olen hankkimassa uuden moton, mutta minkä?

kurapäristelijä
Liittynyt:
31.3.2011 16:52
Re: olen hankkimassa uuden moton, mutta minkä?

ViestiKirjoittanut kurapäristelijä » 13.10.2013 21:16

Ei noissa vehkeissä missä tyyppihyväksyntä on jollekin 10kw tehoille vaikuta teholukema vakuutuksiin mitenkään, ellei sitten joku onnistu rekisteröimään sitä täysitehosena (mikä ei pitäisi olla mahdollista).
Stål
Pyörä:
Husaberg FS 570, EX: KTM EXC450, EX: Husqvarna Sms 4 -10
Paikkakunta:
Helsinki
Liittynyt:
2.6.2011 14:40
Re: olen hankkimassa uuden moton, mutta minkä?

ViestiKirjoittanut Stål » 14.10.2013 1:10

POP:illa tehot vaikuttaa suoraan hintaan, 12kw kotari on mulla osakaskolla 430€/vuosi smr510 olis ollu joku 600.

Hussen TE on varmasti hyvä pyörä mutta nytkun husse on vaihtanut omistajaa, niin tässä on ollut vähän epäselvä tilanne. En ole varma mutta olen lukenut, että vanhojen hussejen varaosapalvelut jää Italiaan vielä kahdeksi vuodeksi, ja siellä on kuulemma lakkoiltu sun muuta. Kaveri ootteli piikki smssään CDI-boksia kuukauden. Motokeitaan, ja Örthenin toiminta kotarin varaosien osalta on kuitenkin taattua laatua.
Husaberg FS 570
ric_91
Pyörä:
Husqvarna 450 te (-09)
Liittynyt:
8.10.2013 15:06
Re: olen hankkimassa uuden moton, mutta minkä?

ViestiKirjoittanut ric_91 » 14.10.2013 8:27

Juu, tiedän kyllä Huskyn tilanteesta. Nyt kun ajattelisi viisaasti, niin ostaisi varmaan varaosia omaan hyllyyn. Mäntää, kankea, ventiilit, laakeria, tiivistesarjaa, nokkaketjua..

Jos noita ei itse satu tarviimaan niin voipi antaa mukaan pyörää eteenpäin myydessä.

Selväähän se on että ktm on paras varaosien suhteen. Mutta kun valintaan vaikuttaa 10 muutakin asiaa... :)
Husky510
Pyörä:
Husqvarna SM510R 2010
Liittynyt:
21.7.2008 11:29
Re: olen hankkimassa uuden moton, mutta minkä?

ViestiKirjoittanut Husky510 » 14.10.2013 12:08

kurapäristelijä kirjoitti:Ei noissa vehkeissä missä tyyppihyväksyntä on jollekin 10kw tehoille vaikuta teholukema vakuutuksiin mitenkään, ellei sitten joku onnistu rekisteröimään sitä täysitehosena (mikä ei pitäisi olla mahdollista).

En tiedä mitä teidän papereissa lukee, mulla on 20kW ja kyseisen pyörän saa myös 34kW, olen selvittäynyt sen katsastus asemalta ja IF käytetään ainakin nykyään teho/paino suhde kaavaa, näin mulle sanoi vakuutuspalvelija, sen takia siellä tulee hintaa tuollaiselle motolle, kun pitäisi olla painavampi tai vähemmän tehoa, ihmettelin onhan se vain 20kW/125kg
Ps en välttämättä ymmärtänyt pointtia

Noi varaosa tilanne, se oli muutenkin aika vaikeata kun se oli italiassa, no kyllä näihin vanhempiin malleihin saa ainakin 10v ajan, niin luulisin. Ja onneksi jenkeissä on paaaaljon Husseja, niin varaosia tehdään pitkään. Ja ei kaikkien osien tarvitse olla alkuperäisiä

En tiedä näkyykö kaikille, mutta tuossa paljon juttua varaosista ja muutenkin 2014- Hussen tapahtumista
http://www.cafehusky.com/forums/newsroom.14/
Husqvarna videoita
Liity Husqvarna SM450/510R fb ryhmään
kurapäristelijä
Liittynyt:
31.3.2011 16:52
Re: olen hankkimassa uuden moton, mutta minkä?

ViestiKirjoittanut kurapäristelijä » 14.10.2013 13:32

Husqvarnasta on siis olemassa täysitehoinen versio, pikkukotareista ja kumppaneista taas ei ole. Tiedä sitten missä määrin vakuutukset lasketaan teho/painosuhteen mukaan, mutta pidemmässä juoksussa homma menee kuitenkin sattuneiden onnettomuuksien ja korvausten mukaan jolloin merkitys häviää jos kaikki ovat yhtä "tehottomia". Onhan noita tapauksia joissa vakuutusyhtiö on verrannut uutta luokkaa tai mallia aivan vääränlaisiin ajoneuvoihin ja hinta on ollut joko aivan liian alhainen tai korkea. Ainakin liian alhaiset hinnat ovat kyllä hävinneet kaikilta yhtiöiltä aika äkkiä.

Viimeksi kun tarkistin niin pop-vakuutus tarjosi halvalla kotareille vakuutuksia, liekö johtuu siitä että on uusi vakuutusfirma ja tuijottaa vain teholukemia? Varmasti homma korjaantuu pian.
Husky510
Pyörä:
Husqvarna SM510R 2010
Liittynyt:
21.7.2008 11:29
Re: olen hankkimassa uuden moton, mutta minkä?

ViestiKirjoittanut Husky510 » 14.10.2013 14:02

Joo siis näin olen ymmärtänyt että saa myös "täysitehoisena" myös papereihin, siitä en sitten ole ihan 100% varma että myydäänkö niitä myös "täysitehoisen" papereilla, eli siis on mahdollista saada sillä 34kW papereihin, vaikka on n.20kW-josta on poistettu kuristukset vain.

Tuossa kyselin jos sitä muuttaa papereihin vaikka 34kW, niin katsastusasemalla sanottiin että mahdollista, mutta silloin jälkimyynti vaikeutuu paljon, kun on suppeammat korttiluokat/iät.
Kyllä siihen paljon vaikuttaa onnettomuuksien/korvausten takia. Eli voisi ajatella näin, kun Hussea on vähän ja niitä pöllitään/sattuu onnettomuuksia, on pikkasen kalliimmat osat jne jne. Niin se nostaa vakuutus hintaa.

Silloin joskus sain IF tarjouksen omasta pyörästä, 2 vuotta vanha ja 20kW/125kg, niin liikenne+täysikasto=3500€ vuodessa. Näin se tarjosi puhelimessa, no jokainen voi vetää johtopäätöksiä siitä että ottaako vai ei.
Husqvarna videoita
Liity Husqvarna SM450/510R fb ryhmään
Suomenpaskin
Pyörä:
husaberg 650 -04
Liittynyt:
23.6.2013 2:51
Re: olen hankkimassa uuden moton, mutta minkä?

ViestiKirjoittanut Suomenpaskin » 14.10.2013 17:55

Husky510 kirjoitti:Tuossa kyselin jos sitä muuttaa papereihin vaikka 34kW, niin katsastusasemalla sanottiin että mahdollista, mutta silloin jälkimyynti vaikeutuu paljon, kun on suppeammat korttiluokat/iät.

A2 kortillahan voi ajaa alle 35kw ja isolla A:lla voi ajaa kaikkia, ei taida vaikuttaa myyntiin, muuten kuin vakuutusten hinnassa.
ric_91
Pyörä:
Husqvarna 450 te (-09)
Liittynyt:
8.10.2013 15:06
Re: olen hankkimassa uuden moton, mutta minkä?

ViestiKirjoittanut ric_91 » 14.10.2013 21:01

Katselin kanssa vakuutuksia, IF selvästi kallein, Pohjola ihan kohtuullinen (täyskaskolla n. 850 €) ja POP halvin (täyskaskolla n. 550 €). Nuo hinnat oli.. muistaakseni tuolle Hussen 450 Te:lle.

Ja niin.. Kävin tänään tekemässä kaupat pyörästä:
http://www.nettimoto.com/husqvarna/smr/1591631
Koeajon ja tutkiskelu veivät noin tunnin, mutta mielestäni vikoja ei löytynyt.. Yksi "ongelma" oli pienillä kierroksilla ajettaessa (sellaista 15 kmh) vauhtia, jolloin kone ei tuntunut vetävän kunnolla vaan oli jotenkin tukkoisen oloinen. Meno oli siis hieman nytkähtelevää, jos sitä oikein osaan kuvailla.. Onko vain ominaisuus? Tosin pyörässä oli pitkät välityset (14/42 muistaakseni), mikä saattaa tuohon vaikuttaa..

Hyvä pyörä varmasti tiedossa, mukaan tuli tosiaan myös ne enskavanteet piikki- ja endurorenkailla. Kiitos kaikille avun annosta!
Husky510
Pyörä:
Husqvarna SM510R 2010
Liittynyt:
21.7.2008 11:29
Re: olen hankkimassa uuden moton, mutta minkä?

ViestiKirjoittanut Husky510 » 14.10.2013 21:13

Suomenpaskin kirjoitti:A2 kortillahan voi ajaa alle 35kw ja isolla A:lla voi ajaa kaikkia, ei taida vaikuttaa myyntiin, muuten kuin vakuutusten hinnassa.

Niin no nyt, mutta aika moni haluu, siinä 20kW papereissa kun on halvat vakuutukset+aikasemmalla kortti systeemillä. Ne ketkä olisi 125cc jälkeen isompaa haaveilemassa. Ne olisi voinut laskea heti pois, jos olisi 34kW papereissa. No joo



ric_91 kirjoitti:Ja niin.. Kävin tänään tekemässä kaupat pyörästä:
http://www.nettimoto.com/husqvarna/smr/1591631

Toivottavasti olet tyytyväinen. Itsellä on karkeasti säädetty PC V, niin meno on vähän huonoa alle 3500rpm(yksi sylinterinen), sen nostaa tuonne n.4000.
Niin paranee, en tiedä miten tuos 450cc vaikuttaa, kun sehän lyhyemmällä iskulla kuin 510-mikä on 501cc, no sitten kun kyllästyt. Niin saahan siihen 530cc kit, en tiedä onko niitä markkinoilla

Tuo pohjola on aika kohtuu hintainen kyllä, itsellä on pikkasen alle tuon, mutta bonareita+keskittämis jne jne
Husqvarna videoita
Liity Husqvarna SM450/510R fb ryhmään
ric_91
Pyörä:
Husqvarna 450 te (-09)
Liittynyt:
8.10.2013 15:06
Re: olen hankkimassa uuden moton, mutta minkä?

ViestiKirjoittanut ric_91 » 14.10.2013 22:12

Tosiaan myyjä vielä sanoi että pyörään on asennettu arrowin slipari ja ilmeisesti katti, ilmanputsarikotelo/kuristin sekä lamda-anturi poisttettu (oli antaa ne mukaan).

Nämä toimenpiteet + ruiskun säädöt tehty MP Racingin toimesta.

Myyjä sanoikin että jos lisää tehoja haluaa ja haluaa pelistä paremman kadulle niin kannattaisi käyttää pyörä bikedoctorin säädöissä ruiskun ohjelmoimiseksi. Ajatuksia?

Onko tuossa kaikki mitä voi tehojen lisäämiseksi tehdä ilman big bore kittiä?
Husky510
Pyörä:
Husqvarna SM510R 2010
Liittynyt:
21.7.2008 11:29
Re: olen hankkimassa uuden moton, mutta minkä?

ViestiKirjoittanut Husky510 » 15.10.2013 15:46

Siis antoko ne osat mukaan kumminkin????

Siis en tiedä onko siinä katti tuossa änkkärissä, TE vakio mallissa katti on tuossa kohtaan
http://i56.photobucket.com/albums/g184/rgreeny37/08%20Husqvarna%20SM510R%20for%20sale/08%20SM510R%20power%20up%20kit/page-5_zps9562d976.jpg
Eli siihen on tehty powerkit-up. Tuosta voi tarkistaa sen powerkit-up, miten se tehdäänhttp://www.supermotojunkie.com/showthread.php?143275-Husqvarna-SRM-510-08-Some-power-doubts&p=1614792#post1614792. Ja mp-racingiltä hommattu slipari??
En ole ihan varman, sen sliparin mutkana pitäisi tulla sellainen aivobox, mikä on tankin alla, siinä on valmiina tarvittavat kartat tuohon slipariin, siis pitäisi olla. Mp-racingillä pystyy tekee jotain todella karkeita säätöjä siihen. Eli jos haluaa kunnon säädöt, niin toinen järjestelmä PC V, JD kit. En sitten tiedä onko bikedoctorilla mahdollista, säätää tuota ibeat-järjestelmää.
Mun pyörässä tuli sliparin mukana toinen EFI/aivobox mikä muuttii sen box toimintaa, eli siellä oli toiset kartat sisällä. Jos tarvitsi jotain säätöä, niin mp-racing pysty tekee jotain pieniä muutoksia. Mutta ei kyllä kunnollista säätöä, mitä saa esim PC V, JD kit....
Husqvarna videoita
Liity Husqvarna SM450/510R fb ryhmään
ric_91
Pyörä:
Husqvarna 450 te (-09)
Liittynyt:
8.10.2013 15:06
Re: olen hankkimassa uuden moton, mutta minkä?

ViestiKirjoittanut ric_91 » 15.10.2013 16:34

Puhelimella kun selaan niin hieman rajalliset mahdollisuudet saada selvää linkittämästäsi kuvasta, mutta joka tapauksessa jostain lambdan ja sliparin välistä oli poistettu putken halkaisijalta oleva lieriö (omasta mielestäni näytti katalysaattorilta, sain siis mukaan). Lisäksi labda oli korvattu "metallikorkilla" (anturin sain myös mujaan).

Pitää selvittää tuon PC V:n hankintaa, sitäkö pystyy muutkin kuin MP-R ohjelmoimaan (vai onko valmiina säädöissä tuo uusi ohjausyksikkö?).

Tehoja nyt tarpeeksi - ainakin talveksi, mutta eikai nuo maahantuojan "karkeat" säädöt ole koneelle haitallisia?
Husky510
Pyörä:
Husqvarna SM510R 2010
Liittynyt:
21.7.2008 11:29
Re: olen hankkimassa uuden moton, mutta minkä?

ViestiKirjoittanut Husky510 » 15.10.2013 17:49

Joo se on juuri se katti, siellä pitäisi olla laitettu sellainen blugi mikä on siinä powerkit-up ohjeessa, tulee siihen lambda anturin pistokkeen päähän pyörässä. Veikkaan että se on kyllä tehty jos nuo palikat on kiinni laitettu Mp-R.
Tuosta PC V, sen verran että kaikki pystyy säätää sitä missä on säätäjä tuohon ohjelmaan, niitä on kyllä paljon.
Siellä Mp-R ei pystytä säätä kuin sitä ibeat järjestelmää ja sitääkin vain karkeita, tuossa PC V mennään syvemmälle jo.
Mutta tuskin sitä tarvii jos pyörä toimii normaalisti, Kyllä luulen että siellä on ne oikeat säädöt pohjalla. Kokeile ensi kesänä käyt penkittää sen otat samalla seos kartat maksaa noin 50-100€, siitä saa varmistuksen onko ne sinne päinkään.
Jos on ihan päin hönkiä, niin sitten tarvii sen pc v, mutta kyllä ne on siinä tarvittavassa säädössä, siis se nyt nykyinen

Johan tulee paljon tekstiä :lol: :lol: :lol: :lol:
"Nämä on sitten mun kuulemia/lukemia juttuja, toisilla voi olla omia mielipiteitä asiasta" :D
Husqvarna videoita
Liity Husqvarna SM450/510R fb ryhmään
ric_91
Pyörä:
Husqvarna 450 te (-09)
Liittynyt:
8.10.2013 15:06
Re: olen hankkimassa uuden moton, mutta minkä?

ViestiKirjoittanut ric_91 » 15.10.2013 22:24

Kiitos, eiköhän nuo aika hyvin ole laitettu kuntoon. Tänään kävin hakemassa pyörän ja samalla tuli ajeltua ympäri Tamperetta. Toimi täysin moitteetta ja lähti hyvin aina käyntiin. Kortti kyllä varmaan lähtee jossain välissä :s

Sain jo kyllä sellaiset sydämen tykytykset kun pyörä päätti sammua moottoritielle 140 kmh vauhdista.. Eikä lähtenytkään käyntiin edes polkemalla. Sinne jätettiin pyörä tien varteen ja lähdettiin hakemaan bensaa autolla - onneksi sillä selvittiin eli tankki oli täysin tyhjä (ilmeisesti bensan merkkivalo ei toiminutkaan) :)

Jatkossa kirjoittelen näistä myötä ja vastoinkäymisistä tuonne Hussen 450 te ketjuun...

Edit: Ehdotuksia siitä mistä saisi hinta-laatusuhteelta parasta öljyä tuohon..? Ilmeisesti täyssynteettinen 10W-60 on suositus, sellaista olisi ollut Biltemassa autotarvikkeissa mutta ei moottoripyöräöljyissä - eroja?
Stål
Pyörä:
Husaberg FS 570, EX: KTM EXC450, EX: Husqvarna Sms 4 -10
Paikkakunta:
Helsinki
Liittynyt:
2.6.2011 14:40
Re: olen hankkimassa uuden moton, mutta minkä?

ViestiKirjoittanut Stål » 16.10.2013 1:30

Aluks tuli kyllä itekkin vedettyä niin tuppi nurin :lol: , mutta kyllä sitä vähän rauhoittuu sitten ;)

Ite en tällasiin laitteisiin laita, enkä laittaisi, mitä tahansa öljyjä. Ei tarvitse ehkä noudattaa ohjekirjaa mutta kuitenkin käyttää merkkiöljyä jossa on luokitukset. Ite oon löytäny edustusliike J.Oinoselta Castrollia reilun kympin litrahinnalla.
Husaberg FS 570