Takaiskunvaimennin ei palauta - apuja kaivataan!

Hooligans
Pyörä:
Monstra LX450SM - Entiset: Mikilon M96-250SBN / Honda Cbr125cc vm 2008 / Skyteam ST-50cc
Paikkakunta:
Vantaa
Liittynyt:
28.10.2012 22:33
Takaiskunvaimennin ei palauta - apuja kaivataan!

ViestiKirjoittanut Hooligans » 31.1.2013 0:30

Hei, ongelma on seuraava.
Pyörässäni takaiskunvaimennin ei palaudu ylös, kun kyytiin istuu. Kestää noin 40sekuntia niin se on palautunut täysin ylös saakka. Se ruuvvi, josta esijännitystä? kiristetään niin se ei näytä vaikuttavan asiaan ollenkaan. Ruuvvi kiristettynä tai täysin avattuna. Eroa ei ole. Olen hyppinyt pyörän päällä ja antanut sille rakkautta, mutta näistä huolimatta se ei vain toimi niinkuin viime kesänä normaalisti.

Takaiskarissa on se pieni ''red bull'' tölkin kokoinen säiliö ja sen pohjassa on samanlainen venttiili, kuin renkaissa. Netistä luin ja jos sain selvää sekä ymmärsin niin siellä kuuluisi olla yli 10psi/bar? Vai vaikuttaako tämä mitenkään iskarin toimintaan? Takaiskunvaimentimen ihan siellä alhaalla on myös semmoinen pieni ruuvi josta pystyy ^jotain? säätämään, eikä silläkään ole ollut mitään vaikutusta toimintaan.

Apua kaivataa, kuvia tulee jos tarvitsee. Kiitos jo vastanneille.
Toivon että tämä ei tarkoita uutta koko tsydeemiä :paha:

Joo edit: Elikkä ilman lisäys saattaa vaikuttaa iskarin joustavuuteen?
Viimeksi muokannut Hooligans päivämäärä 31.1.2013 2:32, muokattu yhteensä 1 kerran
Hooligans
Pyörä:
Monstra LX450SM - Entiset: Mikilon M96-250SBN / Honda Cbr125cc vm 2008 / Skyteam ST-50cc
Paikkakunta:
Vantaa
Liittynyt:
28.10.2012 22:33
Re: Takaiskunvaimennin ei palauta - apuja kaivataan!

ViestiKirjoittanut Hooligans » 31.1.2013 1:05

http://aijaa.com/kNuDps

Tässä kuva selventämään mistä puhutaan.
Hooligans
Pyörä:
Monstra LX450SM - Entiset: Mikilon M96-250SBN / Honda Cbr125cc vm 2008 / Skyteam ST-50cc
Paikkakunta:
Vantaa
Liittynyt:
28.10.2012 22:33
Re: Takaiskunvaimennin ei palauta - apuja kaivataan!

ViestiKirjoittanut Hooligans » 31.1.2013 2:15

Tuossa hetken tutkin ja tässä tuloksia.

Alempi joka sijaitsee iskarin juuressa alhaalla:
Jos kierrän alemman kiinni niin palautus on lähes olematon, jos kierrän alemman täysin auki N 6 kierrosta niin palautus on vähän parempi mutta edelleen hidas.

Ylempi joka on ns säiliössä:
ruuvvi kiinni kierrettynä N6 kierrosa ja kun päälle istuu niin tuntuu jykevämmältä ja ei mene pohjaan asti.
Jos ruuvvi on täysin auki niin iskari menee täysin pohjaan ja saan kummatkin jalat kantapäitä myöten lattiaan ilman kenkiä.

Mistä tässä nyt on kyse? Eli ns säädöt toimivat jollain tavoin, mutta palautus ja jykevyys ovat säädettynäkin luokkaa ei normaalia. Esim jos etupumppujen esijännitys ruuvia säätää putken yläpäästä täysin kiinni, niin saadaan jykevä ja nopeasti palautuva etupään jousitus. Samoja säätöjä nyt kokeilin taakse, mutta vaikutus oli minimaalinen, hypin siinä hetken jos se siitä parin kk seisonnan jälkeen alkaisi toimia, mutta ei vaikutusta. :(
Hooligans
Pyörä:
Monstra LX450SM - Entiset: Mikilon M96-250SBN / Honda Cbr125cc vm 2008 / Skyteam ST-50cc
Paikkakunta:
Vantaa
Liittynyt:
28.10.2012 22:33
Re: Takaiskunvaimennin ei palauta - apuja kaivataan!

ViestiKirjoittanut Hooligans » 15.2.2013 12:38

http://aijaa.com/uzmrvG

testaan
Hooligans
Pyörä:
Monstra LX450SM - Entiset: Mikilon M96-250SBN / Honda Cbr125cc vm 2008 / Skyteam ST-50cc
Paikkakunta:
Vantaa
Liittynyt:
28.10.2012 22:33
Re: Takaiskunvaimennin ei palauta - apuja kaivataan!

ViestiKirjoittanut Hooligans » 15.2.2013 12:38

Kuva

testaan
Husse82
Liittynyt:
17.5.2011 21:10
Re: Takaiskunvaimennin ei palauta - apuja kaivataan!

ViestiKirjoittanut Husse82 » 15.2.2013 17:17

Niistä säädöistä sen verran että se typpisäiliön päällä oleva ruuvi(t) ovat puristusvaimennusta varten. Eli jos hypyissä pohjaa niin sitä kiristetään.
Alapään ruuvi on paluuvaimennusta varten. Eli jos satula lyö hanurille, niin vaimennusta lisätään. Ja jos patikossa perä painuu alemmas ja alemmas niin vaimennusta vähennetään.
Esijännitykseen nuo eivät vaikuta. Esijännitys säädetään jousen yläpäässä olevilla "lyönti"muttereilla. Eli ne kiristävät itse jousta eikä iskunvaimenninta.
Joka tapauksessa suosittelen repimään koko jousi+iskaripaketin irti ja viemään johonkin asian osaavaan liikkeeseen jossa on typpivehkeet huoltoa varten.

Oma takaiskarini hajosi eikä reagoinut mihinkään säätöihin ja vein sen crossipyöriin erikoistuneeseen huoltoliikkeeseen ja korjauksen hinnaksi tuli muistaakseni ~50€.

Eli tuolla rahalla ei kannata itse paljoa typpivehkeitä hommata eikä sormiaan liata..