Kysymys videokuvaamisesta ajon aikana (kypäräkameralla)

TeSu
Pyörä:
Bandit 1250cc
Liittynyt:
17.3.2007 18:04
Kysymys videokuvaamisesta ajon aikana (kypäräkameralla)

ViestiKirjoittanut TeSu » 10.1.2013 20:37

Hyvää alkuvuotta ja lopputalvea (toivottavasti)!
Tässä ajokelejä odotellessa on hyvä valmistautua perusteellisesti tulevaan ajokauteen, ja tämän tiimoilta heräsi tärkeä kysymys.
Onko sallittua videokuvata kypäräkameralla ajaessasi? Mitä mahdollisia rajoituksia kyseisessä toiminnassa voi olla? Onko laki sama kuin tavallisessa videokuvaamisessa, vai onko liikenteessä joitain poikkeavia rajoituksia?
Nämä kysymykset ovat vaivanneet mieltäni jo pitkään.

Kypäräkamerana tietenkin GoPro HD Hero 2. Mikäpäs muukaan :P
Ja asiallisia vastauksia kiitos!
pennywise]
Pyörä:
Husqvarna 450cc & husqvarna 300cc (molemmat myynnissä)
Paikkakunta:
Tampere
Liittynyt:
14.5.2007 13:11
Re: Kysymys videokuvaamisesta ajon aikana (kypäräkameralla)

ViestiKirjoittanut pennywise] » 10.1.2013 20:50

TeSu kirjoitti:Hyvää alkuvuotta ja lopputalvea (toivottavasti)!
Tässä ajokelejä odotellessa on hyvä valmistautua perusteellisesti tulevaan ajokauteen, ja tämän tiimoilta heräsi tärkeä kysymys.
Onko sallittua videokuvata kypäräkameralla ajaessasi? Mitä mahdollisia rajoituksia kyseisessä toiminnassa voi olla? Onko laki sama kuin tavallisessa videokuvaamisessa, vai onko liikenteessä joitain poikkeavia rajoituksia?
Nämä kysymykset ovat vaivanneet mieltäni jo pitkään.

Kypäräkamerana tietenkin GoPro HD Hero 2. Mikäpäs muukaan :P
Ja asiallisia vastauksia kiitos!


Miksi olisi? tottakai saa kuvata.
TeSu
Pyörä:
Bandit 1250cc
Liittynyt:
17.3.2007 18:04
Re: Kysymys videokuvaamisesta ajon aikana (kypäräkameralla)

ViestiKirjoittanut TeSu » 10.1.2013 21:15

pennywise] kirjoitti:Miksi olisi? tottakai saa kuvata.


Jos vaikka kuvaaminen ajaessa luokiteltaisiin ajoa häiritseväksi tekijäksi kuten vaikkapa kännykkään puhuminen? Toinen asia mikä askarruttaa on että kuinkahan paljon poliiseja kiinnostaa moiset laitteet. Ovat kuitenkin kiinnityksineen erikoisia härpäkkeitä ja varmasti kiinnittävät huomiota. Etenkin kypärässä. Olen kuullut juttua että poliiseilla olisi tapana takavarikoida kuvausvälineet tutkintaa varten, että onko rikkonut liikenne lakia. Onko tämä täyttä huuhaata vai pitääkö paikkaansa?
Husky510
Pyörä:
Husqvarna SM510R 2010
Liittynyt:
21.7.2008 11:29
Re: Kysymys videokuvaamisesta ajon aikana (kypäräkameralla)

ViestiKirjoittanut Husky510 » 10.1.2013 22:20

Itse kun olen käyttänyt kameraa ajon aikana, niin en nyt ihan keskellä kypärän päällä pidä sitä. Jonnekin kypärän reunaan laittan tai vähän jemmaan. Jos poliisi epäilee suo jostain rikoksesta, niin silloin voivat takavarikoida. Sen itse huomasin jos muut tiellä liikkujat näkee että sulla kamera mukana, niin voi alkaa provoo tai pelleillee, silloin saattaa olla oma turvallisuus kaukana....No sehän jää filmille sitten
Husqvarna videoita
Liity Husqvarna SM450/510R fb ryhmään
pennywise]
Pyörä:
Husqvarna 450cc & husqvarna 300cc (molemmat myynnissä)
Paikkakunta:
Tampere
Liittynyt:
14.5.2007 13:11
Re: Kysymys videokuvaamisesta ajon aikana (kypäräkameralla)

ViestiKirjoittanut pennywise] » 10.1.2013 22:57

Ei siittä kannata murehtia, kamera kypärään kiinni vaan ja ajelemaan
Omnic
Pyörä:
ZX-10R
Paikkakunta:
Lahti
Liittynyt:
3.3.2004 22:47
Re: Kysymys videokuvaamisesta ajon aikana (kypäräkameralla)

ViestiKirjoittanut Omnic » 14.1.2013 9:12

Ei siinä muuta erikoista ole, kuin että herättää huomiota ja moni vilkuttaa liikennevaloissa yms kameraan päin :lol: . Ja niinkuin joku jo sanoinkin, provosoi hyvin ihmisiä, tosi moni näyttää jotain käsimerkkejä sun muita, tyyliin "keuli, jne" :roll:
Arki sulle liian vaativaa,soitat talkkarin lamppua vaihtamaan,
sun isäs sun autos takaa, pyyhkijän sulat viet huollossa vaihtaa.
VictorH
Pyörä:
Honda cbr f2 stunt, Yamaha dt 70 stunt, keeway matrix 50
Liittynyt:
1.10.2010 14:51
Sv: Kysymys videokuvaamisesta ajon aikana (kypäräkameralla)

ViestiKirjoittanut VictorH » 14.1.2013 9:20

Ite parikertaa ollu kamera mukana kun poliisit pysäyttää ei oo sanonu mitään, ei ees sillonkun kaaduin ja jouduin ambulanssiin niin halunnu nähä miten kaatuma tapahtu vaikka oli kamera mukana, siis poliisit kun siitä piti tehä poliisi ilmotus kun olin pannuttanu hienosti liikenteessä ja matkustanu ambulanssilla
Tykätkää Facebookissa VictorhStuntista

Stuntti videoita tästä
AceFin Moderaattori
Pyörä:
Skyteam Monkey 125cc-->160cc -07, 525 EXC -03, GSX600F -91
Paikkakunta:
Helsinki
Liittynyt:
20.4.2011 19:45
Re: Kysymys videokuvaamisesta ajon aikana (kypäräkameralla)

ViestiKirjoittanut AceFin » 14.1.2013 19:47

Eipä ole mullakaan ollut poliisit kiinnostunut kamerasta, vaikka pysäytetty onkin. Ainoastaan pari lenkkeilijää kiinnostuksesta kysyny ja ihmetelly.

Ainoo negatiivissävyinen palaute tullut, kun olen joskus mökillä ajellut ja käynyt kokeilemassa teitä ihan umpimähkään. Ehkä ihmiset pelkäävät mökkivarkaita tms. kypäräkamerallahan mökkejä olisi ovela käydä kiertelemässä.
EXC 525 || Youtube-kanava
"Kuka teistä finninaamoista nussi mun hanskat?" -MP
pennywise]
Pyörä:
Husqvarna 450cc & husqvarna 300cc (molemmat myynnissä)
Paikkakunta:
Tampere
Liittynyt:
14.5.2007 13:11
Re: Kysymys videokuvaamisesta ajon aikana (kypäräkameralla)

ViestiKirjoittanut pennywise] » 14.1.2013 20:36

AceFin kirjoitti:Eipä ole mullakaan ollut poliisit kiinnostunut kamerasta, vaikka pysäytetty onkin. Ainoastaan pari lenkkeilijää kiinnostuksesta kysyny ja ihmetelly.

Ainoo negatiivissävyinen palaute tullut, kun olen joskus mökillä ajellut ja käynyt kokeilemassa teitä ihan umpimähkään. Ehkä ihmiset pelkäävät mökkivarkaita tms. kypäräkamerallahan mökkejä olisi ovela käydä kiertelemässä.


Joo tää on kyllä, ihme ettei mieleen tullu.
ASDMoro
Liittynyt:
28.12.2006 23:41
Re: Kysymys videokuvaamisesta ajon aikana (kypäräkameralla)

ViestiKirjoittanut ASDMoro » 16.1.2013 20:47

Suomessa saa videokuvata miten haluaa kunhan ei tunkeudu yksityisalueelle, eli vaikka jonkun kotiin. Kauppaankin voi mennä kypäräkameran kanssa. Jos joku päissään vetää "helikopterin" kameraan, niin senkin saa kuvata, kunhan ei julkaise ilman lupaa. Moottoripyöräily ei asiaa muuta.
TeSu
Pyörä:
Bandit 1250cc
Liittynyt:
17.3.2007 18:04
Re: Kysymys videokuvaamisesta ajon aikana (kypäräkameralla)

ViestiKirjoittanut TeSu » 19.1.2013 19:52

Rasenger kirjoitti:Suomessa saa videokuvata miten haluaa kunhan ei tunkeudu yksityisalueelle, eli vaikka jonkun kotiin. Kauppaankin voi mennä kypäräkameran kanssa. Jos joku päissään vetää "helikopterin" kameraan, niin senkin saa kuvata, kunhan ei julkaise ilman lupaa. Moottoripyöräily ei asiaa muuta.


Itseasiassa ei voi. Tai ainakin se on kauppakohtaista. Itse olen työskennellyt 5 vuotta kaupassa ja sinne ei todellakaan ketään päästetä kuvaamaan millään kameralla :D
Pari kaveria on heitetty pihalle kun on nähty kuvailevan tuotteita
ASDMoro
Liittynyt:
28.12.2006 23:41
Re: Kysymys videokuvaamisesta ajon aikana (kypäräkameralla)

ViestiKirjoittanut ASDMoro » 19.1.2013 20:57

TeSu kirjoitti:Itseasiassa ei voi. Tai ainakin se on kauppakohtaista. Itse olen työskennellyt 5 vuotta kaupassa ja sinne ei todellakaan ketään päästetä kuvaamaan millään kameralla :D
Pari kaveria on heitetty pihalle kun on nähty kuvailevan tuotteita


Tässä on nyt huomioitava mitä Suomen laki sanoo. Suomen lain mukaan voin kuvata tuotteita missä tahansa kaupassa myymälän johtajan mielipiteestä riippumatta. Kukaan ei voi käskeä minua poistamaan materiaalia tai lopettamaan kuvausta. Kauppa kuitenkin voi valita asiakkaansa, eli he voivat kehottaa kuvaajaa poistumaan, ja näin ollen ilmaista että eivät halua häntä asiakkaaksi.

Tarvittaessa kuvaaja voi soittaa paikalle poliisin joka voi rauhoitella myyjän, jos hän laittomasti käskee lopettamaan kuvauksen.

:D
N1k5u
Pyörä:
Hyosung Comet 125, Solifer SFR, Honda Monkey, Baotian Monkey ja Fude 110
Paikkakunta:
Tampere
Liittynyt:
14.11.2010 3:32
Re: Kysymys videokuvaamisesta ajon aikana (kypäräkameralla)

ViestiKirjoittanut N1k5u » 2.4.2013 15:10

Kuva
Tommosella virityksellä kaveri kehtas mennä siwaan viime kesänä... :D
If You Wanna Win, Employee a Finn
''Mut kuka nyt jaksais pihistellä, kaiken se joka tapauksessa syö mitä sinne tankkaa...''
Husky510
Pyörä:
Husqvarna SM510R 2010
Liittynyt:
21.7.2008 11:29
Re: Kysymys videokuvaamisesta ajon aikana (kypäräkameralla)

ViestiKirjoittanut Husky510 » 2.4.2013 16:40

:lol: :lol: :lol: :lol:
Husqvarna videoita
Liity Husqvarna SM450/510R fb ryhmään
AceFin Moderaattori
Pyörä:
Skyteam Monkey 125cc-->160cc -07, 525 EXC -03, GSX600F -91
Paikkakunta:
Helsinki
Liittynyt:
20.4.2011 19:45
Re: Kysymys videokuvaamisesta ajon aikana (kypäräkameralla)

ViestiKirjoittanut AceFin » 5.4.2013 8:14

Onko toi sininen liina joku varmistusnaru? Iteki kokeilin josko ton imukuppikiinnikkeen ois joskus laittanut kypärään, mutta on se naurettavan painava (päähän) ja painopiste siirtyy ihan liian ylös :lol:
EXC 525 || Youtube-kanava
"Kuka teistä finninaamoista nussi mun hanskat?" -MP