Moottoripyöräkortin uudistus 2013

Haatsi
Pyörä:
Oliskin.
Paikkakunta:
Turku
Liittynyt:
7.4.2005 22:21
Re: Moottoripyöräkortin uudistus 2013

ViestiKirjoittanut Haatsi » 21.4.2014 12:26

No mikäs ajokortti sulla nyt sitten on?

Uuden lain mukainen A2, eli se on suoritettu/saatu 19.1.2013 tai sen jälkeen.

TAI

Vanhanmallin pikku-A, eli se on suoritettu/saatu 18.1.2013 tai ennen sitä.

Tuo "ei voi kuristaa enää 77kw->25kw" on ihan täyttä sontaa, mitä katsastuskonttorin päällikkö todennäköisesti on tarkoittanut on että tuo uudenmallin A2 kortti ei riitä sitä kuljettamaan, koska se edellyttää että ajoneuvoa ei ole kuristettu alunperin yli 70kw moposta. Ainahan sitä kuristaa voi ihan mitä haluaa ja miten haluaa, eri asia on sitten riittääkö kortti sitä ajamaan.
Mkah36
Liittynyt:
2.8.2009 21:16
Re: Moottoripyöräkortin uudistus 2013

ViestiKirjoittanut Mkah36 » 21.4.2014 13:47

Niin siis juuri tuon pikku-A:n omistan ja keskusteltiin tästä aikaisemmin sivulla 19. Ja niin minäkin asiaa ensin tulkitsin, mutta toisinajattelijoita tuntuu kummasti löytyvän aina lisää ja muutenkin tuntuu koko maailma olevan sekaisin tämän uudistuksen kanssa.

Eikä toki harmita ootella pyörää, kun ulkona tuollaisia ilmoja pidellyt.. :roll:
AceFin Moderaattori
Pyörä:
Skyteam Monkey 125cc-->160cc -07, 525 EXC -03, GSX600F -91
Paikkakunta:
Helsinki
Liittynyt:
20.4.2011 19:45
Re: Moottoripyöräkortin uudistus 2013

ViestiKirjoittanut AceFin » 21.4.2014 14:20

Sano vaikka sille firmalle, että haluut kuristaa sen 25 kW halvempien vakuutuksien vuoksi.
Tuo "ei voi kuristaa enää 77kw->25kw" on ihan täyttä sontaa, mitä katsastuskonttorin päällikkö todennäköisesti on tarkoittanut on että tuo uudenmallin A2 kortti ei riitä sitä kuljettamaan, koska se edellyttää että ajoneuvoa ei ole kuristettu alunperin yli 70kw moposta. Ainahan sitä kuristaa voi ihan mitä haluaa ja miten haluaa, eri asia on sitten riittääkö kortti sitä ajamaan.
Juuri näin.
EXC 525 || Youtube-kanava
"Kuka teistä finninaamoista nussi mun hanskat?" -MP
VinskiMo
Pyörä:
Husaberg TE300 -12, Sax1 74cc, Orkkis honda monkey
Paikkakunta:
Vantaa
Liittynyt:
9.5.2010 21:30
Re: Moottoripyöräkortin uudistus 2013

ViestiKirjoittanut VinskiMo » 22.4.2014 17:07

Morjesta! Onko joku jo korotellu A1 -> A2?

Kerron surullisen nyyhkytarinani.

Suoritin siis A1 kortin heti tietysti kun pystyin aikoinaan. Viime elokuussa eli 2013 täysin 18 ja halusin korottaa A1 korttini A2 luokkaan, vaan eipä yksikään autokoulu järjestänyt korotus tunteja vedoten siihen ettei opetus materiaaleja ole vielä olemassakaan.

Nyt keväällä helmikuusta soittelin ympäri autokouluja eikä missään järjestetty korotus kurssia. Nooh vihdoin löytyi koulu, sinne siis. Ajokorttiluvan hain poliisilta korotusta varten yli kuukausi sitten, teoriatunnit kävin yli kuukausi sitten ja nyt 30.4 (autokoulun mukaan ekat korotus tunnit mulla...) mulla on vihdoin ne kaikki 5 ajotuntia kerralla... Autokoulukin luonnollisesti ajat sitten maksettuna.

Nyt se itse kysymys: Kun mulla on autokoulun todistus kourassa toivonmukaan ensi keskiviikkona ja menen poliisi laitokselle, pitääkö mun taas varata aika sinne ja odottaa kaks viikkoa seuraavaa vapaata aikaa, sen jälkeen toimittaa paperit sinne ja venttailla taas pari viikkoa että saan sen kortin kouraan :D?

Oikeesti mun mielestä tässä ei oo mitään järkeä... Vai voisko se mennä sillein et meen koulun todistukset kouras laitokselle ja ne kirjottaa väliaikasen ajoluvan tai jotain??

Kuulostaa varmasti tosi sairaalta mutta menetän kohta järkeni kun ulkona on +20 astetta, viimosen päälle laiteltu kotari venttailee tallissa kovaa ajoa ja mulla koko homma roikkuu siitä kortista...

Kiitos jos joku valaisee minua :3
Autoja ollut +20kpl, pärriä +60kpl, jotain kokemusta löytyy...
Husaberg TE300 Supermoto topic
VinskiMo@YouTube
VinskiMo@Instagram
AceFin Moderaattori
Pyörä:
Skyteam Monkey 125cc-->160cc -07, 525 EXC -03, GSX600F -91
Paikkakunta:
Helsinki
Liittynyt:
20.4.2011 19:45
Re: Moottoripyöräkortin uudistus 2013

ViestiKirjoittanut AceFin » 22.4.2014 17:51

Tuohon en osaa sanoa, mutta yhdyn siihen, että kamalan vaikeaksi tehty tämä korotus.

Omat teoriatunnit on nyt perjantaina ja ne on ainoat mitä nyt lähiautokouluista löysin. Kelejä ollut vaikka kuinka kauan, pyöräkin olis, mutta ajokoulu toimii esteenä...
EXC 525 || Youtube-kanava
"Kuka teistä finninaamoista nussi mun hanskat?" -MP
AapoV
Pyörä:
Honda Monkey -94
Paikkakunta:
Savitaipale
Liittynyt:
27.3.2008 14:43
Re: Moottoripyöräkortin uudistus 2013

ViestiKirjoittanut AapoV » 23.4.2014 0:14

Korotin viime syksynä kortin A1-->A2. "Opetusmateriaalia" ei silloinkaan oikein ollut. Autokoulussa voivottelivat miten huonot ohjeistukset heille on annettu asiaan liittyen. Itse autokouluosio ja muutenkin kortin hommaaminen onnistui omalta osaltani aika helposti. Tai sitten se vain tuntui siltä, kun ei ollut pyörää tallissa syyhyämässä ;)

Teoria oli sisällöltään käytännössä: "isompi, painavampi ja tehokkaampi pyörä on isompi, painavampi ja tehokkaampi, eikä yhtä ketterä kuin kevytmoottoripyörä". Eli aika turha. Ajotunneilla meillä oli aluksi käsittelyä, ja sitten kunnon ajolenkki. Nopeastihan tuohon isompaankin pyörään tottui, eli mielestäni olisi kyllä pari-kolme ajokertaa (50-75min) riittänyt hyvin.

Ja itse korttiasiaan: kävin poliisiasemalla (pieni sivupiste, ei ajanvarauksia yms, niin en osaa siihen kommentoida) viemässä opetuslupatodistuksen. Maksoin silloin uuden ajokortin ja muistaakseni myös ajokorttiluvan. Ajokorttilupaahan ei muistaakseni voinut hakea, ennen kuin A1 oli ollut kaksi vuotta. Olin käynyt lisäopetuksen ennen kuin 2 vuotta oli täynnä, ja siksi muistaakseni hoidin nämä maksut samaan syssyyn. Uusi kortti tuli postissa parin viikon sisään. Ajokorttiin kelpasivat vanhat kuvat ja allekirjoitusnäyte.

Minulla ei ollut kortin saamisessa kiire, joten en niinkään kiinnittänyt huomiota tuohon väliaikaiseen ajo-oikeuteen tms. Ja koska ajokorttilupakin laitettiin silloin vasta vetämään, niin enhän minä olisi väliaikaista ajo-oikeutta saanutkaan. Eli menee vähän arvailuksi:

Jos sinulle on ajokorttilupa myönnetty (onko?), niin veikkaisin, että väliaikainen ajo-oikeus olisi mahdollista saada. Eli pysäytettäessä esitettäisiin todistus lisäopetuksesta, ja ehkä jonkunlainen tosite poliisilta, että uutta ajokortti(lupa)a on haettu. Trafin sivuilta löytyy tieto, että

A2-luokan ajo-oikeuden myöntäminen edellyttää opetustodistuksen esittämistä poliisille.


eli jos ajokorttilupa on myönnetty ja opetustodistus on esitetty poliisille, niin voisi ajatella, että silloin on ajo-oikeus. Tiedä sitten, miten poliisi tien päällä tai tiskin takana tätä tulkitsee.

Jos taas ajokorttilupaa ei ole myönnetty vielä, vaan se odottaa opetustodistusta, niin silloinhan ajo-oikeutta ei taida olla ennen kuin ajokorttilupahakemus on käsitelty.

Mutuilua, mutuilua. Kysele autokoulu/trafi/poliisi -akselistolta.
VinskiMo
Pyörä:
Husaberg TE300 -12, Sax1 74cc, Orkkis honda monkey
Paikkakunta:
Vantaa
Liittynyt:
9.5.2010 21:30
Re: Moottoripyöräkortin uudistus 2013

ViestiKirjoittanut VinskiMo » 27.4.2014 1:40

AceFin kirjoitti:Tuohon en osaa sanoa, mutta yhdyn siihen, että kamalan vaikeaksi tehty tämä korotus.

Omat teoriatunnit on nyt perjantaina ja ne on ainoat mitä nyt lähiautokouluista löysin. Kelejä ollut vaikka kuinka kauan, pyöräkin olis, mutta ajokoulu toimii esteenä...


Joo munkin mielestä autokoulun junnaamista koko homma. Kaiken lisäks oli aivan järkyttävän kalliit tunnit...

Noo nyt selvis että vissii toimitettuaa paprut poliisia asemalle pääseekin jo ajelemaan (?), noo tarkottanee sitä että perjantaina sais kotarin tulille! :D
Autoja ollut +20kpl, pärriä +60kpl, jotain kokemusta löytyy...
Husaberg TE300 Supermoto topic
VinskiMo@YouTube
VinskiMo@Instagram
jummu
Liittynyt:
9.4.2013 16:44
Re: Moottoripyöräkortin uudistus 2013

ViestiKirjoittanut jummu » 29.4.2014 9:38

Onko tyhmä ymmärtäny oikein? Elokuussa 2012 ajettu A1-kortti, kesällä mittariin 18 niin ei tuu suoraa A2 vaa pitää ottaa jotai typeriä tunteja? Sillon muistan ku ajoin korttia nii autokoulussa ovelasti sanottiin että ei vaikuta muhun tuo uudistus... :eek:
AceFin Moderaattori
Pyörä:
Skyteam Monkey 125cc-->160cc -07, 525 EXC -03, GSX600F -91
Paikkakunta:
Helsinki
Liittynyt:
20.4.2011 19:45
Re: Moottoripyöräkortin uudistus 2013

ViestiKirjoittanut AceFin » 29.4.2014 11:08

Pitää ottaa typeriä tunteja, tarkemmin sanottuna 2 teoriaa ja 5 ajoa.
EXC 525 || Youtube-kanava
"Kuka teistä finninaamoista nussi mun hanskat?" -MP
VinskiMo
Pyörä:
Husaberg TE300 -12, Sax1 74cc, Orkkis honda monkey
Paikkakunta:
Vantaa
Liittynyt:
9.5.2010 21:30
Re: Moottoripyöräkortin uudistus 2013

ViestiKirjoittanut VinskiMo » 8.5.2014 16:52

Minäpä selvennän omakohtaisesta kokemuksesta ja toivon että autan monia olemaan tekemättä samoja virheitä:

A1 kortin korotus A2 meni mulla ainakin seuraavasti:

-A1 pitää olla ollut 2 vuotta myöntämis päivästä voimassa
-Ajokortin korottajan pitää olla 18 vuotta täyttänyt
-Rahaa pitää olla kohtuuton määrä taskussa (noin 700e yhteensä)

1. Menet autokouluun A1 -> A2 korotus kurssille johon sisältyy:

-2 tuntia teoriaopetusta (erittäin puuduttavaa hyödytöntä sontaa)
-5 tuntia ajo-opetusta (taajama-ajoa, maantieajoa, käsittelyä)

2. Nyt oot hoitanu vaadittavat autokoulutunnit (ja maksanut autokoulun laskun!) niin ne kirjottaa sulle todistuksen että olet käynyt sen korotus kurssin.

3. Nyt menet poliisi asemalle sen lapun kanssa (toivottavasti varasit ajan 2vk etukäteen :D)(varaudu myös maksamaan! Ota mukaan myös henkilöllisyystodistus.) ja sanot että haluat korottaa ajokorttia. Kiltti poliisi setä tai täti neuvoo siitä eteenpäin...

4. elä hätäile, kyllä sä sen kortin vielä joskus saat (ehkä).

Jooh eli itse vielä pakko vähän avautua:

Mulla meni kortti homma todella pahasti pieleen. Autokoululta neuvottiin nimittäin ENNEN ajotunteja menemään poliisiasemalle täyttämään ajokorttilupaa jota ei missää tapauksessa vielä olis pitäny mennä kirjottelemaan. Poliisiaseman virkailija meni vielä vastaanottamaan semmosen ajokorttilupa hakemuksen mikä ei ole virallisesti edes mahdollista. Tässä vaiheessa en vielä tienny että mikää olis menny pieleen.

Nooh kuukaus siitä kun täytin ajokorttiluvan eteenpäin olinki ajamassa niitä (turhauttavia) ajotunteja ja sain sen autokoulun hienon todistuksen ja marssin lähimmälle poliisiasemalla silmät onnenkyynelistä kiiluen että pääsee vielä ajamaankin. Annas olla tunnin jonotuksen jälkeen pääsen siihen tiskille niin mulle tuli kauhea saarna että oon tehny kaiken mahollisen väärin. Virkailijan mukaan niide järjestelmä näytti että oon hakenu kokonaan uutta ajokorttia että mulla on kuulemma käsittely, teoria ja ajokoe suorittamatta. Hellurei siinä tunnin intin että oon tehny just ohjeiden mukaan, lopulta virkailija sano että se lähettää mun todistuksen sinne poliisilaitokselle (postilla)(+30km päässä) missä kävin sen ajokortti luvan täyttämässä että he hoitavat asian. Totesin vaan että ei sovi että menen itse sinne selvittämään. nooh ei muutakun tuhatta ja sataa 30km päähän toiselle poliisiasemalle...

Reilu 30min jonotus ja oon taas siinä tiskillä ja mulle taas valitetaan että minä olen tehny väärin. Mulla valu jo kyyneleet silmistä ja pyysin että tekee asialle jotain ja virkailija katos jonnekki ja tuli jonku vanhemman rouvan kanssa joka selosti mulle missä virhe kävi. Eli vika ei ollu meikäläisessä vaan sekä autokoulussa (joka neuvo virheellsiesti tekemään sen lupa hakemuksen etukäteen) ja poliisilaitoksessa joka otti vastaan sen hakemuksen vaikkei niiden olis pitäny. Se sano että niiden nyt pitää ajokortti rekisterin, trafin ja poliisin ja ties minkä kanssa selvittä tätä mun sotkua.

Sätkin siinä tuolissa itkunsekasin tuntein että jee tässä meneeki koko kesä ennenkun saan sen kortin, jolloin tämä hieno vanhempi rouva (varmaan säälistä) kirjotti mulle ERITTÄIN poikkeuksellisen lupalapun jossa luki että mulla on oikeus ajaa a2 luokan pyörää ja löi nimmarit ja laitoksen leiman alle ja sano että pidä tää tallessa että tota lupaa ei näy missään poliisin tietokannassakaan. Sillä hetkellä alko tehä mieli lyödä pää seinään tai jotain ku en ollu ihan varma oonko mä hereillä vai voiko just tapahtunut olla edes mahollista. Nooh jotenki pidin maltin vielä ja virkailija kerto että he selvittävät asiaa ja mulle tulee sitten varsinainen kortti postissa ja pyys vielä anteeks vaivaa jonka minä näin asian eteen.

Juoksin varmaan nopeammin kun usain bolt autolle ja porhalsin kotiin minkä kerkes hakemaan kotarin papereita ja tekemään vakuutuksen ja siitä konttorille hakemaan kilpeä ja sitä rataa, nooh jokainen voi varmasti päätellä loput.

Vähän yli viikkoa eteenpäin (eilen) tipahti sitten kortti postilaatikkoon ja lopultakin kaikki hyvin ja on helpottunu olo.

Taustana vielä sen verran että 18v tuli siis täyteen jo viimevuoden elokuussa ja pärräki venaili tallissa jo elokuusta että sais ajoon, nyt vasta sain kortin kiitos hienojen (ja vitun hyödyllisten) ajokortti uudistusten, autokoulun vitkastelun ja virheellisten neuvojen ja virheen tehneen poliisilaitoksen(myönnettäköön että poliisilaitos kyllä korjasi virheensä erimerkillisen hyvin!).

Kiitos ja kumarrus ja onnea vaan saada se A2 kortti :lol:
Autoja ollut +20kpl, pärriä +60kpl, jotain kokemusta löytyy...
Husaberg TE300 Supermoto topic
VinskiMo@YouTube
VinskiMo@Instagram
SimplemÄÄn
Pyörä:
701 SM, FC 450, TE 300
Paikkakunta:
Nurmijärvi
Liittynyt:
26.10.2008 21:27
Re: Moottoripyöräkortin uudistus 2013

ViestiKirjoittanut SimplemÄÄn » 8.5.2014 18:09

Aikamoinen soppa siitä pääsi kyllä syntymään. :nolo:

Mulla on huomenna viimiset ajotunnit ja autokoulun opettaja sanoi että sitten kun olen vienyt niiltä saadun opetustodistuksen poliisille niin laittaisivat siellä heti jonkin merkinnän tietokantaansa että on lupa ajaa A2 pyörää, kunhan on se 2v kokemus täynnä. Mutta sehän nähdään sitten...
SimplemÄÄn
Pyörä:
701 SM, FC 450, TE 300
Paikkakunta:
Nurmijärvi
Liittynyt:
26.10.2008 21:27
Re: Moottoripyöräkortin uudistus 2013

ViestiKirjoittanut SimplemÄÄn » 9.5.2014 17:10

Joopajoo eipä se nyt noin helppoa voi olla. Nimittäin kävin poliisiasemalla tarjoamassa tota todistusta ja tyrkyttivät samantien takaisin käteen ja sanovat et tuu sitte takas kun on tullut se 2v täyteen, että ennen ei voida tehdä mitään..

Mulle tuli ainakin täysin puun takaa, että pitäisi taas maksaa ajokorttilupa vaikka just autokortinkin ajoin? Menikö vituiks vai kuuluuko mennä näin? :paha:
Haatsi
Pyörä:
Oliskin.
Paikkakunta:
Turku
Liittynyt:
7.4.2005 22:21
Re: Moottoripyöräkortin uudistus 2013

ViestiKirjoittanut Haatsi » 9.5.2014 17:25

No jos et hakenut samalla hakemuksella A2 ja B korttia niin viduikshan se män, ja nyt joutuu maksamaan sitten uudesta ajokorttilupahakemuksesta. Toisaalta sitten olisi jäänyt tuo B kortin tilaukseen lähteminen roikkumaan ja odottelemaan että saat A2 jos olisivat olleet samassa hakemuksessa.
SimplemÄÄn
Pyörä:
701 SM, FC 450, TE 300
Paikkakunta:
Nurmijärvi
Liittynyt:
26.10.2008 21:27
Re: Moottoripyöräkortin uudistus 2013

ViestiKirjoittanut SimplemÄÄn » 9.5.2014 17:50

Itseasiassa mulla kävi juuri näin kuten sanoit.

Hain toki A2-korttia B-kortin yhteydessä joulukuussa. B-kortin inssin jälkeen ihmettelin, kun ei ajokorttia näkynyt vaikka oli jo kuukausi mennyt. Noh sitten jossain yhteydessä kysyin autokouluopettajalta että missäköhän viipyy, niin se soitti samantien poliisille, jossa sanoivat että siellä se ''roikkuu'' varmaankin niitä A2 papereita odotellen, joita ei tietenkään voinut siihen vuoden aikaan suorittaa.

Noh poliisitäti laittoi sitten kortin tulemaan, joka tulikin sitten aika nopeasti. Mutta epäilisin että olisiko se silloin ottanut sen A2 merkinnän pois sieltä. Ja nyt muka joutuisin maksamaan sen takia uudestaan..?

Ja jos sinne poliisille ei olisi soitettu ja kysytty, niin mulla ei olisi vieläkään periaatteessa B-ajokorttia koska se väliaikainen paperilappukin oli vain kuukauden voimassa. Joten jokuhan tässä touhussa on suunniteltu ihan päin...?
Haatsi
Pyörä:
Oliskin.
Paikkakunta:
Turku
Liittynyt:
7.4.2005 22:21
Re: Moottoripyöräkortin uudistus 2013

ViestiKirjoittanut Haatsi » 9.5.2014 19:55

Jep, tällaisissa tilanteissa ne lupahakemukset hieman kusee. Eli silloin kun poliisilaitokselle on soitettu ovat ottaneet sen A2-luokan pois hakemuksesta jolloin pelkkä B luokka on hyväksytty ja kortti lähtenyt samantien tilaukseen kerta se on ollut suoritettuna.

Ainut vaihtoehto tähän olisi sen paperilappusen ajo-ajan loputtua tai sen aikana ollut hakea poliisilaitokselta väliaikainen ajokortti. Siihen tarvii 2 passivalokuvaa, hintaa on muistaakseni 14€ ja se on voimassa 3 kuukautta.