Sivu 4, 6:sta

Re: Sekalaiset projektit

ViestiLähetetty: 10.12.2011 16:35
Kirjoittanut Kääntä
eihän ne siitä mihinkään lähe jos käyttää vähä järkeä. ilmatessa letku nippaan, eikä sähellä muutenkaan niin että jarrunestettä lentää kaikkialle.
ite maalasin vuosi sitte auton jarrusatulat punasella mastonilla, vielä tänäpäivänäkään ei oo lähteny yhtään maalia vaikka on ollu ongelmiaki jarrujen kans ja jouduttu purkamaan useampaan otteeseen

Re: Sekalaiset projektit

ViestiLähetetty: 17.12.2011 20:00
Kirjoittanut MB93
No laitetaan tääkin tänne, ei sitä tuolta Monkeytin puolelta kukaan älyä kumminkaan ettiä. Oli kannesta korkannu kierteet niin tein uudet helicoililla, ja päätinpä dokumentoida samalla.

Tarvikkeet

- Helicoil-setti (itse käytän Bilteman settiä, sisältää lähes kaiken tarpeellisen)
- Väännin kierretappia varten
- Porakone
- Kierteensä menettänyt kappale (tässä tapauksessa sylinterinkansi josta on pakopuolelta mennyt kierteet)

Kuva

Työvaiheet

Kuva

Ensiksi porataan vanhojen kierteiden jäännökset pois helicoil-sarjan mukana tulleella ylikoon terällä. Poraukseen suosittelen pylväsporakonetta, käsikäyttöisellä tykkää mennä reiät vinoon.

Seuraavaksi väännetään uudet kierteet kierretapilla ja vääntimellä:

Kuva

Tämän jälkeen asennetaan helicoil, joka tapahtuu kiertämällä se juuri tehdyille kierteille:

Kuva

Asennettuasi coilin lyö sen päässä oleva asennusta helpottava nasta pois. Testaa oikeankokoisella pultilla että kierre toimii:

Kuva

Video joka saattaa auttaa homman hahmottamista.

- Pieni mutta elämää helpottava ohje, josta on toivottavasti apua jollekulle. MB93 kiittää ja kuittaa sekä pahoittelee kännykkäkamerakuvien laatua...

Re: Sekalaiset projektit

ViestiLähetetty: 13.1.2012 23:10
Kirjoittanut Mmakkee
Hyvä ohje mutta noi bilteman helicoilit ei oo kovin hyviä..

Re: Sekalaiset projektit

ViestiLähetetty: 13.1.2012 23:38
Kirjoittanut -MJU-
itellä ainakin hoitanu hommansa ihan hyvin

Re: Sekalaiset projektit

ViestiLähetetty: 1.2.2012 22:02
Kirjoittanut Kääntä
Tehdääs nyt tästä CPIn sähköryyppy -> manuaaliryyppy muuttamisesta jonkunlaista sepustusta kun tuntuu että alkaa oleen aiheellinen näin kovien pakkasien alettua.
Eli siis CPI SX/SM tyyppivikoihin lukeutuva sähköryypyn toimimattomuus on korjattavissa ihan CPIn omilla osilla ostamatta Lähes mitään perustarpeita kummempaa (löytyy hyvin useista talouksista).

1. Ensinnähän täytyy tietty ottaa sähköryyppy irti kaasarista.

2. Seuraavaksi pistetään se iso musta osa jonka sisällä tämä sähköhärpäke on nii ruuvipenkkiin ja kiskotaan rankalla kädellä ryyppymäntä irti muoviosista, varo kuitenkin ryyppymännän sileää ulkokehää koska jos jää jälkiä, ei mäntä enää huilaa kolossaan sulavasti!

Musta muovimötikkä on edellisen toimenpiteen jälkeen turha osa, eikä ryyppyä voi enää muuttaa sähkötoimiseksi näillä osilla, joten jos ryyppy vielä toimii, älä ala kyseiseen operaatioon.

3. Pukataan ryyppymännän neula männän sisältä pois ja pistetään TAlteen. Tämän jälkeen männän sisälle tehdään m6 kierretapilla jenga. Matkaa on niin vähän ja materiaali pehmyttä joten nesteytystä ei tarvita. Varmista jengan suoruus sitä tehdessä!

4. Valkataan itselle mieluisen mittanen m6 pultti. Pultin jengapäähän olis hyvä saada pieni kolo ihan keskelle, tai ainaki viilata/mirkelöidä pultin pää suoraksi jottei pultti väännä ryyppyneulaa vinoon! Mäntä ei pian asetu hyvin koloonsa.

5. Tehdään sopiva laippa sähkömekanismin laipan tilalle, materiaalina hyvä alumiini, kova muovi yms. Samalla tehdään tiivistepaperista tiiviste laipan alle. Laippaan porataan tietty reikä (6-6,5mm) että pultti menee siitä läpi.
Homma ei varmaan ekalla kerralla onnistu, reijät on hankalaa saada heti täysin kohdilleen. yks keino on porata reijät vaikka millin alikoon poralla ja viilalla viimeistellä tasan kohdille.

6. Kasataan koko homma; pultti käteen, laippa, laipan tiiviste, neula männän sisälle ja lopuksi ryyppymäntä jengoilleen. Sitä ei saa kiristää liikaa! pihdeillä hellästi männästä kiinni ja pikkuräikällä hellä kiristys. Sen jälkeen osat paikalleen kaasariin ja kokeilemaan.

Jos ei ymmärrä, voin neuvoa lisää. Pahoittelen kuvien vähyyttä, mutta homma aika yksinkertanen.
Täss valmis kuva
Kuva
(hiiren oikea, näytä kuva)
Systeemistä otan kunnian itselle, jos joku on tehny samanlaisen ennen, kertokoon asian jos kiinnostaa.

Re: Sekalaiset projektit

ViestiLähetetty: 3.2.2012 23:37
Kirjoittanut ramba__
Hyvä ohje ja keksintö! Niin ja osissa cpi:n ja keewayn skoottereitahan on sama kaasari joten sama ohje pätee. Tekisin itse saman homman mutta kaasari on sellaisessa paikassa penkin alla ettei edes käsi mahdu väliin..

Re: Sekalaiset projektit

ViestiLähetetty: 3.2.2012 23:41
Kirjoittanut Palezu
Mulla taitaa olla sama kaasari keewayssa, ainaki melkolailla täysin saman näkönen. Ja vittuuntunut olen sähköryyppyyn, voisi toteuttaa tuon. Hyvä ohje on kyllä. Jos tuohon rupean niin voisin elektroniikkamiehenä lisätä servomoottorin tai solenoidin ja sopivan ohjauselektroniikan ja tankoon napin jolloin saisi sähköisen on-off ryypyn.

Re: Sekalaiset projektit

ViestiLähetetty: 4.2.2012 14:40
Kirjoittanut Kääntä
Onnistuu varmaan lähes jokaiseen sähköryypylliseen kaasariin.
Paletsulla ihan hyvä idea, mutta muuttuu vaan automaattisesta manuaalitoimiseksi sähköosaksi, joissa taas on hajoavia komponentteja kovilla pakkasilla.
Mulla oli suunnitteilla jo mielessä tohon vaijeritoiminto, ja on/off vipu mutta toista talvee en kerenny ajamaan tolla joten jäi tekemättä. Joku innokas voinee kehitellä tota lisää

Re: Sekalaiset projektit

ViestiLähetetty: 4.2.2012 21:36
Kirjoittanut Palezu
No mutta siinä olisi se ero että kun normaalistihan se menee todella hitaasti päälle ja pois niin tuolla järjestelyllä se olisi kuin normi käsiryyppy mutta vaijerin sijasta sähköjohto. Samantien päälle tai pois, on-off. Itselläni tuo sähköryyppy oikeastaan toimii mutta ongelma on juurikin se hidas toimivuus. Kylmäkäynnistyksen jälkeen jää turhan kauaksi aikaa röpöttämään ja kun moottori on lämmin ja sammuttaa sen n.5 minuutiksi moottori ei vielä ehdi jäähtyä mutta sähköryyppy taas ehtii mennä päälle jolloin ei tahdo käynnistyä eikä pysyä käynnissä. Sama olisi tietysti tehdä se vaijeriratkaisu mutta sähköisen napin saisi paremmin sijoitettua kun tuuppaa olemaan nuo kaupan ryyppyvivut silmiinpistävän kokoisia. Servomoottori voisi tietysti hajota helpommin pakkasella mutta solenoidin pitäis olla aika varmatoiminen. Elektroniikka, niin kätevää mutta vikatilanteessa ollaankin sitten sormi suussa :D

Re: Sekalaiset projektit

ViestiLähetetty: 8.8.2012 10:51
Kirjoittanut jt-87
Vaihdoin vähän parempaan topicciin tuolta projektit ennen ja jälkeen osiosta...
Grand Pappaa varten tuli "pieni" viikon väliprokkis pyöräytettyä:
Ennen:
Kuva

Nyt:
Kuva

Eli:
kaikki helposti irtoava maalattiin kilpakumppaneiden riesaksi
penkki on uudelleen muotoiltu anoppilan tv-tuolin pehmusteilla
putki on lyhyt ja ihan kisaa varten tehty
viides vaihde ja viisilevyinen kytkin voimaa välittämään
äärimmilleen viilattu 74cc poweri voimaa tekemässä.
Aerodynamiikan parantamiseksi etuvalo poistettiin ja tanko vaihtui matalampaan...

Re: Sekalaiset projektit

ViestiLähetetty: 16.4.2013 18:30
Kirjoittanut hessuhopotin
Moottorin ehostus proju Do It Yourself -tyyliin täystuhon kokeneelle AM6:selle.

Lähtökohtana oli siis tämmönen paskahalvauksen saanut kiinalainen kopio am6:sesta, joka kaipasi kipeästi huolenpitoa ja rakkautta joten siitä tuli aihio projektille.

Meinasi itsellekin tulla paskahalvaus kun lähdin avaamaan konetta:

Kuva
Kuva
Kuva
Kuva

Alkujärkytyksestä ylipäästyäni alkoikin syntyä hieman tulosta:

Kuva
Kuva
Kuva
Kuva

Tässä vaiheessa mopo olikin jo ajossa kunnes sain aatteen tehdä pienen pintaremontin myllylle.

Ennen:

Kuva
Kuva

Jälkeen:

Kuva
Kuva

Palapeliä yhteen...

Kuva
Kuva

ja näin on saatu moottori elvytettyä uuden ajokauden alkuun :)

Re: Sekalaiset projektit

ViestiLähetetty: 21.4.2013 18:33
Kirjoittanut Shape
Asiallisen näköistä, puhtaus on puoli remonttia vai miten se menikään. :)

Re: Sekalaiset projektit

ViestiLähetetty: 26.5.2013 23:35
Kirjoittanut Shape
"Runneri myyntiin" -pikaprojekti tuli päätökseen.

Tästähän lähdettiin liikkelle, hämäräveikko yritti huonoin yrityksin varastaa Shapen kauppakassia ja jäi nuoleen näppejään. Kuitenkin vahinkoa sai aikaan.

Kuva

Eipä oikein naurattanut saada puhelua yöllä virkavallalta, varsinkin kun epäilys pilapuhelusta osoittautui lopulta vääräksi, kun velikin jo soitteli samasta asiasta. Noh, ei se auttanut kuin käydä töissä tekemässä korjausarvio, joka ei ollutkaan hyvä idea. 1600 euroa, eikä mopossa ollut kuin liikennevakuutus, joten vein sitten Runnerin suoraan talvisäilöön.

Keväämmällä sitten tarkistelin tarkemmin ulkomailta osien hintoja, ja hintatasossa oli huomattava ero Hollannin hyväksi. Osat lähti pikasesti tilaukseen ja hetken kuluttua kusti polki ovelle ja toi romut.

Kaiken kaikkiaan vaihtoon meni:
  • Lukkosarja
  • Etusisäkate
  • Mittariston kate
  • Musta etukate

Samalla ohessa tuli tehtyä:
  • Sylinterin poraus + männän vaihto
  • Kampuran stefojen vaihto
  • Variaattorin huolto (putsaus, uudet hihnat, kiksin rasvaus, peräöljyt)
  • Etujarrupalojen vaihto
  • Kaasuttimen puhdistus, automaattisen ryypyn uusiminen, ilmansuodattimen ja imukaulan vaihto
  • Perushuolto

Kuva

Kuva

Kuva

Haalistuneet katteet sai uuden ilmeen käyttämällä pelkkää kuumailmapuhallinta.

Kuva

Lopulta vahauksen jälkeen Runneri oli taas alkuperäisessä iskussa!

Kuva

Re: Sekalaiset projektit

ViestiLähetetty: 26.6.2013 13:49
Kirjoittanut mikerin
Noniin pojjaat.. Tuli tuossa vaihdettua nitroon rossistonga vakion tilalle ja ajattelin että siitä vois myös olla hyötyä muille.

Eli alkutilanne on että otetaan gripit pois ja kaikki ruuvit irti mittaristosta ja siitä muovihökötyksestä, myös etukate pitää ottaa tässä vaiheessa irti.
Mittariston johdot varovasti irti toisistaan ja sisäkate ja etualakate myös kannattaa ottaa pois homman helpottamiseksi.
Kuva

Tämän jälkeen kun kaikki katteet ja mittaristo on irroitettu (helppo irroittaa) ruvetaan ottamaan kaasukahvaa ja katkasijoita pois. Ne ovat vain muutamalla pultilla kiinni per katkasija. Jarruletkuja ei tarvitse irroittaa missään vaiheessa!
Kuva
Tässä vaiheessa tanko on jo pois ja johtohelvetti esillä. Johdot kannattaa lyödä muovipussiin ja pussi kiinni esim. teipillä, ettei kosteus pääse sisään.

Tämän jälkeen alkaa jälleen kasaaminen.
Kuva
Tässä vaiheessa itselläni oli jo tanko ja katkaisimet kiinne. Itse laitoin vain johdot kiinni ja rupesin katteita kasaamaan.
Vaikein homma on saada tuo sisäkate sopimaan paikalleen, mutta taistelulla sekin meni aika nätisti.
Kuva
Tässä vaiheessa homma on valmis ja valmiina ajoon!
Toivottavasti muistit kiristää kaikki pultit ennen ajoon lähtöä ettei tanko jää käteen :lol: Hommaan itselläni meni noin 2 tuntia koska ensikertalainen koko skopterin laitossa. (Muutamat kuvat ovat huonoja mutta kyllä selvän saa mielestäni!) Vapaasti muokattavissa mikäli näkee tarpeen.

Re: Sekalaiset projektit

ViestiLähetetty: 22.7.2013 11:23
Kirjoittanut JusHond
En nyt osaa arpoa minne topikkiin tätä pitäs mennä kyselee mutta iha sama :lol: Siis Pitäs uudet katteet saada Derbiin (drd Raching vm 11) Eli meneekö siihen kaikkien derbien katteet, sama runkohan niissä on? :lol: (eli mitkä katteet menee VAKIOIDEN lisäksi?) Tätä oon pohtinu :D