Moottoripyöräkortin uudistus 2013

Prätkä jätkä
Pyörä:
KTM 390 Duke ABS -13 EX: KTM 125 Duke -11, Fude Classic 50 -07
Paikkakunta:
Hyvinkää
Liittynyt:
6.5.2009 19:37
Re: Moottoripyöräkortin uudistus 2013

ViestiKirjoittanut Prätkä jätkä » 19.12.2012 0:53

Joo, itteä harmittaa vaan lähinnä se et autokoulussa oltiin 100% varmoja et ei tule koskemaan -95 syntyneitä, mutta eihän siinä mitään käydään koulutukset sitten kun ei se loppujen lopuks kovin suuri kustannus ole tän harrastuksen kanssa kun kunnon ajovarusteetkin maksaa sen 1000-2000€...
Ei ole riemulla rajaa kun Dukella ajaa
Skeizei
Liittynyt:
10.2.2008 20:13
Re: Moottoripyöräkortin uudistus 2013

ViestiKirjoittanut Skeizei » 31.12.2012 14:02

En löytänyt vastausta ainakaan viranomaisten sivuilta tämmöseen kysymykseen ja katsastuskonttorillakin kysyin tänään kun kävin B-kortin teoriakokeen tekemässä, mutta kehotti vaan kattomaan trafin sivuilta. Niin ja kyllähän mää trafille soitinki mutta tuntu että minä olin asiasta paremmin perillä kuin trafin päässä ollut henkilö:

2011 toukokuussa sain A1-kortin ja nyt sitä pitäis päivittää rajotettuun A-luokkaan. Hain pari kuukautta sitten samalla ajokorttilupahakemuksella lupaa A- ja B-kortteihin. Täytin 18v ihan pari päivää sitten, eli en oo vielä kerennyt B-korttia saamaan, tosin siitä enää inssi suorittamatta. Jos olisin erillisellä hakemuksella hakenut, olis ajo-oikeus päivittyny A1 -> rajotettu A heti kun täytin 18? Mutta nyt kun ne on samassa hakemuksessa, katotaanko se A-kortin "suorituspäivä" samaksi kuin se milloin on B-kortin inssin saanu läpi? Eli jos käy niin huonosti että inssiin on jonoa niin paljon että saan sen suoritettua vasta 19.1.2013 jälkeen, joudunko käymään noilla teoria- ja ajotunneilla saadakseni rajotetun A-kortin?

Toivottavasti joku ymmärsi kysymyksen :)
Maukku
Pyörä:
Duke III myynnissä
Paikkakunta:
ääslinna
Liittynyt:
19.9.2009 22:43
Re: Moottoripyöräkortin uudistus 2013

ViestiKirjoittanut Maukku » 31.12.2012 14:40

Skeizei kirjoitti:En löytänyt vastausta ainakaan viranomaisten sivuilta tämmöseen kysymykseen ja katsastuskonttorillakin kysyin tänään kun kävin B-kortin teoriakokeen tekemässä, mutta kehotti vaan kattomaan trafin sivuilta. Niin ja kyllähän mää trafille soitinki mutta tuntu että minä olin asiasta paremmin perillä kuin trafin päässä ollut henkilö:

2011 toukokuussa sain A1-kortin ja nyt sitä pitäis päivittää rajotettuun A-luokkaan. Hain pari kuukautta sitten samalla ajokorttilupahakemuksella lupaa A- ja B-kortteihin. Täytin 18v ihan pari päivää sitten, eli en oo vielä kerennyt B-korttia saamaan, tosin siitä enää inssi suorittamatta. Jos olisin erillisellä hakemuksella hakenut, olis ajo-oikeus päivittyny A1 -> rajotettu A heti kun täytin 18? Mutta nyt kun ne on samassa hakemuksessa, katotaanko se A-kortin "suorituspäivä" samaksi kuin se milloin on B-kortin inssin saanu läpi? Eli jos käy niin huonosti että inssiin on jonoa niin paljon että saan sen suoritettua vasta 19.1.2013 jälkeen, joudunko käymään noilla teoria- ja ajotunneilla saadakseni rajotetun A-kortin?

Toivottavasti joku ymmärsi kysymyksen :)

Juu ihe kysyin tuota autokoululta niin sanovat että A kortti päivittyy välittömästi. Ei tartte b korttia hommata 19. päivään mennessä jotta kortit päivittyisi ;) toivottavasti ymmärsit vastauksen :D
0Pi
Pyörä:
TM SMR 125 -11, YZ 125 -09 ([EX]DRD Pro -09, Tunturi Super Sport & Maxi)
Paikkakunta:
Jyväskylä
Liittynyt:
4.6.2009 19:18
Re: Moottoripyöräkortin uudistus 2013

ViestiKirjoittanut 0Pi » 31.12.2012 14:54

Täältä vielä tuplavahvistus. Eli A-kortin suorituspäiväksi tulee korttiin se päivä, kun täytti 18.
Ride Hard Live Forever
<-KUVEJA
Skeizei
Liittynyt:
10.2.2008 20:13
Re: Moottoripyöräkortin uudistus 2013

ViestiKirjoittanut Skeizei » 31.12.2012 23:21

Noniin kiitoksia molemmille :)
miiggz
Pyörä:
Honda FMX 650
Paikkakunta:
salo
Liittynyt:
11.8.2009 20:22
Re: Moottoripyöräkortin uudistus 2013

ViestiKirjoittanut miiggz » 1.1.2013 20:56

Tarviikos muuten tehdä uusi ajokorttilupahakemus, jos kuukausi sitten laitettiin b-kortin hakemuksen kanssa samaan syssyyn tuo a2. Ei viittisi 60 euroo maksaa uudelleen paperilapusta :s A2 kortin suoritan tuossa keväällä, ja kevään lapselle tietysti sen uudistuksen kanssa. A1 löytyy jo taskusta.
Haatsi
Pyörä:
Oliskin.
Paikkakunta:
Turku
Liittynyt:
7.4.2005 22:21
Re: Moottoripyöräkortin uudistus 2013

ViestiKirjoittanut Haatsi » 1.1.2013 21:30

Ei tarvi uutta hakemusta. Mutta muovikorttihan ei mene painoon ennenkuin molemmat korttiluokat on hyväksytysti suoritettu.
Juunish
Pyörä:
Yamaha DT -05 ruoska, Yamaha Aerox -06 (midrace-projekti)
Paikkakunta:
Vantaa
Liittynyt:
15.8.2011 17:21
Re: Moottoripyöräkortin uudistus 2013

ViestiKirjoittanut Juunish » 6.1.2013 14:25

Saako tällasilla vehkeillä siis ajaa enää pienemmällä kortilla uudistuksen myötä http://www.nettimoto.com/yamaha/yzf-r6

Siis ei helvetti, eikö saa ajaa edes tommosta 6puokki husaberggia enää??? Voiii vittu nyt ihan oikeesti. Täytyy varmaan sitte ostaa joku auto :paha: Vittu mitä paskaa koko uudistus, ei mulla muuta.
Midrace Aerox projekti
ripakinttu
Pyörä:
Hakusessa
Paikkakunta:
Kauhajoki
Liittynyt:
13.8.2008 16:21
Re: Moottoripyöräkortin uudistus 2013

ViestiKirjoittanut ripakinttu » 6.1.2013 15:28

Mites tää homma nyt on 93 syntyneillä? Vuosi liian myöhään? A1 aikanaan päivittyi suoraan a-kortiksi, mites kun tänä vuonna paukahtaa 20 mittariin, ei enää suoraan päivity? Inssikö ainaki pitää käydä? Trafi ihan sekava sivusto :D
Haatsi
Pyörä:
Oliskin.
Paikkakunta:
Turku
Liittynyt:
7.4.2005 22:21
Re: Moottoripyöräkortin uudistus 2013

ViestiKirjoittanut Haatsi » 6.1.2013 15:39

Ripakinttu:

"Rajoitetun A-luokan (≤25 kW) ajo-oikeuden haltija, jolle on myönnetty rajoitettu A-luokan ajo-oikeus viimeistään 18.1.2013, saa rajoittamattoman A-luokan ajo-oikeuden automaattisesti kahden vuoden kuluttua rajoitetun A-luokan ajo-oikeuden myöntämisestä. Jos ajo-oikeuden haltija tarvitsee ajokorttiinsa merkinnän rajoittamattoman A-luokan ajo-oikeudesta, niin uutta ajokorttia tulee erikseen hakea poliisilta."

Eli päivittyy automaattisesti 2 vuotta siittä päivästä kun rajoitettu A on myönnetty.

Juunish:

Ei saa valitettavasti ajaa Yamaha yzf-r6 koska siinä on tehtaalta tullessaan yli 70kw.

Husabergillä sentään kyllä saa ajaa, eihän siinä ole kuin 60hv tehtaalta tullessaan. Tosin sitä pitää kuristaa niin että tehopainosuhde 0,2kw/kg ei ylity. Eli papereissa saa lukea maksimissaan 24kw. (olettaen että 650cc husaan on merkitty 120kg painoksi rekisteriotteessa)
Juunish
Pyörä:
Yamaha DT -05 ruoska, Yamaha Aerox -06 (midrace-projekti)
Paikkakunta:
Vantaa
Liittynyt:
15.8.2011 17:21
Re: Moottoripyöräkortin uudistus 2013

ViestiKirjoittanut Juunish » 9.1.2013 1:54

No siinäpä meni ne streetfighter suunnitelmat sitten :itku: olisin mieluusti alkanu moporojektin jälkeen alkanu rakentamaan tuollasta 600cc streetfaittia .... enpä ala enää, vitun eu :paha:

Olisko kellään sitten ideoita? Mitä lähteä sitten rakentamaan? Ensi syksynä olisi tarkotus alottaa, jos meinaan jotain rakentaa. Kesätyörahat saisi kokonaisuudessaan kulutettua siihen, toivottavasti pääsisi johonkin sopivaan duuniin :D Tehoahan saisi olla sitte sen verran kun tollasesta husasta irtoaa (joku 70heppaa hieman viriteltynä). Onko tuohon mitään muita vaihtoehtoja kun tollane husa, ktm tai sitte nelipuokki?
Midrace Aerox projekti
Juunish
Pyörä:
Yamaha DT -05 ruoska, Yamaha Aerox -06 (midrace-projekti)
Paikkakunta:
Vantaa
Liittynyt:
15.8.2011 17:21
Re: Moottoripyöräkortin uudistus 2013

ViestiKirjoittanut Juunish » 20.1.2013 20:25

Tarkoittaako tämä uudistus nyt myös sitä, etten voi ostaa tollasta valmiiksi 25kw papereihin kuristettua pyörää/saa ajaa sitä ??
Midrace Aerox projekti
Prätkä jätkä
Pyörä:
KTM 390 Duke ABS -13 EX: KTM 125 Duke -11, Fude Classic 50 -07
Paikkakunta:
Hyvinkää
Liittynyt:
6.5.2009 19:37
Re: Moottoripyöräkortin uudistus 2013

ViestiKirjoittanut Prätkä jätkä » 20.1.2013 22:17

Pyörässä ei saa olla yli 70kw täysitehoisena, eli mikäli tehot alle tuon niin saat ajaa semmoisella kun suoritat uuden A2-kortin, mikäli taas on yli 70kw tehoa niin sitten et saa sitä ajaa.

Mutta mikäli sulla on rajoitettu A-kortti saatu ennen 19.1.2013, niin uudistus ei koske sua ja saat ajaa max. 25kw tehoista pyörää ilman täystehorajaa.
Ei ole riemulla rajaa kun Dukella ajaa
imafinland
Pyörä:
FZR
Paikkakunta:
Jyväskylä
Liittynyt:
1.12.2010 18:08
Re: Moottoripyöräkortin uudistus 2013

ViestiKirjoittanut imafinland » 25.1.2013 0:38

Juunish kirjoitti:No siinäpä meni ne streetfighter suunnitelmat sitten :itku: olisin mieluusti alkanu moporojektin jälkeen alkanu rakentamaan tuollasta 600cc streetfaittia .... enpä ala enää, vitun eu :paha:

Olisko kellään sitten ideoita? Mitä lähteä sitten rakentamaan? Ensi syksynä olisi tarkotus alottaa, jos meinaan jotain rakentaa.


Ennen vuotta 1998 tehyt 600CBR, jotkut 600 GSX-R ja vanha kunnon FZR menee alle 70 kilowatin ja saa siis ajaa tuolla uudella A2 kortilla ;)
Seo hyvä kun sen maalaa!
Juunish
Pyörä:
Yamaha DT -05 ruoska, Yamaha Aerox -06 (midrace-projekti)
Paikkakunta:
Vantaa
Liittynyt:
15.8.2011 17:21
Re: Moottoripyöräkortin uudistus 2013

ViestiKirjoittanut Juunish » 26.1.2013 1:25

Onko näin??? No sittenhän tässä voi ehkä herätellä hieman haaveita omasta streetfaitteriprojektista!! :) Tuollanen CBR vois olla ihan hyvä valinta!
Midrace Aerox projekti