Tunturi DX - Muutos 2014 & High-End Suzuki PV

Betaversio
Pyörä:
Tunturimopedi
Paikkakunta:
Somero
Liittynyt:
21.9.2006 9:56
Re: Tunturi DX - Muutos 2012

ViestiKirjoittanut Betaversio » 17.10.2012 21:42

jt-87 kirjoitti:Alkaa näitä monipakoisia PV:n koneita olla jo ihan ruuhkaksi asti :eek: Olikos tämän suhteen tavoitteita muutakin kuin saada käyntiin?

En enää edes muista mitä tässä oli alunperin tavoitteena. Varmaan sama kuin nytkin, eli saada mopo kulkemaan lujaa. Ja rakentaa viimein PV:n runkoon sopiva kolmepakopytty. Pytty on kairattu muistaakseni talvella 2011, ja silloin ei vielä ollut kellään ajokuntoista kolmepakotäysläppistä PV:seen. Niitä ei ollut edes rakenteilla. :)

Nopeustavoitteita ei ole, tavoitteena on vain ollut virittää PV:tä sopivasti. :seko:

Äänenvaimennin on kiva kapistus mutta niitä ei ihan liikaa pajan nurkissa pyöri. Nyt täytyisi pari änäriä pyöräyttää - Tunturiin yksi ja Pevettiin toinen.
Photobucket galleria
Projektitopikki - Tunturi DX: Muutos 2012
Waltter-Racing
Liittynyt:
28.4.2009 22:17
Re: Tunturi DX - Muutos 2012

ViestiKirjoittanut Waltter-Racing » 17.10.2012 22:17

Mä luen tätä aina salaa!!! Kommentointi on ennenki hoitunut messenkeerin välityksellä eiks je?

Onko sulla lisää fotoja esmes männästä yms....?
Photobucketin galleria: http://s714.photobucket.com/albums/ww14 ... er-racing/
a-ku
Pyörä:
Suzuki S, Kawasaki KDX
Paikkakunta:
Helsinki
Liittynyt:
27.9.2005 15:01
Re: Tunturi DX - Muutos 2012

ViestiKirjoittanut a-ku » 18.10.2012 16:03

Kyllä näitä oikeita virittelyitä mielummin lukee, ku dööbiin bolt-on 70cc juttuja. Olikos tää 60cc koossa? Laita vaa läppärajottimia kiinni, nii ei sekoile.
Betaversio
Pyörä:
Tunturimopedi
Paikkakunta:
Somero
Liittynyt:
21.9.2006 9:56
Re: Tunturi DX - Muutos 2012

ViestiKirjoittanut Betaversio » 18.10.2012 16:42

Se on ihan yhtä tyhjän kanssa laittaa läppärajoittimia kiinnipäin, kun läppinä on aquan vakiopeltiläpät mallia lerppu. Nyt leikkelin 0,5mm hiilarista uudet läpät kehiin. Männästä pyydettiin kuvaa, se on ihan normaali PV:n mäntä josta pakohelmaa pätkäisty 5mm ja imuhelmaa 12mm. Ei siis mitään kovin haitekkiä.

Kuva
Photobucket galleria
Projektitopikki - Tunturi DX: Muutos 2012
SellYourSoul.90
Paikkakunta:
Nurmijärvi
Liittynyt:
12.9.2005 17:03
Re: Tunturi DX - Muutos 2012

ViestiKirjoittanut SellYourSoul.90 » 18.10.2012 19:17

Betaversio kirjoitti:(paitsi Selly)


:D

Eikä siltäkään koskaan mitään kommentointia tule. On se p*rkele!
Harjoittelu tekee mestarin, ja mestari harjoittelee aina.
Pv-Foorumi, katso ja rekisteröidy! | Projektitopic @ Pv-foorumi
Photobucketin galleria | Photobucketin toinen galleria
Betaversio
Pyörä:
Tunturimopedi
Paikkakunta:
Somero
Liittynyt:
21.9.2006 9:56
Re: Tunturi DX - Muutos 2012 & Suzuki PV - Virittelyä

ViestiKirjoittanut Betaversio » 18.10.2012 22:23

Lisää kuvia!

Imukaula on siis mallia uusi, sain sen valmiiksi puolisen tuntia sitten eikä sitä ole vielä testattu. Sisähalkaisija 23mm ja pituutta 5 cm vähemmän kuin vanhassa imukaulassa. Vanhan imukaulan sisähalkaisijahan oli hulppeat 27mm joten sillä ei tehnyt oikeastaan mitään. Läppäventtiilistä otetussa kuvassa on vielä vanha imukaula. :P

A-ku: Sylinteri on 47mm koossa eli 65,5 cc.

Kuva

Kuva
Viimeksi muokannut Betaversio päivämäärä 19.10.2012 18:47, muokattu yhteensä 1 kerran
Photobucket galleria
Projektitopikki - Tunturi DX: Muutos 2012
Nalle Puch
Paikkakunta:
Tunturinkierrättäjän kylä
Liittynyt:
14.2.2002 3:00
Re: Tunturi DX - Muutos 2012 & Suzuki PV - Virittelyä

ViestiKirjoittanut Nalle Puch » 19.10.2012 17:46

Betaversio kirjoitti:Vanhan imukaulan sisähalkaisijahan oli hulppeat 27mm joten sillä ei tehnyt oikeastaan mitään.
Laippa perään ja pakokanavan jatkeeksi.

Olisin vinoillut sulle peltiläppien käytöstä, mutta pahus, kerkesit jo vaihtaa karpooneihin. Tuo sun PV on muuten ihan hele-vetin ruma... tulee ihan mun oma Tunturi mieleen.
Ehkä viritin, ehkä en. So not, pääasia että mopo kulkee! --- Tehty mikä tehty ja 15 heppaa tuli. ---Vannehopeanuoli & Hevonperse Racing!
Betaversio
Pyörä:
Tunturimopedi
Paikkakunta:
Somero
Liittynyt:
21.9.2006 9:56
Re: Tunturi DX - Muutos 2012 & Suzuki PV - Virittelyä

ViestiKirjoittanut Betaversio » 20.10.2012 13:09

Tosiaan, oon tässä jonkinaikaa luullut että mopo on melkein 70 kuutioinen, mutta laskeskelin eilisiltana että 47mm porauksella iskutilavuus onkin vain 65cc :)

Mopo on melko näppärä ajettava, pikkukiekoilla toiminta on paljon parempaa kuin puoliläppisplusuissa on totuttu. Piharälläyksessä tehoa rupeaa olemaan jo aika kivasti, mutta kone ei kierrä niin paljoa että kovat vauhdit noilla 16-30 väleillä (ja 3.5" takanakilla) olisi mahdollisia. Tämä ei ole mitenkään ihan outoa, kun putken pituus männältä vastakartion loppuun on reilusti yli 800mm (jouduin lisäämään alkukäyrään palikkaa että sain putken sopimaan runkoon). Uutta putkea kehiin jos haluaa kierroksia. Muista jutuista en ala selittelemään, vaan ensitestien tulos karuna faktana pöytään: 16-30-välit, 65cc, 10800rpm, 95km/h :P

Palataan asiaan sitten kun saan värkättyä mopoon 5mm ohkasemman ja 40-50mm lyhyemmän putken. Plussaa tuossa pitkässä putkessa on se että mäntä pysyy paljon todennäköisemmin ehjänä. 11krpm on männälle paljon kiltimpi kierrosluku kuin 13krpm ;)
Photobucket galleria
Projektitopikki - Tunturi DX: Muutos 2012
rossipoika
Liittynyt:
11.10.2007 19:46
Re: Tunturi DX - Muutos 2012 & Suzuki PV - Virittelyä

ViestiKirjoittanut rossipoika » 21.10.2012 20:15

Ei tuo putki ainakaan mun silmään niin paksulta näytä, että kaventaa tarvis. Eikös sulla oo aika iso kampikammiokin tuossa? Ja tehojakin piti riipasta yli 15 ponia? Millanen kansi sulla on?
Betaversio
Pyörä:
Tunturimopedi
Paikkakunta:
Somero
Liittynyt:
21.9.2006 9:56
Re: Tunturi DX - Muutos 2012 & Suzuki PV - Virittelyä

ViestiKirjoittanut Betaversio » 27.10.2012 23:04

Putki ei ole ylettömän paksu mutta paksuhko tuollaiseen härveliin mitä tuo mopo tällä hetkellä on... Kannelle ei ole tehty juuri muuta kuin höylätty korokkeet pois ja avarrettu sen verran ettei mäntä ota osumaa. Puristussuhde ei siis ole kovin suuri. Tehoja ei vielä ole ainakaan viittätoista heppaa. Kunhan tulee sopiva väli niin otetaan kone auki ja katsotaan mitä se on syönyt. Samalla muotoilen kannen paremmaksi ja teen pari uutta pakolaippaa. :P

Leikkelin, hitsuuttelin ja pullauttelin uuden putken nyt kun sai taas vaihteeksi hitsauskoneen toimimaan. Pullautin ekan kerran - sauma ratkesi. Hitsasin sauman umpeen ja annoin vasaraa alkukäyrälle. Pullautin uudestaan, mutta en hoksannut lopettaa jurnuutusta riittävän aikaisin, joten keskilieriö vähän venähti. Venymätön mitta olisi ollut alle 80mm, mutta putki venyi 97 milliin asti ja ratkesi keskeltä peltiä. Tarkoituksena siis oli venyttää putkea hieman, mutta ei ihan noin paljoa... Alkukäyrästä tuli todella pyöreä ja keskilieriö on helppo tehdä uudestaan kartioista. Mitään isoa vahinkoa ei siis tapahtunut. ;)

Kuva
Photobucket galleria
Projektitopikki - Tunturi DX: Muutos 2012
Nalle Puch
Paikkakunta:
Tunturinkierrättäjän kylä
Liittynyt:
14.2.2002 3:00
Re: Tunturi DX - Muutos 2012 & Suzuki PV - Virittelyä

ViestiKirjoittanut Nalle Puch » 28.10.2012 18:37

Jeps. Kun sait alkukäyrän pyöreäksi, niin keskipönttö vaan uusiksi ja tosta tulee oikein nätti putki.
Ehkä viritin, ehkä en. So not, pääasia että mopo kulkee! --- Tehty mikä tehty ja 15 heppaa tuli. ---Vannehopeanuoli & Hevonperse Racing!
Betaversio
Pyörä:
Tunturimopedi
Paikkakunta:
Somero
Liittynyt:
21.9.2006 9:56
Re: Tunturi DX - Muutos 2012 & Suzuki PV - Virittelyä

ViestiKirjoittanut Betaversio » 30.12.2012 15:30

Parin kuukauden pakollinen pajoitustauko opiskelujen takia. Nyt joulun jälkeen pääsin pajalle asti, ja kuva puhukoon puolestaan.

Kuva

Lisää kuvia photobucketissa.
Photobucket galleria
Projektitopikki - Tunturi DX: Muutos 2012
Nalle Puch
Paikkakunta:
Tunturinkierrättäjän kylä
Liittynyt:
14.2.2002 3:00
Re: Tunturi DX - Muutos 2012 & Suzuki PV - Virittelyä

ViestiKirjoittanut Nalle Puch » 30.12.2012 22:22

Varsin nätti putki ja jopas on jännän värinen! Mites Pevu tuolla naukuu?
Ehkä viritin, ehkä en. So not, pääasia että mopo kulkee! --- Tehty mikä tehty ja 15 heppaa tuli. ---Vannehopeanuoli & Hevonperse Racing!
Vauhtiviivatarra Moderaattori
Liittynyt:
5.2.2003 23:44
Re: Tunturi DX - Muutos 2012 & Suzuki PV - Virittelyä

ViestiKirjoittanut Vauhtiviivatarra » 31.12.2012 1:05

Tosiaan jännä lienee oikea sana kuvaamaan putken väriä :) Oliko lopputulos suunnilleen sitä mitä haettiin vai löytyikö putkesta täysin suunnittelemattomia hienouksia koeajon jäljiltä?
Keskustelufoorumin säännöt
Tue sivustoa ja liity VIP-jäseneksi
arsori
Pyörä:
KTM EXC300
Paikkakunta:
JKL
Liittynyt:
19.1.2012 0:01
Re: Tunturi DX - Muutos 2012 & Suzuki PV - Virittelyä

ViestiKirjoittanut arsori » 31.12.2012 1:51

Olipahan yllättävä käänne projulle tuo putkula! ;)

Omasta mielestäni paljon mielenkiintoisempaa tämmöinen, jos nyt sallitte, "vanhan kansan" virittely, missä oikeasti näkee sen tiedon määrän, toisin kuin nuo bolttikset, mitä suurin osa mototin projekteista on. Tuollako nyt sitten rikotaan se satanen? :)
''We work jobs we hate, so we can get money we don't need, to buy stuff that we don't want, to impress people we don't like''

Varaosat kaikkiin mopoihin Mopo Sportista