Tunturi DX - Muutos 2014 & High-End Suzuki PV

Betaversio
Pyörä:
Tunturimopedi
Paikkakunta:
Somero
Liittynyt:
21.9.2006 9:56
Re: Tunturi DX - Muutos 2012

ViestiKirjoittanut Betaversio » 25.3.2012 23:04

Toi hana on paras :)

On tuo putki vakioputkea paksumpi, mutta se vaan näyttää ohkaselta kun se on niin pitkä. Tuota suoraa osaakin on reilusti yli puoli metriä... Jos toi on liian pitkä niin joku ilta tekaisee vähän lyhemmän putken kehiin. :)
Photobucket galleria
Projektitopikki - Tunturi DX: Muutos 2012
Nalle Puch
Paikkakunta:
Tunturinkierrättäjän kylä
Liittynyt:
14.2.2002 3:00
Re: Tunturi DX - Muutos 2012

ViestiKirjoittanut Nalle Puch » 26.3.2012 14:48

Betaversio kirjoitti:Kuva
Hyvinhän tuo sopii ja noudattelee aika hyvin vanhan ajan SS-Tunturin putken mallia. Sun "vakiopytyssä" on muuten aika harvassa nuo rivat...
Betaversio kirjoitti:E: Nalle, sun vuoro
:) Aika on mennyt taas ihan muuhun kuin raaserin tekemiseen, mutta pakko kai sitä on vääntää jotain taas vähän etiäppäin...
Ehkä viritin, ehkä en. So not, pääasia että mopo kulkee! --- Tehty mikä tehty ja 15 heppaa tuli. ---Vannehopeanuoli & Hevonperse Racing!
Lantti
Pyörä:
Liukuri ja thunturi
Paikkakunta:
Honkajoki-City
Liittynyt:
20.11.2006 19:39
Re: Tunturi DX - Muutos 2012

ViestiKirjoittanut Lantti » 31.3.2012 19:23

Ei tuo mitenkään pesuri rasita? Tuntuu vaan siltä että jotaki hajois ku ei pääse paine mihinkää. Mutta näyttää kestäneen?
Epäonnistumisen riski on suuri, kun taidoton yrittää opettaa halutonta tekemään tarpeetonta.

75cc - 22mm - Gianelli - 14/28 - 84km/h - Ja kirjaimellisesti huutaa pitempiä välejä
jt-87
Pyörä:
Suzukeja:S1, PV, DS80
Paikkakunta:
Polvijärvi
Liittynyt:
5.9.2009 21:25
Re: Tunturi DX - Muutos 2012

ViestiKirjoittanut jt-87 » 1.4.2012 7:37

Mitenkäs silloin kun ei liipasimesta paina? Minne paine silloin menee :roll: Ainoa paikka joka tuossa hommassa normaalia käyttöä enemmän rasittuu on kierteet joihin tuo "pullistuslaite" kytketään :D
Blairexhaust putken profiililla: http://www.mediafire.com/view/?ttd6lvvggt84v75
Myytävänä Pako- ja imulaippoja PV:seen!
Onkimato
Liittynyt:
23.5.2011 17:29
Re: Tunturi DX - Muutos 2012

ViestiKirjoittanut Onkimato » 3.4.2012 10:25

Paljonkos tommonen pullistelu vaatii painetta ja mimmosella laitteella?
Monkey osat tarjoaa: Pitracing.fi
kakkaaap
Liittynyt:
2.4.2011 20:27
Re: Tunturi DX - Muutos 2012

ViestiKirjoittanut kakkaaap » 3.4.2012 15:01

Eikös näitä ihan painepesurilla pullistella? Eiköhän se hehheh bar riitämuokkis :D
Viimeksi muokannut kakkaaap päivämäärä 3.4.2012 17:02, muokattu yhteensä 1 kerran
Täysin homoseksuaalisesti käyttäytyviä eläimiä ovat vain kesytetyt pässit.
On olemassa epätoivoista pätemistä ja paskaa läppää, mä harrastan paskaa läppää
Betaversio
Pyörä:
Tunturimopedi
Paikkakunta:
Somero
Liittynyt:
21.9.2006 9:56
Re: Tunturi DX - Muutos 2012

ViestiKirjoittanut Betaversio » 3.4.2012 16:17

Onkimato kirjoitti:Paljonkos tommonen pullistelu vaatii painetta ja mimmosella laitteella?


Pesurilla niitä pullistellaan, jos ei vielä ole käynyt selväksi. Ja joku 60 bar rupeaa olemaan melkolailla riittävä määrä painetta. Pesurin kanssa saa olla tarkkana ettei mosauta vesiä naamalle. Toisaalta, jotku on sitä mieltä että jos se putki ei halkea jostain kohtaa niin se ei oo tarpeeksi pullistunut... Niin ja pesurina on joku random Kärcherin höyrypesuri (jota vois siiis käyttää myös ihan normi pesurina). Painetta lähtee siis vähintään riittävästi. :)

No joo, en mä tuota Mitraketin pyttyä oo laittamassa paikoilleen. Rivat on liian harvassa niin ei näytä autenttiselta. Se vaan sattu ekana käteen kun etin jotain pyttyä mallikappaleeksi putkentekoa varten.
Photobucket galleria
Projektitopikki - Tunturi DX: Muutos 2012
Betaversio
Pyörä:
Tunturimopedi
Paikkakunta:
Somero
Liittynyt:
21.9.2006 9:56
Re: Tunturi DX - Muutos 2012

ViestiKirjoittanut Betaversio » 17.6.2012 23:15

Tein tuossa eilispäivänä putkulamallin pevuun. Ideana oli siis koittaa saada selville että minkälaiset taivutukset niissä putkissa on. Tuo malli "roikkuu" kuvassa, koska se ei ole mitenkään rungossa kiinni ja makaa kannen päällä. Tänään sitten tekaisin kaksi paperikaavaa hiukan eri mitoilla ja eri taivutuksilla :)

Kuva

Kuva
Photobucket galleria
Projektitopikki - Tunturi DX: Muutos 2012
Betaversio
Pyörä:
Tunturimopedi
Paikkakunta:
Somero
Liittynyt:
21.9.2006 9:56
Re: Tunturi DX - Muutos 2012

ViestiKirjoittanut Betaversio » 19.6.2012 19:47

Poikettakoon aiheesta sen verran että kaks seuraavaa vielä keskeneräistä putkulaa on pevuun. Ensimmäinen (vesisateessa jo hieman ruostunut) putkilo epäonnistui hieman pullistuksen osalta, mutta toisen tapauksessa rupesi jo paineetkin pysymään sisällä. Siitä kertoo mm. tuo 5 sentin repeämä... :)

Taivutuksista sen verran, että seuraaviin tuubeihin tulee mutkaa vähintään saman verran kuin toisessa putkulassa. Toinen tarvittava muutos on kannen kohdalla olevan mutkan säteen suurentaminen. Vielä ei paljon tän tarkempaa voi sanoa... Eipä siinä, kuvat puhukoot puolestaan - uutta kaasupulloa odotellessa. Suojakaasu kun pääsi loppumaan :P

Eka putki:
Kuva

Repeämä:
Kuva

Toka putki:
Kuva

Lisää kuvia: http://s1260.photobucket.com/albums/ii566/Betaversio/
Photobucket galleria
Projektitopikki - Tunturi DX: Muutos 2012
_rieska_
Liittynyt:
13.4.2010 22:07
Re: Tunturi DX - Muutos 2012

ViestiKirjoittanut _rieska_ » 19.6.2012 21:39

Kätevä keino tuohon pellin leikkaamiseen, pitääpä laittaa korvan taakse :lol:
Betaversio
Pyörä:
Tunturimopedi
Paikkakunta:
Somero
Liittynyt:
21.9.2006 9:56
Re: Tunturi DX - Muutos 2012

ViestiKirjoittanut Betaversio » 19.7.2012 9:10

Päivitellääs taas vaihteeksi. Pytyt oli koneistamolla huhtikuulta viime perjantaihin asti, eikä oikein muutakaan ole kerinnyt (tai varsinkaan jaksanut) työjuttujen välissä tehdä. Täällä maatilalla kun tarttis vähän ropata sitä ja rakentaa tätä... :roll:

Noh, kun pytty tuli koneistamolta, repäisin ja kasailin Puchin alakerran. Tai yritin kasata - hyvä siitä tuli vasta seuraavana päivänä muutaman shimmausyrityksen ja prikan unohduksen jälkeen. Sitten oli vuorossa pytyn viilailu ja yläkerran kasaaminen. Epäonnea oli matkassa, eräs pinnapultin kierre korkkasi lohkosta kannenruuveja kiristäessä. Kierre pitää korjata ennen muita toimenpiteitä.

Nyt on pyttyä nostettu 2mm ja madallettu yläpäästä 3mm, pako on 17,5mm korkea ja sopivan leveä, huuhtelut vakiot. Imua on joku viilannut ennen minuakin, en tehnyt muuta kuin isonnin kanavan 18mm kokoon. Männänhelman unohdin lyhentää, vaan onneksi yläkerta pitää avata muutenkin... :)

Suzukin HC-kolmepakopytty tuli muuten myös porautuksesta, hifistelin sen kuvauskuntoon ;)

Kuva

Kuva

Kuva
Photobucket galleria
Projektitopikki - Tunturi DX: Muutos 2012
Nalle Puch
Paikkakunta:
Tunturinkierrättäjän kylä
Liittynyt:
14.2.2002 3:00
Re: Tunturi DX - Muutos 2012

ViestiKirjoittanut Nalle Puch » 19.7.2012 9:23

Betahan se on ehtinyt vaikka mitä. Vaikuttava pakolaippa tossa Suzukin padassa, mutta ei kai imupuolen helma ole vähän tiellä? Olet saanut putketkin pullistettua kapeimmista kohdistaankin tosi pyöreäksi. Se homma ei ole multa vielä onnistunut. Jatka samaan malliin.
Ehkä viritin, ehkä en. So not, pääasia että mopo kulkee! --- Tehty mikä tehty ja 15 heppaa tuli. ---Vannehopeanuoli & Hevonperse Racing!
Betaversio
Pyörä:
Tunturimopedi
Paikkakunta:
Somero
Liittynyt:
21.9.2006 9:56
Re: Tunturi DX - Muutos 2012

ViestiKirjoittanut Betaversio » 2.8.2012 0:07

Nyt on otettu Tunturista savut pihalle! Ihan putkeen homma ei tosin mennyt. En tiedä missä viiraa, mutta vain yhdellä ainoalla syttyennakon asennolla mopo suostuu ylipäätään pysymään käynnissä ja silloinkin se rötää tolkuttomasti. Kaasutin on 14mm soikeakurkkuinen Dellorto PHVA suoraan naapurin pojan Derbistä, pitänee testata johtuuko rötääminen siitä.

Kaikkea pientä on tullut puuhasteltua ensisavujen eteen. Pakoputkeen tein laipan ja loppupillin (pilli piti kaventaa 16mm putkesta 15 milliseksi..), asentelin Tunturi Aquan 18W CDI-sähköt kiinni ja kehittelin kaasuttimelle imukaulan. Koneen lohkot on ilmeisesti jotain outoa mallia (Tunturi Breakista), kun öljyt ei pysyneet sisällä - kytkinkoppa ei ollut tiivis. Hyllystä löytyi eri mallia oleva kytkinkoppa jonka vaihdoin paikoilleen. Ja ensisavujen jälkeen sai samantien aukoa konetta uudelleen kun kytkimen mutteri oli löysääntynyt... :)

Ja kun kukaan ei enää taida olla kärryillä, niin koneessa on seuraavat speksit:

Dellorto PHVA 14mm soikeakurkkuinen kaasutin
Dellorto PHBG:n imukaula (sopii sopivasti kaasarin ja pytyn väliin, tosin sisähalkaisija on 20mm...)
Muokattu vakiomäntä
Muokattu vakiosylinteri, ylätiivistepintaa koneistettu, imu- ja pakokanavia muokattu, koropala
Muokattu vakiokansi, puristussuhde n. 12:1 (korjaamatonta)
DIY-pakoputki
CDI 18w Ducati, Sytytystulppa NGK lämpöarvoltaan 7
3-levyinen kytkin
11-30 välit

Ja vähän kuvia: :P

Laippa-aihiota
Kuva

Mopo:
Kuva

Nalle: Kyllä se soosi siitä reiästä mahtuu. Ja ainahan saa viilattua lisää :seko:

E: Kts. viesti alla :roll:
Viimeksi muokannut Betaversio päivämäärä 2.8.2012 16:18, muokattu yhteensä 1 kerran
Photobucket galleria
Projektitopikki - Tunturi DX: Muutos 2012
Jehvetti
Pyörä:
Tunturi tiger s, Suzuki s1 Yamaha Dt
Paikkakunta:
Muurikkala
Liittynyt:
23.4.2009 16:43
Re: Tunturi DX - Muutos 2012

ViestiKirjoittanut Jehvetti » 2.8.2012 12:29

Taas kerran ollut beta vauhdissa! Koita nyt ensiksi eri kaasarilla, jos sekään ei suostu yhteistyöhön. Niin sähköjen kanssa leikkimään vaan!

Betaversio kirjoitti:- magneetonkoppa ei ollut tiivis. Hyllystä löytyi eri mallia oleva magneetonkoppa jonka vaihdoin paikoilleen. Ja ensisavujen jälkeen sai samantien aukoa magneetonkoppaa uudelleen kun kytkimen mutteri oli löysääntynyt...


Tarkoittanet kytkinkoppaa? :D
viewtopic.php?f=72&t=83520&p=4091909#p4091909

Hölkkää, niin kuolet terveempänä.
Betaversio
Pyörä:
Tunturimopedi
Paikkakunta:
Somero
Liittynyt:
21.9.2006 9:56
Re: Tunturi DX - Muutos 2012

ViestiKirjoittanut Betaversio » 2.8.2012 16:16

Jep, kytkinkoppaahan minä tarkoitin... :)
Photobucket galleria
Projektitopikki - Tunturi DX: Muutos 2012

Varaosat kaikkiin mopoihin Mopo Sportista