HUSQVARNA SM610/630

EiNiinNopea
Pyörä:
RSV-R Mille '08
Paikkakunta:
Varsinais-Suomi
Liittynyt:
29.6.2005 20:37
Re: HUSQVARNA SM610/630

ViestiKirjoittanut EiNiinNopea » 25.4.2012 12:04

Ei kannata tilata CR:n takalippaa, siinä ei ole paikkaa sille penkin alla olevalle ohjausboksille vai mikä nyt lieneekään. Muistaakseni esim. TE-mallien takalipoista tämä paikka kuitenkin löytyy eli kannattaa ostaa sellainen mieluummin, niin välttyy modaamiselta. ;)
E: Ja siihen vaihdettuun lippaan voi sitten kiinnittää parhaaksi arvioimallaan tavalla vaikka jonkun leditakavalon tai omatekoisen härpäkkeen. Vakiolipan pilkkominen on varsin työlästä ellei satu omistamaan esim. Dremeliä tai vastaavaa työkalua ja sopivia teriä siihen. Nimim. kokemusta löytyy. :P
"It's not about the colour; it's about racing motorcycles."
Gogge
Pyörä:
Beta RR50 Motard Track -11
Paikkakunta:
Varkaus
Liittynyt:
22.8.2011 16:03
Re: HUSQVARNA SM610/630

ViestiKirjoittanut Gogge » 25.4.2012 12:35

No onhan noita yleismalleja olemassa. Mp ryöstöltäkin varmaan.jotain voisi löytyä.
"Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle."
Syrjis
Paikkakunta:
Lapua
Liittynyt:
26.2.2007 10:38
Re: HUSQVARNA SM610/630

ViestiKirjoittanut Syrjis » 25.4.2012 18:40

Ei löytynyt MP-racingilta, kysyin.
KALLE93
Paikkakunta:
Tampere
Liittynyt:
15.4.2012 13:25
Re: HUSQVARNA SM610/630

ViestiKirjoittanut KALLE93 » 30.4.2012 23:16

huomasin että tohon alkukäyrään on vuotanut jostain muutama tippa öljyä. Mistäköhän voisi johtua?
Rllj
Pyörä:
Husse 610, R6R
Paikkakunta:
Kehä III
Liittynyt:
16.7.2009 17:20
Re: HUSQVARNA SM610/630

ViestiKirjoittanut Rllj » 3.5.2012 15:36

1.Tarkista että, että ilmanputsarissa(sisällä) oleva huohotus letku on auki, eikä se ole tukossa. Mulla alkoi tämän takia vuotaa öljyö hieman pakoputkien päälle, jostain huohotus letkusta.

2.Tarkista myös että öljyä on koneessa oikea määrä eikä liikaa, koska muuten öljyä voi nousta(etenkin moottorijarrutuksissa) männänrenkaista hieman palotilaan ja sitä kautta pakoaukosta vuotaa. Öljynmääränhän näkee takaa päin katsottuna oikealta puolelta moottorin, muoviikunasta. Tällöin öljyn tulisi olla ikkunan 2 hahlon rajoissa. Ei koko ruutu täyttyä öljystä.

3.Luultavasti nämä kaikki on sulla kunnossa, joten ei muuta kun tankki irti ja kattelemaan, että mistä sitä vuotaa..
Elämän neste menee tankkiin, eikä kurkusta alas
Syrjis
Paikkakunta:
Lapua
Liittynyt:
26.2.2007 10:38
Re: HUSQVARNA SM610/630

ViestiKirjoittanut Syrjis » 4.5.2012 16:51

Mitä öljyjä ootte käyttäny koneessa?
Husse82
Liittynyt:
17.5.2011 21:10
Re: HUSQVARNA SM610/630

ViestiKirjoittanut Husse82 » 4.5.2012 17:01

KALLE93 kirjoitti:huomasin että tohon alkukäyrään on vuotanut jostain muutama tippa öljyä. Mistäköhän voisi johtua?


Arvataan että venttilikopan tiiviste vuotaa, tai kopassa olevien venojen säätö-luukkujen tiivisteet voivat myös vuotaa.


Mitä öljyjä ootte käyttäny koneessa?


Viskositeetiksi suositellaan 10w-60 ja Motonetissä ainoa tämän paksuinen mp-öljy oli Liqui Moly racing. Eli sitä tuli koneeseen kaadettua.
Syrjis
Paikkakunta:
Lapua
Liittynyt:
26.2.2007 10:38
Re: HUSQVARNA SM610/630

ViestiKirjoittanut Syrjis » 5.5.2012 15:36

Jees, 10w-60 öljyt ostettu. Onko tietoa minkä verran liikkeet velottaa nokkaketjun kiristämisestä ja/tai vaihdosta? Pyörällä ajettu nyt 5tkm. Venttiilit säädetty viimeksi 3250km kohdalla, olisiko 8tkm optimaalinen seuraavaksi?
Husse82
Liittynyt:
17.5.2011 21:10
Re: HUSQVARNA SM610/630

ViestiKirjoittanut Husse82 » 5.5.2012 17:19

Syrjis kirjoitti:Jees, 10w-60 öljyt ostettu. Onko tietoa minkä verran liikkeet velottaa nokkaketjun kiristämisestä ja/tai vaihdosta? Pyörällä ajettu nyt 5tkm. Venttiilit säädetty viimeksi 3250km kohdalla, olisiko 8tkm optimaalinen seuraavaksi?


Nokkaketjun kiristys on automaattinen, joten sitä ei voi/tarvi itse kiristellä. Olettaen että kiristintä ei ole vaihdettu jälkikäteen manuaaliseen. Nokkaketjun kiristys ei siis ole ongelma vaan se että nokkaketju venyy niin paljon, että se alkaa ottamaan kiinni kampikammion läppäventtiiliin. Tämä taas rikkoo ko, venttiilin ja silppua pääsee öljynjoukkoon. Noissa km-lukemissa ketjun kunto kannattaa tarkistaa. Se on helppo homma. Kiristimen jousi poistetaan, jonka jälkeen itse kirisitin irroitetaan varovaisesti ja lasketaan montako lovea se on tullut ulos. 10-lovessa ketju pitää viimeistään vaihtaa. Sitten kiristin painetaan takaisin pohjaan ja kiristin pistetään paikalleen sylinterin kylkeen ja lopuksi jousi kiinni.
Olen vaihtanut kaksi kertaa ketjun itse eikä sekään mikään erityisen vaikea temppu ole. Tarvitaan vain vauhtipyörän ulosvetäjä, rakotulkki + hylsysarja. Ulosvetäjä maksoi mp-racingiltä ~40€. Kyllähän sen itse lauantai-päivässä vaihtaa, joten arvaan että liikkeessä työhön menee ~8tuntia ja veloitus on noin 70€/t eli 560€+osat.
Syrjis
Paikkakunta:
Lapua
Liittynyt:
26.2.2007 10:38
Re: HUSQVARNA SM610/630

ViestiKirjoittanut Syrjis » 5.5.2012 18:33

Onko nokkaketjun venyminen sitten hyvinkin yksilöllistä? Paljonko itse ketju maksoi kun uuden ostit ja vaihdoit?
Husse82
Liittynyt:
17.5.2011 21:10
Re: HUSQVARNA SM610/630

ViestiKirjoittanut Husse82 » 6.5.2012 11:12

Syrjis kirjoitti:Onko nokkaketjun venyminen sitten hyvinkin yksilöllistä? Paljonko itse ketju maksoi kun uuden ostit ja vaihdoit?


Toisilla ketju kestää kuulemma vain 5tkm ja itse vaihdoin 8500km:ssa ja ketju osui jo läppäventtiiliin.
Nokkaketju maksoi 50€, vesipumpun tiiviste 2€(tämä pitää myös vaihtaa) ja "venttiililuukkujen" tiivisteet 3€.
Ketjun venymisen näkee siis parhaiten katsomalla kiristimen ulostulemisen määrän. Kun ketju rouhii jo oikein kunnolla läppäventtiiliä niin äänestäki sen jo kuulee, mutta silloin läppäventtiili on jo kulunut.

Ketjun vaihtohan menee kutakuinkin näin:
-öljyt ja pakkasnesteet pois
-tankki, syylärit letkuineen, paisuntasäiliö ja vesipumppu pois.
-Molemmat moottorin posket pois.
-Vauhtipyörä pois ulosvetäjällä.
-Venttiilikoppa pois
-nokkaketjun kiristin pois
-nokkaketjun hammasratas pois
-nokkaketju pois ja uusi tilalle. Kytkimen puolella on hammasrattaissa kohdistusmerkit joilla ajoituksen saa kohdalleen.
-sitten kootaan hilppeet takaisin paikalleen momenttiavainta käyttäen ja säädetään venttiilien välykset yms..
-sanomattakin lienee selvää että pyörä pitää pestä ennen toimenpidettä. Kone ei hiekasta ainakaan paremmaksi muutu.
Syrjis
Paikkakunta:
Lapua
Liittynyt:
26.2.2007 10:38
Re: HUSQVARNA SM610/630

ViestiKirjoittanut Syrjis » 6.5.2012 12:24

Paljon kiitoksia kattavista vastauksista :)
Syrjis
Paikkakunta:
Lapua
Liittynyt:
26.2.2007 10:38
Re: HUSQVARNA SM610/630

ViestiKirjoittanut Syrjis » 6.5.2012 20:37

Kysymyksiä satelee : Saako tuon perkuleen jakarin kuvan näytöstä mitenkään kotikeinoin pois? :)
tuplavee
Liittynyt:
22.3.2011 21:57
Re: HUSQVARNA SM610/630

ViestiKirjoittanut tuplavee » 6.5.2012 22:09

Onkohan 610/30 sama kiristäjä kun 510? Kattelin tuossa pari päivää sitten että kahdeksan naksua 16:sta on nyt käytetty. Kilsoja reilu 4000km...
Rllj
Pyörä:
Husse 610, R6R
Paikkakunta:
Kehä III
Liittynyt:
16.7.2009 17:20
Re: HUSQVARNA SM610/630

ViestiKirjoittanut Rllj » 7.5.2012 13:41

Kummallisesti teillä venyny noi ketjut, mulla mittarissa rapiat 16 tkm ja vielä 6 lovessa :D Eikä vaihettu kertaakaan pyörän historiassa.
Elämän neste menee tankkiin, eikä kurkusta alas