olen hankkimassa uuden moton, mutta minkä?

kurapäristelijä
Liittynyt:
31.3.2011 16:52
Re: olen hankkimassa uuden moton, mutta minkä?

ViestiKirjoittanut kurapäristelijä » 8.11.2013 0:07

Husky510 kirjoitti:Eikö 2006 525EXC ollut jotain laakerin kestävyys vikoja, en muista kierto/kampiakselin laakeri....Mutu tuntumalla muistaa
RFS koneessa on nerokkaasti käytännössä ikuiset ja painavat rullalaakerit kampuralla, mutta koska kampiakseli ei kovassa rasituksessa pysy suorassa eivät rullalaakerit kestä lainkaan. Koskee lähinnä sellaisia vehkeitä joilla ei tiellä ajeta ja joita ei edes kilpiin saa, eli 560smr:ää ja mahdollisia big bore yritelmiä. Tosin saa varmaan 525:senkin kampuran jääradalla tai supermotossa oikein yrittämällä sen verran kieroon ettei laakerit kestä. Pysyvää korjausta ei ole kuin vaihtaa konetyyppiä, mutta hitsaaminen ja/tai kuulalaakerit auttavat paljon. Väittävät myös että thumper racingin stroker kampura kestäisi rullalaakereilla, mutta on aika suolaisen hintainen.

Rullalaakerissa on se hyvä puoli että kestää käytännössä ikuisesti eikä sitä ajamalla rikki saa. Huono puoli on ettei kestä yhtään poikkeutusta tai aksiaalivoimia. On myös raskas (ottamaan kierroksia) eikä periaatteessa kestä korkeita kierroksia muutenkaan, vaikka ktm:llä joskus olikin korkeammalle kiertävä rfs (jonkun vuoden 450sx kauan sitten) mutta ne lienevät jo kaikki räjähtäneet muutenkin.
Husky510
Pyörä:
Husqvarna SM510R 2010
Liittynyt:
21.7.2008 11:29
Re: olen hankkimassa uuden moton, mutta minkä?

ViestiKirjoittanut Husky510 » 8.11.2013 16:09

Kiitos tiedosta, jotain tuollaista siinä oli....Mutta ei tuo vakava juttu ole. Ja kyllä kaiken rikki saa kun yrittää
Husqvarna videoita
Liity Husqvarna SM450/510R fb ryhmään
Jumatuse
Paikkakunta:
Luvia
Liittynyt:
5.10.2008 13:44
Re: olen hankkimassa uuden moton, mutta minkä?

ViestiKirjoittanut Jumatuse » 4.1.2014 20:16

Smotokuume iski näin talvella kun hinnat on suht alhaalla, eikä meri tunnu jäätyvän ikinä eli ei pääse piikeillä ajamaan. :( 2006 vuotinen 525cc KTM exc olis hakusessa, eli luotettava RFS kone. Pitäis katuajossa kestää ilmeisesti tosi hyvin.

Nyt vaan olis mahdollinen vaihto tollaseen -08 Husq 510cc. Arrowin putki ja powercommander, 530 kansi ja mäntä. Tunteja joku 200h, 6000tkm. Onko noi husset kauhean sähkövikaisia? Pystyykö noita palikoita ostamaan itselle et sais ruiskua ja vikakoodeja katsottua? Muita kommentteja? :)

Jos jotakuta kiinnostaa vaihto kotari 250cc enska 2-t niin voidaan vähän sumplia vaihtoa. ;)
Husky510
Pyörä:
Husqvarna SM510R 2010
Liittynyt:
21.7.2008 11:29
Re: olen hankkimassa uuden moton, mutta minkä?

ViestiKirjoittanut Husky510 » 4.1.2014 21:05

Mulla on sellainen käsitys että noissa 2006 Ktm olisi ollut kiertokangen laakereissa jostain vikaa, tai näin olen kuullut. Mutta jos sen vaihtaa/korjaa, niin kyllä toimii.
Ja kyllä katukäytössä toimii ja kestää.

Tuosta hussesta vielä, ei ole mitään isoa vielä, no alkuperäiset sulakkeet vaihto parempiin, töötti rikki, ruiskun anturi rikki=meni takuuseen. Muuten toiminut kuin juna. Mailmalta saa sen ibeat ohjelman, mutta mulle mp-racing väitti että sieltä ei nää mitään. No en ota kantaa, jos pyörä toimii, niin en usko että sieltä näkee oikein mitään, mutta jenkeissä moni on sitä mieltä että se kannattaa ostaa. Jollain taisi olla se ibeat ohjelma.
Tuosta hussesta, siis siinä on 530cc kitti ja mitä sille kannelle on tehty vai onko aito hussen kilpa kansi....
Husqvarna videoita
Liity Husqvarna SM450/510R fb ryhmään
Jumatuse
Paikkakunta:
Luvia
Liittynyt:
5.10.2008 13:44
Re: olen hankkimassa uuden moton, mutta minkä?

ViestiKirjoittanut Jumatuse » 4.1.2014 22:55

Husky510 kirjoitti:Mulla on sellainen käsitys että noissa 2006 Ktm olisi ollut kiertokangen laakereissa jostain vikaa, tai näin olen kuullut. Mutta jos sen vaihtaa/korjaa, niin kyllä toimii.
Ja kyllä katukäytössä toimii ja kestää.

Tuosta hussesta vielä, ei ole mitään isoa vielä, no alkuperäiset sulakkeet vaihto parempiin, töötti rikki, ruiskun anturi rikki=meni takuuseen. Muuten toiminut kuin juna. Mailmalta saa sen ibeat ohjelman, mutta mulle mp-racing väitti että sieltä ei nää mitään. No en ota kantaa, jos pyörä toimii, niin en usko että sieltä näkee oikein mitään, mutta jenkeissä moni on sitä mieltä että se kannattaa ostaa. Jollain taisi olla se ibeat ohjelma.
Tuosta hussesta, siis siinä on 530cc kitti ja mitä sille kannelle on tehty vai onko aito hussen kilpa kansi....

Tossa ei vaan takuuta enää ole joten tollaset ruiskun anturit kuulostaa melko pahalta. :D Niin eikai sinne ruiskuun tarvi käsiksi päästä jos toimii hyvin. Ilmotuksessa luki vaan että 530 "kitti", mitä ne sitten on... Nykyinen omistaja ei osannut kertoa kannesta sen enempää. Mut jatketaan keskustelua tuolla husq topicissa. :)

Ja noista kotareista, tosiaan laakerivikaa jos on kovassa käytössä kuten jääradalla, kadulla pitäisi kestää. Onko uudet kotarin koneet sitten parempia? 08, 09 450cc esim.
Husky510
Pyörä:
Husqvarna SM510R 2010
Liittynyt:
21.7.2008 11:29
Re: olen hankkimassa uuden moton, mutta minkä?

ViestiKirjoittanut Husky510 » 5.1.2014 8:17

Jumatuse kirjoitti:Ja noista kotareista, tosiaan laakerivikaa jos on kovassa käytössä kuten jääradalla, kadulla pitäisi kestää. Onko uudet kotarin koneet sitten parempia? 08, 09 450cc esim.

Tuossahan se topic oli, http://www.motot.net/forum/viewtopic.php?f=6&t=73833. Siellä oli paljon juttua noista malleista
Kyllä ne parempia on....
Viimeksi muokannut Husky510 päivämäärä 7.1.2014 20:07, muokattu yhteensä 1 kerran
Husqvarna videoita
Liity Husqvarna SM450/510R fb ryhmään
ric_91
Pyörä:
Husqvarna 450 te (-09)
Liittynyt:
8.10.2013 15:06
Re: olen hankkimassa uuden moton, mutta minkä?

ViestiKirjoittanut ric_91 » 7.1.2014 19:03

Husky510: osaat varmaan neuvoa pariin asiaan.

1) Oletko selvitellyt miltä tulevaisuuden varaosatilanne näyttää Husqvarnojen osalta?
2) Nyt työssä käyvänä on hieman enemmän mahdollisuuksia pistää pyörään rahaa, joten ajattelin ostaa PC V:n ja säädättää sen jollain dynolla. Mutta mistä kannattaisi etsiä tuota power commanderia? Suomessa sitä taitaa myydä vain mc-scatter hintaan 349€. Ulkomailtakin voin tilata, jos tulee kannattavaksi.

Entäs kun täällä: http://www.bit.ly/JFBAYV on tarjolla kahta versiota tuosta laitteesta.

Ja väheni muuten "nykiminen" huomattavasti alle 4000 kierroksen tasolla kun vaihtoi ketjut uusiin.
Husky510
Pyörä:
Husqvarna SM510R 2010
Liittynyt:
21.7.2008 11:29
Re: olen hankkimassa uuden moton, mutta minkä?

ViestiKirjoittanut Husky510 » 7.1.2014 20:20

1) tuosta varaosien saatavuudesta on ollut paljon puhetta. Ainakin minun mielestä suomessa pitää myydä sen mallin varaosia noin 10v sen mallin julkaisun jälkeen. Sekin voi riippua vähän millaisia sopimuksia on tehty, mutta ainakin jenkeissä on paljon vielä "oikeita" husseja paljon. Jotain ehkä speciaali osia voi olla että ei löydy, maahantuojalta. Sama saksassa on iso Husqvarnan alkuperäisiä osia oleva varasto/yritys. En uskoisi että pulaa tulee vielä ja toivotaan että pysyy vielä pitkään.

2)Itse ostin tuos PCV+autotunen tuoltahttp://shop.teamlaine.fi/. Mutta sain hyvät alet kun ostettiin broidin kanssa molemmat samat paketit. Mutta kysy vielä sieltä.
Tuossa toisessa (kalliimpi) on sytytyksen säätö ja tuolla lukee että vain kaksi syliterisiin, mutta minusta siitä voisi olla hyötyä paremmin, kun hinta ero ei ole päätä huomaava.
ja itsellä tuosta oli hyötyä slipareiden kanssa, sama oli putkiston kanssa, kulutus putosi, parempi kaasun vaste. Itsellä se on kyllä maksanut takaisin. Jos on rahaa, ostaa vain PC V ja vie suoraan säädettäväksi, ellei halua itse kikkailla tuon autotunen kanssa.

Jostain englannista/saksasta/italiasta jos löytää halvemmalla kuin suomesta, mutta eu alueen sisältä suosittelen, jenkeistä voi tulla tulli+aika kovat toimitus kulut. En sitten tiedä miten jos virosta löytyy ja jos uskaltaa sieltä tilaa.

Kait tuossa vähän liikaa infoo tule :lol: :lol: :lol:
Husqvarna videoita
Liity Husqvarna SM450/510R fb ryhmään
ric_91
Pyörä:
Husqvarna 450 te (-09)
Liittynyt:
8.10.2013 15:06
Re: olen hankkimassa uuden moton, mutta minkä?

ViestiKirjoittanut ric_91 » 7.1.2014 22:56

Joo kyllä on tuttua nuo tulli hommat, olen niitä tulleja (alvit) jo ennenkin maksellut. Katsellaan jos jostain EU:sta (saksasta) löytyisi..
Soppanestori
Pyörä:
Husaberg FS 650e, EX Aprilia Tuono 125, EX masai 50
Paikkakunta:
Joensuu
Liittynyt:
19.10.2007 16:58
Re: olen hankkimassa uuden moton, mutta minkä?

ViestiKirjoittanut Soppanestori » 14.2.2014 15:30

[/quote]
Ja noista kotareista, tosiaan laakerivikaa jos on kovassa käytössä kuten jääradalla, kadulla pitäisi kestää. Onko uudet kotarin koneet sitten parempia? 08, 09 450cc esim.[/quote]

Vetomiehet ajaa kuulemma jääradalla koneen solmuun alle 50 tunnissa(ylläri koska koko ajan kaasupohjassa). Kuulostaa vain hölmöltä sanoa kotaria laakerivikaseks, jos ei kestä 100tuntia kaasupohjassa vedättämistä. :roll:
vinzerR
Pyörä:
Husaberg FE 450 2010
Paikkakunta:
Espoo
Liittynyt:
24.11.2007 15:52
Re: olen hankkimassa uuden moton, mutta minkä?

ViestiKirjoittanut vinzerR » 14.2.2014 22:51

ric_91 kirjoitti:Joo kyllä on tuttua nuo tulli hommat, olen niitä tulleja (alvit) jo ennenkin maksellut. Katsellaan jos jostain EU:sta (saksasta) löytyisi..

Itse kun vielä omistin hussen vuosi takaperin ostin oman Power Commanderin Ebayn kautta jenkkilästä, kun tulli lätkäs verot päälle lopullinen hinta oli jossain 300euron nurkissa kun suomessa hinta olis ollut sen 380e. Eli kannattaa kyllä käydä kaikki vaihtoehdot läpi enne ku hankkii suomesta :D
Kipe
Liittynyt:
19.6.2004 15:50
Re: olen hankkimassa uuden moton, mutta minkä?

ViestiKirjoittanut Kipe » 21.5.2014 16:21

Olisin hankkimassa ensimmäistä smotoa, ja isompaa pyörää yleensäkkin. Käyttötarkoitus pää-asiassa kadulla räppäily, mielessä myös jäärata/asvalttirata ajelua.


Miettinyt vähän tuota KTM 450 EXC:tä, mitäs muita varteenotettavia vaihtoehtoja on? tuo on vissiin tehoiltaan ja etenkin painoltaan ihan riittävä? omat mitat 178/78

EDIT. budjetti noin 6k€
Jöönas
Pyörä:
Yamaha dt 125cc
Paikkakunta:
Iitti
Liittynyt:
9.4.2010 21:21
Re: olen hankkimassa uuden moton, mutta minkä?

ViestiKirjoittanut Jöönas » 7.10.2014 14:35

http://www.nettimoto.com/honda/xr/1762632 Tollanen olisi kaupan. Hyvä ajaa maantiellä/metsässä koska pyörä on erittäin kevyt. Tehojakin piisaa riittävästi ja melko huoltovapaa moottori ;)
RealTaste
Pyörä:
Husaberg fs650 -04
Liittynyt:
3.6.2008 23:12
Re: olen hankkimassa uuden moton, mutta minkä?

ViestiKirjoittanut RealTaste » 14.3.2016 18:48

Terve! Nyt olisi kesäksi moton hommaaminen edessä ja vaihtoehtoja on pyöritelty enemmän kuin tarpeeksi ja keskusteluja luettu moneen kertaan..

Etsinnässä olisi mahdollisimman "kilpailukykyinen" supermoto, siis teoriassa ei käytännössä minun käsilläni.. :)
Pyörän tulisi olla myös rekisteröity jotta voisin ajaa siirtymät lähimmälle radalle ja vähän kikkailla kadulla, mutta pääpainona on ehdottomasti radan kiertäminen.
Tiedossa on että pyöriä saa ruuvata enemmän kuin ajaa, varsinkin apriliaa :lol: mutta mielestäni se on osa harrastusta.

Tällaisia olen pyöritellyt mielessä pyörät ovat järjestyksessä mielenkiintoisimmasta-> vähiten kiinnostavaan.
-husaberg fs/fe650 03->
-aprilia sxv 550 07->
-husqvarna 510smr 08->
-honda crf 450 03->
-yamaha wr 450 03->
-Ktm 525 05->


Nyt sitten tarvisi viisaammilta apua mikä näistä kannattaisi valita ja miksi(tai joku muu, mikä?).
Missä on parhaat alustat ja mihin on halvimmat varaosat yms. Kaikissa mainituissa mahtaa olla säädettävä alusta?
Paljon sellaisen säädättäminen maksaa, jos vaikka sattuisi hyvä kilvellinen enduropeli löytymään halvalla mihin sitten laittaisi supermotot ja isommat jarrut?
Stål
Pyörä:
Husaberg FS 570, EX: KTM EXC450, EX: Husqvarna Sms 4 -10
Paikkakunta:
Helsinki
Liittynyt:
2.6.2011 14:40
Re: olen hankkimassa uuden moton, mutta minkä?

ViestiKirjoittanut Stål » 14.3.2016 20:05

Jos tarkoituksena on saada se paras ratapyörä, niin Honda lienee paras vaihtoehto. Niitä käytetään paljon kisailussa ihan MM-sarjaa myöten, joten infoa ja osia löytynee hyvin, varsinkin jenkeistä.

Mutta jos kyseessä on enemmänkin rento hauskanpito, kun edes puolivakava kierrosaikojen parantaminen, niin kaikki nuo sopinee jossain määrin. Tässä olis jotain omia pointteja pyöristä.

Husabergi on aika hirviö tehoiltansa, etenkin väännöltä. Ajettavuudelta on taas mielestäni vähän kankea, tosin en ole kokeillut kuin yhtä 650 husaa.

Aprilia on myöskin täys hirviö tehoiltansa, ehkä vähän erinlailla kuin Husabergi. Kiertää pitkälle ja tykkää siitä, toisin kuin Husa joka on enemmän traktorimainen. Ajettavuuskin on hyvä. Pyörä tuntuu, painopisteen kautta varmaankin, enemmän katupyörältä kuin muut enduro/supermotot. Tosin se luotettavuus... :roll:

Husse on hyvä. Eipä ole mitään erikoista kerrottavaa, Husky510 varmaan voi tarinoida enemmän :lol:

Honda on kyvykäs ratapyörä, kuten jo tuossa sainoin.

Yammusta ei hirveästi kokemusta, eikä myöskään pahaa sanottavaa.

Kotarin etu se että niitä löytyy kolmetoista tusinasta. Joten tietoa, apua, osia ja kaikkea löytyy rutkasti. Ja eiköhän ole ihan pätevä radallekin, aika lailla samalta pohjalta tehty SMR mallikin. Viime keväänä oli itseasiassa myynnissä kilvellinen SMR560 täällä PK-seudulla. Tais olla runko vaihdettu EXC:stä vaan :)
Husaberg FS 570