Pahin ongelma projulle lienee se, että opiskelut haittaa vakavasti harrastuksia. Nyt en oo ollu pajalla puoleentoista viikkoon. Ensi viikonloppunakin on muuta menoa, mutta pitää katsella jos sitä jotain ehtisi tehdä. Kotosalla kun olis ihan raksahommaakin (=korkeamman prioriteetin toimintaa) tarjolla... :s
Photobucket galleria
Projektitopikki - Tunturi DX: Muutos 2012
Nalle Puch
Paikkakunta:
Tunturinkierrättäjän kylä
Liittynyt:
14.2.2002 3:00
Re: Tunturi DX - Muutos 2012

ViestiKirjoittanut Nalle Puch » 7.3.2012 21:45

Jos itse kullakin olisi aika ja mahdollisuus rakennella niin paljon kun huvittaisi, valmistuisivat projektit jopa liian nopeasti ja sitten pitäisi keksiä uusia projekteja. Olisi siinä hyvätkin puolensa, mutta vaatisi ehkä aika paljon mielikuvitusta keksiä, minkälainen tulisi entisöinnistä nro 23 tai raaserista nro 45...
Ehkä viritin, ehkä en. So not, pääasia että mopo kulkee! --- Tehty mikä tehty ja 15 heppaa tuli. ---Vannehopeanuoli & Hevonperse Racing!
jt-87
Pyörä:
Suzukeja:S1, PV, DS80
Paikkakunta:
Polvijärvi
Liittynyt:
5.9.2009 21:25
Re: Tunturi DX - Muutos 2012

ViestiKirjoittanut jt-87 » 8.3.2012 10:40

Kyllä ittellä ainakin on niin paljon mopoprojekteja kesken ja vasta kehittelyasteella, että ei ollenkaan pahaa tekisi jos voisi rakennella niin paljon kuin pälli kestää :)

Eiköhän se Betallakin kevätaurinko nosta sitä vauhtikuumetta niin lähtee DX valmistumaan ;)
Blairexhaust putken profiililla: http://www.mediafire.com/view/?ttd6lvvggt84v75
Myytävänä Pako- ja imulaippoja PV:seen!
Betaversio
Pyörä:
Tunturimopedi
Paikkakunta:
Somero
Liittynyt:
21.9.2006 9:56
Re: Tunturi DX - Muutos 2012

ViestiKirjoittanut Betaversio » 11.3.2012 0:13

Täähän rupee hahmottumaan kun tänään kävin vähän pyörimässä pajalla... Jotain selvenneitä asioita tässä, vaikka kuvia ei heru :P

Aquan ja DX:n etuhaarukoiden pumppujen etäisyys on eri, joten DX:n T-palan käyttö vaatisi hieman säätämistä etunavan tienoolle. Toisaalta emäputkea ei tekisi mieli lyhentää, koska runko on muuten muokkamaton lukuunottamatta takahaarukan akselin reikiä, jotka on porattu 12mm kokoon. Tutkiskelen etuhaarukkahommaa ajan kanssa, noilla jutuilla on monesti tapana selvitä kun vähäsen antaa hautua.

Kaasalaiselta on tulossa taka-akselille uudet laakerit ja ketjutrattaat, niiden saapumisen jälkeen takanapa kasaan lähes bolt-on meininkiä muistuttavalla tavalla. Ketjunkiristäjät tarttee tosin vielä tehdä.

Pajan nurkasta löytyi vielä yksi hieman härkitty vakiopytty, joka saa kunnian toimia projektin voimanlähteenä. Pyttyä korotetaan sopivasti ja ylimääräinen metallipöly poistetaan kanavista. Huuhteluja ei muokata, eli mitään kierrostykkiä ei ole luvassa. Sieltä samasta pajan nurkasta ja Kaasalaisen postipaketista löytyvillä hilppeillä täytetään jotkin puchin lohkot. Tälläkertaa vois laittaa jopa magneetonkopan ja sen härön alumiinipellin moottorin kylkeen kiinni, kun aiemmin niitä en ole käyttänyt. Edellyttäen että ne löytyy jostain... :)

Kaasariksi tulee 16mm PHBG DIY-imukaulalla ja putkeksi "joku luikero". Ajattelin että sellanen yläkauttanen vakioreittiä menevä putki olis ihan kiva. (Nalle, Rossipoika ja muut, varatkaa nitrot tässä välissä valmiiksi...)Sitten kun mopo on saatu ajokuntoon ja muutenkin "valmiiksi" puretaan koko toosa, puunataan ja maalataan. Kyllä, luit oikein. Maalataan. Sehän vähentää ilmanvastusta, eiks jeh?
Photobucket galleria
Projektitopikki - Tunturi DX: Muutos 2012
Betaversio
Pyörä:
Tunturimopedi
Paikkakunta:
Somero
Liittynyt:
21.9.2006 9:56
Re: Tunturi DX - Muutos 2012

ViestiKirjoittanut Betaversio » 11.3.2012 18:30

Oho, tuo etukeulahomma ratkesikin helpolla. Selly vinkkasi tuossa että se emäputken sisään tuleva akseli saattaa olla irtoavaa mallia. Noh, Aquan ja DX:n T-paloista akselit irti (lähti aika helpolla), ja DX:n akseli Aquan T-palaan kiinni. Koko hommaan meni lopulta noin varttitunti. Jotain kuvaa kävin nappaamassa, vaikka bolt-on touhuja ei oikein meinaa kehdata esitellä. Kolmantena on kuva projektin moottoriin tulevasta pytystä. Itse en ole vielä pyttyyn koskenut, joku kuitenkin on jo aloitellut viilailuja varsin miedolla otteella. Tuota siis työstetään jonkinverran ennen porautusta.

Kuva

Kuva

Kuva
Photobucket galleria
Projektitopikki - Tunturi DX: Muutos 2012
Nalle Puch
Paikkakunta:
Tunturinkierrättäjän kylä
Liittynyt:
14.2.2002 3:00
Re: Tunturi DX - Muutos 2012

ViestiKirjoittanut Nalle Puch » 12.3.2012 0:27

Betaversio kirjoitti:Sitten kun mopo on saatu ajokuntoon ja muutenkin "valmiiksi" puretaan koko toosa, puunataan ja maalataan. Kyllä, luit oikein. Maalataan.
Alan jo epäillä, että Beta on luovuttanut moponsa ja käyttäjätunnuksensa pikkusiskolleen, joka vaikuttaa olevan varsin lahjakas seppä. ;)

Betaversio kirjoitti:putkeksi "joku luikero". Ajattelin että sellanen yläkauttanen vakioreittiä menevä putki olis ihan kiva.
Käsittääkseni DeeäXissä (tehdas)putket on aina alakautta, mutta joissakin Super Sporteissa yläkautta kyllä.

Betaversio kirjoitti:Nalle, Rossipoika ja muut, varatkaa nitrot tässä välissä valmiiksi...
Hmm... nyt ei taida olla kyse siitä, että haluaisit meidän jemmaavan ilokaasua DX:n vauhdittamiseen...
Ehkä viritin, ehkä en. So not, pääasia että mopo kulkee! --- Tehty mikä tehty ja 15 heppaa tuli. ---Vannehopeanuoli & Hevonperse Racing!
AGK
Pyörä:
Derbi Senda Xtreme & Tiger.
Paikkakunta:
Jossain pohjoisessa.
Liittynyt:
1.9.2010 11:11
Re: Tunturi DX - Muutos 2012

ViestiKirjoittanut AGK » 12.3.2012 9:15

Nalle Puch kirjoitti:Hmm... nyt ei taida olla kyse siitä, että haluaisit meidän jemmaavan ilokaasua DX:n vauhdittamiseen...


Kenties vauhtia taivaita kohti? ;) Miljoonassa eri palasessa..
Köyhiä eivät ole ne joilla on vähän, vaan ne jotka haluavat aina lisää.
Betaversio
Pyörä:
Tunturimopedi
Paikkakunta:
Somero
Liittynyt:
21.9.2006 9:56
Re: Tunturi DX - Muutos 2012

ViestiKirjoittanut Betaversio » 12.3.2012 13:57

On teillä melkoset epäilyt. Siskolta vois toki kysyä, että minkävärinen tuosta kannattaa tehdä. Itse olen edelleenkin Fordin sinisen kannalla - sehän on se voiman väri! Lisäksi sitä maalia saattais löytyä kymmenen litran törppö jos tuota varastoa vähän kaivelis... :P

Nitroja tarviitte lähinnä kielenalle... Raaserin maalaaminen on kuitenkin senverran ennenkuulumatonta... :)

Ja jos menis takaisin asiaan, niin enpä ole tiennytkään tuota putkihommaa. Mopossa oli nimittäin yläkautta kulkeva pakari silloin kun mopo meille tuli. Oikeastaan tämä on vain hyvä uutinen, alakautta kulkeva pakari on helpompi tehdä. Toisaalta alakauttaisuus saattaa aiheuttaa ongelmia pituuden suhteen (minne se änäri sitten tungetaan..?). Mutta saahan sitä tötteröä käännettyä rullalle, vähän tähän tyyliin:
Kuva
Photobucket galleria
Projektitopikki - Tunturi DX: Muutos 2012
Nalle Puch
Paikkakunta:
Tunturinkierrättäjän kylä
Liittynyt:
14.2.2002 3:00
Re: Tunturi DX - Muutos 2012

ViestiKirjoittanut Nalle Puch » 12.3.2012 21:33

Juu. Putki yläkautta. Ja sitten kun DX on valmis niin voit laittaa tällaisen poseerauskuvan. :eek:
Kuva

Betaversio kirjoitti:Nitroja tarviitte lähinnä kielenalle... Raaserin maalaaminen on kuitenkin senverran ennenkuulumatonta... :)
Joo mutta pakkohan mun oli viisastella. Taas.

Betaversio kirjoitti:alakauttaisuus saattaa aiheuttaa ongelmia pituuden suhteen (minne se änäri sitten tungetaan..?). Mutta saahan sitä tötteröä käännettyä rullalle
Tai vaikka näin:
Kuva
Ehkä viritin, ehkä en. So not, pääasia että mopo kulkee! --- Tehty mikä tehty ja 15 heppaa tuli. ---Vannehopeanuoli & Hevonperse Racing!
Reetuhai2
Pyörä:
2xSuzuki Street Magic -98, 3xPappa Tunturi (-64,-72 ja joku 80vm), 2xGilera Stalker 50cc ja 70cc, Tunturi SuperSportin raatoja x3, Yamaha DT SM -06
Paikkakunta:
Vihti
Liittynyt:
30.6.2010 15:41
Re: Tunturi DX - Muutos 2012

ViestiKirjoittanut Reetuhai2 » 17.3.2012 0:00

Tätä täytyy kyllä seurata.
Vakio mopo/skootteri on aina laiton. Myynnissä 2xvälikelin piikkirenkaita.
Ostetaan vaakakoneeseen sopiva Stage6 Pro, vaihdossa voidaan antaa Yasuni Z.
Betaversio
Pyörä:
Tunturimopedi
Paikkakunta:
Somero
Liittynyt:
21.9.2006 9:56
Re: Tunturi DX - Muutos 2012

ViestiKirjoittanut Betaversio » 18.3.2012 20:19

Kaasalaisen paketti tuli, ja siellä oli suurinpiirtein oikeat romut sisällä. 36 piikkinen takaratas puuttui mutta mulla pitäs kyllä olla jo sellainen. Sitten tajusin että olin tilannut vääränkokoisen am6-männän. Oikea koko olisi ollut 40.3mm vaikka tilasin 40.5 millisen männän... :)

Ja jotain jopa on tapahtunutkin. Etsiskelin kasan romua (mm. Aquan keulan etuakselin...) ja värkkäsin velipojan kanssa mopon rullaavaksi. Samantien selvisi että takapää vaatii nelisen senttiä korotusta ja lisäksi keulaa pitää pudottaa ainakin viisi senttiä. Vai olisko parempi pelkästään pudottaa keulaa vielä vähän reilummin? Nyt keula on kymmenisen senttiä korkeampi kuin vakiona. Jostain syystä btw jäi noi ketjunkiristäjät tekemättä... :roll:

Kuva

Kuva
Photobucket galleria
Projektitopikki - Tunturi DX: Muutos 2012
Betaversio
Pyörä:
Tunturimopedi
Paikkakunta:
Somero
Liittynyt:
21.9.2006 9:56
Re: Tunturi DX - Muutos 2012

ViestiKirjoittanut Betaversio » 25.3.2012 14:00

Ja uusi viikonloppu, uutta päivitystä. :)

Lauantaina menin pajalle, aamupäivä meni värkätessä pesuriin sopiva adapteri hydroformausta ajatellen. Kauan siihen meni kun piti muutama piharakennus koluta läpi että löytyi sopivat kamat. Vanhasta pesurinsuuttimesta poralla läpi ja kierrettä kehiin, niin saadaan tämäntyylinen patentti:

Kuva

Illalla sitten ruvettiin tesmimään pullautusvärkkejä. Putki on arvatenkin projektiin miedosti viilatulle vakiopytylle. Pituutta riittää eikä saumat ole kovin hienoja, mutta menkööt tämän kerran. Pientä klommoa näkyy alkukäyrässä, joten seuraavalla kerralla jurnutetaan pesurilla niin kauan että johonkin tulee reikä. Tarkempi pellin leikkaus saattaisi myös edistää asiaa... Hiukan nuissa taitoksissa olis säätämisen varaa, heti pytyn jälkeen tiukempaa mutkaa ylöspäin ettei putki koukkaa ihan noin edestä. :)

E: Nalle, sun vuoro!

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva
Photobucket galleria
Projektitopikki - Tunturi DX: Muutos 2012
jt-87
Pyörä:
Suzukeja:S1, PV, DS80
Paikkakunta:
Polvijärvi
Liittynyt:
5.9.2009 21:25
Re: Tunturi DX - Muutos 2012

ViestiKirjoittanut jt-87 » 25.3.2012 19:17

Tyylikäs hana tuolla putken päässä :D
Kovasti paljon muistuttaa muuten luikeroa jonka N2O ittelleen teki, vissiin melkoisen vääntäväksi suunniteltu. Eikös jo vakioputkikin ole paksumpi kuin tuo?
Blairexhaust putken profiililla: http://www.mediafire.com/view/?ttd6lvvggt84v75
Myytävänä Pako- ja imulaippoja PV:seen!
Jehvetti
Pyörä:
Tunturi tiger s, Suzuki s1 Yamaha Dt
Paikkakunta:
Muurikkala
Liittynyt:
23.4.2009 16:43
Re: Tunturi DX - Muutos 2012

ViestiKirjoittanut Jehvetti » 25.3.2012 21:51

Hienosti oot kyllä tehny!

Vakioputki on sellane ohut lahna, taitaa olla tuo aavistuksen paksumpi?
viewtopic.php?f=72&t=83520&p=4091909#p4091909

Hölkkää, niin kuolet terveempänä.

Varaosat kaikkiin mopoihin Mopo Sportista